Тема уроку: «Тема материнства у творах мистецтва. Колаж «Портрет мами».
Мета уроку: формувати компетенцію учнів стосовно образу матері через живописний образ Мадонни та музичний образ «Ave Maria». Встановити симбіоз звʼязків музики і образотворчого мистецтва через споріднені емоційні настрої. Формувати навички роботи в техніці колаж. Розвивати: аналітико-синтетичну діяльність учнів відповідно до зорової патології, художньо-музичні здібності дітей. Стимулювати зорове сприймання, музично-слухове сприйняття музичних творів, розвиток дрібної моторики. Виховувати: культуру поведінки, естетичний смак, любов і повагу до матері, шанобливе ставлення до батьків. Корегувати та активізувати зорові функції, сенсорний досвід.
Тип уроку: Інтегрований урок з музики і образотворчого мистецтва
Візуальний ряд: Педагогічний програмний засіб «Музичне мистецтво» 5 клас, відео- презентація з теми, ілюстративний матеріал з теми «Колаж», дитячі роботи, індивідуальні картки.
Обладнання: ПК, інтерактивна дошка, мультимедійний проектор.
Матеріали та інструменти: Матеріали для техніки колажу, ножиці, клей, вологі серветки.
Музичний супровід: Ф. Шуберт «Ave Maria», Юрій Чичков «Мама».
ХІД УРОКУ
І ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНО – ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Для всього, що є зелене,
є олівець зелений в мене.
Для неба, річки, ставу
я синього дістану.
Для жовтого гусяти
оцей ось можна взяти.
Але ж який дістати,
щоб маму змалювати?
Для мами – все найкраще
Дістану я з полиці.
Створю портрет руками
До серця буде ближче.
ІІІ ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
ІV СПРИЙМАННЯ ТА ЗАСВОЄННЯ НОВИХ ЗНАНЬ
3. Слухання музики: Ф. Шуберт „Аве Марія”
4. Аналіз музичного твору: ( РОБОТА З КАРТКАМИ )
-В якому темпі звучала музика?
-Якими засобами музичної виразності відображено образ Марії?
5. Слово вчителя: Чи «звучать» твори образотворчого мистецтва? Так. Музика, породжена уявою кожного з нас під час перегляду картини, допоможе заглибитися в зображений сюжет, збагатити його в нашому сприйнятті.
6. Перегляд відеопрезентації : Слово вчителя. Образ Мадонни, жінки-матері, втілений художниками - митцями епохи Відродження у різних художніх творах, є поєднанням ніжності та доброти з величчю, що переростає в гімн материнству.
На картині «Сікстинська мадонна», найдосконалішому шедеврі Рафаеля, перед нами постає прекрасна молода жінка з дитиною-Богом на руках, їх оточують постаті святих Сікста, Варвари та янголят. Мадонна йде хмарами назустріч долі. В очах її надзвичайна доброта, ніжність, але й смуток і тривога, бо заради щастя людей вона має віддати найдорожче — свого сина.
Почуття материнської любові яскраво виражені і на полотні Леонардо да Вінчі «Мадонна Літта». Вважається , що художник зобразив немовля саме в такому положенні, як колись зображували мадонн з немовлятами на перших дерев'яних фресках (дитина, що годується, обличчям до глядача).
Відомий скульптор Мікеланджело Буанаротті створив мармурову скульптуру «Мадонна з немовлям» близько 128 сантиметрів заввишки. Богородиця Марія утримує руку сина, що намагається вислизнути з обіймів матері і зробити кроки від неї. В іншій руці Богородиці — традиційна для неї Біблія. Обличчя Богородиці — сумне, майже похмуре, але її поза велична і спокійна.
7. Слово вчителя: Усі ми зростали під мамині колискові, а згодом самі навчалися співати про маму ... кожен про свою і про всіх матерів на світі, бо ж материнство, святе і прекрасне, оспіване та увічнене митцями. Вивчена та виразно і натхненно виконана нами пісня Юрія Чичкова на слова Михайла Пляцковського «Мама» долучить нас до цієї святої і невичерпної теми в мистецтві.
8. Виконання учнями пісні «Мама»
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА ГІМНАСТИКА ДЛЯ ОЧЕЙ
V. КОРИГУВАННЯ НАБУТИХ КОМПЕТЕНЦІЙ
1. Слово вчителя. Демонстрація наочного матеріалу.
2. Поетапність виконання практичної роботи
3. Інструктаж з Т/Б
4. Практична робота учнів
Вчитель стимулює творчу активність учнів, надає індивідуальну допомогу, додаткове навантаження, корегує зорове сприймання, навантаження.
VІ. ПІДСУМОК УРОКУ
Пам'ятаймо, милі діти,
Пам'ятаймо завжди з вами,
Що для нас в усьому світі,
Найдорожчі – наші мами!
Нам маленьким і дорослим –
Все дають вони з любов'ю:
Ніжне серце, світлий розум,
Сили нашому здоров'ю.
Як ставали ми на ноги,
Перший крок наш був – до мами!
Радість маєм чи тривогу –
Серце мами завжди з нами.
Де сини її та дочки –
Завжди там вона думками.
Пишем в класі ми на дошці
Наше перше слово – мама!
Найдорожчі мамі діти,
Дітям мама їх – так само.
Треба вчитись і робити
Так, щоб радувати маму!
А як вивчитесь з літами,
Вдячні мамі за турботу,
І поїдете від мами
В інший край десь на роботу –
Хай усі запам'ятають:
І листи, і телеграми
Шліть туди, де їх чекають,
Виглядають ваші мами!