|
10 клас |
КОНСПЕКТ ІНТЕГРОВАНОГО УРОКУ
з алгебри, української літератури та інформатики
в 10 класі Каховської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №5
учителя інформатики, математики Кондратюк Анжели Сергіївни та
учителя української мови та літератури Маліновської Маргарити Сергіївни
Дата проведення 09 листопада 2021 року
Тема уроку: тема з алгебри «Арифметичний корінь n-го степеня, його властивості», тема з інформатики «Інформаційні технології в суспільстві», тема з української літератури «Роман Панаса Мирного «Хіба ревуть воли, як ясла повні?»
Мета уроку: повторити й систематизувати знання учнів про поняття кореня n-го степеня й арифметичного кореня n-го степеня, сформувати знання про властивості кореня n-го степеня, формувати вміння застосовувати ці знання під час перетворення виразів; сприяти формуванню та розвитку інформаційної та полікультурної компетентності, інтелектуальних та творчих здібностей учнів; розвивати логічне мислення, математичну мову, пізнавальний інтерес учнів, вміння шукати цікаву інформацію; виховувати відповідальність, прагнення до самовдосконалення, патріотизм, любов до рідного краю; з'ясувати ідею роману, проблематику твору, їх зв'язок із сучасністю, визначити рівень художньої майстерності автора та значення роману й дослідити образ головного героя роману; розвивати творчі здібності учнів при роботі з текстом, виховувати в учнів почуття гідності й прагнення бути особистістю на прикладі життя П. Мирного.
Компетенції: спілкування державною мовою: розуміти, пояснювати і перетворювати тексти математичних задач (усно і письмово), грамотно висловлюватися рідною мовою; доречно та коректно вживати в мовленні математичну термінологію, чітко, лаконічно та зрозуміло формулювати думку, аргументувати, доводити правильність тверджень, поповнювати свій словниковий запас; інформаційна: робота з інформацією і застосування ІКТ для розв'язання інформаційних проблем, для самостійного здобуття та узагальнення знань.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: ноутбук, інтерактивна дошка, матеріали для роботи з алгебри та української літератури, матеріали для роботи над створенням ментальної карти, інтерактивні завдання розроблені в додатку Learning Apps, підручники з української літератури та математики, презентація до уроку.
Перебіг уроку
НАСТАНОВЧО- МОТИВАЦІЙНИЙ ТА ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП
Вітання вчителів. Налаштування учнів на плідну роботу. Створення емоційного настрою уроку.
Учитель математики: Добрий день!
Учитель літератури: Добрий день!
Учитель математики: Нехай вас не дивує, що сьогодні на уроці присутні два вчителя. Ми з вами спробуємо об’єднати українську літературу з математикою та інформатикою.
Учитель літератури: Ми з вами систематизуємо та узагальнимо знання про твір Панаса Мирного «Хіба ревуть воли, як ясла повні?». Про роман протесту, бунту і пошуку правди у суспільстві. І відповімо на найважливіше питання роману «Чіпка злочинець чи правдошукач?»
Учитель математики: А продуктом нашої діяльності стане ментальна карта за вивченим твором. Нагадую, що це документ, над яким одночасно працюють декілька користувачів в мережі Інтернет. Я вам відкрила доступ та надіслала посилання в спільноту «10 клас». Створювати ментальну карту ми з вами вже навчились на уроках інформатики.
Методична ремарка. Ментальна карта - зручна і ефективна техніка візуалізації мислення. Такі карти пам’яті використовуються для структуризації і класифікації ідей, вирішення завдань та підготовки тексту виступу.
ЕТАП ЦІЛЕВИЗНАЧЕННЯ ТА ПЛАНУВАННЯ
Повідомлення теми, мети, завдань уроку, мотивація навчальної діяльності.
Учитель літератури: На уроці ми вестимемо розмову про твір, який став першим зразком епопеї в українській літературі, який розкриває своєрідність життя та побуту нашого народу, змальовує найважливіші громадсько-політичні події з його історії, та характеризується проникливим психологізмом і філософічністю, що робить цей твір особливо цікавим та захопливим.
Учитель математики: І будемо користуватися заданням функцій, встановлювати властивості функцій, обчислювати значення виразів, які містять степені з раціональними показниками, корені, також ви зрозумієте значення математики для повноцінного життя в сучасному суспільстві.
Учитель літератури: Розгорніть, будь ласка, зошити та запишіть дату і тему уроку.
(демонструється презентація)
Учитель математики: Для того, щоб налаштуватися на продуктивну співпрацю, я пропоную вам виконати завдання, які дадуть вам доступ до запитань на повторення літературного твору.
Учитель літератури: Звертаю вашу увагу на те, що разом із вашими відповідями на запитання ми будемо заповнювати інтелект-карту твору.
ОПЕРАЦІЙНО – ПІЗНАВАЛЬНИЙ ЕТАП
Актуалізація та корекція опорних знань учнів.
Колективно-групове навчання «Мозковий штурм».
(Діти виконують завдання і за їх відповідями відкриваються запитання з літератури)
Номер прикладу: 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8, 10, 16, 26, 144
Відповідь:
Завдання з літератури:
(Показано складне життя українського селянства напередодні та під час реформи 1861 року. Розкриття психології Чіпки Варениченка, «пропащої сили», його думок, прагнень, переживань).
(Автор показує соціальні умови життя селянства і мотивує поведінку героїв, розкриває, що ж саме штовхало селян на непевну дорогу ,калічило їх душі, нівечило мораль і призводило до трагедії).
(Соціально-психологічний роман)
(І розділ – дитинство та юність Чіпки, ІІ розділ – історична історія села Піски,
ІІІ розділ – подальша доля головного героя, VІ розділ – трагедія Чіпки Варениченка)
(1874 року у журналі «Правда» письменник опублікував нарис «Подоріжжя од Полтави до Гадяча», який і був покладений в основу майбутнього роману. Почута від візника розповідь про «відомого чи не на всю губернію розбишаку» Гнидку, що був засуджений на каторжні роботи, зосталася в пам'яті, «як здоровенний іржавий цвях, забитий в білу стіну його споминів».)
(Кріпацька неволя, добро і зло, народна мораль, батькі і діти, земля в житті селянина, «пропаща сила», роль жінки в родині, любов і сімейне щастя).
(Прототип головного героя-розбійник Василь Гнидка. Село Піски існувало насправді).
(Реалізм)
(Женева, 1880)
10)Назвіть персонажів роману
(Чіпка Варениченко, Максим Гудзь, Мотря Жуківка, Грицько Чупруненко, Іван Вареник, баба Оришка, Галя, Христя, Явдоха, Василь Порох, пани Польські, Лушня, Матня, Пацюк, Чижик.)
(Заповнення ментальної карти https://www.mindmeister.com/2046688479?t=43JtRQK9n1)
ЕТАП ОПРАЦЮВАННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
Сприймання та первинне усвідомлення нового матеріалу, осмислення зв’язків і відношень в об’єктах вивчення.
Вч. математики: А тепер заповнимо ментальну карту.
Учитель математики: Під час ваших відповідей я звернула увагу на історію створення роману. Ви згадали подорож Панаса Мирного, під час якої він почув історію розбійника Василя Гнидки. І мені цікаво, чи знаєте ви, яка відстань між Полтавою і Гадячем?
А для того, щоб про це дізнатися, будь ласка, виконайте завдання.
(Задача на відстань між Полтавою і Гадячем)
Учитель літератури: Сергій Єфремов говорив, що роман Панаса Мирного «Хіба ревуть воли, як ясла повні?» - явище дуже визначне, можна сказати – надзвичайне в українському письменстві. Твір Панаса Мирного та Івана Білика – складний роман як з точки зору сюжетної лінії і композиції, так і з точки зору проблематики. Академік О. Білецький навіть зазначав, що твір композиційно схожий на «будинок з багатьма прибудовами і надбудовами, зробленими неодночасно і не за строгим планом». Погодьтеся, що надзвичайно важливою для художнього твору є його назва. Саме в ній, як правило, міститься стисло сформульована тема або ідея, саме назва, покликана привернути увагу читача.
Поясніть, будь ласка, ідею алегоричної назви роману П. Мирного "Хіба ревуть воли, як ясла повні?"
Розповідаючи драматичні історії життя селян, письменники-реалісти вказували на винуватців їхньої недолі, суворо обвинувачували рабську суспільну систему. Але пiсля скасування кріпацтва життя в умовах гнобительського ладу не покращилося. З великою майстерністю автор зображує картини селянського життя в пореформенний період, він не приховує, що має глибокі симпатії до простих людей.
Змальовуючи життєві картини у романi "Хiба ревуть воли, як ясла повнi?", письменник подає образи нескорених жінок-селянок, які, незважаючи на важкі соціальні, а також психологічні умови, залишаються такими ж чесними, добрими і мужніми.
Учитель математики: Пропоную згадати жіночі образи роману за допомогою вправи «Знайди пару» в Learning apps на інтерактивній дошці. Вам потрібно буде об’єднати ім’я героїні з цитатою про неї.
(Діти виконюють вправу Learning apps на відповідність https://learningapps.org/display?v=pbposxafa21)
Учитель математики: А зараз виконаймо вправу «Вгадай героя» і подивимося хто ховається за математичним пазлом.
(Діти виконюють вправу Learning apps, за пазлом Чіпка https://learningapps.org/display?v=p00b2ksyc21)
Учитель літератури: Перед нами на дошці портрет двадцятирічного парубка. Це – головний герой роману Нечипір (Чіпка) Варениченко - невтомний шукач правди, котрий зрештою зійшов на криву стежку боротьби і став "пропащою силою".
Пристрасть Чіпки до чарки, невміння правильно оцінити свої вчинки викликають осуд. Тверезіючи, він розумів, що чинить щось жахливе, але знову в горілці топив біль, а разом із ним і все те добре, що залишилося в його душі. Селяни розуміли страждання скривдженого парубка, проте не прощали йому злочинного життя, зневажливого ставлення до матері.
Учитель літератури: Зараз пропонуємо вам наступне завдання. У вас на столах набір карток з основними етапами життя Чіпки Вареника. Треба розкласти їх у хронологічному порядку.
Учитель математики: Але для того, щоб виконати це завдання правильно, вам потрібно знайти значення виразів і розташувати їх у порядку зростання, а потім, перегорнувши картки, ви отримаєте ланцюжок життєвих подій героя.
Знайдіть значення і розташуйте в порядку зростання:
0,1; 0,5; 1; 1,2; 1,5; 2; 2,5; 4; 6; 8;16
; ; ; ; ; ; ; ; ;
Учитель літератури: Результати вашої роботи ми використаємо для побудови графіка «Злети та падіння у житті Чіпки» (див рисунок).
Учитель математики: За допомогою ламаної лінії-графіка зображуємо історію життя Чіпки зі злетами та падіннями.
(Будуємо графік, в програмі Графічний калькулятор GeOGebra https://www.geogebra.org/)
Учитель літератури: У молодості Чіпка — горда й незалежна людина. Він ладен стати на оборону людської правди, він здатний на вчинок безкорисливий. Іноді такі натури виявляли себе в справах героїчних, їхні імена, як, приміром, імена Олекси Довбуша чи Кармелюка, народ оповив легендами. Потенційно, внутрішнім ладом душі Чіпка чимось рідня цим натурам. Проте на відміну від них він пішов іншим шляхом. Скалічений у нерівній боротьбі із системою гноблення й несправедливості, він, що подавав світлі й великі надії, в кінці роману деградує, втрачає людське обличчя, стає бандитом, кривавим убивцею, якого зрікається навіть рідна мати. Суворий реалізм письменника виявився і в тому, що він, «не пожалів» свого героя, у всій нещадності показав його складну життєву еволюцію. (О. Гончар. Перший симфоніст української прози, 1978 р.)
А яким Чіпку побачив кожен із вас?
Зараз ми візуалізуємо своє бачення героя за допомогою хмари слів.
Учитель математики: Виконаємо ми це завдання за допомогою програми Mentimeter, я вам надіслала посилання у групу. Ви повинні одним-двома словами описати головного героя, можете відповідати декілька разів.
Технологія опрацювання дискусійних питань. Метод «Займи позицію»
Виконують вправу: «Займи позицію» Чіпка - злочинець чи правдошукач?
РЕФЛЕКСІЙНО – ОЦІНЮВАЛЬНИЙ ЕТАП
Підсумок уроку
Учитель літератури: Як бачимо, Чіпка - психологічно складна, вразлива натура. У ньому поєднуються добро і зло, з правдошукача він перетворюється на кримінального злочинця. Невміння знайти шляхи боротьби проти кривдників, "крива стежка" бунтарства зробили Чіпку "пропащою силою". Навіть найблагородніші пориви перекреслюються злочином.
Учитель математики. А зараз пропоную вам інтерактивну гру “Знаємо – Хочемо дізнатись – Дізнались”, за допомогою програми Mentimeter.
Виконують вправу.
Учитель математики. Сьогодні ви показали достатньо високий рівень підготовки і заслуговуєте похвали. Хочемо відзначити якісну, швидку і злагоджену роботу.
Учитель літератури : Щиро дякуємо вам за роботу на уроці. Маємо надію, що ви, як і ми, отримали задоволення від уроку. Усі отримують оцінки зразу з трьох предметів.
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ:
1. Учитель літератури: Ст. 66-69, завдання 9 (ст. 69); підготуватися до контрольної роботи за творчістю І.Нечуя-Левицького та П.Мирного
2. Учитель математики: Підготуватися до контрольної роботи, приклади я розмістила у теці на хмарі вчителя, до якої вам відкритий доступ.
РЕФЛЕКСІЯ
Учитель математики: А зараз прошу за допомогою програми Mentimeter поділитися враженнями від уроку.
Учитель літератури: Дуже просимо долучитися до опитування не тільки учнів, а й наших гостей
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
1. Аналіз роману Панаса Мирного «Хіба ревуть воли, як ясла повні?». – Режим доступу: https://zno.if.ua/?p=586
2. Копильчук В. Інтегровані Уроки як засіб підвищення якості знань учнів. – Режим доступу: http://itcm.comp-sc.if.ua/2018/kopylchyk.pdf
3. Лахметкіна В. Літературні дослідження за романом П. Мирного та І. Білика " Хіба ревуть воли, як ясла повні?" [Електронний ресурс]. - Режим доступу: https://vseosvita.ua/library/literaturni-doslidzenna-za-romanom-p-mirnogo-ta-i-bilika-hiba-revut-voli-ak-asla-povni-248281.html
4. Математика:(алгебра і початки аналізу та геометрія, рівень стандарту): підр. 10-го кл. закл.заг.серед. освіти/ О.С. Істер. – Київ: Генеза, 2018.- 384с.
5. Омельяненко Л. «Хіба ревуть воли, як ясла повні?». Роман з народного життя П.Мирного та І.Білика (Женева, 1880) [Електронний ресурс] .– Режим доступу: http://museumlit.org.ua/хіба-ревуть-воли-як-ясла-повні/
6. Панас Мирний. Хіба ревуть воли, як ясла повні? : Роман/ П.Мирний. – К.: 2019. – 440 с.
7. Створюємо інтегровані уроки: правила, які стануть вам у пригоді. – Режим доступу: https://naurok.com.ua/post/stvoryuemo-integrovani-uroki-pravila-yaki-stanut-vam-u-prigodi
8. Українська література (профільний рівень) : підручник для 10 класу закладів загальної середньої освіти / О. В. Слоньовська, Н. В. Мафтин, Н. М. Вівчарик. – Київ: Літера ЛТД, 2018. – 304 с.
Кондратюк А.С. Маліновська М.С. |
1 |