Інтегрований урок з природознавства, музичного мистецтва, образотворчого мистецтва з використанням інтерактивних технологій для 3 класу на тему:
" Заспівай мені пташко".
Тема: Заспівай, мені пташко!
Навчальна: ознайомити учнів із будовою тіла птахів; навчити відтворювати характерні особливості силуету птахів; закріпити вміння визначати характер музики і виразно передавати його в музично-виконавській діяльності та засобами образотворчого мистецтва; розширювати знання учнів про анімалістичний жанр, продовжувати вчити малювати птахів.
Розвивальна: розвивати музичний слух, творчі здібності, фантазію, мислення, уяву.
Виховна: виховувати акуратність в роботі, спостережливість та любов до навколишнього світу.
Міжпредметні зв’язки – природознавство, музичне мистецтво, образотворче мистецтво.
Матеріали та інструменти: акварель, ємкості для води, серветки для витирання рук, серветки, ватні палички.
Музичний супровід прослуховування музичного твору Е.Гріг “Пташка”, В.А.Моцарта “Пори року” - Гроза. Звуки природи., Д.Шостаковича “Душа”.
Хід уроку
І. ПРИРОДОЗНАВЧА ХВИЛЯ
Музичне привітання
Продзвенів уже дзвінок,
Починається урок.
- Добрий день !
- Добрий день !
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Яким має бути сьогоднішній урок? (Цікавим, пізнавальним, корисним )
ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку
Сьогодні ми будемо працювати плідно і творчо, тому що наш урок буде не- звичайним. Ви покажете свої знання із природознавства, музичного та образотворчого мистецтва.
Кого ми зустрінемо на уроці, про кого йтиме мова, зрозумієте, коли прослухаєте лист, що надійшов на адресу нашого класу.
Лист учням 3 класу
Ми, група тварин, що добре пристосувалися до польоту. Наше тіло вкрите пір'ям, яке захищає нас від холоду. Міцний дзьоб допомагає захоплювати і подрібнювати їжу. Живемо ми у лісах, на полях, луках, болотах та водоймах. Живимося різноманітною їжею. Ми – дуже корисні тварини.
Хто є автором цього листа? (Птахи)
Вправа „Асоціативний кущ”
У вас на партах є картки з написаними словами, вам потрібно прикріпити на асоціативний кущ всі слова, які спадають вам на думку, коли ви поглянете на пташку. Працюємо в парах, даю вам дві хвилини, щоб ви порадились і хтось один з пари прикріпив надписи. (на дошці)
Сьогодні ми з вами дізнаємося про цікавий світ птахів, їх різноманітність та особливість.
Робота в групах
Рухлива гра “Моя половинка”
На партах роздавальні картки із зображенням перелітних та осілих птахів. Діти отримують частинку із зображенням певної пташки, шукають її половинку. Так складається картинка птаха, а учні об’єднуються у групи.
Групи ознайомлюються із інформацією, потім доповідачі обмінюються цією інформацією.
І група. Істотні ознаки птахів.
Тіло вкрите пір’ям. Тіло птаха поділяється на голову, тулуб і кінцівки. На голові- дзьоб, за допомогою передніх кінцівок - крил птахи літають.
ІІ група. Пристосування птахів для польоту.
Це пір’яний покрив. Пір’я зменшило вагу птахів. Замість передніх кінцівок у них крила.
Легкий та міцний скелет і гарно розвинуті м’язи. Які спричиняють розмахи крил.
Птахи багато їдять, бо доводиться витрачати багато енергії.
Індивідуальна робота в зошитах. ( зош.с.40) Підписати частини тіла голуба.
Розповідь учителя.
Птахи – невід’ємна частина природи. Вони прикрашають діброви, луки, степи, ліси. Птахи – окраса парків і садів. Чи можна уявити собі весну без їх дзвінкої пісні.
Птахи – це діти повітря. Вони можуть підніматися вище хмар, перелітати через пустелі і моря.
Птахи – непосиди. Скачуть з гілки на гілку, перелітають з дерева на дерево, але так і білка вміє. А от летіти за тисячі кілометрів і потім повертатися назад можуть лише птахи.
“Пташина конференція”
(театралізоване дійство, де заздалегідь підготовлені учні розповідають “про себе”)
Під час “конференції ” учні виконують завдання зош. С.40., складають опис одного птаха за планом:
А) Назва птаха
Б) Розмір
В) Частини тіла
Г) Забарвлення
“Пташина конференція”
Учень у ролі Синиці
Я – невеличка пташка, за розмірами менша за горобця. Маса мого тіла до 20 грамів. Забарвлення – жовто-зелене, голова чорна з білою плямою на потилиці, на шиї спереду чорна краватка. Живемо ми у лісах, садах, парках. Живимося комахами, взимку – зерном. У пошуках їжі прилітаємо до людських осель. Не маючи достатньо корму, у холодні зими багато моїх друзів – синичок – гине. Діти, допоможіть нам! Влаштуйте годівниці. Прилаштуйте на мотузці шматочок несолоного сала – ми залюбки ним поласуємо.
Учень у ролі Ворони
Я – великий за розміром птах, голова, крила та хвіст чорні, а решта оперення – сіре. Хоч я і дуже обережна пташка, але інколи можу селитися поблизу житла людей. Гнізда будую на деревах, у садах, на узліссі.
Учень у ролі Ластівки
Я прилітаю до вас на початку травня і відразу лаштую собі гніздо під дахом вашої оселі.
Я – невеличка пташка, з чорно-синім верхом тіла і білим черевом та грудьми. Лоб і горло – рудувато-коричневі, хвіст довгий вилчастий. Більшість часу перебуваю у польоті – полюю на комарів, мух, жуків. Навіть воду п’ю на льоту. Я майже ніколи не сідаю на землю, бо мої слабкі ніжки не пристосовані для ходіння. З настанням холодів я відлітаю у теплі краї.
Учень у ролі Снігура
Ми – червоногруді пташки. Черевце – червоне, спинка, крила і хвіст – чорні. На хвості біла смужечка. Живу я у хвойних лісах Півночі. До вас прилітаю пізно восени і оселяюся недалеко від людського житла. Мандруючи по садах, збираю насіння бур’янів, ягоди, що залишилися на кущах. Дуже люблю горобину.
Учень у Горобця
Я – маленький, добре відомий усім птах. Веду осілий спосіб життя. У самця верх голови сірий, а горло, воло і верхня частина грудей чорні. Самка сіро-коричнева, на горлі волі і грудях чорної плями немає. Живимося ми переважно рослинною і тваринною їжею (комахами). Іноді збираємося у великі зграї, налітаємо на посіви зернових, клюємо ягоди, насіння соняшнику, завдаючи шкоди людям. Але навесні і влітку живимося комахами, серед яких багато шкідників. Комахами ми вигодовуємо своїх пташенят. Тож користі від нас більше, ніж шкоди.
Учень - Дятел
Моє забарвлення – це поєднання чорного, світлого і червоного кольорів. У самця є червона пляма на потилиці. Молоді птахи мають на голові червону „шапочку ” . Живимося комахами, а взимку – насінням ялини, сосни.
Висновки
Птахи мають досконалі пристосування до польоту.
Завдяки здатності літати птахам легше знаходити собі їжу.
Птахи різняться за способами живлення.
ІV . Імітаційна руханка під музичний супровід
Зупинить навчання час,
Тому що руханці вже час.
Руки, наче крила в птаха,
Що летять, не знають страху.
Вгору – вниз їх піднімаю.
А тепер – горобчик я,
Рух дає мені життя
До плечей згорну я руки,
Колові зроблю я рухи.
Голівкою покручу – небезпек не має бути.
Якщо поруч небезпека,-
Геть втікаю я далеко.
Y. МУЗИЧНА ХВИЛЯ
Заплющ очі – чуєш, немов струна бринить. Це світ співає. І синє небо, і сонце, і квіти. Зачаровують співом і пташки, особливо навесні (напевне, від них ми й навчилися співати).
Є пташка, яка співає особливо дзвінко. Чи знаєте ви, хто це ? (Жайворонок). І нещодавно ми з вами слухали “Пісню Жайворонка” П. Чайковського.
- А яка ще пташка виводить такі трелі, що заслухаєшся ? (Соловей).
- І ми з вами вивчали пісню про нього (“Соловеєчку, сватку, сватку”, “Не щебечи, соловейку”).
- А на що схожа пісня дятла ? (на відбивання ритму).
- За якою піснею нам відомий дятел ? (“Чому ведмідь взимку спить ?”).
- А яку пісню про зозулю ми вивчали ? (“Розлилися води на три броди”).
А біля скелястих берегів холодного Північного моря розташована країна Норвегія. Сміливі й мужні люди живуть у ній, адже їм доводиться боротися з бурями, вітрами, штормами на морі. Звуками музики чудово розповів про свій народ великий норвезький композитор Едвард Гріг.
Оголошення назви твору для слухання
Прослухайте твір цього композитора “Пташка”.
Слухання музики
Аналіз прослуханого
- Чи була музика протягом звучання всього твору однохарактерною ?
- Чому ?
- Які образи виникали в вашій уяві при слуханні ?
- Які злі сили можуть чатувати на пташку ?
- А яке закінчення даного твору ?
Тепер спробуйте відтворити почуте у власних малюнках. Де в кого із вас буде конкретний образ пташки, а в інших – абстрактна ілюстрація, створена такими засобами художньої виразності, колір, його відтінки.
YІ. ХВИЛЯ МИСТЕЦЬКА
Де б ми не були — на морському узбережжі, у лісі, у селі чи місті — нас завжди оточують пташині голоси. Які ж вони різні! Чи помічали ви, що, коли співає пташка, людина підводить голову, щоб побачити цього дивовижного співака. Пташка може бути зовсім маленькою, майже непомітною, але з сильним та красивим голосом. Як, наприклад, соловей.
Вони всі різняться і за формою, і за кольором! Світом птахів захоплюються і художники.
Один із них — це шотландський художник Арчибальд Торберн, якого зараз визнано одним з найкращих художників, які зображували птахів.
(Учитель демонструє наочність.) Арчибальд Торберн “Серія творів “Птахи””
Птахи - дивовижні, прекрасні створіння. Адже вони можуть те, про що здавна мріяли люди.
Сьогодні на уроці ми будемо художниками – анімалістами, які малюють птахів. Художників, які малюють птахів та тварин, називають анімалістами, а жанр образотворчого мистецтва - анімалістичним.
Мабуть, у вас уже виникало бажання намалювати свого улюбленого птаха?
Вправа “Незакінчене речення”
Перед тим, як почати роботу, повторимо правила техніки безпеки.
Будь яку роботу можна починати …( лише з дозволу вчителя).
Працювати потрібно … ( охайно, щоб не забруднитися і не зіпсувати одяг і речі сусіда).
Слідкувати за поставою … (і порядком на парті).
Творча робота учнів
* Ви - художники – анімалісти.
*Для малювання « Птаха» вам потрібно гуаш (акварель) та ватні палички.
* Беремо ватну паличку, спочатку занурюємо її у воду, потім у фарбу і методом «стусана» заповнюємо весь малюнок відповідними кольорами.
*Ватну паличку тримаємо вертикально до листу і крапочками малюємо.
Учні виконують завдання. Учитель коригує діяльність школярів, надає допомогу тим, хто її потребує, консультує з добору кольорів, підтримує творчу атмосферу.
Вчитель надає індивідуальні поради кожному учневі.
Під час роботи звучить аудіо запис В.А.Моцарта “Времена года” - Гроза. Звуки природи., Д.Шостаковича “Душа”.
Додайте до малюнку власні деталі, зробіть його оригінальним.
Уважно роздивіться роботу, чи все вам вдалося, у вас є час виправити помилки.
Завершуємо роботу. Прибираємо робочі місця. Готуємося до презентації роботи.
Презентація дитячих робіт та виставка “Пташиний вернісаж”
Гра “Уяви”
Закрийте очі й уявіть себе в ролі пташки. Поміркуйте, про що б ви попросили людей.
Розплющіть очі й, висловлюючи прохання, розмістіть пташку на дереві перелітних, а біля годівнички – осілих птахів.
Народна мудрість каже: “ Де багато пташок, там нема комашок”. Під загрозою винищення перебувають близько 600 видів птахів, які занесені до Червоної книги. Тож бережімо їх!
YІІ. Підсумок. Оцінювання.
Вправа „Метод прес”
Уявіть діти, що я журавель і я не хочу відлітати у теплі краї, але якщо ви зможете мене переконати, то я неодмінно полечу.
Ключові слова:
Я вважаю... (що Вам життєво необхідно відлітати в теплі краї)
Тому що... (Ви взимку тут загинете)
Наприклад... (вже в грудні не буде зовсім що їсти і буде дуже холодно)
Отже... (відлітайте і негайно)
Музичне прощання
- Жаль, закінчився урок !
- Дякую усім !
- Ми зустрінемося знов
- Днів, так, через сім !
- До побачення !
- До побачення !