Інтегрований урок з основ здоров`я та Я у світі
Основи здоров’я: Родинні стосунки. Взаємодопомога членів родини (с.56-58)
Я у світі: Обов’язки в сім’ї. Шанобливе ставлення до членів родини. Родинні стосунки. (с.48-51)
Мета уроку: формування предметних компетентностей :
Розширити знання дітей про родину як про найближчих і найрідніших людей; розкрити значення сім’ї в житті людини; розширити уявлення учнів про сім’ю як чинник здоров’я, про те, що сім’ї бувають різними ( коли діти живуть з обома батьками, з одним із батьків, з іншими родичами, у прийомній родині).
Формувати вміння дбати одне про одного , звертатися про допомогу до членів родини , виконувати свої обов’язки в родині і в школі .
Виховувати шанобливе ставлення до близьких людей, бажання допомагати батькам.
Формування ключових компетентностей:
Створити умови для самовираження та комунікативного навчання учнів.
Вчити робити свідомий раціональний вибір , опановувати етикою громадських стосунків; доводити правильність певного судження та власної думки.
Сприяти підвищенню здатності учасників до позитивного ставлення до членів своєї родини , формуванню життєвих навичок, необхідних кожній людині для зміцнення власного здоров`я та здоров’я членів родини.
Тип уроку: інтегрований ( основи здоров`я та я у світі).
Результати навчання
Наприкінці уроку учні:
- називають імена членів своєї родини;
-розуміють поняття «рід», «родина», « сім`я”;
-наводять приклади своїх домашніх обов`язків, демонструють шанобливе ставлення до членів родини та інших людей на основі оповідань.
Обладнання та матеріали: класна дошка, кольорові олівці та фломастери, родовідні дерева з фотографіями членів родини; індивідуальні картки, квітка –семицвітка, цеглинки лего, діаграма Венна, картки з прислів’ями, колаж порад для кожної дитини, роздатковий матеріал до вправи «Вишитий рушничок», ілюстрації до оповідань
Хід уроку
I.Вступна частина.
1. Ранкова зустріч. (2 хв.)
Добрий день, малята,
Хлопчики й дівчата.
З давніх пір і понині
Кажуть в нас на Україні
-Здоровенькі були!
Візьмемося за руки
Та станемо у коло.
Радість та усмішки
Хай сяють навколо.
Тепло своїх долоньок
Я друзям віддаю
Урок новий, цікавий
Я з радістю почну
Дидактична гра « Мікрофон» (Бесіда про зміцнення здоров’я)
- Як потрібно дбати про здоров’я?
Вправа «Незакінчене речення»
(Поведінки, умов життя, настрою, харчування, дотримання режиму дня, взаємопорозуміння в сім’ї.)
Ми часто говоримо слова сім’я чи родина. Вони такі звичні і приємні. Щаслива людина, коли має сім’ю, коли у неї велика і дружна родина.
- А що означають ці слова?
Повторення значення слів «родина», «сім`я”.
Вчитель : Найдорожчі люди, які оточують вас, це ваша сім’я. Сім’я - це група людей, що складається з чоловіка, жінки, дітей, які живуть разом.
Побудова асоціативного куща « сім’я». Напишіть на пелюстках чарівної квітки слова-асоціації до цього слова.
Що об’єднує людей у сім’ю? (Любов, турбота, взаємодопомога, терпіння, вдячність, піклування , підтримка, доброта, довіра, повага)
В кожного з вас є сім’я. Як ви вважаєте, якою є ваша сім’я? Чи можете ви її описати словами? А допоможе вам у цьому завданні лего. Будьте уважними, приклеюючи на цеглинки ті слова, які характеризують вашу сім’ю.
Вправа «Побудуй цеглинки» з лего. (Звучить Пісня про батьків)
Поясни, чому ти вибрав (вибрала) саме ці слова?
Родина – група людей, що складається з чоловіка, жінки, дітей та інших близьких родичів, які живуть разом.
Вправа « Крісло автора»
-Хто може розповісти про членів своєї родини?
(Діти по черзі розповідають про свої родини)
1. Розповідь з елементами бесіди про родинне дерево.
- Наші предки уявляли життя на землі як велетенське Дерево Роду.
Рід - це ряд поколінь, що походять від одного предка.
Свій маленький листочок на цьому дереві має кожен із вас. Гілки – ваші батьки, їхні сестри і брати. Стовбур – дідусь і бабуся. Коріння – батьки ваших дідусів і бабусь. Люди завжди берегли пам’ять про своїх прадідів. Дехто міг нарахувати сім або більше поколінь свого роду. І саме ви – продовжувачі свого роду, повинні берегти пам’ять про своїх предків. А ваші родовідні дерева, які ви підготували з батьками, будуть завжди нагадувати вам про ваш рід.
Виставка родовідних дерев класу.
II. Основна частина. Теоретичний блок.
1.Актуалізація опорних знань.
Вчитель: Отже, сім’ї бувають різні, родини бувають різні, у яких є і мама , і тато, і бабуся; а буває тільки один з батьків. Не в усіх є бабусі й дідусі, братики чи сестрички. Є сім`ї, в яких є усиновлені діти. А сім`ї, у яких є 3 дітей вже називаються багатодітними. Та якою б не була сім’я чи родина, головне, щоб між усіма були дружні стосунки.
- А як ви розумієте вираз «дружна родина»?
Наш підручник основи здоров’я дає вам цінні поради для дружної сім’ї, прочитайте їх на с.
Робота з підручником.
( Коли в родині доброзичливі стосунки, всі розуміють і піклуються один про одного, а діти з повагою ставляться до старших, прислуховуються до порад, поважають думку кожного і всі сімейні справи виконують разом - це і є дружна родина)
Я сміливо можу сказати, що у нашому 3 класі дружні шкільні родини, бо усі шкільні справи ми робимо разом. У мене є мрія: я б дуже хотіла, щоб ми разом помріяли, заплющили очі і зараз у нашому класі зібралася дружна класна родина. Кого б ви хотіли побачити на нашому уроці? А можливо, дива існують!? Заплющуймо очі і помріємо…
(До класу тихенько заходять батьки)
« Дружні родини 3 класу»
Фізкультхвилинка-релаксація
Пісня «Родина» Н.Май
III. Основна частина. Практична робота.
Окрім дружних родинних зв`язків людей у сім`ї об`єднує турбота одне про одного, допомога і терпіння. Вихована людина завжди шанує своїх рідних: дбає про них, виявляє вдячність, допомагає їм у всьому.
С.50-51 Читання оповідання В.Сухомлинського «Протоптали стежку» в особах
Уночі була хурделиця. Намело кучугури снігу. Рано-вранці у школу йшло троє дітей — Юрко, Михайлик і Ніна. Всюди коло хат з'явилися люди. Відкидали лопатами сніг, прокладали доріжки.
Ось хатина бабусі Марії. Вона живе одна-однісінька. Зупинились діти біля бабусиного двору. Нікого не видно.
— Як же бабуся до криниці вийде? Снігу ж скільки, — сказав Юрко.
— Давайте протопчемо стежку від хати до криниці! — порадив Михайлик.
Діти увійшли на бабусине подвір'я. Йшли по глибокому снігу. Від воріт до хати йти було дуже важко. А від хати до воріт — трохи легше. Пройшли раз, два, три рази. Протоптали стежку від воріт до хати і від хати до криниці.
Спітнілі, стомлені, радісні діти йшли до школи. Вони думали: ось бабуся Марія вийшла з хати. Побачила стежку. Радіє...
Бесіда за змістом прочитаного.
Продовження бесіди.
Мати і батько, бабуся і дідусь – найрідніші і найближчі кожному з нас люди. Від батьків ми одержуємо життя. Вони вчать нас людських правил, вкладають у наші вуста добрі слова. Так є, так і було в Україні завжди. Слово батьків або старших у родині було законом для молодших. Вони вже змалку мали свої обов’язки, вчилися різної роботи, посильно працювали. Дітей вашого віку сміливо можна назвати помічниками.
Помічниці
Оля і Ліда гуляли у дворі. Побачила Оля, як сусідка тітка Дарина, розвішує білизну, і сказала подрузі:
— А я сьогодні мамі допомагала.
— Що ж ти робила? — запитала Ліда.
— Тарілки витирала, ложки, виделки.
— А я, — похвалилась Ліда, — черевички почистила.
— Мамі? — поцікавилась Оля.
— Ні, собі.
— Хіба ж то допомога мамі?
— Звичайно, — відказала Ліда. — У мами ж тепер роботи менше буде.
А як ви гадаєте?
Розгляд ілюстрації у підручнику основ здоров’я. Складання розповіді за малюнком «Допомога в сім’ї»
|
Вчитель: - Чому цю родину можна назвати дружньою і здоровою?
(в родині допомагають один одному, працюють і відпочивають разом. Кожен має свої обов`язки і виконує їх, надають підтримку і допомогу членам родини.)
- А які обов`язки маєте в родині ви? Зараз ми про це дізнаємося.
Робота в групі. Створення діаграми Венна. (Розвиток критичного мислення)«Хлопчики- дівчатка».
- Напишіть якомога більше своїх домашніх обов`язків.
Підберіть обов`язки, які є спільними для дівчаток і хлопчиків.
Висновок: хлопчики і дівчатка можуть мати спільні домашні
( старанно вчитися, дотримуватися правил розпорядку школи, класу, виконувати шкільні доручення: витирати дошку, поливати квіти, витирати пил а також своєчасно приходити додому зі школи).)
Отже, обов’язки існували здавна, існують і зараз. Їх має кожна людина, що живе сама або з сім’єю.
Бесіда:
- Вас оточують рідні і близькі вам люди. Ви спілкуєтесь, але інколи між вами виникають суперечки та сварки.
- Як ви вважаєте, як впливають ці суперечки, погані звички на здоров`я людини?(коли люди сваряться, або ви запізнюєтесь після школи - то це бентежить ваших рідних, вони нервують, хвилюються за вас, позбавляються сну і апетиту. А це дуже шкідливо для нашого організму . То ж завжди пам`ятайте про це.)
-А чи можна запобігти суперечкам і цим поліпшити своє здоров`я? ( так, треба не сваритися , дружно жити...)
Робота в малих групах
Зараз ми виготовимо «Квітку – семицвітку» з окремих пелюсток . Із поданого переліку відберіть лише ті обов’язки, які необхідно виконувати, щоб родина була дружньою і всі були в ній здорові.
На столі лежать пелюсточки з написами. Одна група складає квіточку з рисами характеру, які зміцнюють здоров’я, а друга – викидає у смітничку пелюсточки, написані риси характеру, яких треба уникати під час спілкування.
Написи на пелюсточках: доброта, чесність, терпимість, щедрість, доброзичливість, чуйність, співчуття, нетерпимість, різкість, жадібність, брехливість, егоїзм, заздрість, злість.
Аналіз виготовлених квіток.
Гра «Мовчанка» (Якщо погоджуєтесь із моїм твердженням і вважаєте його правильним – стаєте навшпиньки і піднімаєте ручки вгору, якщо не погоджуєтесь – тихо присідаєте)
У дружній сім’ї члени родини повинні:
Робота в парах
На партах у вас є маленькі рушнички.
Зараз ми попрацюємо в парах червоним та чорним олівцем. Червоним олівцем зафарбовуємо риси характеру, які зміцнюють здоров’я членів вашої родини, а чорним – риси характеру, яких треба уникати під час спілкування у сім’ї.
Пам’ятайте! У стосунках між людьми не буває дрібниць. Усе серйозно, усе так чи інакше відбивається на здоров’ї.
Робота в малих групах
Які прислів’я про родину зберіг для нас народ, ви дізнаєтесь коли пограєте у гру
« Збирайко».
Творче завдання. Склади з частин прислів`я і поясни.
- Шануй батька і неньку- буде все тобі гладенько.
-Нащо кращий клад, коли в сім`ї лад.
IV.Підсумок уроку
Вчитель : Сьогодні на уроці ми створимо «Колаж порад» для кожної дитини , щоб родина була здоровою і дружною. (Діти наклеюють зображення на великий аркуш, формулюючи поради)
Давайте разом прочитаємо правила дружної родини.
- Які ще поради можна дописати в наш колаж?
-шануй старших;
-прислуховуйся до порад членів родини;
-сумлінно виконуй доручення батьків;
-допомагай одне одному;
-піклуйся про членів родини;
-разом відпочивати;
-виконувати всі хатні справи разом;
- поважай старших;
-пам’ятай про дні народження батьків;
-будь уважним та чуйним;
-будь ввічливим;
-приділяй увагу меншим;
-виявляй вдячність.
Вправа «Моя мрія»
У кожного з вас є мрія про свою сім’ю. Складіть долоньки разом, піднесіть їх до ротика і пошепки вимовте свою мрію: «Я мрію щоб…». Заховайте свою мрію в кулачок, притуліть до серця і відпустіть, дмухнувши на неї. Нехай ваші мрії летять і обов’язково збудуться, а родини ваші будуть дружними, міцними та здоровими…
Пісня «Батьків треба слухати…»
У кожного в світі є мама і тато,
У кожного люба родина крилата,
Батьків треба слухати діти,
Як сонечку вранці радіти.
Вони будуть поруч, вони допоможуть,
Вони проведуть вас крізь те, що негоже,
Батьків треба слухати діти,
Як сонечку вранці радіти. (2р)
Їх треба любити, вони в нас одні,
І радість і щастя вібрали в собі,
Батьків треба слухати діти,
Як сонечку вранці радіти.
До них неодмінно як завжди в обійми,
Ми всі поспішаєм зі щастям постійно,
Батьків треба слухати діти,
Як сонечку вранці радіти. (2р)
----------------------------------
До них неодмінно як завжди в обійми,
Ми всі поспішаєм зі щастям постійно,
Батьків треба слухати діти,
Як сонечку вранці радіти. (2)
Я бажаю усім нашим гостям, щоб у їхніх родинах завжди панували…..(доповнюють діти). Нехай ваші родини завжди будуть….(доповнюють діти)
БАЖАЄМО ВСІМ МІЦНОГО ЗДОРОВ’Я І ЖИТИ В ДРУЖНІЙ СІМ’Ї
доброта чесність терпимість щедрість доброзичливість чуйність співчуття
нетерпимість різкість жадібність брехливість егоїзм
заздрість злість.
МІЦНА |
МІЦНА |
МІЦНА |
МІЦНА |
МІЦНА |
ВЕЛИКА |
ВЕЛИКА |
ВЕЛИКА |
ВЕЛИКА |
ВЕЛИКА |
АКТИВНА |
АКТИВНА |
АКТИВНА |
АКТИВНА |
АКТИВНА |
ПРАЦЬОВИТА |
ПРАЦЬОВИТА |
ПРАЦЬОВИТА |
ПРАЦЬОВИТА |
ПРАЦЬОВИТА |
ДРУЖНА |
ДРУЖНА |
ДРУЖНА |
ДРУЖНА |
ДРУЖНА |
ДБАЙЛИВА |
ДБАЙЛИВА |
ДБАЙЛИВА |
ДБАЙЛИВА |
ДБАЙЛИВА |
ВЕСЕЛА |
ВЕСЕЛА |
ВЕСЕЛА |
ВЕСЕЛА |
ВЕСЕЛА |
ЛЮБЛЯЧА |
ЛЮБЛЯЧА |
ЛЮБЛЯЧА |
ЛЮБЛЯЧА |
ЛЮБЛЯЧА |
ЩАСЛИВА |
ЩАСЛИВА |
ЩАСЛИВА |
ЩАСЛИВА |
ЩАСЛИВА |
БАГАТА |
БАГАТА |
БАГАТА |
БАГАТА |
БАГАТА |
СПІВЧУТЛИВА |
СПІВЧУТЛИВА |
СПІВЧУТЛИВА |
СПІВЧУТЛИВА |
СПІВЧУТЛИВА |
ЗРАДЛИВА |
ЗРАДЛИВА |
ЗРАДЛИВА |
ЗРАДЛИВА |
ЗРАДЛИВА |
ЛІНИВА |
ЛІНИВА |
ЛІНИВА |
ЛІНИВА |
ЛІНИВА |
БАЙДУЖА |
БАЙДУЖА |
БАЙДУЖА |
БАЙДУЖА |
БАЙДУЖА |
БРЕХЛИВА |
БРЕХЛИВА |
БРЕХЛИВА |
БРЕХЛИВА |
БРЕХЛИВА |
ЗАЗДРІСНА |
ЗАЗДРІСНА |
ЗАЗДРІСНА |
ЗАЗДРІСНА |
ЗАЗДРІСНА |