Інтегрований урок з природознавства та розвитку мовлення
в 3 класі
Тема: Без води немає життя. Властивості води – рідини. Вода – розчинник.
Мета:
-
закріпити і розширити уявлення про значення води в природі, про три стани води і властивості води – рідини; формувати елементарні поняття: розчинна у воді речовина, розчинник, нерозчинна у воді речовина; вміння робити розчини;
-
формувати вміння самостійно виконувати досліди, пояснювати й узагальнювати сприйняття під час виконання дослідів, робити висновки;
-
розвиток умінь складати казки та оповідання;
-
розвивати творче мислення;
-
виховувати пізнавальний інтерес, самостійність, організованість і відповідальність за виконану роботу.
-
Обладнання: склянка з водою, ложка, сіль, цукор, пісок, олія, крейда, таблиця.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань з використанням технологій інтерактивного навчання.
Хід уроку
І. Організація класу до роботи.
ІІ. Хвилина спостережень.
-
Яка зараз пора року?
-
Який місяць?
-
Що ви можете сказати про стан неба?
-
Яка сьогодні температура?
-
Чи є надворі вітер?
-
Що роблять люди на полях?
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
-
З чого складаються живі організми й неживі предмети?
-
До яких предметів належить вода?
-
Що ви знаєте про воду?
Діти, зачитайте ваші маленькі твори «За що пожалієте воду?», які ви склали вдома.
IV. Повідомлення теми і завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності.
-
На сьогоднішньому уроці ви дізнаєтесь про те, де на Землі знаходиться вода, у яких станах і які властивості має вода-рідина.
V. Сприймання і первинне усвідомлення матеріалу.
-
Розповідь учителя з елементами бесіди.
Загадка: Відома здавна рідина,
Усяк її вживає.
Буває хмаркою вона,
Сніжинкою буває… (Вода)
- На основі цієї загадки ми можемо сказати, що вода у природі перебуває у трьох станах:
-
у газоподібному – водяна пара.
-
Чому ж вода існує у трьох станах?
-
Тому, що відстані між молекулами і швидкість, з якою вони рухаються у воді-рідині, у воді-твердому тілі і воді-газоподібному тілі, різні.
-
Вода є в повітрі, ґрунті, під землею, у горах. Більшу частину поверхні Землі займає вода. Це річки, озера, ставки, моря і океани.
-
Чи міститься вода у рослинах? Як ви думаєте? Чи є вода в організмі людини і тварини?
Висновок: Отже, вода є в кожній живій істоті. Де немає води, там немає життя. Без води життя на Землі неможливе.
-
Проведення дослідів, у ході яких на основі спостережень учні усвідомлюють властивості води-рідини.
Робота в малих групах.
Діти розбиті на бригади; кожна бригада отримала картку з завданням. Результати дослідів кожен бригадир повідомляє всім дітям, та записує на дошці в таблицю.
Дослід 1. Налийте воду у склянку. Потім вилийте її на стіл.
-
Що сталося з водою?
-
Чи має вода форму? (Текуча. Не має форми.)
Дослід 2. У склянку з водою опустіть ложку.
-
Чи добре її видно?
-
Про яку властивість води це свідчить? (Прозора.)
Дослід 3.
-
Придивіться, чи має вода колір?
-
Визначте, чи має вода запах? (Безбарвна. Без запаху.)
Дослід 4. У склянку з водою вкинути сіль (цукор, марганцівку). Зробити висновок. (Розчинилися.)
Дослід 5. У склянку з водою вкинути крейду, пісок, олію. Розмішайте її. Зробити висновок. (Не розчинилися.)
Учитель:
-
Речовини, які розчиняються у воді, називають розчинними. Вода для них є розчинником. Воду з розчиненою у ній речовиною називають розчином. У нашому випадку група учнів одержала розчин марганцю, розчин солі, розчин цукру. Крім розчинів, які можна приготувати, є природні розчини. (Вода морів, океанів, мінеральних джерел, сік рослин, кров людей і тварин).
Речовини, які не розчинились у воді, називаються нерозчинними. У нашому випадку пісок, крейда, олія.
Бесіда:
-
Діти, пригадайте, про яку властивість води ви дізнались, коли вивчали термометр. (При нагріванні вода розширюється, а при охолодженні - стискається).
-
Робота з підручником (ст. 91-93).
-
Читання статей «без води немає життя», «Властивості води - рідини», «Вода - розчинник».
-
Словникова робота: рідкий стан, твердий стан, газоподібний стан.
Фізкультхвилинка.
VІ. Узагальнення та систематизація вивченого, первинне застосування знань.
-
Розв’язування задач творчого характеру:
а) Чому в акваріумі добре видно рибок, рослини, пісок?
б) Чому взимку під час сильних морозів можуть руйнуватися водопровідні труби?
в) Як можна називати воду у твердому стані? (Крига, лід, сніг).
-
Тест. Запишіть відповіді: так чи ні.
-
Більшу частину поверхні Землі займає вода.
-
Вода знаходиться в океанах, морях, річках, озерах, ставках, але під землею її немає.
-
У повітрі вода однозначно є у рідкому, твердому, газоподібному станах.
-
Від розчинених у воді речовин не залежить стан води.
-
Якщо температура збільшується, то вода перетворюється в пар.
3. Робота в зошиті нагляду за природою:
а) відгадай загадку (завдання 1);
б) запиши відповідь на питання (завдання 2);
допиши речення (завдання 3).
VІІ. Складання казок, оповідань.
1.Розвиток уявлень про літературні прийоми, характерні для казок і оповідань.
-
Що є спільним для оповідання і казки? (Наявність сюжету і героїв).
-
Що бажано використовувати в обох текстах? (Описи, діалоги, міркування).
-
Що відрізняє казку від оповідання? (казкові герої, вигадані події, одухотворення сил природи).
-
Слухання музики П.І.Чайковського з метою створення відповідного емоційного настрою.
-
Розподіл на групи залежно від бажання писати той чи інший текст
«У світі казки».
Діти працюють над створенням казки «Подорож крапельки», вчитель в міру допомагає, пропонуючи початок, опорні словосполучення:
Початок. Прокинулась краплинка на хмарці.
Основна частина. Теплим дощиком, блакитна квіточка, швидкий струмочок
Кінцівка. Яке то щастя – принести користь іншим, напувати засохлу квіточку.
-
Читання кращих дитячих творів
VІ. Підсумок уроку
-
Назвіть властивості води-рідини.
-
Що стане зі сніжинкою, яка впаде вам на руку? Чому?
-
Яку воду можна носити в решеті?
VІІІ. Домашнє завдання.
-
Опрацювати статті (с. 91-93).
-
Творче завдання:
1 ряд – підібрати народні загадки про воду.
2 ряд – підібрати народні прислів’я та приказки.
3 ряд – пригадати казки, де вода приносить користь.