Інтегрований урок природознавства, математики в 4 класі. Презентація містить відомості про рослинний та тваринний світ материків.
Цікаві задачі, які несуть пізнавальні факти про дані материки.
Інтегрований урок
з математики, логіки та природознавства
у 4 класі
Тема. Математична подорож материками
Додавання і віднімання іменованих чисел, виражених у мірах довжини і маси.
Вчитель: Сидорова Н.Р.
-2017-
МЕТА. Навчальна: закріпити вміння додавати та віднімати іменовані числа, виражені мірами довжини і маси; набуті знання про материки Землі Удосконалювати обчислювальні навички і вміння розв’язувати задачі.
Розвиваюча: розвивати логічне мислення, кмітливість, пам'ять, пізнавальні інтереси учнів, творчі здібності.
Виховна: виховувати інтерес до вивчення математики, прирордознавства .
Обладнання. Малюнки до задач, талісмани материків у команд, предметні картинки: кораблик, валянки, парасолька, літак, пляшка води, панама, прапорець Канади; фішки для оцінювання відповідей (рибки), карта півкуль, візитки для роботи в групах; комп’ютер, мультимедійна презентація "Математична подорож материками".
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Хвилинка емоційного настрою.
Учитель. Ранок! Сонце в небі прокидається...
Учні. Наш клас із гостями вітається.
Учитель. Доброго дня я зичу тому, хто прийшов працювати до класу.
Учні. Чому?
Учитель. Бо чекаю від вас творчої і плідної праці!
Діти. Ми любимо працю і будемо старатися!
Учитель. То ж гаразд, часу не гаймо і урок розпочинаймо.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення завдань уроку.
Корабель швидкість набирає,
Попереду земля…..
- Як же називають землю моряки ви дізнаєтесь, коли розшифруєте слово.
1. Гра «Дешифрувальник»
Р |
А |
М |
Ш |
Т |
И |
К |
Е |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
Зашифроване слово:
3 2 5 8 1 6 7 6
(МАТЕРИКИ)
2. План уроку (малюнковий)
Порт Картографічний
Мис чисел
Візитка
Порт цікавинок
Порт Вантажний
ПОРТ « Фізкультхвилинка»
Острів задач
В гостях у боцмана
3.Робота за логічно – опорною схемою
- Що називається материками?
Порт « Картографічний»
4.Завдання уроку (записані на дошці)
- Закріплювати вивчені випадки додавання і віднімання іменованих чисел, виражених одиницями довжини та маси; знання про материки.
- Вдосконалювати навички розв'язання задач; працювати з картою.
- Збагачувати знання про природу.
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
Мис чисел
1.Аналіз числа (за схемою на дошці)
- Запишіть в бортових журналах сьогоднішнє число. Зробіть його аналіз за схемою:
3. Попереднє, наступне.
4. Склад числа.
5. Просте чи складне.
* 29 днів має лютий у високосний рік;
* Кому з вас день народження 29 числа?
2. Хвилинка ерудита. Записати всі числа, які будуть названі.
(З кожної команди – представник)
36 метрів. У річки – коротульки й ім’я коротке Ді.
9 морів - у Північно – Льодовитому та Атлантичному океанах, 5 морів – у Індійському. Скільки всього морів світу?
Записані числа:
90, 40, 36, 12, 9, 5, 10, 6, 900,130, 1350, 2.5.
- Прочитайте числа в порядку зростання. (2.5, 5, 6, 9, 10, 12,36, 40,90,130, 900, 1350)
- На які множини ви поділите дані числа? (Одноцифрові, двоцифрові, трицифрові, чотирицифрові; Круглі, не круглі; прості, складні)
- У якій з множин елементів найменше?
- Яке з чисел зайве? Чому? (2.5 – воно не ціле число)
Дайте характеристику даним поняттям, кожній команді – 1 поняття (на картках)
Материк – (конкретне, загальне, родове).
Євразія – (конкретне, одиничне, видове).
Океан – (конкретне, родове, збірне).
Мужність – (абстрактне, загальне)
Математика – (конкретне, загальне, родове).
Візитка (Представлення команд)
( Розповідь супроводжується слайдами та показом на карті півкуль материків)
Історія виникнення материків
1 учень. Вчені припускають ,що в прадавні часи всі материки становили одне ціле. Це був такий собі праматерик, який отримав назву Пангея. Потім він розколовся на кілька частин, які почали дрейфувати в різних напрямках. Так утворилися Північна та Південна Америки, Австралія, Африка та Євразія. Через кілька мільйонів років розташування материків може змінитися. Такі зміни можуть супроводжуватися сильними землетрусами та виверженнями вулканів.
2 учень. Я - найбільший материк , що складаюся з двох частин. ( Євразія).
Назва материка походить від двох назв частин світу « Європа» та « Азія» . Це найбільший материк на Землі. Він знаходиться у Північній півкулі й омивається всіма океанами земної кулі. На цьому материку живемо і ми, тут знаходиться наша країна Україна. На території материка є три теплових пояси. Тому рослинний і тваринний світ Євразії багатий і різноманітний. В Євразії ростуть сосни, ялини, дуби, ягідні чагарники, кипариси, маслинові дерева. У тундрі , тайзі степах живуть олені, ведмеді, вовки. А на півдні континенту – слони, тигри, крокодили.
Клімат Євразії теж дуже різноманітний: віх холодного до жаркого.
У Євразії знаходиться найглибше озеро світу – Байкал.
3 учень Я – материк , що знаходиться в східній півкулі, мої береги омиваються водами Індійського та Атлантичного океанів. ( Африка)
Чи насправді так, чи може сон це,
Наче казка, неповторний дивний світ.
Цей материк – улюблениця сонця
Де бував чудовий лікар Айболить. ( Африка)
Африка - материк , поділений екватором навпіл. Там сонце завжди над головою і весь рік гріє дужче , ніж у нас в Україні у найжаркіші дні липня або серпня.
По обидва боки від екватора простягаються ліси. Висота дерев у них досягає 16-поверхового будинку.
На півночі Африки розкинулася найбільша пустеля Землі - Сахара. Пісок тут нагрівається так, що в ньому можна пекти яйця. Верблюди, які живуть у цій пустелі, можуть обходитися без води більше двох тижнів. Часто саме на верблюдах люди мандрують пустелями.
У африканських степах пасуться зебри, жирафи, слони, антилопи, буйволи. Там живе страус ему - найвищий птах і найкращий бігун.
У річках Нілі, Конго , Лімпопо живуть величезні крокодили бегемоти, а по берегах – безліч птахів.
Восени до Африки прилітають багато птахів з країв, де взимку холодно. З У країни туди відлітають лелеки, журавлі, ластівки…
4 учень
Відкритий був він
Випадково –
Той світ , що називають
Новим. ( Північна Америка)
Північна Америка
Береги Північної Америки омивають води трьох океанів: Північного Льодовитого, тихого та Атлантичного. У північних морях плавають айсберги , а у південних теплих водах вражає різноманітністю дивовижний світ тропічних тварин і рослин.
На заході простяглися високу гори Кордильєри , а на сході – низькі Аппалачі. На рівнинах вирощують пшеницю, кукурудзу, випасають величезні стада худоби.
По материку протікає одна з найбільших річок світу Міссісіпі з притокою Міссурі.
5 учень.
Там дивні рослини,
Там міднії гори.
А річка тече,
Широченна , як море. ( Південна Америка)
5 учень. Південна Америка
Трикутником простяглася Південна Америка від спекотних районів екватора до холодних вод Антарктиди.
На заході височать гори Анди( Мідні гори) з них видобувають мідь , вони часто вивергаються. У центрі та на сході – величезні рівнини, найбільша з яких - амазонська. По ній протікає найповноводніша річка світу Амазонка.
Дерева в лісах південної Америки досягають висоти майже чотирьох 16-поверхових будинків, поставлених один на одний.
На материку ростуть дивовижні рослини: гевея - дерево, із соку якого виробляють гуму, кавове дерево, трава банан. У річках водяться крокодили, водяні змії - анаконди.
7 учень Я– невеликий материк, що знаходиться в східній півкулі. (Австралія)
Все як диво тут сприймаю я
Незвичайна ця …. ( Австралія)
Австралія
Австралія – найменший і найвіддаленіший від інших населених материків куточок Землі. Це материк, де все «навпаки»: у липні тут зима, а у січні – літо. Дерева Австралії скидають не листя, а кору. Тут водяться звірі, які вилуплюються з яєць - качкодзьоб і єхидна. Австралія – найсухіший материк Землі, пустелі займають близько його половини. До таких умов життя пристосувалися рідкісні рослини – евкаліпт, пляшкове дерево, а також тварини - сумчастий ведмідь коала, кенгуру.
У будь-яку погоду
все навкруги із льоду. ( Антарктида)
8 учень Я- материк , на якому знаходиться південний полюс. (Антарктида)
Як тільки не називають цей материк – « королева холоду», « безлюдний континент», « краї Землі», « заповідник науки»… Це велетенська льодова пустеля. Тут можна побачити тільки один схід сонця і один захід Сонця на рік. Тут зареєстровані найнижчі температури повітря на Землі. Уся поверхня Антарктиди покрита потужним шаром льоду. Лід такий товстий, що коли б ви захотіли пройти таку саму відстань пішки, то на це знадобилося б не менше 2 годин.
На узбережжі морів і океанів живуть пінгвіни - птахи, які літати не вміють. Зате добре плавають. У морях навколо багато риби. Є також тюлені, кити.
В Антарктиді люди не можуть жити постійно. Там розміщені дослідні станції.
ІV. Поглиблення знань учнів.
Порт Вантажний.
1.Робота з підручником.
(Взаємоперевірка – за записом вчителя, який був закритий)
1 кг 700 г, 750 кг, 98 ц;
63 см, 96 см, 170 см.
(Зачитування відповідей з поясненням – фронтальна перевірка)
ПОРТ « Фізкультхвилинка»
Діти виконують під музичний супровід «Матроси»
2.Порт « Цікавинок»
3.Острів Задач.
(Використовуються слайди)
А зараз кожна команда своїм суперникам задає задачу, пов’язану з материком, який вона представляє.
Євразія
Довжина Дніпра – 2200 км. Довжина Волги – на 1300 км більша, а довжина Дунаю – на 700 км менша, ніж довжина Волги. На скільки
кілометрів коротший Дон від Дунаю, якщо його довжина 1870 км?
3500
Відповідь:(2200+1300)-700=2800(км)
Північна та Південна Америка
Найкоротша у світі річка Ді протікає в США. Вона тече з озера
Девіл-Лейк у Тихий океан. ¼ її довжини - 9м . Яка довжина всієї річки?
(9×4=36м)
Африка
1.Найбільша річка у світі – Ніл, її довжина 6671 км. А найбільша річка Європи Волга має довжину 3690 км. Постав питання до задачі і розв’яжи її.
6671-3690= 2 981(км)
2. Страусове яйце має масу 1 кг 500 г. На скільки грамів яйце страуса важче за куряче яйце масою 62 г ?
1500-62= 1438г=1кг438г
Австралія
Щоб кенгуру не шкодили посівам, австралійський фермер обніс ділянку городу квадратної форми огорожею завдовжки 3600м.
Знайди сторону та площу ділянки.
3600:4=900м
900×900=810000м.кв.
Антарктида
Кожного року пінгвінам доводиться проходити 90 км до місць свого гніздування, а потім повертатися назад на узбережжя з пташенятами.
Шлях якої довжини пройде пінгвін за 5 років?
(90×2)×5=900 км
V.Узагальнення та систематизація знань
ПОРТ « В ГОСТЯХ У БОЦМАНА»
На дошці записуються відповіді учнів в таблиці. Приймаються всі відповіді дітей, навіть неправильні.
Назви речей |
Назва материка |
Ми знаємо |
парасолька |
Південна Америка |
Найвологіший материк |
валянки |
Антарктида |
Найхолодніший материк |
літак |
Євразія |
Найбільший материк |
воду |
Австралія |
Найсухіший материк |
панаму |
Африка |
Найжаркіший материк |
Знайдіть зайве слово
Кухар, кок, перукар
(Робота над задачами 360, 361)
VІ. Підсумки уроку
- Ось і повернулись ми із мандрівки. Вам сподобалося?
- На яких материках ми побували?
- Чи однаковий тваринний і рослинний світ на нашій планеті?
- Від чого це залежить?
- Які завдання були найцікавішими?
- А які задачі вам здалися важкими?
- Чи може математика та логіка стати в пригоді на природознавстві? Як саме?
- Оцініть свої успіхи в індивідуальній картці, порахувавши спіймані рибки.
VІІ. Домашнє завдання.
За підручником:
Додатково: (на вибір)
*Дібрати матеріал для хвилинки ерудита.
*Підготувати хвилинку – цікавинку про океани Землі.
Якщо поглянути на Землю із Космосу, то видно , якою малою є наша планета порівняно зі Всесвітом. Це ще раз переконує людей у необхідності захищати свій дім – планету Земля!
Майбутнє нашої планети залежатиме від вас , тому що ви можете «стати дослідниками, моряками, авіаторами, інженерами, вченими, що перемагають усі труднощі і стихії»( Микола Трублаїні)
Отож , і я вам бажаю бути наполегливими у досягненні своєї мети, наполегливості у здобутті знань.
1