Інтегрований урок з основ здоров‘я
з елементами літературного читання
та математики
2 клас
Тема. Безпека на дорогах.
Мета. Перевірити, як учні вивчили правила дорожнього руху, засвоїли групи дорожніх знаків. Розвивати усне мовлення, творче мислення, збагачувати словниковий запас учнів. Виховувати дисциплінованість, свідоме ставлення до обов'язків пішоходів та пасажирів, бажання краще знати правила та суворо їх дотримуватись.
Обладнання. Ілюстрації, сигнальні картки, посібники.
Тип уроку. Урок повторення та узагальнення отриманих знань.
Зінтегровано предмети. Основи здоров’я, літературне читання, математика .
Хід уроку
І.Організація класу до уроку.
Привітання.
Любі друзі! У наш клас
Завітали люди щирі.
Привітайте в добрий час
Гостей посмішкою й миром.
Ми вам раді, добрі люди,
І вітаєм щиро вас.
Та запрошуєм ласкаво
На урок у другий клас.
ІІ . Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення мети уроку.
- Діти, попереду літні канікули, уже зараз на вулицях нашого села збільшився потік машин, ви з батьками будете їздити в різні міста, тому підсумковий урок за цей рік з основ здоров'я ми проведемо, згадуючи правила вуличного руху. Тема уроку так і називається: «Вивчи правила і знай та завжди їх пам'ятай».
ІІІ. Рефлекcія
Я очікую, що ви будете сміливими, уважними та швидкими.
IV. Вступне слово вчителя.
- Зберегти здоров'я і життя людей на нашій чудовій планеті — найважливіше завдання багатьох служб: медиків, педагогів, працівників державної автоінспекції, пожежних рятувальників , поліцейських тощо.
Вивчення та чітке дотримання правил вуличного руху — основне завдання всіх учасників руху: водіїв, пішоходів, пасажирів.
Я хочу побажати, щоб ніхто з вас, ваших рідних, близьких, знайомих ніколи не був учасником дорожньо — транспортних пригод. Щороку в світі від дорожньо — транспортних пригод гине понад 250 тисяч людей. За рік в Україні гине понад 5 тисяч людей, а понад 30 тисяч отримують травми.
Щоб упередити дорожньо — транспортні пригоди, небезпеку для здоров'я і життя, треба дуже добре знати ці Правила і застосовувати їх. На жаль, не всі добре знають їх, або іноді нехтують ними.
Дорожньо — транспортні пригоди виникають дуже часто в таких випадках, коли нібито нічого не загрожувало. Про деякі з них ви зараз прочитаєте.
V. Читання учнями.
Випадок 1.
Сталося це вранці, якраз у годину «пік», коли багато людей вирушають у своїх справах: діти — в школу, а дорослі — на роботу. Хлопчик, твій одноліток, дуже поспішав, щоб не запізнитися на урок. Вистрибнув із автобуса, глянув ліворуч — і мерщій через дорогу. Але він не помітив, що з — за рогу будинку виїхав легковий автомобіль. Водій побачив хлопчика, коли зупинити машину вчасно вже було неможливо. Заскрипіли гальма, та машина продовжувала рух. Водій спробував взяти ліворуч, але там — зустрічний потік транспорту... З важкими травмами хлопчика забрала «швидка». Над ним довго «чаклували» лікарі. А от водія врятувати не вдалося.
Випадок 2.
Петрик добре знав правила поведінки на вулиці, але не завжди їх дотримувався. Дорогою їхала вантажна машина. Петрик вирішив покататися на ній. Причепився до заднього борту і поїхав. Раптом машина різко зупинилася. Петрик не втримався і впав. Сталося нещастя.
Лише через три місяці Петрика виписали з лікарні. Усе літо він ходив на милицях. Його друзі купалися, їздили на велосипедах, гралися на подвір'ї, весело сміялися, а Петрик сидів удома. Він сам себе покарав.
- Діти! Не забувайте найважливіші правила вашого життя і здоров'я — правила поведінки на вулицях рідного селища та за його межами. Тільки пильність і обережність збережуть ваше життя.
VІІ. Сценка з Незнайком.
Незнайко. Куди це я потрапив?
Вчитель. На урок.
Незнайко. А — а — а! А я думав, що тут щось цікаве. Такі гарні знаки!
Вчитель. А у нас і буде цікаво, бо урок про правила дорожнього руху.
Незнайко. А я їх і так знаю!
Вчитель. Знаєш? А ти не хвалишся? Зараз ми перевіримо, як ти їх знаєш. Ось тобі перше питання: на які частини поділяється вулиця, і що ти про них знаєш?
Незнайко. На тротуар і мостову, тротуаром їздять машини, а мостовою ходять люди.
Вчитель. Діти, чи правильно відповів Незнайко?
- А де ти влітку найчастіше граєшся?
Незнайко. На вулиці.
Вчитель. Діти, скажіть Незнайкові, чи можна гратися на вулиці?
(Розгляд ілюстрацій)...
- Діти, як називається пристрій, який регулює рух на дорогах?
Давайте про світлофор розкажемо Незнайкові.
VIІІ . Читання віршів про світлофор.
Світлофор — він друг для нас,
Помагає нам щораз.
Це його ліхтарі
Світять ясно угорі.
Як червоним він горить,
Завмирає все умить.
Ти ідеш — не забудь
— В час такий закрита путь!
Світло жовте в ліхтарі —
Світлофор гука вгорі:
Вже іти скоро вам,
Як зелене світло дам.
Як зеленим він говорить,
Всі машини стануть вмить.
«Переходь у цей час!»
Світлофор дає наказ.
Світлофор — він друг для нас,
Помагає нам щораз,
І хоч він автомат,
Та пильнує всіх малят.
IX . Сценка із Світлофором.
(Входить Світлофор).
— Добрий день, друзі! Ви вже, мабуть, здогадалися, хто я такий?
Всі. Світлофор!
— Правильно. Я добрий ваш друг Світлофор. Ви не дивіться, що я такий малий, я вже досить старий і дуже багато знаю. Більше ста років я допомагаю людям переходити вулицю. Сьогодні мені дуже хотілось зустрітися з вами і дізнатися, чи ви вже знаєте правила вулиць і доріг, і коли з'явилися вперше правила дорожнього руху?
Учень. Ще з січня 1638 року Петро І видав наказ про правила дорожнього руху. Ці правила обмежували швидкість їзди. Було введено правосторонній рух.
Тільки в 1891 році вперше в Україні, а саме в Одесі, з'явився автомобіль.
Учень. У 1940 році були прийняті типові правила дорожнього руху. Вони змінювались, доповнювались, удосконалювались. Виходячи з вимог міжнародних правил, враховуючи передовий досвід, 1 січня 2002 року були введені нові «Правила дорожнього руху України». Вони обов'язкові для всіх учасників руху.
Світлофор. Добре, бачу, це ви знаєте. А чому, скажіть, мене називають світлофором?
Діти. Від грецького «форос» — носій світла.
X . Гра «Червоний, жовтий, зелений».
Давайте пограємо з вами в гру.
Жовтий — тиша.
Червоний — плещемо в долоні.
Зелений — умовно крокуємо.
XІ. Повторення груп дорожніх знаків.
- Коли по вулицях почали їздити трамваї, автомобілі, тролейбуси, автобуси, вулицям потрібно було дати мову.
- На цій дорожній мові з водіями та пішоходами розмовляють вулиці всіх країн світу.
Коли людина вчиться читати, їй показують букви, з букв складають слова, зі слів — речення. У дорожньої мови також є букви — знаки. Але їх не потрібно складати в слова. Один знак, одна дорожня буква означає цілу фразу — дорожній сигнал.
Ось вона, азбука, —
Треба всю знать, —
Вздовж тротуару
Глянь, знаки висять.
Азбуку міста
Завчи до ладу.
Щоб не потрапити
Раптом в біду.
Всім знайомий знак дорожній,
Він стоїть не просто так.
Будьте всі ви обережні,
Поважайте кожен знак.
(Виходять дві дівчинки).
Ми дорожні знаки,
Нас потрібно знати
Водіям і пішоходам,
І хто їздить, і хто ходить,
І дорослим, і малим —
Знаки треба знати всім.
Попереджувальні. Намальовані на білих трикутниках з червоним облямуванням, тому їх видно дуже далеко.
Заборонні знаки. Схожі на червоне око світлофора. Вони розміщуються в червоному колі.
Наказові знаки. Вони зображені в блакитному колі, вказують напрям руху.
Знаки сервісу.
Інформаційно — вказівні. Їх зображують на блакитних квадратах і прямокутниках. Водії і пішоходи понад усе люблять ці знаки. Вони лагідні, турботливі, не наказують, не забороняють, а тільки вказують і допомагають.
Музична фізкультхвилинка «Веселка»
obuchonok.com.ua›fizkulthvylynka
X ІІ. Повторення правил пасажирів.
- Ну що ж, діти, якщо ви поки що не були водіями, то ви обов'язково були всі пасажирами. Давайте згадаємо правила для пасажирів і перевіримо, як ви їх знаєте.
* Чекати транспорт на зупинці.
* Входити через задні двері.
* Компостувати талон.
- Добре, молодці. А зараз підсумуємо. (Читання вчителем).
XIІІ. Розв'язування математичних задач.
Задача 1.
У хлопчика 1 гривня. Скільки разів він може проїхати в автобусі, якщо за один проїзд треба заплатити 50 копійок?
Задача 2.
Проїзд коштує 50 копійок. Скільки потрібно грошей на 8 таких поїздок?
Задача 3.
6 жінок зайшло в автобус. Скільки грошей їм потрібно заплатити за проїзд, якщо квиток коштує 50 копійок?
Задача 4.
У класі 17 хлопчиків, а дівчат на 10 менше. Скільки всього дітей поїде на екскурсію до Києва?
XIV. Гра — змагання між двома командами по парах.
Один читає — другий відповідає, виграє та команда, в якій члени команди будуть чітко та правильно відповідати на запитання.
- Яка частина вулиці найбільш небезпечна?
- Які бувають перехрестя?
- Які є групи дорожніх знаків?
- Кого називають пішоходом?
- З яких частин складається вулиця?
- Хто кращі друзі пішоходів і водіїв?
- Які попереджувальні знаки?
- Які наказові знаки?
- Що таке острівець безпеки?
- По якій стороні тротуару повинен ходити пішохід?
- Де можна гратися?
- Ну що, Світлофоре, діти справилися?
- Так, діточки.
(Вірш Світлофора (якщо є час).
Ми живемо в суспільстві людському,
Так багато є правил у ньому.
Знати правила ці треба, друже,
Та й виконувать добре їх дуже.
Правило — це вимога єдина,
Ну, а ти у суспільстві — людина!
А тепер тобі стало все ясно:
Всі вимоги виконувать вчасно!
Хай засвоїть твоя голова
В нашій мові чарівні слова.
І знання запасай на майбутнє —
Для людини це сила могутня.
І здоровим щоб буть силі й духу,
Треба знати ще й правила руху.
Хоч питання це дуже складне,
Але знай, що життя в нас одне,
Неповторне як втратиш — не буде,
Будуть інші сміятися люди,
Будуть інші співати пісні,
Зорі будуть стрічать росяні.
А щоб лиха не сталось ніколи,
Дотримуйся правил не тільки у школі.
XV. Сцена з Незнайком.
Вчитель. Незнайко, чи цікаво тобі було на уроці?
Незнайко. Цікаво, я дізнався багато нового.
Вчитель. Який ти висновок зробив для себе, і що скажеш всім присутнім?
Незнайко. Всім потрібно добре знати правила дорожнього руху і чітко їх дотримуватися, знати, де заборонено, де дозволено.
XVІ. Читання вірша «ланцюжком».
- І на закінчення цього уроку я хочу подарувати вам пам'ятку правил дорожнього руху. Основне правило: не покладайтеся на водія, а покладайтеся самі на себе.
XVІІ . Кросворд.
1 |
|
2 |
|
3 |
|
4 |
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
По вертикалі.
I. Засоби перевезення пасажирів і вантажу.
По горизонталі.
1. В нашім краї новина,
Облетіла всіх вона:
В місті рейки прокладають,
Будем їздити в... (трамваї).
2. Наче птах летить стрілою
І везе мене з собою
У комфортному салоні.
Ще й мотор у нього є.
Що життя йому дає. (Автобус)
3. Вам я загадку задам:
Любить все робити сам —
Сам він викине вантаж,
Сам заїде у гараж. (Самоскид)
4. Один із найстаріших родичів сучасних видів громадського транспорту. (Омнібус)
5. Металевий кінь у полі пасеться —
Де пройде — земля ореться. (Трактор)
ПАМ'ЯТКА
1.Ходити тротуарами і пішохідними доріжками, дотримуючись правої сторони.
2.Узбіччям ходити тільки тоді, коли немає іншого безпечнішого шляху. При цьому йти тільки назустріч руху транспорту і в світлу пору доби.
3. Перед тим, як починати перехід через дорогу, вулицю, зупинитись і приготуватись
до переходу.
4.Перетинати проїзну частину за позначеними пішохідними переходами. Суворо виконувати сигнали світлофора і регулювальника.
5.При відсутності в зоні видимості переходу чи перехрестя, переходити дорогу, вулицю, залізничний переїзд під прямим кутом до краю проїзної частини на дільниці, де вона добре проглядається з обох сторін.
6.Іти, а не бігти через дорогу.
7.Допомагати при переході вулиці тому, хто цього потребує.
8.Стримувати тих дітей, які своєю недисциплінованою поведінкою створюють аварійні ситуації на дорогах.
9.Бути вихованим, культурним. Виконувати всі обов'язки пасажира.
10.Коли станеш велосипедистом, дотримуйся правил їзди на велосипеді.
11. У разі дорожньо — транспортної пригоди надавати можливу допомогу потерпілим і повідомити про пригоду поліцію.