Інтегрований урок з літературного читання та трудового навчання в 2-у класі «Найвища наука життя - мудрість»

Про матеріал

Тема. «Скринька казок народів Європи.Зачин, основна частина, кінцівка казки.Угорська казка «Як дівчина короля перехитрила». Виготовлення об'ємної іграшки конічної форми «Сова».

Мета літературного читання: ознайомити учнів із угорською народною казкою; удосконалювати техніку свідомого й виразного читання; ознайомити з особливостями побудови казки: зачин, кінцівка, основна частина та вчити визначати їх у творі; продовжити вчити характеризувати дійових осіб; розвивати увагу, пам'ять; виховувати любов до художнього слова, пробуджувати бажання читати казки.

Мета трудового навчання: повторити правила з безпеки життєдіяльності учнів, розширити уявлення учнів про властивості паперу та його походження; навчити дітей виготовляти іграшки конічної форми; планування послідовності операцій; удосконалювати спостережливість, зорову пам'ять; виховувати активність, творчу фантазію, акуратність, культуру праці.

Обладнання: відео «Краса Угорщини», карта України, роздатковий матеріал для парної та групової роботи, презентація до уроку; шаблони для виготовлення іграшки, кольоровий папір, клей, фломастери, серветка.

Очікувані результати:

  • 1.Удосконалити вміння виразно й правильно читати казки.
  • 2.Познайомитися з особливостямиїї побудови.
  • 3.Розвивати вміння характеризувати дійових осіб.
  • 4.Виховувати активність та творчу фантазію.

Тип уроку:урок засвоєння нових знань та набуття практичних умінь.

Перегляд файлу

 

Добропільський комунальний заклад

 загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів № 2

Добропільської міської ради Донецької області

 

 

 

 

Інтегрований урок з  літературного читання та трудового навчання в 2-у класі

«Найвища наука життя - мудрість»

http://reelena.ucoz.net/sunduchok.png 

 

 

http://img.yakaboo.ua/media/catalog/product/cache/1/image/234c7c011ba026e66d29567e1be1d1f7/4/9/49803.jpgпідготувала

                                                                        учитель початкових класів

                                                             Беліменко Людмила Вікторівна

 

 

 

 

 

 

 

 

 

м.Добропілля

2018р.

Тема.  «Скринька казок народів Європи.Зачин, основна частина, кінцівка казки.Угорська казка «Як дівчина короля перехитрила». Виготовлення об’ємної іграшки конічної форми «Сова».

 

Мета літературного читання: ознайомити учнів із угорською народною казкою; удосконалювати техніку свідомого й виразного читання; ознайомити з  особливостями побудови казки: зачин, кінцівка, основна частина та вчити визначати їх у творі; продовжити вчити характеризувати дійових осіб; розвивати увагу, пам'ять; виховувати любов до художнього слова, пробуджувати бажання читати казки.

Мета трудового навчання: повторити правила з безпеки життєдіяльності учнів, розширити уявлення учнів про властивості паперу та його походження; навчити дітей виготовляти іграшки конічної форми; планування послідовності операцій; удосконалювати спостережливість, зорову пам'ять; виховувати активність, творчу фантазію, акуратність, культуру праці.

Обладнання:  відео «Краса Угорщини», карта України, роздатковий матеріал для парної та групової роботи, презентація до уроку; шаблони для виготовлення іграшки, кольоровий папір, клей, фломастери, серветка.

Очікувані результати:

  1. Удосконалити вміння виразно й правильно читати казки.
  2. Познайомитися з особливостямиїї побудови.
  3. Розвивати вміння характеризувати дійових осіб.
  4. Виховувати активність та творчу фантазію.

 

Тип уроку: урок засвоєння нових знань та набуття практичних умінь.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Хід уроку

 

І.Організація класу

1. Привітання

 

- Діти, я рада бачити всіх вас.

Встаньте всі рівненько,

Посміхніться всі гарненько,

Посміхніться ви до мене,

Поверніться до гостей,

Привітайтесь: "Добрий день!"

 

- Ви привітали гостей, які до нас завітали, хочу почути, що ви їм побажаєте:

Всім присутнім бажаємо здоров'я й добра,

а тепер до роботи нам братись пора!

 

ІІ. Актуалізація опорних знань

 

1. Мовленнєва розминка Вправа «Фотооко». Метод ейдетики.

Дружно, чітко вимовляй,

Чистомовку промовляй.

(Правила: на екрані записана чистомовка. За 1 хвилину діти мають «сфотографувати» її зором і відтворити за допомогою піктограм).

Квочка  з  курчатами

Качці  з  каченятами:

Куд  – куди?

На  каруселі,

Там , де  коники  веселі,

Кататися!

 

- Діти, а тепер за 1 хвилину  ви повинні «сфотографувати» чистомовку зором і запам'ятати.

 

- А зараз за допомогою  ПІКТОГРАМ, малюнкового письма спробуйте відтворити чистомовку.

 

 

 

- Куд  – куди?

 

 

- На      

 

 

 

- Там , де 

 

- Кататися!

 

2. Перевірка домашнього завдання.

Усне опитування. Гра "Так чи Ні"

(Діти дають відповіді сигнальними картками)

- Переходимо до перевірки домашнього завдання.

 

- Над якою казкою ви працювали вдома?(Міньба)

 

-За допомогою гри "Так чи Ні" та сигнальних карток перевіримо ваші знання.

 

1. "Міньба" - це російська казка.  +

2. Це народна казка, бо в неї є автор. 

3. Головний герой казки – крамар. –

4. Дід отримав нагороду за те, що врятував крамаря.  +

5. Пастух дав йому найкращого коня. +

6. Старий проміняв барана на порося. +

7. Він приніс бабі гарну голку. –

8. Баба вдома насварила діда. – 

 

- Чого навчила вас ця казка?  (Ціни те, що маєш, думай, що міняєш)

 

- Молодці, діти, бачу всі гарно попрацювали над домашнім завданням. Тепер можемо працювати далі, бо сьогоднішній урок у нас незвичайний. Ми поєднаємо читання з трудовим навчанням.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

 

1. Очікування. Вправа «Мікрофон».

 

- Як ви гадаєте, яким має бути цей урок.(Цікавим, навчальним, трохи казковим, веселим, світлим, загадковим, …)

 

- А ви на уроці якими повинні бути? (Дисциплінованими, уважними, зібраними, активними, вправними, наполегливими…)

 

- Отже, якщо ви будете такими, то ми разом створимо цікавий, творчий, продуктивний урок.

 

Готові! Отож починаймо.

 

 

2. Створення емоційного фону уроку.Читання вірша Надії Красоткіної «Казка».

 

- А зараз я хочу, щоб ви послухали вірш Надії Красоткіної «Казка» та потім дали відповідь на запитання:

 

- Чи потрібні казки в житті людини і навіщо?


Казка — вигадка, всяк знає,
Але казка — дивина.
В ній усе не так буває
І потрібна нам вона!
Нас вона навчає жити
І поради нам дає.
Все в ній вміє говорити
І у казці — правда є.
До роботи нас привчає
І гостинності нас вчить.
Той, хто казочки читає,
Потім буде добре жить.
Бо умітиме радіти
І сміятись в добрий час.
Вмітиме добро творити.
Казка мудрим робить нас.


 

(На екрані слайд, який вказує

мотиваційну спрямованість вивчення казок)

 

 

 

 

ІV. Оголошення теми, мети уроку

- Як і на попередньому уроці, ми з вами сьогодні продовжуємо подорожувати країнами Європи. Пoгляньмо на кaрту. Тут є фiшки, якими познaчені крaїни, з кaзками якиx ми з вaми вжe пoзнайомилися:  -Укрaїна, Рoсія.

- Побуваємo ще в однiй із прекрaсних крaїн, це сусідка нашої держави Угорщина.

 

Карта Угорщини

 

-    А зараз допоможіть мені доповнити речення.

 

  • Ми з вами українці, а  в Угорщині –    (угорці).
  • Казки, які склав український народ називаються – українськими.
  • А ті, які склав угорський народ  називаються – …(угорськими).

 

-   Зверніть увагу на вистaвку книжoк угорських нaродних казок. Їх багато. Це … (вчитель читає їх нaзви).

 

  • Одну з циx кaзок розглянемo сьогоднi на уроцi.

 

  • А зараз попрацюємо в парах.

 

1. Робота в парах. Гра "Вгадай назву за підказкою".

-  Назву казки ви спробуєте відгадати за допомогою чарівних стрілочок. Хто розшифрує піднімає руку.

 

- Так, ми будемо читати угорську народну казку 

"Як дівчина короля перехитрила".

 

Сьогодні  ми будемо:

  • знайомитись  з новою казкою;
  • виразно і правильно читати;
  • дізнаємось  про особливості побудови казки;
  • характеризувати дійових осіб;
  • виховувати активність та творчу фантазію.

 

 

 

 

 

V. Сприймання і усвідомлення нового матеріалу

1. Ознайомлення з зачином, кінцівкою, основною частиною.

 

- Перш,  ніж працювати над казкою, я хочу, щоб ви

пригадали якими словами зазвичай розпочинаються казки?

(Жили – були собі дід та баба…, За глибокими морями, за високими горами…)

 

- А закінчуються?(... і жили вони разом довго і щасливо, ... ні в казці сказати ні пером описати)

 

 

- Будь яку казку можна поділити на частини, а ці частинки казки можна порівняти з квіткою.

 

Ось квітка тюльпан, національна квітка Угорщини.

Тюльпан - уособлює щастя,славу, гордість.

 

- Давайте пригадаємо, з яких частинок складається квітка?

(Прикріплення до дошки частинок квітки з коментуванням).

 

Цибулинка – це зачин.Він невеличкий, хоча з нього ми
дізнаємося про кого, або про що розповідатиметься в казці.
 

Стебло, листки – основна частина, у якій відбуваються
всі події(вона найбільша)

 

Квітка – кінцівка.

 

- Давайте повторимо ще раз, з яких частин складається
казка?(До квіточки вчитель прикріплює назви частин казки)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.  Словникова робота 

2.1. Робота над лексичним значенням слів.

 

- Зараз до вашої уваги я пропоную переглянути незнайомі слова, які зустрінуться під час читання казки. 

 

 - Увага на екран.

 

 

Куделя – прядивоабововна, намотані на спеціальнийкілок.

 

Веретено – ручнезнаряддя для прядіння; тонка

паличка з видовженимизагостренимикінцями й потов-

щенням посередині. 
 

Тин – огорожа, сплетена з лози, тонкого гілля.

 

2.2. Читання «кольорових» слів. «Хлопчики – дівчатка».

 

 - Але, у казці ще зустрінуться слова, на які треба звернути увагу при читання. Прочитаємо ці слова "луною", а потім ви потренуєтесь ці слова читати самостійно.

 

- разом;

- червоні – дівчата;

- зелені – хлопці;

- сині – всі.

 

 

 

 

3. Робота над казкою «Як дівчина короля перехитрила».

- Переходимо до казки і відкриваємо підручник на стор. 43.

- А зараз послухайте казку і спробуйте визначити її частини.

 

 

3.1. Читання казки вчителем до слів «Якщо виконаєш - ось моя рука, одружуся з тобою».

 

3.2. Читання казки сильними учнями після слів «Якщо виконаєш - ось моя рука, одружуся з тобою».

 

 

 

3.3. Визначення частин казки.

 

 - Якими словами починається угорська казка? (Жила-була десь за сімома морями кмітлива дівчина.)

 

 - Як називається ця частина казки? (зачин).

 

 

 - Якими словами закінчується казка?( Я теж на тому весіллі був, мед пив, по бороді текло, а в рота не попало.)

 

 - Як ми можемо назвати цю частину казки одним словом? (кінцівка).

 

- А як називається та частина казки, яка знаходиться між зачином і кінцівкою? (основна частина)

В ній їде мова про основні події, що відбулися з головним героєм казки, про які ми зараз з вами і поведемо мову.

 

 

 

3.4.  Аналіз тексту.

 

 

-Чим прославилась дівчинка?(Жила-була десь за сімома морями кмітлива дівчина. А була вона така розумна, …)

 

- До кого дійшла слава про її розум і кмітливість?(А була вона така розумна, що слава про неї дійшла аж до короля.)

 

-Що наказав зробити король?(Королю так багато говорили про цю дівчину, що він нарешті наказав запрягти коней і їхати по неї.)

 

- Куди привезли дівчину?(Привезли дівчину до короля)

 

- Скільки завдань дав дівчині король? (Три завдання)

 

- Що вирішив король, побачивши, що дівчина розумна? (Побачивши, що дівчина й справді дуже розумна, король вирішив одружитися з нею.)
 

 

-  Молодці, гарно впоралися з завданням.

 

 

- А зараз відпочинемо і підготуємо наші очі для читання.

 

Фізкультхвилинка для очей

 

 

4. Усвідомлення змісту казки

4.1.Вибіркове читання.

 

- Ми знову повертаємся до основної частини казки, а саме до завдань які король давав дівчинці.

 

- Знайдіть і прочитайте перше завдання короля?( Є в мене на горищі куделя. А їй — сто років. Спряди з неї золоті нитки).

 

- Яку відповідь отримав король від дівчинки?

 

-Яке друге завдання? (Є в мене на горищі сто глечиків з дірками. Залатай їх).

 

- Щож почув король від дівчинки?

 

-Яке третє завдання? (Принеси й не принеси, щоб було й не було)

 

- Яку відповідь отримав король на своє завдання? 

 

- Так, що допомогло дівчинці виконати всі завдання короля? (Розум)

 

 

4.2. Робота в  групах.

- Тепер попрацюємо дружно в групах.

(Учні об’єднуються в групи)

- Кожен з вас спостерігав за головними героями казки, дівчинкою та королем, пригадайте їх, уявіть їх і доберіть слова, щоб описати персонажі. 

 

- Вам необхідно стрілочкою з’єднати ті ознаки, які підходять до даного персонажу методом "Гронування".

1 група дає характеристику дівчинці.

2 група характерезує короля.

3 група складає прислів'я.

 

- Нагадую, працюємо дружно, швидко та уважно!

 

Завдання для кожної групи.

 

1.  Характеристика дівчини.  Метод «Гронування»

 

 

http://www.ukrlit.vn.ua/textbook/2klas/2klas.files/image025.jpg

( розумна, хвальковита, зла,мудра, хитра, кмітлива, лінива)

     

 

 

2.  Характеристика короля. Метод «Гронування»

http://www.ukrlit.vn.ua/textbook/2klas/2klas.files/image025.jpg

 

(розумний, брехливий, хитрий, злий, чесний, володар свого слова)

 

 

 

3.  Прислів’я про розум. 

- Пройдіть лабіринтом і прочитайте прислів'я.

 

http://fiz-cultura.ucoz.ua/_nw/2/s78549118.jpg

 

(Маєш голову, май і розум)

 

(Перевірка виконаної  роботи: 1 і 2 групи - презентує  роботу  командир групи; 3 група - зачитують складене прислівꞌя хором. Вчитель прикріпляє листочки з виконаним завданням на дошку).

 

 

4.3. «Хвилинка мудрості»

 

- Дуже гарне прислів'я, але скажіть, будь ласка, чого воно вчить нас?(Що треба вчитися, щоб бути розумними, мудрими)

 

- Адже розум за гроші не купиш.

 

-  Молодці, гарно впоралися з завданням.

 

Фізкультхвилинка

 

 - А тепер можемо відпочити і потанцювати, бо в Угорщині, так само як і в Україні,  дуже люблять танці.

 

- І зараз ми спробуємо виконати  елементи угорського народного танцю  Чардаш.

 

VІ. Робота над виготовленням об’ємної іграшки конічної форми «Сова».

1. Вступне слово вчителя.

 

- Так якою ж була дівчинка?(Мудрою)

 

Мудрість - це одна з найбільших цінностей людини. Мудрість не
можна передати у спадок, як і народитися з нею. Вона може прийти до людини тільки з роками.

 

- Сьогодні ми з вами зробимо дивовижну птицю. З давніх-давен вона вважалася символом мудрості і знань.

