Карикатура, дружній шарж

Про матеріал
Карикатура, дружній шарж Мета: формувати асоціативно - образне мислення; учити створювати образ людини з урахуванням її характерних рис емоційного стану; розвивати чуттєво-емоційне сприйняття, пізнавальну активність; уміння відчувати і бачити навколишній світ; виховувати духовні та мораль ціннісні орієнтири у сфері образотворчого мистецтва, потребу у творчості, активній життєвій позиції.
Перегляд файлу

Тема. Карикатура, дружній шарж.

 

Мета:

формувати асоціативно - образне мислення; учити створювати образ людини з урахуванням її характерних рис емоційного стану; розвивати чуттєво-емоційне сприйняття, пізнавальну активність; уміння відчувати і бачити навколишній світ; виховувати духовні та мораль ціннісні орієнтири у сфері образотворчого мистецтва, потребу у творчості, активній життєвій позиції.

 

Тип уроку: комбінований.

 

Обладнання:

для вчителя —кращі малюнки учнів;

для учнів — графічні матеріали альбом.

 

Вузлики на пам'ять

Карикатура (італ. саrісatиrа, від саrісаrе — перевантажувати, перебільшувати) — навмисно спотворене, пародійне, підкреслене смішне зображення особи чи події, як правило, графічне.

 

Карикатурист — художник, який створює карикатури.

 

Шарж (франц. сhаrgе, від сhаrger— перебільшений) — жартівлива чи сатирична манера зображення кого-, чого-небудь, за яке зберігається зовнішня подібність, але виділено, перебільшено найхарактерніші риси зображуваного.

 

Шаржувати — зображувати кого-, що-небудь у вигляді шаржу; даватися до шаржу, зображуючи когось, щось.

 

Хід уроку

 

  1.    Організація уваги учнів, оголошення теми та мети

 

  1. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів

 

Опитування.

Які основні види образотворчого мистецтва вам відомі?

Чим характеризується такий вид образотворчого мистецтва, як графіка? (Його основними зображувальними засобами с лінія, штрих та контрастні плями.)

Чим відрізняється цей вид образотворчого мистецтва від інших? (Лаконізмом, особливою виразністю, символічністю зображення.)

Які різновиди графічного мистецтва ви знаєте? (Плакат, гравю¬ра, рисунок, станкова, книжкова, журнально-газетна, промислова, мультиплікаційна графіка.)

 

  1.              Мотивація навчальної діяльності

Організація сприймання творів мистецтва.

 

Учні розглядають відеоряд малюнків Кукриніксів (М. В. Купріянова, П. М. Крилова, М. О. Соколова), Л. В. Сойфертіса, С. І. Ва¬сильківського.

 

Запитання до учнів.

Чи знаєте ви, як називаються ці сатиричні малюнки?

 

Слово вчителя.

Так, ці малюнки називаються карикатурами. Свою назву вони отримали від італійського слова «карикаре», що означає «перевантажувати», «перебільшувати», «перекручувати». Сьогодні ми теж будемо створювати сатиричні малюнки — шаржі та карикатури.

 

У шкільній стінгазеті с відділ гумору. Як правило, він завжди привертає увагу читачів, особливо якщо в ньому розташовані кари¬катури та дружні шаржі однокласників. Тому вміння та навички, які ви отримаєте на цьому уроці образотворчого мистецтва, ви змо¬жете застосовувати при створенні шкільної стінгазети, а також при організації виставки дружніх шаржів до Дня гумору.

 

  1.               Вивчення нового матеріалу

Розповідь учителя.

Сутність шаржу і карикатури полягає в перебільшенні тієї чи іншої вади або характерної риси в зовнішності людини чи в події, яка відбувається. Але між карикатурою та дружнім шаржем є суттєва різниця. Якщо карикатура засуджує і бичує різноманітні вади, то шарж лише показує смішні боки людини без глузування над нею.

Так, румунського художника-карикатуриста Тару Кукринікси зобразили майже без підборіддя, але перебільшили розміри лоба та окулярів, а до рук йому дали перо, яким він протикав папір. Кукринікси створили образ типового карикатуриста, що проникливо вдивляється у вади життя та гостро відображує їх засобами графічного мистецтва.

Незвичайно яскрава мова карикатури допомагає часом викрити; у лаконічній образотворчій формі різноманітні негативні явища.

Розглянемо карикатуру «В перший день практики», де образно передана тема неправильного виховання і навчання студентів деяких сільськогосподарських інститутів. На малюнку зображена студент¬ка, яка вперше потрапила до села. Здивовує спостережливість, гострота та життєвість, з якою зоб¬ражує художник Л. Сойфертіс буденні явища, повз які люди прохо¬дять, часто не помічаючи їх. У його карикатурі «Концерт для голосу з оркестром» є несподіваність конкретизації сюжету в зображенні, свого роду «гра розуму», яка змушує глядача багато разів поверта¬тися до порівняння назви малюнка із зображенням і отримувати насолоду від дотепного рішення, запропонованого художником. Він показав скуйовдженого диригента у захваті своєю владою над му¬зикою і співачку, втілення жіночості та чарівності, які приймають дань захоплення від публіки.

Треба мати рідкісний талант, щоб у повсякденному побачити хвилюючі явища і скупими зображувальними засобами донести їх до широкого глядача. Робота над карикатурою по¬требує вміння не тільки вияв¬ляти негативні боки життя, але насамперед малювати з натури та за пам'яттю. Тільки на основі цих попередніх замальовок, на¬рисів можливо створити карика¬тури, шаржі, зображуючи у формі гротеску найбільш характерні . смішні риси людей чи тварин. Зрозуміло, тут потрібна і творча вигадка, і дотепність, і винахід-ливість.

 

  1.                  Практична діяльність учнів

 

Учні виконують шарж або карикатуру на основі малювання з натури чи за уявою, з виявленням характерних рис обличчя, постаті людини. (Учитель паралельно виконує педагогічний малюнок на дошці.)

 

  1.               Завершення уроку

 

Учитель підводить підсумки: організовує виставку учнівських робіт, розподіляючи їх на шаржі та карикатури (учні пояснюють, які засоби застосовували при створенні образу і в чому різниця між шаржем і карикатурою); аналізує характерні помилки в роботах; дає загальну оцінку виконаним роботам; оцінює діяльність учнів на уроці.

 

  1.           Домашнє завдання

 

Принести: альбом, графічні матеріали. Окремим учням підготувати повідомлення про творчість видатних французьких і російських модельєрів.

 

 

doc
Додано
19 березня 2019
Переглядів
5329
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку