Мета: узагальнити знання учнів про осінь, про особливості та прикмети кожного осіннього місяця; вчити, використовуючи художнє слово, розкривати навколишній світ, більше спілкуватися з природою; розвивати творчу уяву, мислення, культуру мовлення; виховувати любов до природи рідного краю, інтерес до усної народної творчості, до традицій та звичаїв нашого народу.
Гаврилівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів
Каланчацької селищної ради
«Осінь-чарівниця в Україні»
(колективна творча справа учнів 4 класу)
Учитель початкових класів I категорії Гаврилівської ЗОШ I-III ступенів Каланчацької селищної ради Херсонської області
Нікішенко З.В.
2017-2018 н.р.
Мета: узагальнити знання учнів про осінь, про особливості та прикмети кожного осіннього місяця; вчити, використовуючи художнє слово, розкривати навколишній світ, більше спілкуватися з природою; розвивати творчу уяву, мислення, культуру мовлення; виховувати любов до природи рідного краю, інтерес до усної народної творчості, до традицій та звичаїв нашого народу.
Обладнання: ноутбук, слайди на осінню тематику, картки, ілюстрації, запис «Осіння пісня» П.І.Чайковського.
Хід заняття
І.Підготовча частина
Вправа «Настрій»
Давайте привітаємось,
Давайте посміхнемось,
Один на одного поглянемо –
І до роботи станемо.
ІІ.Основна частина
Вчитель: Подивись ліворуч, подивись праворуч,
Ось яке розмаїття кольорів!
Хто ж це такі фарби яскраві
Навкруги розлив?...
Осінь красою нам очі милує,
Тішать серце рясні кольори…
І врожаєм хорошим дивує,
Усміхається сонцем згори. (слайд 1)
(Стук у двері)
Вчитель: - Діти, хто це може стукати? Можливо, хтось запізнився?
(Заходить дівчинка-Осінь, з нею три брати – осінні місяці: Вересень, Жовтень, Листопад).
Осінь: - Добрий день, мої любі діти, гості!
Нині знов із вами я.
Осінь – ось моє ім'я.
Восени земля прекрасна.
Як завжди прийшла я вчасно
І у села, й у міста –
Всюди осінь золота.
Лист торкну – і диво стане:
Помаранчевим, багряним,
Ясно-жовтим стане ліс.
Як не віриш – подивись! (слайд 2)
-Я почула, що ви про мене так гарно говорили, от і вирішила завітати до вас у гості! Та не сама, а зі своїми трьома вірними помічниками.
Вчитель: -Отже, давайте познайомимось із ними, а для цього потрібно відгадати загадки.
Дозріває горобина,
І калина вже рясна,
Перший лист опадає,
В якому місяці це буває? (у вересні)
Груші, яблука зірвали,
У комору заховали.
Проситься гарбуз до хати,
Щоб під ліжком зимувати.
В лісі виросли опеньки,
Довгоногі і тоненькі.
На деревах листя жовкне,
В двері стука місяць … (жовтень).
Вітер плаче, вітер виє.
Дощ осінній дрібно сіє.
І ніде не видно пташки,
Ані бджілки, ні мурашки.
Вже зів'яли гарні квіти,
Скрізь калюжі поналито.
Голе поле, голий сад,
Бо надворі … (листопад).
Осінь: -Молодці, діти! Ви загадки відгадали
Братів осінніх упізнали.
Учениця: -А я хочу пояснити, чому їх так називають.
Вересень - бо саме в цей місяць цвіте верес.
Жовтень – жовтіє листя на деревах.
Листопад – листя опадає і дерева стають зовсім голими. Це вже явна ознака, що зима не за горами.
Вчитель: -А тепер давайте запросимо осінні місяці до нас на свято (виходять місяці).
Вересень: -Перший місяць – вересень, я смачний.
Вам дарую яблука запашні,
Груші,сливи, дині і виноград –
То солодка радість для всіх малят.
Жовтень: -Я Вересневі вдячний за старанність.
Врожай добротний зібраний без втрат.
І ось прийшов сьогодні на світанні
У гості Жовтень – Вересня я брат.
В садах те листя, що було зелене
Зробилося одразу золоте.
Принишкли і дерева, і кущі,
Уже осінні перші йдуть дощі.
Листопад: -Я Листопадом звуся недарма,
З дерев останнє листя обриваю.
Промайнули Жовтня дні,
І пташки уже сумні.
Бо не хочуть покидати
Свою рідну землю-матір.
Вчитель: -Осінь… Золота пора. Багато цікавого, таємного несе вона із собою. Тому й захоплювалися нею в різні часи поети, письменники, художники, композитори.
Жовтіє, опадає листя. Йдеш по вулиці і чуєш їх шепіт. Можливо, це кожен листочок розповідає свою осінню казочку чи легенду, свою історію. Давайте і ми спробуємо дібрати найбільш вдалі означення до слова осінь.
Вправа «Асоціативний кущ» до слова осінь (багряна, золота, щедра, загадкова, дощова, чарівна, замріяна, багата, жовтокоса, полум'яна, різнокольорова, красива, помаранчева).
Вчитель: -Діти, у природі є багато секретів і цікавинок. Та вона розкриває їх тільки тим, хто береже її, ставиться до неї з повагою та любов'ю. Наш український народ складав про осінь легенди, притчі, приказки і прислів'я, а ще багато існує народних прикмет.
Головними моментами у звичаях нашого народу восени, було приурочення до завершення збору врожаю, адже головна селянська турбота – забезпечення родючості полів, плодючості худоби, продовження людського роду.
Осінні ярмарки, обряди, традиції, звичаї були невід'ємною частиною життя в Україні. (слайд 3)
Учень: -Лише у нас на Україні
Сади чудовії осінні.
Лише у нас на Україні
Над нами небо синє-синє. (слайд 4)
Учень: -Вперше в школі ми світ пізнаємо
І традиції наші, й буття.
В Україні усі ми живемо
І будуєм щасливе життя.
Учень: -Хлібом ми радо гостей зустрічаєм,
На рушникові рясному несем.
Все найдорожче, що в серденьку маєм,
Радісно друзям своїм віддаєм.
Учень: -Ми ж українці, душею багаті.
Працею славен народ наш завжди.
Хочем, щоб хліб був у кожного в хаті.
І не було в вас ніколи біди!
Вчитель: -Які чудові слова любові прозвучали до України,нашого народу, до хліба. Адже й осінь тісно пов'язана з ними.
До сьогоднішнього заходу ви готувалися дуже старанно: кожна група прагнула якомога більше зібрати інформації про осінні місяці. Тут легенди і вірші, загадки і прислів'я, народні прикмети і казочка, яку ви склали колективно.
(слухання казки «Красуня-Осінь»)
Тож, будь ласка, передайте свої проекти нашим осіннім місяцям.
А ще, шановні наші гості, ми запрошуємо вас відвідати чудову виставку «Осінній вернісаж» (перегляд дитячих малюнків та виробів з природного матеріалу).
Учениця: -Ось і осінь у жовтому листі
В цьому році найкраща у нас.
Гляньте: в червонім чудовім намисті
Завітала сьогодні у клас.
Учениця: -От і вітер гуляє на волі,
З жовтим листям кружляє танок,
А у нас, четверта осінь у школі –
Це і книги, і друзі, і клас, і урок.
(Звучить мелодія П.І. Чайковського «Осіння пісня», під яку діти виконують танок з осінніми листочками навколо дівчинки Осені).
Осінь: -Я дуже вдячна вам за приємну зустріч, тому і прийшла до вас не з порожніми руками, а зі смачними дарунками. То ж пригощайтеся яблучками і грушками.
Учениця: -Як пахнуть яблука в осінньому саду!
Налиті сонцем, росами умиті!
Я в сад осінній з друзями іду.
Там яблука червоні, соковиті.
Аж просяться до рук покуштувать,
Такі привабливі під сонцем стали!
Я буду ними друзів пригощать,
Щоб осінь цю вони запам'ятали. (слайд 5)
Учениця: - Осінь розгулялася в нашому садочку,
Стала розфарбовувать кольором листочки.
Медом-соком груші наливати стала,
Я одну сьогодні грушку скуштувала.
А вона, неначе медом вся налита!
Просто в роті тане, дуже соковита!
Я зробила висновок восени нежданно:
Українські груші – кращі, ніж банани! (слайд 6)
Вправа «За – Проти»
Вчитель: - Осінь - багряна, літо – барвисте.
Весна – це красуня в зеленім вбранні.
Зима – синьоока, морозно-срібляста.
Та кожна із них до вподоби мені.
-Хто із вас любить осінь? За що ви її любите?
- Хто не любить осінь? Чому? (відповіді дітей)
-Можливо, слухаючи такий прекрасний опис осені, ті діти, які не люблять її, змінили свою думку.
Вправа «Незакінчена аплікація»
Вчитель: -Матінка Природа, яка живе за горами за високими, за лісами за зеленими, надіслала до нас, через свою доньку Осінь, прохання: берегти красу навколишнього світу. І ми, своїми ніжними долоньками прикрасимо дерево, присягнемо, що будемо нести у світ природи тільки добро.
Учні: Осінь люба, прощавай!
На той рік до нас вертай!
Ми тебе радо зустрінемо!
Природі зла не заподіємо! (слайд 7)
ІІІ.Підсумкова частина
Вправа «Мікрофон» та «Інтерв'ю»
Вчитель: -Ось і закінчилася наша зустріч.
Діти, сподобалася вам вона? Чим саме?
(Діти висловлюють свої думки).
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
1.Бондар Т.М. Свято «Дарунки осені»:-Таврійський вісник освіти.Херсон,2006.
2.Дубіч Т.А. Ігрові технології навчання на уроках у початковій школі. Тернопіль-Харків.Видавництво «Ранок», 2010.
3.Жук Г.А. «Праздник осени». - Таврійський вісник освіти.Херсон,2006.
4.Недвиженко Л.М. Конкурс «Барви осені».
5.Методична робота вчителя початкових класів – 2-ге вид. – Х.: Видавнича група «Основа», 2012.
6.Стребна О.В., Соценко А.О. Інтерактивні методи навчання в практиці роботи початкової школи.-Харків. Видавнича група «Основа», 2007.
7.Самоосвітня діяльність молодших школярів. – Х.: Видавнича група «Основа», 2005.
8.Химинець В.В., Кірик М.Ю. Інновації в початковій школі.- Тернопіль. «Мандрівець», 2012.