 

 - А яку, ви скажете самі, відгадавши загадку

 

Уночі гуляє,

А вдень спочиває,

Має круглі очі,

Бачить серед ночі.   (Сова)

(Звучать звуки лісу і голоси сови. З'являється Сова)

 

2. Інформаційна хвилинка (розповідь учня, який підготувався заздалегідь)

 

Сова:Я, сова - нічна хижа пташка. Живу 12 -18 років. Полюю на гризунів. Веду нічний спосіб життя.

Мене шанують, присвячували богам і героям, я стала символом мудрості. У багатьох казках і легендах я виступаю радником і носієм незвичайних знань. 

 

- І зараз, ми зробимо символ мудрості сову. Це буде іграшка об’ємної конічної форми.

4. Визначення необхідного матеріалу.

 

- Хто мені підкаже, які матеріали та інструменти допоможуть нам працювати? (кольоровий папір, клей, фломастери)

 

- Як ми будемо з ними поводитися?

 

5. Повторення правил безпеки під час роботи з клеєм.

 

- Згадайте правила користування клеєм:

* Працюй клеєм акуратно.

* Якщо під час роботи  клей випадково потрапить на шкіру чи одяг, його слід негайно витерти серветкою.

* Після закінчення роботи клей щільно закрий.

 

5. Визначення послідовності виготовлення об’ємної іграшки
конічної форми «Сова».

 

 - У кожного є шаблони для виготовлення цієї іграшки.

 - Роздивіться.

 - Іграшка складається з тулуба, з крил,  голов з очима і дзьобом.

 

* Візьміть розгортку конусаз кольорового паперу.

* Послідовно склейте прилеглі сторони фігурки.

* Зігніть нижні деталі конуса. Це лапки.

* Візьміть овал(це деталь голови) і приклейте на верхню частину основи очі з зіницями і дзьоб.

* Приклейте голову до тулуба. Клей нанесіть тільки на задню частину голови.

* Візьміть деталі крил і приклейте з одного та іншого боку. Клей нанесіть тільки на рівний край деталі.

* На готовій іграшці виконайте додаткове яскраве оздоблення.

 

 

5. Практична робота учнів та допомога вчителя (за потреби).

 

(Звучить тихенька музика).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6. Виставка робіт.

- Ви всі гарно попрацювали - зробили символ мудрості Сову. Покажіть, будь ласка, мені, гостям, один одному свої чудові вироби.

 

- А де ви можете знайти застосування своєму виробу? (припущення дітей)

 

(Нашу сову можна буде застосовувати, як іграшку, прикрасу в кімнаті. Можна використовувати, як подарунок або ж зробити домашній театр).

 

VІІ. Домашнє завдання.

- Ви заберете додому свою іграшку і пограєтесь з маленькими братиком чи сестричкою. Але пам'ятайте, що вдома не лише граємось, а і навчаємось. Тому почитайте в особах казочку "Як дівчина короля перехитрила" своїм рідним.

 

- Це і є ваше домашнє завдання.

 

А деякі учні, хто отримав картки, виконують додаткове завдання у вигляді вправи «Незакінчене речення»:

1. Дівчина жила …

2. Дівчина …

3. Куделя була у короля …

4. Дівчина була …

5. Король хотів, щоб дівчина …

6. У короля на горищі було …

7. Король вирішив …

 

VІІІ. Підсумок  уроку.

Бесіда

- Підведемо пдсумок нашого уроку.

- З якою казкою ми познайомилися на уроці?

- Про яку якість людини ми дізналися і можемо покласти в нашу скарбничку знань? (Мудрість)

- А який птах є символом мудрості? (Сова)

 

- Чому потрібно бути мудрим? Навіщо нам потрібні знання?

(Для того, щоб здобути будь яку професію потрібні знання).

 

- І лікарю, і перукарю, і вчителю, і художнику, і фотографу, всім-всім потрібні знання отримані в школі.

 

- Тому навчайтесь і пам'ятайте, що знання обов'язково
знадобляться вам у житті.

 

        Сова:

Казка – це світ чарівний, незвичний.

Казка – це диво, сповнене краси.

Поринь у казку. Це ж бо так цікаво.

Це справді свято, радість для душі.

 

- Шановні гості, прийміть символ мудрості на згадку про наш урок.

 

 

 

docx
Додано
23 листопада 2018
Переглядів
998
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку