1
Мета:
тивної пам’яті, уяви, фантазі;
Обладнання: дитячі малюнки, ілюстрації «Пейзажі», репродукції робіт художників – пейзажистів, фарби, альбом, словничок, проектор, аудіоцентр.
Відеофильм: «Осінь золотава» https://www.youtube.com/watch?v=lO6kTEtYBFo
Тип уроку: розширення та поглиблення знань і вмінь.
Техніка виконання: живопис.
Осінь фарби готувала,
У відерця наливала
Змішувала, чаклувала,
Потім все розфарбувала.
Подивіться! Все довкола
Стало різнокольоровим!
Хід уроку.
Покладить руки на парту. Закрийте очі та промовляйте:
Я зможу сьогодні добре працювати на уроці.
Я особистість творча.
Я бажаю однокласникам успіхов в роботі!
Якщо бачиш на картині
Склянку чаю на столі,
Чи компот в склянім графині,
Чи троянду в кришталі,
Може, й керамічну вазу,
Або грушку, або торт,
Навіть все оце відразу,
Знай, що це є – натюрморт.
Якщо бачиш,що з картини
Жінка дивиться на вас,
Чи мужчина у камзолі,
Чи моряк, чи верхолаз,
Може, учень-першокласник,
Що тримає в руках букет,
Знайте, діти, ця картина
Називається - портрет.
Якщо бачиш на картині
Намальована ріка,
Чи ялинка в білій шубці,
Чи на полі два бика,
Може, навіть, на узліссі
Побудований шалаш,
Звісно ж, ця картина зветься
Не інакше як – пейзаж.
3. Повідомлення теми та мети уроку.
1) Технологія «Передбачення». Послухайте уважно загадку. Проаналізуйте її і спробуйте здогадатися, про що йдеться. Ваша відповідь і буде темою нашого уроку.
Просмотр відеофильма «Осінь золотава» /підготувала Група 1/
Учень 1: Осінь золота прийшла до нашого краю,
Всім нам принесла щедрі урожаї.
Урожай зібрали – свято вшанували,
Щоб про щедрість українську ми не забували!
На рідній Україні нашій здавна
Існує звичай добрий, гарний, славний,
Коли зібрали урожай багатий
Вести його на ярмарок продати.
Традиції народні ми не забуваймо
На ярмарок жовтих кольорів сьогодні вирушаймо.
2) Вступна бесіда. Осінь…Скільки поезії в цьому золотаво - сонячному слові і скільки радості і тихого смутку! її часто називають «чудовою», «замріяною», «золотою», «загадковою», «незбагненною». щоразу осінь неповторна у своїй красі і витівках. А яка вона непостійна! То ніжна і лагідна, то похмура і непривітна;то весела і життєрадісна, то мрійлива. Можливо, саме через це її не оминали і не оминають увагою поети, композитори, художники. За допомогою своїх специфічних засобів вони передають красу осінньої природи.
3) Споглядання творів мистецтва. Бесіда за репродукцією картини. І.Левітана «Золота осінь»
- Що зображено на картині? - Яка трава восени? - Яке небо на картині?
- Якого кольору листя на деревах? - Якою здається вода у річці? - Як зображено сонце?
(Художник показав, що сонце освітлює верхівки дерев. Але воно вже не гріє.)
- Що найбільше сподобалось вам у цій картині? - Який настрій викликає пейзаж?
- Осінь зображена на картині суха, сонячна. Стрункі молоді берези нагадують красунь –дівчат.
Художник використав яскраві осінні барви природи і передав їх на полотні, назвавши картину «Золота осінь»
|
Пейзаж – жанр образотворчого мистецтва, присвячений зображенню природи.
|
Локальний колір - колір, властивий забарвленню самого предмета. Видиме забарвлення самого предмета змінюється від сусідства. З іншими зафарбованими предметами, але в суворій відповідності до кольору предмета. |
Гармонія - упорядкована узгодженість частини одного цілого
|
Репродукція - відтворення художнього оригіналу поліграфічним або фотографічним способом.
|
Повітряна перспектива - це уявні зміни деяких ознак предметів під впливом повітряного середовища й простору.
|
Колорит (від італ. colorito, від лат. Color – колір) – колірна побудова картини. Один або кілька кольорів, яким підпорядковані всі інші кольори твору образотворчого мистецтва.
Гризайль (франц., — сірий) — декоративне малярство, виконане відтінками одного кольору, зазвичай чорного або брунатного; іноді імітує скульптурний рельєф.
Тон, насиченість — 1) Колір, забарвлення, а також відтінок, нюанс якого-небудь кольору, що характеризується певним ступенем яскравості, насиченості. 2) У малярстві — основний, переважний колір у вибраному діапазоні кольорів, що узагальнює й підпорядковує собі всі інші кольори картини (теплий, холодний, золотистий). 3) У роботах, виконаних олівцем, вуглем, сангіною, пастеллю,— посвітлішання, а також потемніння штриха чи плями, взятих у порівнянні з іншими.
Тонувати— покривати фарбою, надаючи потрібного тону; робити декоративне забарвлення для імітації.
Нюанс (франц. — відтінок) — відтінок, ледве помітна різниця; тонкий або ніжний відтінок чи різновид кольору.
Локальний (латин.—місце)—у малярстві такий, що незмінно, постійно властивий певному предмету (про колір, тон). Локальний колір — колір, властивий забарвленню самого предмета. Видиме забарвлення кожного предмета змінюється від сусідства з іншими зафарбованими предметами, але в суворій відповідності до кольору предмета.
Лесування — технічний прийом акварелі «по сухому»; отримання кольорів шляхом їх змішування: на готову просушену фарбу накладають інший шар фарби; крізь прозорий верхній шар фарби просвічуватиме нижній.
5. Динамічна пауза. https://useraudio.net/search/%D0%BC%D1%83%D0%B7%D1%8B%D0%BA%D0%B0-%D0%BE%D1%81%D0%B5%D0%BD%D0%B8
Учень 2: Вересень писати вчився,
Але швидко щось втомився,
Жовтень втому проганяє,
Йому руку простягає.
В кулачок, на замок,
А тепер зроби місток.
Жовтень втому проганяє,
Йому руку простягає.
В кулачок, на замок,
А тепер зроби місток.
Листопад - рідний брат,
По місточку пройти рад.
В другу сторону пройдеться
В кулачок рука зі жметься.
Розігнуться пальчики -
Ось веселі зайчики…
Ну досить забавлятись –
За пензлик треба братись
І малювати старатись.
6. Практична робота учнів. Послідовність роботи над пейзажем.
1) Виберіть мотив і «напишіть» його в умі, що є головним на вашому малюнку. 2) Малюємо лінію горизонту. 3) Малюємо дерево і лавочку. 4) Позначимо площини теплих і холодних кольорів Теплі кольори – жовтий і красний. Вони приближають предмети. Дорогу і частину парка в глибині фарбуємо зеленими та синіми кольорами. 5) Промальовуємо крони дерев. 6) Малюнок буде об’ємним, якщо ми намітимо більш темні частини. Покажемо куди падає тінь. + Добавимо червоних фарб. 7) Добавимо синіх фарб. Хай наш парк наповниться прохолодним повітрям. Малюємо листя, ближче до нас вони будуть крупніше, далі – менше. 8) Сядемо на лавку, послухаємо, як шелестить листя і парочку засушимо. |
7. Підсумок уроку. Аналіз учнівських робіт…
Учень 3:
Ходить осінь по садах
Ходить усміхається
Ніби в казці швидко так
Кольори міняються
8.Домашнє завдання: спостерігати за деревами у стані спокою та руху; намалювати малюнок «Осінь золота» в техніці друкування; *Група 2 - дізнатися про відомих українських художників. – пейзажистів.