Інтегрований урок з математики та природознавства " Космічна подорож"

Діти в цікавій формі формують уявлення про космос, як простір, що існує за межами планети Земля. Формують навички швидких обчислень, вміння розв'язувати задачі вивчених видів.

Інтегрований урок з природознавства та математики  4 клас

Тема. Космічна мандрівка.

Мета. Продовжити формувати уявлення про космос, як простір, що існує за межами планети Земля. Закріпити поняття, що Сонце -  це велика зірка, навколо якої обертається 9 планет. Дати елементарні уявлення про стан планет Сонячної системи. Повторити відомі одиниці довжини. Формувати навички швидких обчислень, вміння розв’язувати задачі вивчених видів. Узагальнити уявлення учнів про геометричні фігури. Розвивати логічне мислення, увагу, пізнавальний інтерес, бажання досягти успіхів у роботі. Виховувати колективізм, любов і бережливе ставлення до природи.

Обладнання. Таблиця з зображенням планет Сонячної системи; ілюстрації на

космічну тему, аудіо і відео записи. Матеріал для індивідуальної роботи: картки із завданнями,геометричний матеріал.

Хід уроку

1. Організація класу.

Девіз уроку: Діяти – активно !

Думати – оперативно !

Сперечатись – доказово !

Для всіх обов’язково !

2. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми і мети уроку.

Сьогодні у нас урок незвичайний. Космос – такий близький і водночас далекий. Він завжди вабив людей. Що там, на зірках? Наскільки вони далеко? Чи всі ви мріяли коли – не  будь побувати у космосі ? От сьогодні ми з вами спробуємо там помандрувати. Нехай ця подорож принесе вам багато нових знань, приємні несподіванки . І зватимемось ми не учнями, а астронавтами. А хто ж такі астронавти? (Люди, які вивчають космос)

Отже, ми – астронавти, як і наш відомий земляк, перший український космонавт. (Леонід Каденюк) Сьогодні наша подорож відбудеться у вигляді змагання між екіпажами. Екіпажам зайняти свої місця.

3. Актуалізація опорних знань.

На борт нашого корабля надходять незвичайні зашифровані сигнали. Щоб їх розпізнати і розпочати нашу подорож нам необхідно виконати завдання.

Космічним ракетам перед стартом треба прогріти двигуни, а членам екіпажів пригадати все те, що буде необхідно під час подорожі.

А) Математична розминка (проводиться методом «Блискавка»)

- яку арифметичну дію виконуємо при знаходженні частки ?

- яку арифметичну дію виконуємо при порівнянні чисел?

- який знак треба поставити між числами при збільшені чисел у кілька разів?

- якщо в задачі питається , скільки залишилося, яку останню дію виконуємо ?

- як знайти частину від числа?

- назвіть  компоненти дій при діленні ?

Молодці, тепер я бачу, ви готові до польоту. Наш маршрут такий : відвідати всі планети Сонячної системи. Капітанам екіпажів та їх помічникам було завдання:

дізнатися якомога більше про кожну з планет.

Щоб  наші космічні кораблі набрали швидкість, ми перевіримо свою пам’ять .

Прийом «Сфотографуй».

Картка з числами, які за 10 с потрібно запам’ятати і записати

102, 203, 304, 405, 506, 607, 708, 809.

4. Узагальнення знань учнів.

От ми і прилетіли. Отже перша планета – Меркурій. Капітан екіпажу №1 рапортуйте. Меркурій – найближча і до Сонця, і до Землі. Це найменша планета Сонячної системи. Описуючи її, ми багато разів вживаємо слово «надміру». На Меркурії може бути або надміру холодно, або надміру спекотно. Усе залежить від того, яким боком планета повертається до Сонця. Меркурій – жовта планета, покрита шаром пилу і кратерами. Тож поки що, з огляду на такі незвичайно суворі природні умови, існування життя на цій планеті  здається неможливим.

Для того, щоб продовжити нашу подорож нам потрібно розв’язати задачу.

На Юпітері знаходиться 358 кратерів, на Урані  у 2 рази менше, ніж на Юпітері, а на Марсі на 67 кратерів більше ніж на Юпітері та Урані разом. Скільки кратерів на Марсі?

Летимо далі до наступної планети. Нас чекає перша небезпека – метеоритний дощ. Що ще таке? ( Це мільярди кам’яних частинок, що обертаються в Сонячній системі. Більшість із них дуже малі і згорають, входячи в атмосферу.) Метиоритики можна знищити , виконавши швидко обчислення. Гра називається «Так чи ні». Я показую завдання, один відповідає, а інші підтверджують правильність словом «Так», або «Ні».

• Сусіди числа 345, це 344 і 347.
  • 200 зменшити у 2 рази отримуємо 100
  • 520к це 5грн 20к
  • 100м це 1км

З небезпекою ми швидко впоралися, тому рушаємо далі. Наступна зупинка – планета Венера.

Венера – третій за яскравістю об’єкт на небі Землі після Сонця й Місяця .Найкраще її видно ввечері та вранці, тому її й називають вранішньою або вечірньою зорею. Іноді Венеру називають сестрою Землі або її близнюком. Планети схожі за розмірами, масою, щільністю, силою тяжіння та хімічним складом. Немає жодних доказів існування життя на Венері: на планеті дуже спекотно (+480 С). Гарячішими від Венери у Сонячній системі є тільки Сонце та Меркурій.

Ну що ж рушаймо далі. А в нас знову небезпека – космічні пірати. Вони вимагають, щоб ми виконали їхні завдання.

1.Розмістіть одиниці вимірювання довжини від найменшої до найбільшої. Зайве закресліть: км, м, т, мм, дм, см, кг. Обміняйтесь аркушами і зробіть взаємоперевірку.

Рушаймо далі. Ми підлітаємо до планети Марс.

Марс – найближча до Землі планета. Це четверта планета від Сонця. Марс називають червоною планетою за його іржаво – червоний колір. Марс є найбільш вивченою планетою після Землі. На нього здійснювало посадку більше космічних апаратів, ніж на будь – яку іншу планету.

А тут ми зможемо відпочити і вийти у відкритий космос.

Фізхвилинка

Раз, два, три, чотири, п'ять.

Час прийшов нам спочивать

Так піднімем руки вгору

Ніби глянемо на зорі

А тепер всі руки вбоки

Як зайчата скоки-скоки!

10, 9, 8, 7 – час за парти нам усім.

Юпітер – найбільша планета Сонячної системи. Її ще називають газовим гігантом. Юпітер не має твердої поверхні, на яку міг би сісти космічний корабель. На поверхні планети часто бушують грози з блискавками, шторми. Життя на Юпітері немає, що й не дивно з огляду на такі складні погодні умови.

Яка ж температура  поверхні на Юпітері ?

Різницю чисел 74 і 59 збільшити у 100 разів.(1500)

Ми наближаємося до планети Сатурн. Сатурн – друга за розміром планета Сонячної системи. Це ще один газовий гігант. Має рівну, немов покриту глазур’ю поверхню і оточений сяючим пояском кілець, які складаються з мільйонів кам’яних уламків, покритих льодом. Але досі нам про цю планету майже не відомо.

За скільки років здійснює Сатурн повний оберт навколо Сонця?

Виконайте обчислення 928-898.

Продовжуємо нашу подорож. Ось планета Уран – сьома за віддаленістю від Сонця планета Сонячної системи, дуже гарний синьо – зелений велетень. Тож саме Уран є справді блакитною планетою! Планету виявили за допомогою телескопу вже у наш час. Уран обертається «лежачі на боці»: по горизонталі, а не по вертикалі, як інші планети. На Урані не може бути життя.

Яка температура поверхні на Урані?

Виконайте обчислення 147+243

Нептун – восьма планета від Сонця і четверта за розмірами планета Сонячної системи. На Нептуні дмуть сильні вітри. Температура поверхні складає -220 С. Нептун називають крижаним гігантом. У складі цієї планети багато замерзлої води.

Тож не дивно, що життя на Нептуні немає.

Для того ,щоб продовжити космічну подорож нам потрібно розв’язати рівняння.

324 : х = 6                     х + 240 : 3 = 150

5. Підсумок уроку.

Закінчилась наша космічна подорож. Пора повернутися на нашу планету Земля. Але нажаль ми не зустріли мешканців інших планет і не знаємо як вони виглядають. Давайте зараз уявимо їх. Спробуйте з 11 геометричних фігур скласти інопланетянина.

От і Земля .Наша подорож завершилася. У польоті ви добре подолали всі труднощі й випробування. Важким був шлях , але ви досягли кінцевої мети .Повторили матеріал, показали хороші знання.

Виставлення оцінок.