Інтегрований урок з математики та біології у 6 класі:" Різноманіття квіток, їх значення у природі та в житті людини."," Розв'язування задач на обчислення площі круга"

Інтегрований урок з біології та математики поєднує тему з біології " Різноманіття квіток,їх значення у природі та в житті людини" та тему з математики " Розв'язування задач на обчислення площі кола".Такий урок проводиться на протязі 90 хвилин, практично спрямований, містить дуже багато цікавого та практичного матеріалу. Матеріал уроку направлений на розвиток компетентностей у учнів: предметної, інформаційно-цифрової,науково- природничої, проектної та соціальної. Знати - біологію та математику - це вміти їх застосовувати через створення ситуацій, що стимулюють до самостійності відкриття фактів та розв'язку задач практичного змісту.

Криворізька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №43

Розробка інтегрованого уроку з математики та біології в 6 класі:

«Різноцвіття квіток , їх значення у природі та в житті людини, квітковий      годинник», «Розвязування задач на обчислення довжини кола та площі круга».

Розробку підготували вчителі

вищої категорії :

Дудаєва Алла Андріївна,

Жуган  Наталія Петрівна

м. Кривий Ріг 2020

Тема уроку:  Різноманіття квіток, їх значення у природі та у житті людини,

квітковий годинник. Розвязування задач на обчислення довжини кола та    площі круга.

Мета уроку: Удосконалювати уміння та навички застосування формули для обчислення площі круга  до розв’язування задач практичного змісту. Ознайомити учнів з особливостями різних рослин розкривати та закривати свої квіти  в різний час доби.

Розвивати  пізнавальний інтерес, пам'ять, уміння знаходити інформацію, оцінювати її, логіку мислення, уважність, здатність генерувати нові ідеї та впроваджувати їх у життя.

Виховувати  колективність, уміння працювати в одній команді,культуру спілкування рідною мовою.

Тип уроку: засвоєння та удосконалення знань, 2 уроки

Вид уроку: інтегрований

Обладнання: мультимедійний проектор, телефони, набір квітів, плакатів.

Місце уроку: навчальний кабінет.

Компетентності, які формуються у учнів: предметна, інформаційна і   цифрова, ініціативність та підприємництво, науково-природнича, здоров’я- зберігаюча , проектна і  технологічна, спілкування державною мовою.

Хід уроку:

І. Організаційний етап.

Вчитель біології: Знов столітній наш дзвінок

Вас покликав на урок,

тож погляньте ви а карту –

чи усе у вас в порядку?

Книга, зошит  чи лежить,

Ручка й гарний настрій.

Якщо все у вас гаразд,

То до справи братись час.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Вчитель біології:

- Але про це пізніше. Спочатку пригадаємо, яку будову має квітка, яке різноманіття квітів у природі, яке значення  у житті людини?

Гра « SOS» : Сьогодні на школу пройшло повідомлення « Під дією сильного урагану « Катрін » розлетілися всі частини квіток в сторони. Допоможіть зібрати квітку! (діти складають квітку та діляться на чотири групи за назвою зібраної квітки).

Вчитель математики:

- Діти, математика дуже різноманітна наука та пов’язана  з навколишнім середовищем , працею людини. « Математика – це мова природи» (Д. Гіббс). Ми з вами любимо бувати на природі та милуватися навколишньою красою, але більше  над  усе  нас приваблюють квіти. Щоб зобразити бутон кожної  квітки, на уроках образотворчого мистецтва, ми зображаємо  спочатку коло, а потім в нього вписуємо квітку. Так зображаємо ромашку, чорнобривець, петунію, троянду, мак  (зображення квітів демонструється на екрані ). А який зв'язок математики з біологією? Сьогодні  на уроці ви дізнаєтесь дуже багато нового та  цікавого.

C:\Users\User\Desktop\ceea281b3e9898683b5f02887ef74040.jpg     C:\Users\User\Desktop\images (7).jpgC:\Users\User\Desktop\8d4695403379bf7c4ddc56d0c0f0c024.jpg

Вчитель біології:

- Біологія, як  і математика, любить , точний підрахунок. Великий видатний  вчений Д.І. Менделєєв про значення вимірів для наук  говорив так : « Наука починається від тоді як починає вимірювати. Точна наука неможлива без  міри. Справжній біолог повинен правильно і швидко рахувати, логічно мислити. Пізніше ви дізнаєтеся, що саме ці якості дозволили зробити видатним  вченим відкриття, талановитим архітекторам побудувати неймовірні споруди, а інженерам сконструювати машини майбутнього,  садоводам вивести загадкові квіти.

Вчитель математики:

- А зараз ми згадаємо ще одного вченого імя якого пов’язане не тільки з математикою, але і з іншими  природничими науками. Отже,  дайте відповідь на запитання, та дізнайтеся ім’я цього знаменитого математика.

Хто з давньогрецьких математиків більш точно обчислив значення числа ?

1.

в

ж

и

загружено.jpg

1. Одиниця вимірювання довжини.
  2. Відрізок, який з’єднує центр кола з точкою на колі.
  3. Відрізок,  що з’єднує дві точки кола, але не проходить через центр кола.
  4. Відрізок кола, що проходить через його центр та з’єднує дві точки на колі.
  5. Елемент кола.
  6. Цю величину кола  неможливо  виміряти лінійкою.

-З набору магнітних математичних цифр та літер латинського алфавіту складіть формули довжини кола та площі круга, а ще знайдіть значення числа ( діти демонструють формули на магнітній дошці).

Гра « Знайди помилку»:

1. У полі  береза стояла,

І її бджола запиляла. ( Березу запиляє вітер)

1. Ми посіяли горох,

Він розквів весною.

Всі комахи тут як тут,

Буде врожай горою.   ( Горох рослина, яка сама себе запиляє)

1. Он раффлезія радіє,

Квіткою знову майоріє.

Джміль летить на запах смаковий,

Буде меду врожай чудовий.  (Запилюють мухи, запах тухлого м’яса)

1. Пухнаста квіточка кульбаби,

Для діток ігри та забави.   (Суцвіття)

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

- Діти, а яке значення квіти мають у житті людини? ( розповіді дітей про значення квітів).

- Ви молодці! Але квіти виконують ще одну роль у житті людини. Отож, будемо говорити про квіти які можуть слугувати годинником. Ви здивуєтесь, а що таке буває? І я відповім, що дійсно так! В мене в руках  старинна газета, в якій описано один  випадок з життя.

Розповідь. Один колишній американський військовий льотчик, який  брав  участь у другій світовій війні, розповів таку історію. У 1945 році його літак був збитий над одним із малонаселених островів у  Тихому океані. Виплутавши з парашутом пілот приземлився  у густому лісі, а його годинник та компас були пошкоджені. Проте через декілька днів йому вдалося вийти  на північному краю острова, де знаходилася військова база союзників, при чому в дорозі льотчикові практично безпомилково вдалося визначити час доби, тому що до війни льотчик захоплювався  ботанікою і був непогано  ознайомлений з особливостями багатьох квітів та дерев.  За допомогою рослин він постійно рухатися на північ та визначив час. Через багато років  колишній льотчик приїхав в ці місця, бажаючи перевірити точність природного годинника за допомогою механічного. Він був вражений результатами експерименту та відзначив: «  Природний годинник абсолютно показував час доби. Лише в деяких  випадках він давав невеликі «збої» - « поспішати», або навпаки, «відставати» на 5-10  хвилин.

- Люди здавна спостерігали за природою і ось що помітили: квіти у різних рослин відкривають свої пелюстки не всі одночасно, а кожна у свій час, так само і закривають пелюстки не всі разом, а у свій час. Наприклад: о 13.00-14.00 годині стуляє свої квіточки картопля, 14.00-15.00 годині-мак, 17.00-18.00 годині мати-й - мачуха, 19.00-20.00 – шипшина, 20.00 розгортає свої квітки запашний  тютюн, о 21.00 - нічна фіалка (на екрані проектуються квіти)

.Mt_cvetochnye-chasy_1.jpg                jpg.jpg

- Виходить, якщо знати ці особливості, то можна не боятися забути годинник вдома. А шведський біолог Карл Лінней спостерігаючи за квітками різних рослин створив квітковий годинник, який виглядав ось так (проекція на екрані). Суть його полягає в тому, що рослини посаджені по кругу, в тій частині де на годиннику цифра 9 росла рослина, квіти якої розкриваються  о 9 годині, в тій частині де цифра 10 – та рослинка, яка розкриває свої квіти в цей час. А після обіду, наприклад, у секторі цифри 6 росла та рослинка, яка в цю пору закриває свої пелюстки.

- Проте, цей годинник не завжди працював. Подумайте, коли за цим годинником неможливо визначити час? ( в похмурі дні). Пройшло багато років, а ідея Карла  Ліннея  досі діє, проте  трішечки в інших  випадках. Сьогодні квіткові годинники є у багатьох країнах світу, побудовані вони і у нас на Україні ( проекція на екран). Особливості цих годинників є те, що квіти посаджено не за тим механізмом, коли закриваються, або відкриваються пелюстки, а зроблений справжній механізм годинника, який прикрашений живими  квітами.

images (1).jpg   images (2).jpg

C:\Users\User\Desktop\images (18).jpg

- Серед таких годинників є навіть рекордсмен. Найбільший годинник у світі споруджено у місті Кривому Розі (проекція фото на екран). Запущений 22 серпня 2011 року. Діаметр циферблата 22 м, довжина хвилинної  стрілки до 12 м. Тут висаджено 22 000 квітів 6 видів. Вдень кожна година супроводжується мелодійним дзвоном, а вночі годинник підсвічується , причому хвилинна стрілка здійснює полив квітів. І ми сьогодні також спробуємо створити свої квіткові годинники, але спочатку трішечки підготуємося.

Хвилина релаксації ( проводить вчитель біології ).

– Для релаксації я взяла з собою старовинний годинник, проте не квітковий , а пісочний. Пісок пересипається за 10 секунд. Отож, коли пісок пересипатиметься, ми дружно будемо виконувати вправу                                   ( стрибати, присідати, крутитися).

IV. Засвоєння нових знань і способів дій.

Робота  в групах. ( Кожна група отримує набір квітів)

- Потрібно скласти квітковий годинник з тих квітів, що у вас є.

Вчитель біології :

- Ось ми і створили квітковий годинник, квітів з уточненням, коли в ній відкриваються та закриваються пелюстки та циферблат.

(Після виконання роботи групи порівнюють свою роботу з роботою іншої групи, оскільки набір квітів у кожної з груп різний. Діти роблять висновок, що квітковий годинник можна зробити з різних рослин).

Вчитель математики:

- Звісно, ми любимо  милуватися квітами, їх чарівним ароматом та вже знаємо, як за допомогою квітів можна створити годинник. Але  спробуємо за допомогою математичних розрахунків визначити яку площу квітів  займає такий квітковий годинник. Скільки коштів потрібно для того, щоб засадити таку годинникову клумбу?

Завдання:

- У кожного з вас на парті лежить плакат на якому зображений циферблат квіткового годинника в кольорі та план за яким потрібно засадити потрібну ділянку квітами. Знайдіть площу кожної частини, та підрахуйте скільки коштів потрібно, щоб засадити кожну частину, а згодом і  всю клумбу, якщо на 1 квадратний метр йде 50г квітів (1 г насіння айстри коштує 3,5грн, 1г насіння чорнобривців  – 5,7грн.). Після підрахунку зробіть висновок.

Варіанти діаметрів кіл  для груп: 1) D =22м, d =18м;  2) D=20м,  d = 16м;  3) D= 18м,  d =14м;  4) D =16м, d = 12м.

( Діти виконують практичну роботу, роблять висновки).

122840.004.png9482_370x246_Krivoi-Rog-ukraina-chasy-cvetochnye-chasy-95804.jpeg

Хвилина   релаксації ( проводить вчитель математики)

Знаки пальцями. Ця вправа робиться власними руками. Спочатку склали пальці правої руки у символ «мир».  Потім склали попадьці лівої руки в знак «ОК». Тепер поміняйте руки і повторіть цю вправу декілька разів. Спочатку окремо, а потім спробуйте ці знаки на обох руках одночасно. Що ця вправа дає? Збільшує здібності до концентрації. Покращує увагу і здібності швидко переходити від однієї задачі до іншої.

(Після хвилини релаксації, кожна група захищає свій проект, підводяться підсумки захисту.)

V. Тестування. Діти виконують тести для 6 класу (оnline Test Pad): «Коло і круг», виставлення оцінок.

VI. Рефлексія.

Отже, сьогоднішній урок пройшов у нас не в звичній формі. Отож, ви побачили та зрозуміли  як тісно пов’язані між собою математика та біологія. Діти, будь ласка, оберіть ту фігуру яка до вподоби вам та приліпіть її до плакату.

VII. Домашнє завдання. 1)Творче завдання: створити квітковий  орнамент з кіл, 2) завдання з підручника за №....