26 вересня о 18:00Вебінар: Особливості статевого виховання у школах України

Інтегрований урок з образотворчого мистецтва "Чарівне очеретяне диво в художньому образі "Пана" М. Врубеля" 7 клас

Про матеріал
Інтегрований урок з образотворчого мистецтва "Чарівне очеретяне диво в художньому образі "Пана" М. Врубеля" 7 клас
Перегляд файлу

 

Чернігівська спеціальна загальноосвітня

школа-інтернат Чернігівської обласної ради

 I- III ступенів

 

 

 

 

 

Інтегрований урок з музики, ЛФК та образотворчого мистецтва з елементами кооперативного навчання

 

« Чарівне очеретяне диво в художньому образі«Пана» М.Врубеля»

 

Пан

 

 

 

Чернігів

 2012

 

 

Тема уроку        «Чарівне очеретяне диво в художньому образі «Пана»

                             М.Врубеля»   7 клас

Мета уроку        Формувати компетенцію учнів щодо історії виникнення

                             та особливостей звучання духового музичного

                             інструмента «флейти   Пана».

                             Встановити зв'язки музики з образотворчим мистецтвом

                              через споріднені емоційні настрої , виражені в роботі

                              «Пан» М.Врубеля. Розвивати прагнення до успіху

                              через виконання творчих колективних завдань.

                              Стимулювати зорове сприймання , музично-слухове

                              сприйняття музичних творів .Активізувати та

                              корегувати зорові функції шляхом лікувально -

                              відновлювальних вправ.

Тип уроку            Інтегрований урок з музики, ЛФК  та образотворчого

                               мистецтва з елементами кооперативного навчання.

Візуальний ряд   Портрет художника М. Врубеля , зображення флейти ,

                               репродукції : «Пан» М. Врубеля , «Пан і Сиринга»

                               Я.Йорданса, «Пан і Сирина» Н.Пуссена.

Обладнання         ПК, інтерактивна дошка, мультимедійний проектор,

                                картки лото, костюми для театральної мініатюри ,

                               макет флейти.

Музичний супровід  « Мелодія» К.Глюк, «Сиринга» К.Дебюссі, ритмічні

                                 мелодії.

Хід уроку

 

I .Організація класу

  Гімнастика для дихання (вчитель ЛФК Чала Р.Г)    

  Виконуємо вправи по схемі:

  2+(2)+2 ;     4+(2)+4 ;      4(2)+6 ;

  Перша цифра вказує на тривалість вдиху в секундах.

  В дужках вказана дихальна пауза.

   Остання цифра – тривалість видиху. 

 

 

 II .Мотивація навчальної діяльності

  1 Гра «Творче лото» (вчитель образотворчого мистецтва Сила Л.В)

  2. Слухання «Мелодії» К.Глюка(вчитель музики Антіпіна К.О)

 

III .Повідомлення теми і мети уроку.

VI .Основна частина

  1 Слово вчителя.

Бесіда «Чарівне очеретяне диво –флейта» (вчитель музики Антіпіна К.О)

    Флейта – ніжна ,тендітна ,казкова

    Чарівне очеретяне диво.

    Теплий подих - і вже барвінково

    Заспівала, розквітла грайливо.

    Ніжна флейта, із чим порівняти

    Твою пісню ,просту і чарівну?

    Вона може злетіти крилато

    І до зір недосяжних долинуть.

 

Перегляд відео-слайду із зображенням флейти

            

 

Флейта – представник духових дерев'яних музичних інструментів. ЇЇ назва походить  від італійського слова flauto- «подих». Найдавнішою з духових інструментів є очеретяна флейта, на ній можна заграти лише один звук .Познайомитися з родиною очеретяної флейти нам допоможе давньогрецький міф «Сиринга».

 

   2 Слово вчителя  

Давньогрецький міф «Сиринга» (вчитель образотворчого мистецтва Сила Л. В)

 

Сиринга

З-поміж прекрасних, струнких і веселих богів Пан вирізнявся своєю потворністю : цапині ноги з ратицями, на голові- ріжки. Усі боялися бога лісів і , угледівши його, розбігалися навсібіч.А одного разу зустрілася з Паном лісова красуня Сиринга…

 

   3 Театральна мініатюра «Сиринга».

Ролі виконують учні 7 класу

 

Дійові особи

 Сиринга - лісова німфа

 Пан – бог лісів

 

Сиринга

Ну что ты прячешься опять ,

Противный, старый Пан?

Мне так хотелось танцевать,

Но тишина- обман.

Пан

В моей лохматой голове

Сумбур и кутерьма,

Позволь приблизиться к тебе

Иль позови сама…

Сиринга

Ты – дух лесов ,и что с того?

Давно пора понять-

уродлив ты ,моей любви

Тебе вовек не знать!

Пан

Я сотни песен сочинил

И тысячи стихов,

Чтоб знал весь лес - я полюбил

Сирингу своих снов.

Позволь же мне тебя обнять,

Позволь побыть с  тобой ,

Позволь к коленям припадать

Лохматой головой.

Я не обижу тебя, нет!

Не прогоняй меня.

Ты – мое солнышко ,мой свет,

Я так люблю тебя!

Сиринга

Что делать мне, куда бежать,

Укрыться бедной где?

Ах, если б я могла летать

И скрыться в тишине…

Быть может нимфы из реки

Рискнут меня укрыть…

Сестрички дивные мои,

Спасите, я в беде!

Укройте от его любви

На вашем тихом дне…

О , что со мною, я тону.

Я не умею плыть,

Иду, как камушек ,ко дну,

Чтоб светлый мир забыть.

Сестрицы, милые, как быть,

Я не могу грести…

Позвольте мне у брега жить

И тростником расти…

Пан

Что натворила ты, о боги, как же быть?

Как неприязнь в душе хрустальной излечить?

Опомнись , разве хочешь ты забыться сном

И стать на век свой бесконечный тростником?

Но дело сделано, колышется листва,

И ни к чему теперь ни слезы ,ни слова.

Но ,знаешь , я ,я, не смогу тебя забыть

Я ветвь возьму и буду с нею говорить.

(Пан грає на флейті)

 

                                                      

 

 4 Слухання музичного твору « Сиринга» К. Дебюссі (вчитель музики Антіпіна К.О)

 

5 Слово вчителя

Бесіда «Флейта Пана - порівняльна характеристика».(вчитель музики Антіпіна К.О).

 

Інструмент флейта– отримав таку назву на честь бога лісів, який за легендою першим виготовив її .Друга назва- сиринга, адже саме лісова німфа Сиринга перетворилася на річковий очерет .Такий інструмент є майже в усіх народів світу.

У слов'ян- кугікли , у молдован – най , у грузин – соїнарі, у литовців – скудучай . Але головною назвою є флейта Пана.

На відміну від очеретяної флейти, на якій можна заграти лише  один звук, на флейті Пана можна заграти мелодію. Інструмент складається з кількох очеретяних трубочок, що різняться за довжиною і з'єднані разом. Інструмент має ніжний , теплий тембр..

 

6. Фізкультхвилинка (вчитель лікувальної фізкультури Чала Р.Г.)

      

7. Слово вчителя (вчитель образотворчого мистецтва          Сила Л.В.)

Учитель звертає увагу учнів на те, що легенді про Сирингу присвячували свої твори видатні митці, серед яких відомий художник М.Врубель,який зобразив на полотні головного персонажа легенди - «Пана».

 

8. Демонстрація портрету художника М.Врубеля, репродукції  «Пан».

                   

 

9. Колективна творча робота учнів 7 класу.

(звіти учнів супроводжуються демонстрацією відео-слайдів)

 

Учень:   Пан – бог лісів, полів, пасовищ. За однією з легенд він є сином Гермеса та німфи Дріопи. Немовля народилося в Аркадії. Дріопа жахалася вигляду сина, що народився вкритий волоссям та бородатий. Тому Гермес відніс немовля на Олімп. Боги-олімпійці тішилися виглядом маленького бога лісів ,через що і дали йому ім'я Пан (з грецької мови – «сподобавшийся  всім») . Бог Пан належав до свити Діоніса , веселився, блукав по лісам, горам, пасовищам, а також був помічником у війнах, наводячи панічний страх на ворогів.

 

Учень: Яким би не був панічно страхітливим Пан, в його душі знаходилося місце коханню, вірності, переживанням. Всією душею покохав Пан німфу Сирину . Та гордовита красуня німфа не бажала приймати залицяння від потворного та козлоногого бога Олімпу. Втікаючи від Пана , Сиринга  попросила захисту у батька (річного бога) та сестер-німф. Красуня німфа перетворилася на очерет, зрізавши який, Пан змайстрував очеретяну флейту. В народі її ще звуть «флейта Пана». З тих пір бог Пан завжди носив флейту з собою та грав на ній.

 

Учень: Існує легенда, що дана робота була написана Михайлом Врубелем не так далеко від наших рідних місць , зокрема, на правому березі річки Десна, на території Брянщини у помісті Хотилево. На той час художник перебував зі своєю дружиною , співачкою Наталією Забела- Врубель на гостинах у князя Тенішева та його дружини. Згідно легенди, художник малював портрет дружини на фоні пейзажу із зображенням березового гаю . Коли портрет був повністю готовий , до рук художника потрапила одна з книг родини князя «Святий сатир» Анатолія Франца. В книзі велася мова про культ древніх греків , присвячений богу лісів Пану.

 

Учень:    Текст книги « Святий сатир» А. Франца настільки вразив художника Врубеля, що підійшовши вранці вже до закінченого портрету дружини, він одним взмахом зіскріб зображення дружини із полотна, і в один сеанс зобразив козлоногого бога Пана, що тримав у руці чарівну очеретяну флейту. Єдиною згадкою про задум створення портрету дружини , залишився тільки пейзаж за спиною у міфологічного персонажа, що мав вигляд з тераси будинку князя в Хотилеві на Брянщині.

 

Учень   : На сьогоднішній день багатьох мистецтвознавців цікавить одне запитання : чиє обличчя використав Врубель для зображення міфологічного персонажа? Однією з версій є така: обличчя великого російського письменника Льва Миколайовича Толстого.

 

Учень :   Багато художників присвячували свої художні твори міфологічному сюжету про Пана та німфу Сирингу. Зокрема , в Німеччині , в Дрезденській галереї перебуває картина Нікола Пуссена « Пан і Сиринга».

А 1625 роком датується картина Якоба Йорданса « Пан і Сиринга» , робота виконана олійними фарбами і перебуває в Музеї старовинного мистецтва Брюсселя. Картина « Пан»

 М. Врубеля знаходиться у Третяковській галереї міста Москви.

 

 

                   

 

Гімнастика для очей (вчитель ЛФК Чала Р. Г)

 

V . Заключна частина

 1 Підбиття підсумків уроку

( вчитель образотворчого мистецтва Сила Л. В.  і вчитель музики Анті піна К. О.)

- Якому музичному інструменту присвячений урок?

- До якої групи музичних інструментів належить флейта?

- Яку назву має інструмент, що поєднує декілька очеретяних трубочок?

- На честь якого міфологічного персонажа названо інструмент?

- Назвіть інші «імена» флейти Пана.

- Назвіть музичні та живописні твори, що присвячені флейті.

2 Гімнастика для дихання

(вчитель ЛФК Чала Р. Г.)

 

2+2(2) ;             4+6(2) ;                 4+7(2) ;

 

( Вправи виконуємо по 2 рази за поданими схемами )

 

Перша цифра вказує тривалість вдиху.

Друга  цифра вказує  тривалість видиху.

Цифра в дужках вказує на тривалість затримки дихання після видиху.

doc
Додано
15 березня
Переглядів
129
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку