Інтегрований урок з математики та дизайну і технологій
1 клас
Тема. Вправи на знаходження пропущених чисел. Складання та розв'язування задач на знаходження остачі.
Виготовлення кораблика способом оригамі.
Мета: закріплювати знання письмової та усної нумерації чисел від 1 до 20; формувати обчислювальні навички; вправляти учнів у розв'язуванні прик-ладів на додавання та віднімання і в знаходженні невідомих компонентів цих дій; удосконалювати вміння розв'язувати задачі на знаходження остачі; розвивати логічне мислення.
Продовжити знайомити учнів з оригамі як видом мистецтва; вчити дітей виготовляти кораблики способом згинання і складання паперу; удоско-налювати вміння працювати за технологічною карткою; виховувати стара-нність,охайність, бажання допомагати іншим.
Обладнання: макет корабля з геометричних фігур; Додавайко, Віднімайко, Геометрик; набір геометричних фігур; картки з прикладами та числами; технологічна картка; зразок виробу.
Хід уроку
І. Організаційна частина.
1. Перевірка готовності учнів до уроку.
2.Привітання.
От і знову дзвінок лунає,
Мелодійно і срібно звучить.
Він до класу дітей закликає,
Математику час нам вже вчить.
-
Діти, сьогодні до нас на урок завітали гості. Поверніться до них, привітайтеся.
-
А тепер посміхніться один одному. Бажаю вам гарного настрою. Спочатку сідають дівчатка – краса нашого класу, а потім хлопчики – його сила і мужність.
ІІ. Оголошення теми та завдань уроку.
-
Діти, сьогодні у нас з вами незвичайний урок. Сьогодні у нас урок-гра. Дуже цікава, але й дуже серйозна гра. Налаштовуємося працювати швидко, правильно і якнайкраще. Отож, розпочинаймо!
-
Настала весна. Скресли льоди. Почала пробуджуватися природа. І вирішили наші давні знайомі Додавайко і Віднімайко (вивішую героїв на дошку) вирушити в подорож річкою. Який же вид транспорту вибрали друзі? Ми можемо з вами дізнатися, розшифрувавши слово.
-
Гра «Шифрувальник».
-
Перед вами зашифроване слово. Давайте поставимо букви на місця і прочитаємо його.
РАБЕЛЬКО
-
Так, це – корабель. Саме цим видом транспорту вирішили подорожувати Додавайко та Віднімайко. Проте, друзі зіткнулись з великою проблемою. Якою? З чого побудувати корабель? Недовго думаючи, звернулися вони за допомогою до свого друга Геометрика.
-
Геометрик погодився допомагати Додавайку та Віднімайку лише за однієї умови: потрібно виконати його завдання. Друзі дуже розхвилювалися. Чи справляться вони з завданнями? Давайте їм допоможемо. Згодні?
-
Геометрик просить разташувати геометричні фігури так, щоб вони не повторювались. Спробуємо?
( Учні по черзі разташовують фігури у кожному рядку на дошці).
-
Молодці, ви чудово справились з цим завданням. Геометрик приніс матеріал для будівництва корабля. Це такі самі фігури, тільки більшого розміру. Давайте їх назвемо.(Діти називають фігури, вчитель вивішує їх на дошку)
![](/uploads/files/389357/144248/156383_html/images/144248.007.png)
![](/uploads/files/389357/144248/156383_html/images/144248.006.png)
![](/uploads/files/389357/144248/156383_html/images/144248.004.png)
![](/uploads/files/389357/144248/156383_html/images/144248.005.png)
-
Але Геометрик зачарував фігури. На кожній з них написане завдання. Тільки виконавши його, можна будувати корабель. І тут Додавайко та Віднімайко засумували ще більше. Чи не погодитесь ви допомогти друзям ще раз? Згодні? Отож, приступаємо до роботи!
ІІІ. Закріплення знань, умінь та навичок.
-
Перед вами на дошці 5 фігур. Виберіть фігуру. Що буде основою корабля. Це…(чотирикутник)
-
Яке ж завдання підготував нам Геометрик?
-
Гра « Засели будиночки»
-
Геометрик хоче перевірити чи знаєте ви склад числа 5. Він просить заселити будиночки числами, які в сумі дають 5.
( Діти вставляють в будиночки, що висять на дошці, пропущені числа.Один учень заселяє перший будиночок, а інший – другий.)
Молодці, завдання розв'язали,
Першу частину корабля побудували.
-
Ось ми і заклали основу корабля. Працюємо далі. Буремо наступну фігуру. Це…(трикутник).
-
Яке ж друге завдання приготував нам Геометрик?
-
Каліграфічна хвилинка.
-
Геометрик хоче перевірити чи вміємо ми прописувати трикутники. Покажемо йому?
-
Відкриваємо зошити. Знаходимо початок нового рядка і за моїм зразком зобразимо цю частину корабля. Лінії проводимо рівні, щоб фігури були якнайкращі.
-
Молодці, дуе добре справились з завданням.
Гарні трикутники прописали
Другу частину корабля побудували.
-
Ось і друга деталь зайняла своє місце. Якою ж буду наступна? Що ще за завдання приготував нам Геометрик? Хочеться якнайшвидше дізнатися. Беремо трктю фігуру. Це…(прямокутник).
-
Математичний диктант.
-
Геометрик хоче перевірити як ви вмієтте швидко і правильно рахувати.Для цього він підготував нам математичний диктант.
-
Знаходимо новий рядок і починаємо працювати.(Один учень працює біля дошки) Записуємо відповіді через кому.
а)запишіть число в якому: 1дес.5од., 1дес.2од., 2дес., 1дес.8од., 1дес.1од.;
б)подивіться на число і збільшіть його на 1.
- Що це означає? Додавайко підказує нам правило. Давайте його згадаємо.
ПРАВИЛО: ОДИНИЦЮ ДОДАЮ, СУСІДА ЗВЕРХУ ВПІЗНАЮ.
-
З нового рядка записуємо відповіді через кому. Уважно дивіться на число і думайте.
Демонструю числа: 12.15,19,10,13.
в) подивіться на число і зменшіть його на 1.
- Що це означає? Віднімайко підказує ще одне правило. Давайте згадаємо.
ПРАВИЛО:ОДИНИЦЮ ВІДНІМАЮ, СУСІДА ЗНИЗУ ЗУСТРІЧАЮ.
-
З нового рядка записуємо відповіді через кому. Уважно дивіться на число і думайте.
Демонструю числа: 9, 11, 19, 20,17.
-
Всі дописали? Давайте перевіримо. Зараз кожен з вас побуває в ролі вчителя і перевірить чи правильно записані відповіді в сусіда по парті. Поміняйтесь зошитами.А я перевірю роботу на дошці. Правильні відповіді: а)15,12,20,18,11;б)13,16,20,11,12;в)8,10,18,19,16.
-
Поверніть зошити один одному. Підніміть рукуті, хто не допустив одної помилки. Які ви молодці!
Ось і диктант написали,
Третю частину корабля побудували.
-
От і наступна деталь зайняла своє місце. Геометрик вами дуже задоволений.
-
Стомилися? Давайте відпочинемо, а потім продовжимо будувати корабель.
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
У роботі всі стомились,
Адже добре потрудились.
Тож давайте для розрядки
Зробим кілька вправ зарядки.
Раз! - підняли руки вгору!
Два! – нагнулися додолу;
Три! – повернулись вправо, вліво;
На «чотири» - всі присіли.
Похитали головою,
Встали і притупнули ногою.
Пальчиками повертіли
І за парти тихо сіли.
-
Яке ж наступне завдання нам приготував Геометрик? Ви не здогадуєтесь? Давайте візьмемо наступну фігуру і перевіримо.
-
А наступна фігура - це…(п'ятикутник).Читаємо завдання.Так, це задача.
-
Задача.
-
Давайте пригадаємо з яких частин складається задача.
-
А зараз зосередьтесь і послухайте задачу.
У ПОРТУ СТОЯЛО 13 КОРАБЛІВ. ( Виставляю на дошці)
5 З НИХ ВИРУШИЛИ В РЕЙС. ( Відсовую)
-
Чи можливо розв'язати задачу? Чому? Так, у задачі немає запитання.
-
Послухайте умову ще раз і подумайте, яке питання ми можемо поставити? Якою дією розв'язується задача? Чому? Що означає число 13; 5? Яким буде розв'язання?
