Інтегрований урок із літературного читання та предмету «Основи здоров’я» «В. Сухомлинський «Горбатенька дівчинка». Людяність і співчуття. Як надати підтримку та допомогу».

Про матеріал

Мета уроку: довести учням необ¬хідність гуманного ставлення до хворих людей і людей з особливими потребами; вчити ви¬словлювати співчуття, надавати допомогу людям, які цього потребують; виховувати співчутливість, людяність, повагу до тих, хто обділений долею, доброту; збагачувати словниковий запас, формувати навички правильного і виразного читання, розвивати вміння аналізувати, правильно оцінювати вчинки героїв, визначати головну думку твору, висловлювати і доводити свою думку; вчити дітей працювати в команді. Інтеграція предметів: читання, розвиток мовлення, основи здоров’я, російська мова.

Перегляд файлу

Відділ освіти

Лиманської міської ради

 

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

      

 

       вчителя початкових класів

       Лиманського НВК

      «гімназія-ЗОШ І ступеня»

       Назаренко Л. А.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2017р.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Інтегрований урок

з літературного читання та предмету «Основи здоров’я»

 

Тема «В. Сухомлинський «Горбатенька дівчинка». Людяність і співчуття. Як надати підтримку і допомогу».

 

Мета:  довести учням необ­хідність гуманного ставлення до хворих людей і людей з особливими потребами; вчити ви­словлювати співчуття, надавати допомогу людям, які цього потребують; виховувати співчутливість, людяність, повагу до тих, хто обділений долею, доброту; збагачувати словниковий запас, формувати навички правильного і виразного читання, розвивати вміння аналізувати, правильно оцінювати вчинки героїв, визначати головну думку твору, висловлювати і доводити свою думку; вчити дітей працювати в команді.

 

Інтеграція: читання, розвитку мовлення, основ здоров’я, російської мови.

 

Обладнання: мультимедійна презентація, уривки з відео «Казка з татом», мультфільму «Про Діму», кліпу з дітьми з особливими потребами гурту «Непоседы», танцювальна фізкультхвилинка «Дружби добрий знак»; картки для індивідуальної, групової та парної роботи, «розбите серце», «сонечко з промінчиками».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Хід уроку

І. Організаційний момент

- Сьогодні у нас незвичайний урок, а подвійний – урок літературного читання та основ здоров’я. Об’єднані вони однією темою. А якою, ви визначите, коли прослухаєте уривок відомої казки Г.-Х. Андерсена «Гидке каченя»

 

І.  Актуалізація теми. Мотивація навчальної діяльності.

1. Перегляд відео «Казка з татом». (Слайд 2)

— Чому усі мешканці хутору насміхалися і проганяли маленьке каченя?

- Так, бо воно було не таке, як усі. Як почувало

себе ображене, самотнє каченятко?

- А у людей так буває, що ображають хворих, незграбних?

2. Повідомлення теми і мети уроку

— Здогадалися, про що ми будемо сьогодні

говорити? (Слайд 3)

- Правильно, ми поведемо розмову про

відношення до людей з недоліками здоров’я. Будемо вчитися висловлювати свої думки, виразно, правильно читати, аналізувати вчинки героїв та визначати головну думку тексту.

3. Мотивація навчальної діяльності.

- Не тільки у каченяти, а й у будь-кого розбилося б серце від такого зневажливого та злого ставлення оточуючих!

  Розбите на дрібні шматочки серце.

  • Давайте спробуємо  зібрати це розбите на дрібні

шматочки серце, зцілити його.

 

ІI. Сприйняття нового матеріалу

1. Робота з підручником «Основи здоров’я»

- Відкрийте підручник «Осн.здор.» с.116

Читає учень.

- Ви коли-небудь зустрічалися з людьми з фізичними вадами?

- Чи легко жити людині з такими недоліками?

- Як ви думаєте з якими неприємностями їм доводиться зустрічатися в житті?

 (Можливі відповіді: у них немає друзів, вони соромляться, їм складно вибратися надвір, бо немає пристосованих для візків сходів, тротуарів, громадського транспорту).

  •        Як ви гадаєте, як можна облегшити життя людям з особливими потребами? 
  •        Ви ще не можете побудувати спеціальні сходи або автомобілі. Так що ж зможете зробити ви для таких дітей?
  •        Правильно - по доброму до цих дітей відноситись!

2. «Естафета»

- Вам завдання: як під час «дистанційного диктанту», у групі по черзі підбігти до дошки, зняти слово із свого стовпчика, принести у групу. Коли зберете усі слова – складіть із них прислів’я.  

(Людина починається з добра)

3. Бесіда. - Як ви розумієте цей вислів?

- Коли дитина перший раз зробила добре діло, можна сказати, що вона почала ставати справжньою людиною.

 Чи важко творити добро? З чим добро можна порівняти?

- Із сонечком. (На дошку повісити сонечко з написом «доброта»)

4. Словникова робота.

- Попрацюйте в парах. Переставляючи склади у

рядках на картці, прочитайте слова, близькі за

значенням до слова «Доброта».

(Після того, як діти «впізнали слово»,

вчитель кріпить промінчик біля сонечка: милосердя,

людяність, чуйність, любов)

 Як ви вважаєте, що означає слово добрий? (Той, хто людям робить добро; поважає людей.)

- Під теплими промінчиками зцілився перший осколок розбитого «серця» (Вчитель перегортає осколок серця з написом «Доброта»)

5. Перегляд мультфільму «Про Діму». Обговорення з передбаченням.

- Пропоную переглянути мультфільм «Про Діму». Але завдання ускладниться тим, що, ви не будете нічого чути, а тільки дивитись і читати написи-субтитри: так доводиться жити людям, які нічого не чують.  Якщо не встигатимете читати – спробуйте зрозуміти зміст за побаченим.

А. Перегляд мультфільму до «-Тоже стану  я такой, если с ним сыграю?» (Ур.1, Слайд 4)

- З яким питанням звернулася дівчинка до мами?

- Чим Діма відрізнявся від інших дітей?

- Як до Діми відносились дівчата? Що вони про нього говорили?

- Як ви думаєте, що відповіла мама на запитання

Міри, чи не стане вона такою як він, якщо буде грати

з Дімою?

- Давайте перевіримо, чи правильно ви передбачили?

Б. Перегляд мультфільму «Про Діму» до «-На твоём – веснушки.» (Ур.2, Слайд 5)

-   Як пояснила мама донці, що Діма – не такий, як усі?

- Як ви гадаєте, що порадила мама Мірі зробити?

В. Перегляд мультфільму «Про Діму» до «-Думаю, что другом стать сможет он охотно.» (Ур.3 Слайд 6)

- Як ви гадаєте, чи послухала дівчинка маминої поради?

- Чи вдалося Мірі подружитися з Дімою? Подивимось?

Г. Перегляд мультфільму «Про Діму» (Ур.4 Слайд 7)

- Який висновок зробила дівчинка? Так, що вони з Дімою схожі, рівні.

Д. Перегляд мультфільму «Про Діму» (Ур.5 Слайд 8)

- Так що допомогло Мірі подружитися з Дімою? Посмішка!

 

6. Танцювальна фізкультхвилинка «Дружби добрий знак». Слайд 9

- Посмішка – це добрий знак дружби. Ось під таку пісню запрошую вас відпочити і потанцювати.

 

- Ми можемо приєднати другий осколок нашого серця. (Вчитель перегортає осколок серця з написом «Дружба. Посмішка» і приєднує його до першого осколка).

 

7. Опрацювання оповідання В. Сухомлинського «Горбатенька дівчинка» (с. 116–117)

А. Мотивація читання. Слайд 10

- Пригадаємо, що говорили у мультфільмі дівчата про Діму.

- Чому вони так говорили?

- Послухайте, як це пояснила Мірі мама.

 

Б. Перегляд мультфільму «Про Діму» (Ур.6, Слайд 11 )

 

  • Так давайте прочитаємо оповідання В.

Сухомлинського «Горбатенька дівчинка» і

дізнаємося, що ще може зцілити розбите серце

самотньої хворої дитини.

- Відкрийте підручник літ.читання на с. 116, знайдіть

це оповідання.

 

- Зверніть увагу на такий збіг: і текст «Друзі з особливими потребами» в підр. «Основи здоров’я» та оповідання «Горбатенька дівчинка» у читанці розташовані на с.116-117.

 

В. Словникова робота.

- Щоб вам легше було зрозуміти зміст, попрацюємо над словами. (Вчитель вивішує два аркуші із стовпчиками слів та поясненням їх)

- Прочитаємо «луною» за мною слова першого стовпчика.

- Тепер другого. Перед вами аркуш з цими словами. Спробуйте, працюючи в парі, до слів першого стовпчика знайти пояснення у другому стовпчику.

- Перевіримо.

(Вчитель викликає учнів,  з’єднує слова лінією на дошці)

ЖИВЕНЬКО - швидко

БЛАГАВ – наполегливо просив

ПУСТОТЛИВІ – грайливі

ЧОРНООКИЙ – з чорними очима

        ІСПИТ – екзамен

 

Г. Читання оповідання окремими учнями.

Ґ. Перевірка первинного сприйняття прочитаного.

— Хто зайшов до класу?

— Чому хвилювався вчитель?

- Як повели себе учні?

Д. Перечитування оповідання + індивідуальні завдання.

- Мишко, Катерина, прочитають самостійно іще одне оповідання В.Сухомлинського. А Карина, Міра та Микита прочитають оповідання із підручника «Основи здоров’я» на с.117. (Вчитель роздає тексти «Як Сергійко навчився жаліти»). Працюйте.

- А до вас питання

  •   Скажіть, де відбувалися події?
  •   Скажіть, який йшов урок? З чого це видно?
  •   Скажіть, скільки учнів було у класі? З чого це видно?
  •   Прочитайте, що перервало урок?
  •   Прочитайте, з яким проханням звернувся вчитель до хлопчика.
  •   Прочитайте, хто зайшов до класу.
  •   Прочитайте, як спочатку відреагували діти?
  •   Скажіть, що означає вислів   очі впилися? (уважно придивлялись, почали  розглядати)
  •   Прочитайте, як виглядала дівчинка?
  •   Прочитайте, чого боявся вчитель?
  •   Скажіть, що означає вислів   затамував подих (заціпенів, завмер, затримав дихання)
  •   Прочитайте, як діти дивились на дівчинку?
  •   Скажіть, як звали новеньку ученицю?
  •   Прочитайте, з яким проханням звернувся до дітей директор?
  •   Скажіть, що означає вислів «полегшено перевів дух»?
  •   Прочитайте, чому вчитель заспокоївся?
  •   А як би ви вчинили, якби поряд з вами опинився хлопчик або дівчинка не такі, як усі?

- Як би ви по іншому назвали це оповідання?

Домашнє завдання. – Вдома ви перечитаєте оповідання і виконаєте завдання до нього.

Є. Перевірка індивідуальних завдань.

Спочатку за оповіданням «Як Сергійко навчився жаліти». Виходять вдвох. По черзі відповідають на запитання вчителя. Слайд 12

- Кого побачив Сергійко біля ставка. Якою вона була? Як відреагував хлопчик, коли дізнався, що дівчинка нічого не бачить? Чого злякався Сергійко вночі? Що він зрозумів? Що вирішив?

Висновок. - Ці оповідання схожі за змістом?

- Закінчіть речення «І Сергійко, і учні класу витримали іспит на …. (доброту, людяність, милосердя….)

- А я ще додам нове слово – «толерантність».  Слайд 13

Довідка: «Толерантність» - це здатність спокійно, без агресії, сприймати людей такими, які вони є.

- І ця людська риса допоможе приєднати до нашого серця останній осколок. (Вчитель перегортає осколок серця з написом «Толерантність»)

Ж. Перевірка завдань за текстом з підр. «Основи

здоров’я». Слайд 14

  •                                 - А чи були толерантними Крош та Їжачок із тексту

«Чавунець не грає»? Розкажіть нам, Карина та Микита.

Виходять вдвох. По черзі відповідають на запитання вителя.

- У що грали смішарики? Чому не брали грати Бібі? Як Бібі довів, що те, що він не схожий на Кроша та Їжачка, не заважає йому бути спритним?

- Кожна людина заслуговує на повагу, а людина з вадами здоров'я варта ще більшої поваги, адже вона щодня долає додаткові труднощі. Попри це, такі люди дуже часто досягають визначних успіхів у різних сферах життя.

З. Перегляд слайдів презентації «Видатні люди, що мали вади здоров’я» Слайди15-19

 

ІІ.  Підсумок уроку.

- Ми зцілили розбите серце.

- У кожного з вас є паперове сердечко. Запишіть на своєму «сердечку» те, що ви можете зробити для людини із вадами здоров’я, щоб зробити її щасливішою (тепло привітатися, подарувати квітку, погратися, зателефонувати, запросити на свято, подивитися разом мультики…).

- Давайте зробимо так, щоб це серце не залишалось самотнім – наклеїмо поряд ваші паперові сердечка з побажаннями. Слайд 20

- Погляньте, завдяки вашій турботі світ для цієї дитини став кольоровим, сповненим любові. Пам'ятайте, що іноді ви можете допомогти такій людині одним теплим словом або маленькою доброю справою, своєю любов’ю.

 Перегляд кліпу «Непоседы» з  дітьми з особливими потребами. Слайд 21

 

 

Використані джерела

 

http://metodportal.com/node/20125

 

http://teacher.at.ua/publ/sovist_ce_u_ljudini_golovne_v_sukhomlinskij_gorbatenka_divchinka/21-1-0-6764

 

http://posibnyk.com/lessons/19-1-0-2541

 

http://metodportal.net/node/63670

 

http://osvita.ua/school/lessons_summary/health/44284/

 

https://yandex.ua/video/search?text=клип%20группы%20непоседы%20с%20детьми%20с%20особенными%20потребностями&path=wizard&parent-reqid=1485095433550697-4958402751711316153250705-ws36-877&noreask=1&filmId=7123022135593309030

 

https://yandex.ua/video/search?filmId=6431811616848586948&text=клип%20группы%20непоседы%20с%20детьми%20с%20особенными%20потребностями&noreask=1&path=wizard

 

https://yandex.ua/video/search?filmId=4785606104133131172&text=казка%20з%20татом%20гидке%20каченя

 

* ВЧИМОСЯ ЖИТИ РАЗОМ   ПРОГРАМА  З РОЗВИТКУ СОЦІАЛЬНИХ НАВИЧОК  УЧНІВ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ  У КУРСІ «ОСНОВИ ЗДОРОВ’Я»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

doc
Додано
10 травня 2019
Переглядів
762
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку