Підготувала
вчитель образотворчого мистецтва
Коцюрба Ірина Андріївна
Пугачівського ЗЗСО І –ІІІ ступенів
Жашківської районної ради
Черкаської області
Урок образотворчого мистецтва в 7 класі
Тема: Пейзаж в реалістичному виконанні. Виконання настроєвого краєвиду «Українська ніч»
Мета: Розширити знання учнів про жанр пейзажу, закони перспективи, композиції, розкрити красу місячної ночі, розвивати почуття прекрасного, уяву, фантазію, бажання творчо підходити до зображення пейзажу; вдосконалювати техніку роботи по вологому паперу.
Тип уроку: Інтегрований. (образотворче мистецтво, музика, література).
Техніка виконання роботи: акварель по мокрій основі, парафін.
Обладнання: для вчителя – репродукції картин А. І. Куїнджі «Ніч на Дніпрі», «Українська ніч», «Вечір на Україні», М. Пимоненка «Українська ніч»,
Д. Шавикіна «Вечір на Дніпрі»; аудіо записи: Л. Бетховен «Місячна соната», Ф. Папетті «Вересневий місяць»; для учнів – акварельні фарби, пензлі, поролон, парафінова свічка, гумка, склянка з водою.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент.
ІІ. Повідомлення теми та мети уроку.
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
1. Що таке пейзаж?
2. Які є види пейзажного жанру?
3. Назвіть закони лінійної перспективи.
4. Яких ви знаєте визначних майстрів пейзажного жанру?
5. Перед вами кілька пейзажів. Чи подобаються вони вам? Чи знаєте ви їхніх авторів?
IV. Мотивація навчальної діяльності.
Слово вчителя: Природа – це книга мудрості. Прочитати цю книгу допомагає пейзаж. Він зображує природу в окремих її виявах і тому може поступово відкривати її таємний зміст. Видатний педагог К. Ушинський вважав, що «воля і простір природи, прекрасні околиці містечка, запашні поля, рожева весна, золотава осінь мають такий величезний виховний вплив на розвиток молодої душі з яким важко суперничати впливу педагога».
Природа вражає багатством кольорів, їх численними відтінками. Необхідно навчитися зображувати землю, траву і небо, дерева і будівлі та інші предмети пейзажу.
Який пейзаж зображено на запропонованих вам полотнах?
Звучить «Місячна соната» Людвіга Бетховена. На фоні тихої музики учень читає опис ночі.
Учень: Чи спинялись ви коли-небудь серед місячної ночі? І чи прислухалися хоч раз до її музики, таїни, чарівності? Вдивіться в неї, вслухайтесь…З середини неба поглядає зачаровано місяць. Срібними ліхтариками мерехтять зорі. І здається, що небо горить тисячами вогнів. Земля вся в срібному сяйві, а повітря духмяне і п’янке. Чарівна ніч! Казкова ніч! Прекрасна ніч!
Непорушно стоять ліси, повні мороку, відкинули величезну тінь від себе. Тихо й спокійно сплять озера. І тільки місяць милується на свою вроду в тиші їх вод. Спить все навкруги. А вгорі все дихає, все живе. А на душі прекрасно і спокійно. І казкові видіння виникають перед очима.
Чарівна диво-ніч! Казкова ніч!
І раптом…Все ожило: і ліси, і ставки, і луки. Сиплеться величний спів українського солов’я, і здається, що й місяць заслухався ним посеред неба.
Бесіда з класом.
1. Що ви уявляли слухаючи опис ночі?
2. Чи допомагала вам музика уявити картину ночі?
3. Хто з вас чув раніше цей музичний твір?
4. Можливо хтось знає, як він називається і хто його автор?
Слово вчителя: Це «Місячна соната» Людвіга ван Бетховена. Так назвав цей твір не сам композитор, а слухачі, тому що настрій, який виникає під дією цієї музики, нагадує почуття, яке викликає у нас місячне сяйво.
Знову звучить музика, вчитель продовжує.
Прислухаймось ще раз до її чарівних звуків. Звучать низькі, глибокі звуки. Темне небо, імла. Як краплі, прозорі і чисті з’являються звуки високі і срібні. Це виглядає з-за хмар місяць і кидає на землю срібне сяйво.
Музика звучить далі. По закінченню музики – вчитель.
Одні люди просто милуються красою чудо-ночі, а інші хочуть передати свої враження, почуття і використовують для цього різні засоби. Художники – кольори, композитори – звуки, поети і письменники – слова. Художники – найуважніші і най спостережливіші глядачі того, що нас оточує. Вони вміють помічати найменші зміни в природі, вони захоплюються нею, пізнають її і відображують у своїх творах. Але навколишню дійсність вони зображують не просто як фотографію, а за допомогою спеціальних майстерних прийомів передають в картині свої почуття.
Перед вами зображення ночі, виконані різними художниками.
V. Підготовка до практичної роботи. Створення зорового образу.
Слово вчителя: До сьогоднішнього уроку ви підготували вірші про ніч, давайте послухаємо їх.
Учень1:
Над зеленим гаєм та над бережком
Випливає місяць золотим ріжком.
Посріблив отаву, віття лугове
І на той бік ставу човником пливе.
Ген туман вітрила підніма навстріч…
Ой, яка ж ти мила, українська ніс!
Учень2:
Яке чудове небо уночі!
І хмар – немов в морозяну погоду,
Отримую велику насолоду,
Як піднімаю погляд в височінь.
Там зорі мерехтять, шикуються планети,
Чумацький Шлях весь світиться, мигтить,
І місяць сяє нам. Те сяйво таємниче
Ніхто не може в світі загасить.
В словах такого передать не можу,
Яка краса – це небо уночі,
Коли угору погляд я підвожу,
Вам раджу: подивіться і самі.
Бесіда з класом.
А тепер ще раз, уважно, вдумливо розгляньте картини перед вами.
1. Що зображено на картинах?
2. Який загальний настрій цих картин?
3. Від чого залежать кольори навколишнього середовища?
4. У які відтінки забарвлює природу місячне сяйво?
5. Чи спостерігали ви нічне небо?
Слово вчителя: Головним для пейзажу є передача освітлення і простору. При передачі простору треба враховувати закони перспективи. Найчастіше в пейзажах виділяють три плани, але їх може бути більше чи менше, залежно від композиційного задуму. Об’єкти першого плану більші за розмірами, видно їх окремі деталі, кольори їх найнасиченіші. На другому плані об’єкти дрібніші, без деталей, кольори блідіше. Вдалині об’єкти зовсім дрібні, обриси їх розмиті, кольори блакитнуваті. все кольорове розмаїття підпорядковується одному кольору, що властивий всім кольорам пейзажу. Загальний кольоровий тон визначає колорит. Колорит слугує засобом емоційної виразності картини.
А зараз запишемо у ваші зошити-словники терміни: композиція – організація картинної площини;
Повітряна перспектива – уявні зміни деяких ознак предметів під дією повітряного середовища і простору.
Колорит – загальний кольоровий тон картини.
VІ. Практична робота.
Слово вчителя: Зараз ми спробуємо створити образ чарівної української ночі в своїх малюнках. Подумки уявіть композицію роботи, виділіть головне у вашому пейзажі (будівлі, дерева, річка).
Розташовуємо аркуш паперу горизонтально чи вертикально відповідно до задуманої композиції, проводимо лінію горизонту, намічаємо хоча б два плани, компонуємо об’єкти, відмічаємо головний з них, доповнюємо пейзаж вглиб, застосовуючи правила лінійної перспективи.
Включається мелодія Ф. Папетті «Вересневий місяць», учні працюють простим олівцем. По закінченні начерків робіт приступаємо до роботи в кольрі.
Слово вчителя: Малюнок виконуємо в техніці акварелі по-вологому, а зорі і місяць промальовуємо парафіновою свічкою. Спочатку там, де вони мають бути, фарбуємо «місячним» кольором, потім, коли трошки підсохне, малюємо парафіновою свічкою зорі і місяць. Зволожуємо папір поролоновою гупкою і покриваємо фарбою. Як ви думаєте, якою? Синьою, можна трошки чорною, фіолетовою, круг місяця – світлою, жовтою, об’єкти другого плану – темною. Перший план доопрацьовуємо по сухій основі, промальовуємо деталі, наводимо чіткі, виразні обриси.
VІІ. Додатковий матеріал.
(Розповідає вчитель поки учні малюють).
Ви в основному малюєте місячну зоряну ніч. А чи знаєте ви, як сприймали місяць і зорі у сиву давнину? Місяць вважали молодшим братом сонця, він освітлює землю уночі. Але його світла не досить, щоб освітити всю Землю, тому він рухається по небу. Вважали також місяць Божим оком. Місяць своїми фазами впливає на людей і рослини.
Людина, народжена на новий місяць, все життя зберігає молодість і свіжість обличчя, грайливу і веселу вдачу. Народжена на його спаді людина має вже життя похмуре обличчя і буркотливу вдачу.
Врізаний у молодий місяць палець не швидко загоїться, а у повний – швидко. На молодика не можна нічого починати робити. Посіяне зерно згниє в землі або не дасть урожаю.
За народними легендами і переказами зорі – це душі людські. Народилась дитина – з’явилась нова зірка, померла – згасла зоря.
VІІІ. Підсумок уроку.
Демонстрація учнівських робіт, колективний аналіз і оцінювання.
Можливо, хтось з вас придумав кілька поетичних рядочків про ніч або назву своїй композиції
Для назви робіт можна запропонувати слідуючі слова:
1. Ніч-чарівниця все небо укрила
Ніби у неї широкії крила.