Математичний брейн-ринг «У світі математики».
Мета:
-
Навчальна – розширення знань учнів як математичних, так і з історії математики; показати необхідність математики в інших науках.
-
Розвиваюча – розвиток пізнавального інтересу; розвинення вміння чітко висловлювати свої думки, комунікабельність.
-
Виховна – формувати дружні, товариські відносини, вміння працювати групою; виховувати потяг до неперервного вдосконалення своїх знань.
Вид діяльності: ігровий.
Форма проведення заходу: брейн-ринг.
Правила проведення гри
У грі беруть участь 16 гравців. Вони об'єднані у дві команди по 8 гравців. Кожна команда обирає капітана. На обговорення запитання відводиться 1 хв. Команда, яка першою повідомляє правильну відповідь, отримує 1 бал. Якщо відповідь неправильна, то іншій команді надають додатково 20 с на обговорення. Відповідь приймається після того, як ведучий скаже слово «час». Якщо обидві команди не знайшли правильної відповіді на поставлене запитання, то отримують 0 балів.
Нижче подано 19 запитань для гри і окремо 2 завдання для капітанів «Дуель». У першому змагальному турі вчитель ставить запитання командам, починаючи з першого.
У кінці уроку підбивають підсумки і визначають переможця гри.
Завдання.
-
В 12-поверховому будинку є ліфт. На першому поверсі живе всього 2 людей, від поверху до поверху кількість мешканців збільшується вдвічі. На якому поверсі в цьому будинку частіше інших натискається кнопка виклику ліфта? (На першому поверсі, незалежно від розподілу мешканців по поверхах.)
-
Це відоме стародавнє завдання, де селянинові потрібно перевести через ріку вовка, козла й капусту. Човен такий малий, що в ньому крім селянина може поміститися ще тільки один (пасажир). Але якщо залишити вовка з козлом, то вовк його з'їсть, якщо залишити козла з капустою, то буде з'їдена капуста. Як бути селянинові? (Переправу потрібно почати з перевезення козла. Потім селянин повертається й бере вовка, якого перевозить на інший берег і там залишає, але везе назад на перший берег козла. Тут він його залишає й перевозить до вовка капусту. А потім, повертаючись, перевозить козла.)
-
Є квадратний ставок (див. схематичний малюнок). По кутах його біля води ростуть чотири старих дуби. Ставок знадобилося розширити, зробивши його вдвічі більше по площі, зберігаючи, однак, квадратну форму. Але старих дубів торкати не бажають. Чи здійсненне це завдання?
(Необхідно виконати поворот на 45 градусів тоді можна збільшити площу ставка вдвічі, не торкаючи дубі)
-
Діаметр глибокого круглого озера дорівнює 200 метрів, посеред озера знаходиться острів, на якому росте дерево. На березі також є дерево. Людина хоче потрапити з берега на острів, плавати вона не вміє, але в неї є мотузка довжиною трохи більше 200 метрів. Як їй потрапити на острів за допомогою мотузки?
(Людина може прив'язати один кінець мотузки до дерева на березі, а потім, тримаючи в руках інший кінець мотузки, обійти озеро навколо, після чого прив'язати до того ж дерева й інший кінець. Тепер між двома деревами натягнута подвійна мотузка, тримаючись за яку людина може перебратися на острів.)
-
Що більше: сума всіх цифр або їхній добуток? (Сума. Добуток буде рівним «0», тому що буде множення й на число «0».)
-
У кишені лежать дві монети на загальну суму 15 копійок. Одна з них не п'ятак. Що це за монети? (10 коп. й 5 коп., тому що в умові сказано, що тільки одна монета не п'ятак. Завдання засноване на психологічній особливості людини, запам'ятовувати головні факти з умови завдання. У цьому випадку, що монета не п'ятак.)
-
Два сусідні міста. В одному всі брехуни, а в іншому правдолюби. І ті й інші приїжджають один до одного в гості. Яке потрібно поставити єдине питання перехожому, що б дізнатися в якому ви перебуваєте місті? (Треба запитати: Ви тут в гостях? Якщо відповідь "так", то ви в місті брехунів. А якщо відповідь "ні", то в місті правдолюбів.)
-
Дитина мого батька, а мені не брат. Хто це? (Сестра)
-
Вантажівка їхала в село. По дорозі він зустрів 4 легкові машини. Скільки машин їхало в село? (Одна)
-
Де опинився Степан, коли згасла свічка? (В темряві)
-
Що завжди збільшується і ніколи не зменшується? (Вік)
-
Двічі родиться, а раз умирає. Хто це? (Курча)
-
Йшов чоловік з дружиною, брат з сестрою та шурин з зятем. Багато чи всіх? (Троє)
-
Летіла зграя птахів, що сіли по двоє на дерево - одне дерево залишилося; сіли по одній - забракло одного. Скільки птахів і скільки дерев? (Три дерева і чотири птиці)
-
Кому належить вислів: «Евріка!» (Архімеду)
-
Перекладіть на математичну мову вислів: «Друг мого друга – мій друг». (+*+=+)
-
Перекладіть на математичну мову вислів: «Ворог мого друга – мій ворог». (+*-=-)
-
Коли ми дивимося на число 3, а кажемо 15? (Три години дня)
-
Кому на голову впало яблуко? (Ньютону)
«Дуель»
-
Заштрихуйте п’ять квадратів так, щоб розділити зображену на малюнку фігуру на п’ять рівних частин однакової форми.
-
З’єднайте п’ятьма прямими лініями всі чотири точки на малюнку. Лінії повинні проходити крізь розриви в кільцях і не можуть виходити за границі квадрату.
Підведення підсумків змагання, нагородження переможців.