Чігрін Я.О.
Дата __________ Номер уроку ___________ Я досліджую світ 1 клас
Тема дня. Для чого ми проводимо досліди. Досліди з магнітами.
Мета: сформувати у дітей уявлення про магніт і його властивості притягувати предмети; з'ясувати, через які матеріали впливає магніт; ознайомити з практичним використанням магніту людиною.
Розвивати розумові операції, уміння висувати гіпотези, робити висновки, активізувати словниковий запас дітей.
Розвивати прагнення до пізнання через дослідницьку діяльність.
Сприяти вихованню самостійності, ініціативності, розвитку комунікативних якостей.
Формувати групу компетентностей:
-Загальнокультурну компетентність для вдосконалення знань про навколишній світ та його особливості;
-Компетентність спілкування державною мовою для правильного
використання термінологічного апарату, спілкування під час пояснення
навчального матеріалу; популяризувати Конвенції ООН з прав дитини;
-Здоровʼязбережувальну компетентність шляхом свідомого ставлення до
власного здоров’я та здоров’я інших;
- Компетентність в природничих науках для формування в учнів практичних
навичок дослідження;
- Компетентність уміння вчитися впродовж життя шляхом спостереження
природних явищ і процесів та їхніх наслідків;
-Інформаційну компетентність для здійснення пошуку інформації в різних
джерелах.
Очікувані результати:
Співвідносить зображення / описи об’єктів та явищ живої і неживої природи з відомими йому / їй із довкілля або інших джерел об’єктами та явищами
Проводить (самостійно або в групі) прості спостереження / досліди
Фіксує здобуту інформацію (зображеннями, символами, за допомогою фотопристроїв)
Демонструє іншим результати власної діяльності
Вправляється над інтонацією мовлення, чіткістю дикції, виразністю міміки і жесту, перевтілюючись у різних персонажів
Презентує результати власної творчості перед однолітками
Обладнання:
Тип уроку: урок формування компетентностей.
Хід заняття
І. Ранкова зустріч
1. Вітання
Ви сьогодні вже проснулись?
Мамі зранку посміхнулись?
Клас наш радо вас вітає!
Настрій кожен гарний має?
Станьмо разом в дружне коло!
Привітай нас, рідна школо!
(Діти стають у коло і разом з учителем промовляють вітання, супроводжуючи слова рухами рук).
Доброго ранку! Доброго дня!
Хай плещуть долоньки,
Хай тупають ніжки.
Працюють голівки,
І сяють усмішки.
Доброго ранку! Доброго дня!
Бажаєте ви. Бажаю вам я!
ІІ. Етап орієнтації. Мотивації діяльності
- Сьогодні в цей чудовий день осені будемо активні, розумні, талановиті. Не забуваємо називати один одного тільки по іменах і говорити якомога більше добрих слів.
– Діти подивіться, у нас з’явилася чарівна скринька. А що ж в ній лежить?
Підійдіть і візьміть предмет з скриньки, але не відкривайте очей.
- Який він на дотик?( холодний, твердий, залізний, важкий і т. д.)
Я зараз вам загадаю загадку, а ви її відгадайте.
Буває великим і навіть малим
Дружить з залізом він неодмінно
Навіть сліпий з ним
може голку у сіні знайти. (Магніт)
Ми трохи притомилися то гайда відпочивати.(зарядка з кубиками лего)
ІІ. Етап цілепокладання
Так, в магніті спеціальні частинки, які притягують предмети. Магніти бувають різних форм і розмірів.
- Ось перед вами звичайний магніт,
Багато секретів в собі він зберігає. Я пропоную вам сьогодні побути маленькими дослідниками.
- А як ви думаєте, чим займаються дослідники? (дослідами, експериментами).
- А що таке досліди? (це відтворення явищ в певних умовах з метою дослідження)
- А для чого проводити досліди ми дізнаємося на уроці «Я досліджую світ». І ми сьогодні експериментуватимемо і вивчатимемо властивості магніту.
- Діти ми вже знаємо що на більшість запитань можна знайти відповіді в книжках. Але цікавіше на деякі запитання знаходити відповідь за допомогою дослідів. Але щоб почати дослід нам з вами потрібно поділитися на групи і у цьому нам допоможе чарівна скринька. (Діти вибирають предмети зі скриньки, і об’єднуються в групи за кольорами предметів).
ІІІ. Етап цілереалізації
Легенда про магніт
У давні часи на горі Іда пастух на ім'я Магнас пас овець. Він звернув увагу на те, що його сандалі, підбиті залізом і дерев'яна палиця з залізним наконечником, липнуть до чорних каменів, які рясно лежали під ногами. Камінь назвали магнетитом. Пастух перекинув палицю з наконечником вгору і переконався, що дерево не притягується до дивних камінців. Зняв сандалі і побачив, що босі ноги теж не притягуються. Магнес зрозумів, що ці дивні камені не визнають інших матеріалів крім заліза. Пастух захопив кілька таких каменів додому і вразив цим своїх сусідів. Від імені пастуха і з'явилася назва «магніт».
Вчені вважають, що назва «магнетит» походить і від назви міста, поблизу якого його знайшли - Магнезія. Люди робили з нього прикраси: сережки, браслети, намисто. Навіть, вважали, що він володіє лікувальними властивостями, заспокоює і додає сили. Так само вони виявили незвичайну властивість магнетиту - притягувати залізо. Шматочки магнетиту називають природними магнітами, але людина навчилася виготовляти магніти штучним шляхом і використовувати їх для різних цілей.
Фізкультхвилинка
Бесіда про використання магнітів у повсякденній діяльності
- Чи знаєте ви, в яких предметах людина використовує магніт? Чи є у вас вдома магніт? У нас в класі?
Отже, перед вами знаходяться магнітний конструктор, магнітна дошка для малювання, магнітні шашки, букви і цифри і магнітики на холодильник. Дія у всіх цих іграшках одна: тяжіння магніту до металу.
- Наприклад кожна фігурка у шашках має магнітик, і залізо є у дошці. Так шашки притягуються до дошки. Ще магніти використовують в магнітофонних колонках – динаміках, в холодильниках, в компасі.
- Давайте з’ясуємо, а чи правда, що магніт притягує тільки метали?
Проведення дослідів
- Проведемо дослід. А щоб було нам все зрозуміло, ми будемо відзначати це у таблиці-схемі для занесення результатів дослідів.
Кожен момент у ньому цікавий.
Щоб всі змогли попрацювати,
Кожен місце повинен зайняти.
Досліди з магнітом ми проведемо
Його властивості знайдемо.
- Я буду допомагати вам, а ви мені. Давайте пригадаємо з вами правила роботи під час проведення дослідів.
Дослід 1: «Перевірити, які предмети магніт притягує через повітря»
- У вас на столах знаходяться предмети з різних матеріалів: заліза, дерева, пластмаси, паперу та тканини. Візьміть магніт і за допомогою нього розділіть ваші предмети на дві групи: в першій групі у вас будуть предмети, які притягуються магнітом, а у другій групі – предмети, які не притягуються магнітом.
- З чого зроблені предмети, які притягуються магнітом? (Із заліза)
- З чого зроблені предмети, які не притягаються магнітом? (З дерева, пластмаси і т. д.)
Висновок: магніт притягує до себе залізні предмети, через повітря. Ця властивість називається магнітною силою.
–Так, у магніта є сила! Зараз ми спробуємо це довести.
Дослід 2: « Перевірити, чи впливає розмір магніту на його силу»
- Подивіться, діти, у мене в руках два магніта.
– Як ви гадаєте,який з них володіє більшою силою, великий чи маленький?
- Давайте спробуємо перевірити? (проводимо дослід із скріпками) . Розкладемо скріпки на дві купки з однаковою їх кількістю. Діти беруть два магніта різного розміру і з відстані підсовують до купок. Простежити, з якої відстані магніт швидше притягне скріпки і який з магнітів більше їх притягне.
Висновок: великий магніт володіє більшою силою, так як притягнув більше скріпок. Великий магніт притягує скріпки з довшої відстані.
Фізкультхвилинка
Дослід 3: «Як дістати гвинтик з води не замочивши рук»
В стакані з водою лежить гвинтик. Виникає питання як дістати гвинтик з води, не замочивши рук при цьому. Після того як дітям вдається витягнути гвинтик з води за допомогою магніту з'ясовується, що магніт діє на залізні предмети і у воді теж.
Висновок. Вода не заважає дії магніту. Магніти діють на залізо і сталь, навіть якщо вони розділені із ним водою.
- Діти, чи приніс магніт нам користь?
- В яких випадках магніт може бути корисним?
За допомогою картинок діти розказують про те, коли магніт буває корисним. Магніт буває корисним: в надшвидкісних поїздах замість звичайних коліс і рейок людина придумала використовувати магніт. Завдяки своїй здатності притягувати під водою, магніти використовують при будівництві та ремонті підводних споруд. З їх допомогою зручно тримати інструменти. Магніт володіє лікувальними властивостями. За допомогою магнітиків зручно зберігати заміточки на холодильниках.
Практична робота "Виготовлення магніту на холодильник з пластиліну”.
- Ми з вами на згадку про сьогоднішній урок теж виготовимо магнітик для холодильника. А використаємо для цього відомий уже нам пластилін, і спробуємо виготовити з пластиліну яскраві квіточки та метеликів на лузі.
— Яким прийомом слід скористатися, щоб виготовити метеликів? квіти?
Пояснення вчителя
Підготуйте картон-основу світлого кольору. Відірвіть невеличкі шматочки пластиліну різних відтінків зеленого та коричневого кольорів. Розкачайте довгі й короткі пластилінові качалочки, різні завширшки. Притисніть до картону та примастіть пальцем згори вниз. Це стебельця та листочки. Розкачайте кульки різного розміру. Деталі зображень притискайте пальцем до розм’якшеного пластиліну. Для зображення квітів створіть пластилінові кульки, для метеликів — кульки трохи витягніть та притисніть. Додайте травичку, сонечко за власним задумом.
Учні починають працювати. Учитель допомагає порадами.
- А тепер коли основа готова, приклейте ззаду до картонної основи магнітики, які лежать у вас на партах. Молодці! Обов’язково подаруйте свої магнітики вдома мамі або тату, їм буде дуже приємно.
ІV. Етап рефлексійно-оцінюючий