Урок "ГЕОГРАФІЧНА КАРТА, УМОВНІ ЗНАКИ НА КАРТІ"

Про матеріал
Тема: ГЕОГРАФІЧНА КАРТА, УМОВНІ ЗНАКИ НА КАРТІ Мета: навчити учнів розрізняти план і карту; навчати користуватися картою для знаходження місця розташування предметів; сприяти розвитку вмінь порівнювати, робити висновки; виховувати активну пізнавальну діяльність; розширювати кругозір. Обладнання: план місцевості, географічна карта, глобус, роздатковий матеріал, атлас, таблиці. Клас: 4-Б
Перегляд файлу

Тема: ГЕОГРАФІЧНА КАРТА, УМОВНІ ЗНАКИ НА КАРТІ 

Мета: навчити учнів розрізняти план і карту; навчати користуватися картою для знаходження місця розташування предметів; сприяти розвитку вмінь порівнювати, робити висновки; виховувати активну пізнавальну діяльність; розширювати кругозір. 

Обладнання: план місцевості, географічна карта, глобус, роздатковий матеріал, атлас, таблиці.

Клас: 4-Б

Хід уроку

  1. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
  • Доброго дня, діти! Мене звати Пономаренко Марина Олександрівна, і сьогоднішній урок природознавства у вас буду проводити я. І перед тим як ми розпочнемо наш ну дуже цікавий урок давайте перевіримо чи все у нас є для роботи. Перевірте чи є на вашому робочому місці книга, зошит, шкільне приладдя та щоденник, якщо так то ми готові до роботи. 
  1. ХВИЛИНКА КАЛЕНДАРЯ
  • Скажіть мені будь-ласка які зміни відбулися в погоді від останнього уроку природознавства?
  • День став коротший, сонечко не так гріє як в літку чи весною, вітер став холодний, інколи іде дощ і навіть сніг, температура низька…
  • А що сталося з нашими деревами і іншими рослинами?
  • Майже всі дерева вже скинули своє листя, все пожовкло та готується до зими.
  • А що роблять птахи і тварини в таку холодну пору?
  • Птахи відлітають в теплі краї, можна побачити як вони пролітають в небі зграями; деякі звірі впали вже в сплячку, а деякі готуються до зими і збирають їжу, щоб було чим харчуватися.
  • А ви помітили, що роблять зараз ваші мами, тати та інші люди коли виходять на подвір’я?
  • Ми всі разом загрібали листя та виносили до смітнику; ми почали тепліше одягатися бо холодно…
  1. ПЕРЕВІРКА РАНІШЕ ЗАСВОЄНИХ ЗНАНЬ
  • На минулому уроці ви вивчали масштаб. То що ж таке масштаб?
  • Масштаб – це число що показує, у скільки разів зменшено відстань на плані або карті.
  • Вдома ви повинні були накреслити план вашої кімнати у масштабі 1 см – 1 м, всі впоралися з цим завданням?
  • Всі виконали дуже гарні плани, а тепер я даю вам 5 хвилин що ви своєму сусіду по парті розповіли, що ж саме знаходиться в вашій кімнаті (робота в парах).
  1. АКТУАЛІЗАЦІЯ ЧУТТЄВОГО ДОСВІДУТА ОПОРНИХ ЗНАНЬ І ВМІНЬ УЧНІВ
  • Перш ніж перейти до вивчення наступної теми, давайте разом з вами визначимо на карті яка відстань між столицею України та Уманню, враховуючи масштаб, що вказаний на карті (один учень виконує це завдання біля дошки, а потім всі разом підраховуємо результат).
  1. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ, ПОМІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ
  •  Отже так як ми вже з вами почали роботу на карті, то і темою нашого уроку буде географічна карта та умовні знаки на ній. Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся, як зображують Землю на карті, навчимося розрізняти план і карту та користуватися картою для знаходження місця розташування предметів.
  1. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ УЧНЯМИ НОВОГО НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
  1. Розповідь вчителя
  •  Яка наша Земля за формою?
  • Наша земля має форму кулі.
  •  У мене в руках глобус.  Глобус — зменшена модель Землі. Як і Земля, глобус має форму кулі.
  • Лінії на глобусі, які з’єднують Північний та Південний полюси і проведені згори вниз, називають меридіанами (показую на глобусі та на картинці де добре видно меридіани). Лінії, проведені зліва направо, називають паралелями (показую на глобусі та на картинці де добре видно паралелі). Меридіани вказують напрям північ — південь, а паралелі — захід — схід. Паралелі й меридіани — це уявні лінії: їх немає на поверхні Землі.
  • На глобусі земна поверхня зменшена у десятки мільйонів разів. Тому за допомогою умовних знаків на глобусі позначаються лише найважливіші об’єкти Землі: океани, материки, моря, найвищі гори, найбільші рівнини, річки, міста.
  • На глобусі можна знайти зображення будь-якого місця на Землі, але в подорожі люди зазвичай беруть із собою карту. Чому?
  • Тому що так зручніше, карта має детальніший вигляд, вона зображена на папері і її легше брати із собою в подорож…
  • Але Земля має форму кулі, як же перенести її на плоский аркуш паперу? (Дати папір, запропонувати перенести форму кулі на площину, діти намагаються це зробити, розглянути варіанти.)
  • Як зображують Землю на площині?
  • Переносять все на певну площину і вона стає плоскою та складається з 2 частин.
  • Що таке карта?
  • Географічна карта — це зменшене у багато разів зображення на площині всієї поверхні Землі або її частини за допомогою масштабу й умовних знаків.
  • Давайте уявно поділимо глобус по меридіану на дві півкулі. Якщо поверхню утворених півкуль зобразити на аркуші паперу, то отримаємо географічну карту півкуль: західної і східної (демонстрування на карті).
  • Покажіть західну півкулю, східну півкулю (усі об’єкти діти виходячи до дошки показують на карті і глобусі).
  • Покажіть Північний полюс; Південний полюс.
  • Чи все на глобусі і карті півкуль зображено однаково?
  • Так, однаково.
  • Отже, який висновок можна зробити?
  • Зображення на карті і глобусі однакові.
  • На глобусі і карті ми бачимо лінії, що йдуть від одного полюса до іншого. Покажіть їх і як вони називаються?
  • Вони називаються меридіанами.
  • На глобусі і карті є інші лінії. Як вони називаються?
  • Паралелі
  •  Покажіть найдовшу паралель (показують екватор)
  •  Що спільного і чим відрізняються глобус і карта?

глобус

Географічна карта

опуклий

плоска

немає спотворень

є спотворення

однакові зображення

використовується масштаб

  • Відгадайте загадку: «Держави без людей, міста без будівель, ліси без дерев, моря без води. Що це?».
  • Географічна карта
  1. Робота з картою
  •  На карті за допомогою різних кольорів зображена вся поверхня нашої планети. Сушу на карті, як і на глобусі, позначають різними кольорами, бо поверхня Землі не однакова, не рівна: низовини — зеленим, височини — жовтим, гори — коричневим. Водойми позначають синім кольором. А також за кольором можна дізнатися про глибину водойм: чим темніший синій колір, тим глибші місця; світлим кольором позначають мілкі місця. Аналогічно: чим вищі гори, тим темніше забарвлення на карті вони мають.
  •  Географічна карта відображає більш значні території, ніж план. Масштаб на карті дрібний; чим більшою є територія, зображена на карті, тим дрібніший її масштаб; чим менший масштаб карти, тим менше подробиць можна на ній позначити.
  • На карті, як і на глобусі, є градусна сітка, що складається з меридіанів і паралелей. За ними визначаються сторони горизонту: меридіани вказують напрямок з півночі на південь, а паралелі — із заходу на схід.
  1. Робота за підручником (діти читають ланцюжком с. 38–40)
  • Вправа «Мікрофон»
  • Поясніть значення слова «карта»?
  • Карта – це документ, який дає змогу охопити поглядом одразу всю поверхню землі.
  •  Що називають географічною картою?
  • Географічна карта – це зменшене зображення земної поверхні на площині, де географічні об’єкти (моря, річки, озера, гори, міста) позначено умовними знаками.
  • Чому на ній не можна детально відобразити місцевість?
  • Відстані на карті зменшено у сотні і навіть у мільйон разів, тому на ній не можна детально відобразити місцевість.
  • Який напрямок указують меридіани?
  • На північ і південь
  • Який напрямок указують паралелі?
  • На захід і схід
  • Які умовні знаки використовують на карті?
  • Суходіл позначають різними кольорами: зеленим – низовини, жовтим – підвищення, коричневим – гори, блакитним – водойми, а кружечком або зірочкою – великі міста.
  •  Які бувають карти?
  • Є фізичні та спеціальні.
  • Що таке атлас?
  • Атлас – це спеціальна книга де можуть бути зібрані карти

(Учитель пропонує учням виконати практичну роботу на с. 39–40).

4. Фізкультхвилинка

  1. ОСМИСЛЕННЯ, УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ

1. Робота з картою півкуль

  • Давайте з вами розглянемо карту півкуль. Який масштаб карти?
  • В 1 см — 220 км
  • Покажіть, де на карті півкуль знаходяться Північний і Південний полюси; екватор; північна півкуля; південна півкуля ( діти по черзі показують на карті біля дошки).
  • Покажіть на карті меридіани. Який напрям вони вказують?
  • Північ — південь
  • Покажіть паралелі. Який напрям вони вказують?
  • Захід — схід
  •  На які дві півкулі екватор ділить Землю?
  • На північну і південну
  • Що об’єднує ці лінії?
  • Це уявні лінії.
  • Розгляньте умовні знаки, що використані на карті півкуль. Що вони означають?
  • Суходіл позначають різними кольорами: зеленим – низовини, жовтим – підвищення, коричневим – гори, блакитним – водойми, а кружечком або зірочкою – великі міста.
  1. ПОВІДОМЛЕННЯ ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
  • А тепер давайте відкриємо ніші щоденники і запишемо д/з: ст. 38-40
  1. ПІДСУМОК УРОКУ
  • Гра «П’ять речень» (Учні в п’яти реченнях формулюють засвоєні на уроці знання).
  • Ось і закінчився наш урок. Дякую вам діти за сумлінну працю та активність на уроці.

 

docx
Додано
14 лютого 2019
Переглядів
6840
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку