Інтегрований урок з природознавства та розвитку мовлення

Про матеріал
Мета: 1.закріпити і розширити уявлення про значення води в природі, про три стани води і властивості води – рідини; формувати елементарні поняття: розчинна у воді речовина, розчинник, нерозчинна у воді речовина; вміння робити розчини; 2.формувати вміння самостійно виконувати досліди, пояснювати й уза-гальнювати сприйняття під час виконання дослідів, робити висновки; 3.розвиток умінь складати казки та оповідання; 4.розвивати творче мислення; 5.виховувати пізнавальний інтерес, самостійність, організованість і від-повідальність за виконану роботу.
Перегляд файлу

Інтегрований урок з природознавства та розвитку мовлення

в 3 класі

 

Тема: Без води немає життя. Властивості води – рідини. Вода – розчинник.

 

Мета:

  • закріпити і розширити уявлення про значення води в природі, про три стани води і властивості води – рідини; формувати елементарні поняття: розчинна у воді речовина, розчинник, нерозчинна у воді речовина; вміння робити розчини;
  • формувати вміння самостійно виконувати  досліди, пояснювати й узагальнювати сприйняття під час виконання дослідів, робити висновки;
  • розвиток умінь складати казки та оповідання;
  • розвивати творче мислення;
  • виховувати пізнавальний інтерес, самостійність, організованість і відповідальність за виконану роботу.
  •  

Обладнання: склянка з водою, ложка, сіль, цукор, пісок, олія, крейда, таблиця.

 

Тип уроку: урок засвоєння нових знань з використанням технологій інтерактивного навчання.

 

Хід уроку

І. Організація класу до роботи.

 

ІІ. Хвилина спостережень.

  • Яка зараз пора року?
  • Який місяць?
  • Що ви можете сказати про стан неба?
  • Яка сьогодні температура?
  • Чи є надворі вітер?
  • Що роблять люди на полях?

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

  • З чого складаються живі організми й неживі предмети?
  • До яких предметів належить вода?
  • Що ви знаєте про воду?

Діти, зачитайте ваші маленькі твори «За що пожалієте воду?», які ви склали вдома.

 

IV. Повідомлення теми і завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності.

  • На сьогоднішньому уроці ви дізнаєтесь про те, де на Землі знаходиться вода, у яких станах і які властивості має вода-рідина.

 

V. Сприймання і первинне усвідомлення матеріалу.

 

  1. Розповідь учителя з елементами бесіди.

Загадка:  Відома здавна рідина,

Усяк її вживає.

Буває хмаркою вона,

Сніжинкою буває… (Вода)

 

- На основі цієї загадки ми можемо сказати, що вода у природі перебуває у трьох станах:

  • у рідкому – вода;

 

  • у твердому – сніг і лід;

 

  • у газоподібному – водяна пара.

 

  • Чому ж вода існує у трьох станах?

 

  • Тому, що відстані між молекулами і швидкість, з якою вони рухаються у воді-рідині, у воді-твердому тілі і воді-газоподібному тілі, різні.
  • Де зустрічається вода?

 

  • Вода є в повітрі, ґрунті, під землею, у горах. Більшу частину поверхні Землі займає вода. Це річки, озера, ставки, моря і океани.

 

  • Чи міститься вода у рослинах? Як ви думаєте? Чи є вода в організмі людини і тварини?

 

Висновок: Отже, вода є в кожній живій істоті. Де немає води, там немає життя. Без води життя на Землі неможливе.

 

  1. Проведення дослідів, у ході яких на основі спостережень учні усвідомлюють властивості води-рідини.

Робота в малих групах.

 Діти розбиті на бригади; кожна бригада отримала картку з завданням. Результати дослідів кожен бригадир повідомляє всім дітям, та записує на дошці в таблицю.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Дослід 1. Налийте воду у склянку. Потім вилийте її на стіл.

  • Що сталося з водою?
  • Чи має вода форму? (Текуча. Не має форми.)

Дослід 2. У склянку з водою опустіть ложку.

  • Чи добре її видно?
  • Про яку властивість води це свідчить? (Прозора.)

Дослід 3.

  • Придивіться, чи має вода колір?
  • Визначте, чи має вода запах? (Безбарвна. Без запаху.)

Дослід 4. У склянку з водою вкинути сіль (цукор, марганцівку). Зробити висновок. (Розчинилися.)

Дослід 5. У склянку з водою вкинути крейду, пісок, олію. Розмішайте її. Зробити висновок. (Не розчинилися.)

 

Учитель:

  • Речовини, які розчиняються у воді, називають розчинними. Вода для них є розчинником. Воду з розчиненою у ній речовиною називають розчином. У нашому випадку група учнів одержала розчин марганцю, розчин солі, розчин цукру. Крім розчинів, які можна приготувати, є природні розчини. (Вода морів, океанів, мінеральних джерел, сік рослин, кров людей і тварин).

Речовини, які не розчинились у воді, називаються нерозчинними. У нашому випадку пісок, крейда, олія.

 

Бесіда:

  • Діти, пригадайте, про яку властивість води ви дізнались, коли вивчали термометр. (При нагріванні вода розширюється, а при охолодженні - стискається).

 

  1. Робота з підручником (ст. 91-93).
    • Читання статей «без води немає життя», «Властивості води - рідини», «Вода - розчинник».
    • Словникова робота: рідкий стан, твердий стан, газоподібний стан.

Фізкультхвилинка.

 

VІ. Узагальнення та систематизація вивченого, первинне застосування знань.

  1. Розв’язування задач творчого характеру:

а) Чому в акваріумі добре видно рибок, рослини, пісок?

б) Чому взимку під час сильних морозів можуть руйнуватися водопровідні труби?

в) Як можна називати воду у твердому стані? (Крига, лід, сніг).

 

  1. Тест. Запишіть відповіді: так чи ні.
    • Більшу частину поверхні Землі займає вода.
    • Вода знаходиться в океанах, морях, річках, озерах, ставках, але під землею її немає.
    • У повітрі вода однозначно є у рідкому, твердому, газоподібному станах.
    • Від розчинених у воді речовин не залежить стан води.
    • Якщо температура збільшується, то вода перетворюється в пар.

 

3. Робота в зошиті нагляду за природою:

 

а) відгадай загадку (завдання 1);

б) запиши відповідь на питання (завдання 2);

допиши речення (завдання 3).

 

VІІ. Складання казок, оповідань.

 

1.Розвиток уявлень про літературні прийоми, характерні для казок і оповідань.

  •  Що є спільним для оповідання і казки? (Наявність сюжету і героїв).
  • Що бажано використовувати в обох текстах? (Описи, діалоги, міркування).
  • Що відрізняє казку від оповідання? (казкові герої, вигадані події, одухотворення сил природи).
  1. Слухання музики П.І.Чайковського з метою створення відповідного емоційного настрою.
  2. Розподіл на групи залежно від бажання писати той чи інший текст

 

«У світі казки».

Діти працюють над створенням казки «Подорож крапельки», вчитель в міру допомагає, пропонуючи початок, опорні словосполучення:

Початок. Прокинулась краплинка на хмарці.

Основна частина. Теплим дощиком, блакитна квіточка,  швидкий струмочок

Кінцівка. Яке то щастя – принести користь іншим, напувати засохлу квіточку.

 

  1. Читання кращих дитячих творів

 

VІ. Підсумок уроку

 

  • Назвіть властивості води-рідини.
  • Що стане зі сніжинкою, яка впаде вам на руку? Чому?
  • Яку воду можна носити в решеті?

 

VІІІ. Домашнє завдання.

 

  1. Опрацювати статті (с. 91-93).
  2. Творче завдання:

1 ряд – підібрати народні загадки про воду.

2 ряд – підібрати народні прислів’я та приказки.

3 ряд – пригадати казки, де вода приносить користь.

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
22 грудня 2022
Переглядів
262
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку