Тема. Австралія
Мета: ознайомити учнів з особливостями Австралії; розвивати просторову уяву, вміння працювати з картою півкуль; розповіді про природу материків і океанів, виступати перед класом з підготовленою інформацією; виховувати пізнавальний інтерес.
Ключові компетентності
Уміння вчитися:
Загальнокультурна:
Громадянська:
Здоров’язбережувальні:
Соціальна:
Предметна компетентність
Початковий рівень:
Середній рівень:
Достатній рівень
Високий рівень:
Тип уроку : дослідницька експедиція
Обладнання: підручник Природознавство, 4 клас», фізична карта півкуль, фізична карта Австралії, атласи, предметні малюнки, роздатковий матеріал, телевізор, презентація «Австралія», фільм «Історія материка Австралія»
Попередня робота.
Об’єднання учнів у групи, кожна група отримує завдання, група дітей «Дослідники» шукають цікаву інформацію про Австралію, її клімат, дослідження, на основі знайдених матеріалів готують повідомлення.
Хід уроку
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань
1.Календар погоди
Коли виходиш з дому, бажано знати, яка погода за вікном. Наш черговий синоптик розповість про сьогоднішню погоду.(слайд 1)
- стан неба
- опади (якщо є, які саме)
- вітер (сила, напрямок)
То що можна сказати про сьогоднішню погоду?
Щоб помічати зміни у природі, треба бути спостережливим і любити природу.
2.Гра «Збери рюкзак»
Ми вирушимо в експедицію. Скажіть, будь ласка, що слід взяти із собою у далеку подорож?
Серед предметних малюнків учні вибирають ті, на яких зображено речі, необхідні під час подорожі.
3.Мотивація навчальної діяльності
Щоб помічати зміни у живій та неживій природі, треба бути спостережливими і любити природу. От і ми будемо спостережливим і любити природу. От і ми сьогодні будемо спостерігати за довкіллям і робити висновки. А допоможе нам у цьому віртуальна мандрівка. Люди вирушають у мандри з різних причин. Одних надихає любов до пригод, інших – невтомна жага відкриттів, ще когось – невідомість і таємничість.
III. Вивчення нового матеріали
1.Бесіда
Сьогодні ми вирушимо в дослідницьку експедицію ще на один материк, яки називають Австралія. Наша експедиція буде мати назву “По слідами героїв роману Ж. Верна "Діти капітана Гранта". (слайд 2)
“... Это самый любопытный край на всём земном шаре. Его возникновение, природа, растения, животные, климат... - удивляло, удивляет, удивит всех учёных мира...
Представьте себе, друзья мои, материк, который, зарождаясь поднимался из морских волн не своей центральной частью, а краями, как своеобразное гигантское кольцо; материк, который, быть может, таит в своей сердцевине полуиспарившееся море; материк, где реки пересыхают с каждым днём, где нет сырости ни в воздухе, ни в почве; где деревья ежегодно теряют не листья, а кору; где листья не дают тени; где животные необычны: у четвероногих имеются клювы, у кенгуру лапы разной длины...
О! Самая причудливая, самая нелогичная страна!
Земля парадоксальная, отвергающая все законы природы!”
Під час подорожі ми дізнаємося про особливості природа Австралії, все детально роздивимось, поспостерігаємо і зробимо висновки.
Мета нашої експедиції – відгадати загадки цього материка, зрозуміти, у чому його унікальність.
Під час будь-якої експедиції мандрівники ведуть щоденник спостережень, куди заносять найважливіші факти. Кожна парта отримала картку дослідника, у якій зазначена послідовність нашої роботи.
Картка дослідника (слайд 3)
План вивчення материка
1.Історія дослідження
2.Географічне положення материка
3.Рельєф
4.Клімат
5.Населення
2. Природнича розминка «Чи вірите ви?»
Чи вірите ви в те, що?..
• Австралія — найменший материк.
• Австралія — найвіддаленіший від інших населених материків куточок Землі.
• Австралія — це материк, де все «навпаки»: у липні тут зима, а у січні — літо.
• В Австралії пустелі займають близько її половини.
• Австралія — не найсухіший материк Землі.
3.Перегляд відеосюжету про Австралію
Що вас найбільше вразило?
4.Виступ групи «Дослідники»
Представники групи роблять повідомлення
Вчитель
Австралія - це країна загадок і чудес, де сьогодення і минуле переплелися, де разом існують давні та сучасні звичаї, аборигени живуть пліч-о-пліч з представниками двохсот національностей і народів.
5. Робота за підручником (с. 117-119)
Учні самостійно читають текст про Австралію, виконують завдання на с118, розповідають про те, що нового і цікавого вони дізналися.
Учні відповідають на запитання рубрики «Пригадай». (слайд 4)
— Прочитайте розповідь козака Подорожника.
— Що нагадує за формою Австралія? А острови поблизу неї?
— Звідки походить назва Австралії?
— Яка особливість найменшого материка земної кулі?
— Які океани омивають береги Австралії?
— Яка особливість узбережжя?
— Які переважають форми поверхні?
— Що займає центральну частину австралійського континенту?
— Назвіть ці пустелі.
— Чому Австралія — найсухіша ділянка суходолу в південній півкулі?
— Чим обумовлено, що Австралія надто спекотлива?
— Що ви дізналися про водойми Австралії?
— Яка найбільша річкова система Австралії?
— Яке найбільше озеро?
— Чому воду використовують не для пиття, а для різноманітних технічних потреб?
— На які корисні копалини багата Австралія?
— Яка держава займає весь материк Австралія?
— Яке корінне населення материка і до якої раси людей воно належить?
— Прочитайте і запам’ятайте висновки у рубриці «Сторінками Книги корисних природничих знань».
6.Фізкультхвилинка
Діти повторюють рухи, які бачать у відеоролику
7.Робота з картою
Місцезнаходження Австралії на карті півкуль.
8.Складання узагальненої характеристики материка (робота в парах)
Для закріплення набутих знань учні заповнюють таблицю «Австралія»
Перелік ознак |
Зміст відповіді |
материк |
|
океан |
|
озеро |
|
корисні копалини |
|
острови |
|
столиця |
|
Презентація результатів роботи груп
Перелік ознак |
Зміст відповіді |
материк |
Австралія |
океан |
Тихий, Індійський |
озеро |
Ейр |
корисні копалини |
вугілля, нафта, газ, алмази, золото |
острови |
Нова Гвінея, Нова Зеландія, Тасманія |
столиця |
Канберра |
V. Підбиття підсумків. Рефлексія
1.Вправа «Мікрофон»
Кореспондент проводить опитування серед однокласників
2.Відгадування загадки
И на нём всего одна
Живописная страна.
В других местах таких зверей
Смогу найти едва ли я,
Ведь кенгуру среди степей
Гуляет лишь в ...
(Австралии.)
3.“Рефлексивный экран”
VІ. Домашнє завдання с 117 - 119