-
Записуємо розв'язання. Що потрібно записати в дужках?
-
Хто дасть повну відповідь? Хто коротку? Записуємо коротку відповідь.(Один учень пише на дошці)
-
Молодці, ви чудово розв'язали задачу. Геометрик просто вражений вашою роботою.
Ось і задачу розв'язали,
Четверту частину корабля побудували.
-
Ще одна деталь зайняла своє місце. Але вам не здається, що чогось не вистачає. Подивіться, у нас залишилася ще одна фігура. Це…(круг). Чим він може бути на нашому кораблі? Так, це ілюмінатор. Що ж за завдання приготував нам Геометрик, щоб розчарувати кружечок? Коли ми його виконаємо, то на нашому кораблику з'явиться «віконечко».
-
Гра «Хто вигляне з віконечка?»
-
Це завдання потрібно виконати самостійно. Геометрик хоче перевірити, чи вмієте ви це робити. Перед вами на картках приклади з пропущеними числами. Потрібно знайти і вставити ці числа. Зосередьтесь і приступайте до роботи.
-
Давайте перевіримо чи правильно ви виконали завдання. Перед вами на дошці ці самі приклади. Які числа пропущені в прикладах? Поясніть, як ви його знайшли.
5 + О = 11 7 11 – О = 5
5 + О = 12 6 12 – О = 6
5 + О = 13 8 13 – О = 7
5 + О = 14 9 14 – О = 8
Правильно приклади всі розв'язали,
П'яту частину корабля побудували.
-
Нарешті ми виконали всі завдання Геометрика. Подивіться, який чудовий корабель у нас вийшов. Давайте його назвемо. Пропоную подарувати йому назву нашого класу: БАЙБАРИКИ. Додавайко та Віднімайко наші друзі, отже, теж Байбарики. Давайте згадаємо наш танець. Танцюємо?( Діти танцюють під пісню «Байбарики»)
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
-
От і відпочили перед довгою дорогою. Додавайко і Віднімайко дуже дякують вам за допомогу і сумують, що не всі можуть приєднатися до них, бо на одному кораблі всім не вистачить місця. Для цього нам знадобиться ціла флотилія. А тому потрібно зробити багато корабликів. Ви хочете подорожувати з Додавайком і Віднімайком? Отож, приступаємо до роботи.
ІV. Виготовлення човника способом оригамі.
-
Демонстрація виробу.
-
Зараз ми виготовимо кораблик способом оригамі. Що це за спосіб? Правильно – це мистецтво згинання паперу.
-
У кожного з вас на парті лежить аркуш паперу прямокутної форми. Уважно слідкуйте за мною і технологічною карткою і у вас вийде ось такий чудовий кораблик.(демонструю)
-
Виготовлення виробу.
а) Згинаємо аркуш навпіл. Одержуємо менший прямокутник.
б) Згинаємо цей прямокутник навпіл і відразу розгинаємо.
в) Загинаємо верхні куточки до лінії посередині «хустинкою». Утворився п'ятикутник.
г) Загинаємо нижню частину п'ятикутника з обох боків до трикутничків.
ґ ) Ховаємо куточки так, щоб вийшов трикутник.
д) Утворюємо ромб.
е) Загинаємо нижню частину ромба з обох боків до верху. Утворився трикутник.
є) Знову утворюємо ромб.
ж) Бокові сторони ромба розтягуємо в різні боки.
з) Отримуємо кораблик.
- У кожного з вас вийшов чудовий кораблик. Нарешті ви зможете приєднатися до Додавайка та Віднімайка. Вони вас вже зачекалися. Запрошуйте всіх бажаючих і вирушаємо в подорож.( Діти прикріплюють свої кораблики навколо великого корабля).
- Чудово! Вийшла велика флотилія. Ми можемо вирушати в путь, але вже на іншому уроці. Нажаль, час нинішнього уроку вже сплинув.
V. Підсумок уроку.
- Чи сподобався вам урок? Чи приємно було допомагати друзям? Що найбільше вам запам'яталось?
- Молоді. Ви сьогодні дуже гарно працювали. Не сумуйте, Додавайко та Віднімайко почекають вас до наступнго уроку.
- Дякую всім за чудовий урок!