Інтегрований урок з математики та природознавства "У пошуку скарбів"

Про матеріал
Розробка інтегрованого уроку з математики та природознавства на тему "У пошуку скарбів". Мета: закріпити вміння додавати та віднімати іменовані числа, виражені мірами довжини і маси; набуті знання про материки Землі; удосконалювати обчислювальні навички і вміння розв’язувати задачі; розвивати логічне мислення, кмітливість, пам'ять, пізнавальні інтереси учнів, творчі здібності; виховувати інтерес до вивчення математики та природознавства.
Перегляд файлу

   1

 

Тема. Інтегрований урок-подорож з математики та природознавства «У пошуку скарбів»

Мета: закріпити вміння додавати та віднімати іменовані числа, виражені мірами довжини і маси; набуті знання про материки Землі; удосконалювати обчислювальні навички і вміння розв’язувати задачі; розвивати логічне мислення, кмітливість, пам'ять,  пізнавальні  інтереси учнів, творчі здібності;  виховувати інтерес до вивчення  математики та природознавства.

Обладнання: малюнки до задач, талісмани материків у команд, предметні картинки, фішки для оцінювання відповідей, карта півкуль, контурні карти, візитки для роботи в групах, комп’ютер, мультимедійна презентація «У пошуку скарбів».

Хід уроку

І. Організаційний момент

1. Емоційна хвилинка

Пролунав для нас дзвінок!

Кличе в подорож урок!

Вушка, прислухайтесь!

Очки, придивляйтесь!

Носик, глибше дихай!

Ротик, посміхнись!

Спинки, розправляйтесь,

Ручки, підіймайтесь,

Нумо до роботи всі взялись!

- Але спочатку я хочу дізнатися, з яким настроєм ви прийшли  на урок. Зверніть увагу на дошку. Підніміть картку такого кольору, який відповідає вашому настрою (жовтий – хороший настрій, жовтогарячий – добрий настрій, червоний – поганий настрій).

2. Вправа «Очікування»

   Готуючись до нашого уроку я почула суперечку.  Я зазирнула за шафу під стіл, але там нікого не було. А на поличці сперечались підручники математика та природознавство. Підручник з природознавства був обурений на математику, бо на урок в наш клас він приходить завжди після математики та не можуть дійти до спільного рішення. Наш клас дуже дружний, тож ми    подружимо між собою математику та природознавство.

- А зараз кожен напише на обраному смайлику, що він очікує від такого уроку. Вкінці уроку перевіримо чи справдились ваші сподівання.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення завдань уроку.

Діти, до нас звернувся із великим проханням про допомогу один відомий мандрівник Христофор Колумб. Справа в тому, що колись дуже давно він знайшов скриню зі скарбом, і це дуже добре. Вся прикрість в тому,що скарб викрали, точніше викрала його домашня улюблениця мавпочка, Ім’я  якої Арифметика. А вона ще та пустунка! Та в неї є умова. Христофору потрібно знайти розумних та кмітливих дітей, які відкриють для неї нові цікавинки про кожен континент. Ці діти також повинні вміти гарно вправлятися з різними математичними завданнями, наприклад: додавати та віднімати багатоцифрові числа, розв’язувати задачі та приклади з іменованими числами. Одним словом, Колумб в розпачі. То що, допоможемо бідоласі?

Отож, просто зараз ми вирушимо у подорож континентами нашої планети Земля.

- про що саме буде іти мова на уроці ви дізнаєтесь, коли розшифруєте слово.

1. Гра «Дешифрувальник»

Р

А

М

Е

Т

И

К

5

2

1

4

3

6

7

Зашифроване слово:

 (МАТЕРИК)

2. Робота за логічно-опорною схемою.

  • Що таке материки?

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

  1. Хвилинка ерудита
  •                  Діти, а щоб вирушити  в подорож потрібний транспорт?
  •                  Подумаймо, який транспорт нам підійшов би? (науково-дослідницький лайнер)

Оскільки материків 6, то і лайнерів, які відповідатимуть за експедиції на кожному з материків, теж повинно бути 6. Арифметика підготувала кожному із вас папірець із певним зображенням. Ваше завдання – за цими малюнками об’єднатися у групи (парасольки до парасольок, літаки до літаків і так далі).

Отже, квест від нашої нової знайомої розпочинається. Дивлячись на зображення, яке вам дісталось, ви повинні відгадати який материк досліджує ваш екіпаж.

Назви речей

Назва материка

Ми знаємо

парасолька

Південна Америка

Найвологіший материк

валянки

Антарктида

Найхолодніший материк

літак

Євразія

Найбільший материк

воду

Австралія

Найсухіший материк

панаму

Африка

Найжаркіший материк

Прапорець Канади

Північна Америка

Кленовий листок - символ Канади

 

2.Робота в зошиті

- Записуємо в бортових журналах число і класна робота.

                               Хвилинка каліграфії

Скласти  п’ятицифрові числа з : 3, 0, 8 та підкреслити клас тисяч(33080)

- Називаємо по одному числу кожна команда. Будьте уважні, не повторюйтесь.

3. Математичний диктант

- Діти, чи може судно вирушити у кругосвітню подорож без капітана? (ні)

Мавпочка пропонує вам записати всі числа, які будуть названі. У кожній команді капітаном буде той, хто виконає завдання без помилок і в кого буде найбільше камінців за правильні відповіді.

(З кожної команди – представник)

 На території Євразії розташовано більш ніж 90 держав, у яких живуть люди різних національностей

 Два материки Північна і Південна Америка утворюють частину світу – Америку. На її території розташовано близько 40 держав

 Найкоротша у світі річка протікає в США. Її довжина всього

36 метрів. У річки й ім’я коротке – Ді.

 Налічується 12 морів Тихого океану, по 9 морів – у Північно-  Льодовитому та Атлантичному океанах, 5 морів – у Індійському. Скільки всього морів світу? (35)

 Нільські крокодили сягають 10 м завдовжки.

 Жираф сягає висотою до   6 м, маса до 900 кг.

 Довжина тіла гепарда 130 см, хвоста 75см.

 Бізон – це тварина, яка зустрічається тільки в Північній Америці. Тварина висотою до 2,5 м, а масою 1350 кг.

Записані числа:

90, 40, 36, 12, 9, 5, 35, 10, 6, 900,130, 75, 1350, 2.5.

- Прочитайте числа в порядку зростання. (2.5, 5, 6, 9, 10, 12, 35, 36, 40, 75, 90,130, 900, 1350)

- Яке число зайве, чому? (2,5 – бо не ціле)

Отже, ми вітаємо капітанів команд і нарешті вирушаємо у подорож.

ІV.   Творче перенесення знань і навичок учнів в  уявний круїз

  1.               Метод « Мозаїка»: Гра «Мандрівники»
  • Зверніть увагу, у кожної команди на партах є карти та підручники. Вони допоможуть вам не збитися із курсу. Як ви бачите, материки пронумеровані від 1 до 6. Євразія – найбільша, тому позначена 1, тож з неї і почнемо мандрівку. Крім того, на всіх материках Арифметика залишила валізи, у яких сховані літери. Якщо ви правильно виконаєте завдання, то вона дозволить вам їх відкрити. Із цих літер ви повинні будете скласти секретне слово і повернути Христофору Колумбу його скарб.
  •                   Тож, Євразіє, покажіть свій материк на карті. Інші команди теж обводять по-контуру Євразію. І розкажіть нам які цікаві факти вам вдалося дізнатись.

Євразія. Вони мов дві сестри,

Що разом зросли.

Слово "Азія" схід означає.

Так віддавна її називають.

Багата вона мальовничими місцями,

Розливами рік та високими горами!

Заходом сонця, мороком, тьмою

Давні народи її уявляли,

І щоб протиставити із сестрою,

Назву Європа подарували.

Отже Азія – "сонце зійшло",

Ну а Європа – "сонце зайшло"!

А разом це великий

Землі-матусі материк!

Найбільший материк на Землі – Євразія. Цей материк поділяється на дві частини – Європу та Азію. Умовна межа між частинами проходить уздовж уральських гір та північних схилів Кавказьких гір.

Євразія займає 2/3 частини всієї суші. Він омивається 4 океанами і об’єднує дві частини світу – Європу та Азію. На території Євразії є три теплові пояси. Клімат – надзвичайно різноманітний – від арктичного на півночі, до тропічного на півдні.

Тваринний і рослинний світ багатий і різноманітний. Тут ростуть ялини, сосни, дуби, каштани, кипариси та магнолії. У лісах, степах, тайзі та тундрі живуть бурі та білі ведмеді, олені, вовки. На півдні континенту мешкають слони, тигри, крокодили. В Євразії знаходиться Байкал – найглибше озеро світу, а також найменше – Мармурове та наймілкіше – Азовське.

  •                  Молодці! Ви гарно представили свій материк. Які ж завдання ви на ньому знайшли?

Довжина Дніпра – 2200 км. Довжина Волги – на 1300 км більша, а довжина Дунаю – на  700 км менша, ніж довжина Волги. На скільки кілометрів коротший Дон від Дунаю, якщо його довжина 1870 км?

Відповідь:(2200+1300)-700=2800(км)

  •                  Ви справились із завданням і можете відкрити першу скриню (літера П)
  •                  Наступний континент – Африка.

Африка

Перші її поселенці

Ще у печерах жили.

"Афри" печери ці звались

Й Африці назву дали!

Африка – другий за розміром материк землі. Африка – материк, поділений  екватором навпіл. Там сонце завжди над головою і весь рік гріє дужче, ніж у нас в Україні у найжаркіші дні липня або серпня.

По обидва боки від екватора простягаються ліси. Висота дерев у них досягає 16-поверхового будинку.

На півночі Африки розкинулася найбільша пустеля Землі – Сахара. Пісок тут нагрівається так, що в ньому можна пекти яйця. Верблюди, які живуть у цій пустелі, можуть обходитися без води більше двох тижнів. Часто саме на верблюдах люди мандрують пустелями.

У африканських степах пасуться зебри, жирафи, слони, антилопи, буйволи. Там живе страус ему – найвищий птах і найкращий бігун.

У річках Нілі, Конго, Лімпопо живуть величезні крокодили бегемоти, а по берегах – безліч птахів.

Восени до Африки прилітають багато птахів з країв, де взимку холодно. З У країни туди відлітають лелеки, журавлі, ластівки…

  •                   Як багато цікавого ви нам розповіли, дякуємо. Після такої плідної роботи і відпочити треба.

Фізкультхвилинка

Рано-вранці крокодили

На зарядку всі ходили,

А за ними вирушали

Тигри, леви і шакали.

Поспішали кенгуру,

Несли в торбах дітвору.

Антилопи і горили

Теж зарядку там робили.

Слон поволі, наче робот,

Раз і два, і три, й чотири –

Присідали крокодили.

Лиш ледачі бегемоти

Не вилазили з болота.

  •                   Ви же знайшли завдання, яке залишила Арифметика?

Страусове яйце має масу 1 кг 500 г. На скільки грамів яйце страуса важче за куряче яйце масою 62 г ?

1500-62= 1438г=1кг438г

  •                   За правильну відповідь ви отримуєте іще одну літеру – А.
  •                   Вирушаймо у подорож до третього та четвертого за величиною материків – Північної та Південної Америки

Це два материки,

А назва в них одна.

Світ новий Колумб відкрив,

Перший він сюди приплив.

А торговця Америго

Увінчали в картах, книгах.

З того часу і донині

Дві Америки єдині!

Північна Америка – третій за величиною материк. На її півночі холодно, там багато лісів і озер. На півдні лежать спекотні пустелі і густі тропічні ліси. А в середній частині знаходяться рівнинні степи, які називають преріями. Величезні скелясті гори оточують материк на заході. Багато мешканців Північної Америки живуть у великих сучасних містах.

Південна Америка – четвертий за величиною материк. Уздовж його західного узбережжя тягнеться довгий гірський хребет – Анди. У Південній Америці є жаркі й холодні пустелі і великі, порослі травою рівнини. Цей материк є батьківщиною картоплі, помідорів, кукурудзи, арахісу, бавовни, ананасу.

  •                  Дуже добре, ваша розповідь була повчальною і цікавою. Ми чекаємо на нові завдання.

Найкоротша у світі річка Ді  протікає  в США.  Вона   тече з озера

Девіл-Лейк у Тихий океан.  ¼  її довжини - 9м . Яка довжина всієї річки? (9×4=36м)

  • І це завдання ви виконали дуже легко, отже, наступні літери – Н і Г. Арифметика вже не дочекається розповіді про Австралію.

Австралія

"Аustralis" у перекладі з латини

"Південна" означає.

Австралією материк звуть і понині,

Бо на півдні він проживає.

Австралія – найменший континент. Тут спекотний клімат. Переважна більшість населення живе в містах, розташованих на узбережжі. Землі, віддалені від узбережжя називають Бушем. Тут водяться звірі, які вилуплюються із яєць: качкодзьоб та єхидна. Австралія – найсухіший материк, пустелі займають близько його половини. До таких умов пристосувалися рідкісні рослини – евкаліпт, пляшкове дерево, а також тварини – коала, кенгуру.

  • Яке ж завдання чекає нас цього разу?

Щоб кенгуру не шкодили посівам, австралійський фермер обніс ділянку городу квадратної форми огорожею завдовжки 3600м. Знайди сторону та площу ділянки.

  •                   Молодці, ви справились із завданням, і літера, схована у вашій скрині – це літера Е. Я вас вітаю, ви вже майже на фінішній прямій. Невідкритим залишився лише один материк. Який?

Антарктида

Ночі полярні, крига довічна.

Це Антарктида – земля не північна.

Антарктида – найхолодніше місце на Землі. Більша її частина – замерзлий океан. Як тільки не називають цей материк – «королева холоду», «безлюдний континент», «краї Землі», «заповідник науки»… Це велетенська льодова пустеля. Тут можна побачити тільки  один схід сонця і один захід Сонця на рік. Тут зареєстровані найнижчі температури повітря на Землі. Уся поверхня Антарктиди покрита потужним шаром льоду. Лід такий товстий, що коли б ви захотіли пройти таку саму відстань пішки, то на це знадобилося б не менше 2 годин.

На узбережжі морів і океанів живуть пінгвіни - птахи, які літати не вміють. Зате добре плавають. У морях навколо багато риби. Є також тюлені, кити.

В Антарктиді люди не можуть жити постійно. Там розміщені дослідні станції.

Завдання:

Кожного року пінгвінам доводиться проходити 90 км до місць свого гніздування, а потім повертатися назад на узбережжя з пташенятами.

Шлях якої довжини пройде пінгвін за 5 років?

(90×2)×5=900 км

  •      Остання секретна літера – Я. Вітаю, ви справились з усіма завданнями успішно і склали слово ПАНГЕЯ. Що воно значить і чому саме його засекретила Арифметика?

Перегляд відеоролика.

 V. Узагальнення та систематизація знань

Робота в групах

Звіт капітанів

Для того, щоб переконатися, що подорож була недаремною, я пропоную вам заповнити візитку одного із материків. Беріть на допомогу підручники.

Метод «Прес»

- Чи вважаєте ви, що від кожного із нас залежить майбутнє планети? Користуючись підказками, спробуйте довести свою думку.

o Я думаю, що …

o Тому, що …

o Наприклад, …

o Отже, …

Рефлексія

- Ось і повернулись ми із мандрівки. Вам сподобалося?

- На яких материках ми побували?

- Чи однаковий тваринний і рослинний світ на нашій планеті?

- Від чого це залежить?

- Які завдання були найцікавішими?

- А які задачі вам здалися важкими?

- Чи може математика стати в пригоді на природознавстві? Як саме?

VІ. Підсумок уроку.

- Чи справдились ваші очікування?Якщо так, то розмістіть свою рибку на карті (на дошці). Ваша робота задовольнила пустотливу Арифметику і вона вирішила повернути Колумбові його скарб. Та він хоче віддячити вам за доброту і кмітливість, тому скарб тепер ваш! (роздати медальки) а я хочу дізнатися, з яким настроєм ви закінчуєте урок. У кого гарний настрій – підніміться, добрий – сидіть на місцях, поганий – присядьте.

- Дякую всім, хто працював, в зошитах гарно писав, на всі запитання відповідав,  та тим, хто в гості завітав.

VІІ. Домашнє завдання

Математика – с.65 завдання 395;396

Природознавство: скласти  уявну подорож по океану.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
12 лютого 2019
Переглядів
649
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку