Інтегрований урок з природознавства й трудового навчання з елементами музичного мистецтва "Чим особливі гриби?"

Про матеріал
Розробка уроку містить багато матеріалу, але якщо залучити до його проведення вчителя з паралельного класу, який допоможе під час уроку, то дітям буде набагато цікавіше працювати. Наприклад, такий вчитель може допомагати під час роботи в групах.
Перегляд файлу

Тема. Чим особливі гриби? (Інтегрований урок природознавства й трудового навчання з елементами музичного мистецтва)

Мета: сформувати в учнів уявлення про гриби як особливе царство живої природи; навчити розрізняти їстівні і неїстівні гриби; розвивати пізнавальну активність дітей, уміння спостерігати, розвивати уяву і фантазію; збагачувати знання і словниковий запас школярів; виховувати по­вагу і любов до природи, культуру поведінки.

Обладнання: підручники, зошити, малюнки, фотографії або малюнки грибів, плакати, пам’ятки; пластилін, стеки, дощечки для пластиліну;кольоровий папір, картон, клей, ножиці, простий олівець; кольорові нитки, шаблони; зразки робіт; програвач з дисками.

Хід уроку

  1.      ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Пролунав дзвінок,

Починається урок.

Працюватимем старанно,

Щоб почути у кінці,

Що у нашім третім класі

Діти – просто молодці!

  1.    АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
  1.    Перевірка домашнього завдання
  • Назвіть відмінності між свійськими і дикими тваринами.
  • Для чого люди розводять свійських тварин?
  • Розкажіть про свійську тварину, яка вам подобається.
  1.     Робота над загадкою

C:\Users\Lena\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.Word\vetton_ru_188.jpgВ теплий дощик народився,

Парасолькою накрився.

Може б, з лісу пострибав,

Якби другу ногу мав. (Грибок).

  • Які слова допомогли назвати відгадку?
  • До якої природи ми віднесемо гриби? Доведіть. (Гриби належать до живої природи: вони ростуть, розмножуються, живляться, дихають і помирають.)
  1. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
  • Сьогодні ви дізнаєтеся більше про будову та різноманітність грибів, правила збирання грибів та навчитеся розпізна­вати  їстівні та отруйні гриби, а також побуваєте в майстернях різних майстрів. А щоб нам веселіше було подорожувати, заспіваємо пісеньку та піднімемо собі настрій.

                                  Пісенька «ДО ЛІСУ, ДО ЛІСУ»

До лісу, до лісу підемо, підемо,

Візьмемо з собою найкращі пісні,

І кошичок повний грибочків зберемо,

Таке можна бачить лише уві сні. (2 р.)

  1. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
  1.    Робота за підручником (с. 122-123)
  • Пригадайте! Чи доводилося вам збирати гриби? Як ви вважаєте, з яких частин вони складаються?
  • Царство грибів дуже різноманітне. Ученим відомо близько 100 тисяч видів цих організмів.
  • Гриби мають усі ознаки організмів. Вони дихають, живляться, ростуть, розмножуються і відмирають. Однак гриби — особливі організми, бо відрізня­ються і від рослин, і від тварин.
  • Роздивіться фотографії на с. 122 й розкажіть, чи доводилося вам бачити такі форми грибів?
  • Є не тільки шапинкові гриби. Так, на продуктах харчування, на стінах у сирому приміщенні трапляється пліснява. Це теж гриби. З грибів плісняви виготовляють ліки. Для того щоб випекти хліб, виготовити квас, потрібні мікроскопічні гриби дріжджі.

Серед грибів є й такі, що спричиняють тяжкі хвороби в рослин, тварин і людей.

  • Яку будову мають шапинкові гриби?
  • Поміркуйте! Які ознаки грибів указують на їх належність до живої при­роди?
  • Розгляньте малюнки нас. 123. Що на них зображено?

Вчитель.  А грибниця — як рослина,

І гриби — її плоди,

Ніби вишеньки на вишні,

Пам’ятай про це завжди.

А якщо якийсь незграба

Гриб зірве якось не так,

То загине вся грибниця,

Не залишить навіть знак.

І грибочків на цім місці

Вже не буде! (Ну хоч плач!)

Отож, думай, любий Друже,

Чи грибник ти, чи палач.  (М.Зазуля)

  • Коли грибів у лісі найбільше?
  • Де треба шукати гриби?
  • Запам’ятайте приказки!
  • Де дуби, там і гриби.
  •   Гриби — діти затінку.
  • Гриб сам не росте ніколи, коло нього і другий з’явиться поволі.
  • Запам’ятайте: гриби не належать ані до рослин, ані до тварин. Це окрема група організмів. Для багатьох грибів домівка — ліс.

Дослухайтеся до порад їжачка Хитрячка. Якщо зібрався у ліс по гриби, по­трібно знати, які з них їстівні, а які — отруйні. Справжнім грибникам потрібні не тільки знання, а й пильність.

Будьте обережними! Отруйні гриби маскуються під їстівні. 

  •   Але не варто збивати чи розчавлювати отруйні гриби. Їх їдять кабани, лосі, олені, борсуки, білки й дрібніші тварини.
  1.     Хвилинка відпочинку.

Уявіть, що ви всі стали грибочками, вирос­таєте у лісі.

(Діти виконують пісню (на мелодію частівки), під­танцьовують). 

1. Ми — грибочки лісові, 

Проростаємо в траві. 

Любим сонце, любим дощ,

З нами буде добрий борщ.   (Двічі)

2. Ми — грибочки чарівні,

Ми співаємо пісні.

А кому нас заманеться,

Хай до лісу забереться.          (Н.І. Грицюк)

 Сторінка для допитливих.

Гриби - велика група організмів, що налічує близько 100 тис. видів. З більше 200 видів грибів їстівними вважають 20 видів.

D:\Documents\imaрпдges.jpegГриби поділяються на такі групи:

- їстівні - їх налічують до 500 видів, використовується 80-100 видів;

- умовно їстівні - мають поганий гіркий смак;

- неїстівні - мають неприємний запах, поганий смак;

- отруйні - мають токсичні речовини. Таких грибів близько 80 видів.

Люди з давніх-давен використовують гриби як продукт живлення. Їх вживають солоними, смаженими, вареними, готують салати і соуси. Високоживильні плодові тіла і капелюшки грибів містять вітаміни, білки і інші корисні речовини.

Отруєння - це порушення функцій організму, спричинене потраплянням з навколишнього середовища токсичних речовин, що не можуть бути знешкоджені внутрішніми силами організму.

З усіх харчових отруєнь найнебезпечнішим є отруєння грибами.

Багато грибів мають своїх отруйних «двійників».

Смер­тельно отруйний гриб — бліда поганка — широко відомий як тонкий білий гриб з характерною «спідничкою» на ніжці біля шляпки. Але це не найпоширеніший її різновид. Дуже легко сплутати молоду бліду поганку і молоду печерицю. Є різнови­ди, що вміло маскуються під сироїжку. Вживання отруйних грибів в кращому разі може викликати сильне отруєння, а в гіршому - смерть.

Отруйні речовини, які містяться всередині гриба, не руйну­ються під час термічної обробки, засолення чи висушування. До­статньо невеликого шматочка, щоб смертельно отруїтися.

Якщо є підозра на отруєння, слід негайно промити шлунок блідо-рожевим розчином перманганату калію. Категорично забороняється вжи­вати молоко, оскільки воно прискорює всмоктування токсич­них речовин крізь стінки кишечника в кров. Для виведення ток­синів із організму застосовують активоване вугілля. Хворого терміново кладуть у лікарню.

Загальна ознака отруйності всіх грибів - яскраво виражений червоний колір. Криваво-червоні розлучення на ніжках, кольори крові, що запеклася, трубчастий шар під капелюшком, вмить виступаючий на зрізах рожевий сік, рожевіюча або синіюча м'якоть на зламах - у трубчастих грибів.

Правила збирання грибів (пам’ятка). (Діти по черзі зачитують правила).

1. Збирайте в лісі лише ті гриби, про які ви знаєте напевне, що вони їстівні.

2. Гриби, яких ви не знаєте чи які викликають у вас сумнів, не кладіть у їжу і не пробуйте сирими на смак.

3. Ніколи не беріть і не їжте грибів, що мають біля основи ніжки подібне на бульбу потовщення, піхву (як у червоного мухомора), не куштуйте їх.

4. Коли збираєте пластинчаті гриби, особливо сироїжки та лісові печериці, намагайтеся брати їх з цілою ніжкою, щоб не допустити помилки, про яку згадано у попередньому пункті.

5. Ніколи не збирайте і не їжте грибів перезлілих, зморщених, червивих, зіпсованих.

6. Не їжте сирих грибів.

7. Якщо ж зустрінете в лісі бліду поганку, краще знищіть її. Червоний мухомор залишайте для лосів.

Профілактика отруєння грибами

1. Збирайте тільки ті гриби, які добре знаєте.

2. Ніколи не вживайте у їжу незнайомі гриби.

3. Добре знайте відміни їстівних і отруйніх грибів.

4. Не збирайте ніяких грибів близько від залізничних і автомобільних шляхів, атомних і теплових електростанцій, великих промислових зон.

5. Не купуйте на базарах суміші грибів із різних їх видів у якості грибної ікри, салатів, пирогів з грибами та інших виробів з подрібнених грибів.

6. Будь-яку заготівлю грибів на зберігання робіть тільки у відкритому посуді під марлею або папером.

7. Сушіть тільки певні види грибів, такі як білий гриб, підосичник, підберезник, маслюк, моховик, зморшок і трюфель білий; не користуйтеся сумнівними методами перевірки грибів на отруйність.

(Пам’ятка роздається усім присутнім).

Ні в якому разі не довіряйте таким помилковим тлумаченням:

· отруйні гриби мають неприємний запах, а їстівні - приємний. Отруйні гриби мають як приємний, так і неприємний запах. Бліда поганка пахне майже так, як і печериця;

· усі гриби в молодому віці їстівні;

· личинки комах, черв'яки і равлики не чіпають отруйних грибів. Личинки і слимаки поїдають як отруйні, так і їстівні гриби;

· опущені у відвар грибів срібна ложка або срібна монета чорніє, якщо в каструлі є отруйні гриби;

· цибуля або часник стають бурими, якщо варити їх разом з грибами, серед яких є отруйні;

· отрута з грибів видаляється після кип’ятіння протягом кількох годин;

· сушка, засолювання, маринування, теплова кулінарна обробка знешкоджують отруту в грибах.

ПЕРШ НІЖ ВЖИВАТИ ГРИБИ – ПОДУМАЙТЕ, ЧИ ВАРТО РИЗИКУВАТИ СВОЇМ ЖИТТЯМ ТА ЗДОРОВ'ЯМ.

  1.     Фізкультхвилинка

Дружно в ліс ми всі пішли,

Скільки тут грибів знайшли! 

В кошики ми їх збирали,

Доки повними не стали. 

Нахилились уперед, нахилились назад.

Направо і наліво,

Щоб нічого не боліло.

Ще й побігали там трішки,

Натомили свої ніжки.

Поверталися бадьорі,

А про це вже знали в школі.

  1.    УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
  1.     Гра «В ліс за грибами»

На дошці — зображення кошика.

  • Відгадайте загадки (під час відгадування до кошика прикріплюються зо­браження відповідних грибів).
  •   Із своїх найперших днів     Обліпили всі пеньочки

Це найбіліший із грибів.     Мами, тата, сини й дочки:

По властивостях він цінний,    Наче нитки, всі тоненькі,

Лікар від хвороб відмінний. (Білий гриб)  Вишукані й чепурненькі. (Опеньки) D:\Картинки природа\грибочки\lgwh3fm8ljuyq7lxx95xtsch7yu0uwn6_6.jpg                                                      

                              Ці грибочки невеличкі,

  •   Слизьку шапку одягнув,   Із близнючок в них сестрички.

І під деревом заснув...    По лісах мандрують пішки,

З задоволенням збирають    Носять рижі босоніжки. (Лисички)

І на зиму закривають. (Маслюк)

                                           

  1.                                 Добра людям помічниця:
  •   Під березою грибочок,   Є їй чим в житті гордиться!

Поряд мама і синочок...    У теплицях місце має —

З деревом вони куми,   Йод в собі для нас тримає! (Печериця)

Добре знаємо їх ми! (Підберезники)

                                              

  1.     Гра «Їстівне — неїстівне»

Учитель промовляє назви грибів. Якщо гриб їстівний, діти плескають у до­лоні. Якщо гриб неїстівний — тупотять.

Маслюк, мухомор, опеньки, білий гриб, бліда поганка, несправжні опеньки, сироїжки, груздь, підосичник, підберезник.

  1.   Робота у зошиті (с. 38). (І.Грущинська «Зошит друга природи»).
  2.   Хвилинка відпочинку. Поспівка «Диби-диби».
  1.  Виготовлення грибка.

1. Повторення правил техніки безпеки та гігієни праці на уроці трудового навчання.

1. Демонстрування зразків виробу (з ниток, з пластиліну, з паперу).

Інструктаж учителя (для групи учнів, яка працює з нитками)

  • Розгляньте порядок роботи над апліка­цією. У вас на партах лежать шаблони грибів. Візьміть шаблон та обведіть його на картон-основу. На капелюшку грибка нанесіть контури «сонечка», знизу під ніжкою — травичку.
  • Оберіть нитки потрібного кольору.
  • Намотайте нитки на долоню (не дуже багато).
  • Зніміть з долоні і наріжте маленькими шматочками. Покладіть у коро­бочку або на тарілочку.
  • Змастіть клеєм ту частину аплікації, яку будете засипати нитками.
  • Обережно засипте нитками, дотримуючись контуру.
  •   Накрийте аркушем чистого паперу і притисніть.
  • Так само робіть з іншими частинами аплікації.
  • Готову аплікацію покладіть під прес.

         Інструктаж учителя (для групи учнів, яка працює з пластиліном)

  •             Для кожного гриба, який ви схочете зліпити, приготуйте два шматочки пластиліну певного кольору. Щоб відділити шматок пластиліну, корис­туємось стекою. Перед роботою завжди зігрівайте шмато­чок пластиліну у долонях та розминайте його. Тоді він бу­де дійсно м’який та податливий.
  •            Ніжки скочуйте спочатку у вигляді стовпчиків (думай­те, які вони можуть бути за товщиною). Далі працюйте пальцями, аби уточнити їхню форму: подивіться, де ніжка вужча, а де ширша; де вона має бути заокруглена. Для капелюха скатайте кулю (Якого розміру ? Порівняйте із ніжкою). Тепер стекою відріжте частину кулі. Поду­майте, яку частину треба відрізати для плоского капелю­ха, а яку — для такої крутої форми, яку має білий гриб. А тепер треба міцно з’єднати обидві частини гриба. Для цього знизу в капелюсі зробіть пальцем або стекою виїмку. Вставте туди ніжку і добре примажте обидві час­тини одну до одної.
  •            Нарешті, можна прикрасити гриби. Для цяцькованого капелюшка скатайте малесенькі кульки і добре попридав­люйте їх до поверхні капелюшка. Так, щоб з кульки вийшла майже плоска кругленька плямка. Якщо капелюх гриба має знизу пластинки, можна, за бажанням, показа­ти це: зробіть стекою заглиблені риски, що густо розхо­дяться від центру, од ніжки до країв.

         Інструктаж учителя (для групи учнів, яка працює з папером в техніці «мозаїка»)

  • Підготуйте контурне зображення на картоні-основі.
  • Приготуйте рвані смужки паперу відповідних кольорів згідно із задумом.
  • Нанесіть клей на картон і прикладіть кінчик смужки, притисніть її зво­ротним боком олівця і відірвіть. Смужка відірвалася, а шматочок паперу під олівцем залишився. Продовжуйте заповнювати контур, залишаючи між шматочками паперу невеличкі проміжки.
  • Готову мозаїку просушіть під пресом.

2. Практична робота учнів.

(Учні можуть працювати цілою групою над виконанням однієї спільної роботи).

3. Упорядкування робочих місць.

4. Презентація робіт кожної групи.

5. Інсценівка вірша Н. Забіли

      «АНДРІЙКО ЙДЕ ПО ГРИБИ»

Андрійко нишпорить лісочком,

У нього кошик у руці                               

І гострий ножик, щоб грибочкам

Зрізать дбайливо корінці.

Їх рвати з коренем не треба!

Коли ж про це забудеш ти,

Грибки образяться на тебе                                           

І більш не схочуть тут рости,

Он-он з травиці визирає —

 І тут грибок, і там грибок.

Андрійко ходить та збирає,

Дивіться — повен козубок.

  1. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ
  • Прочитайте сторінки Книги важливих знань про природу на ст.123.
  • Які ознаки живої природи мають гриби?
  • З яких частин складається шапинковий гриб?
  • Як гриби пов’язані з деревами?
  • Яке значення мають гриби для лісу? Для людей?
  • Продовжіть правила збирання грибів:
  • Зрізай гриби...
  •   Збирай тільки...
  • Не знищуй...

Вчитель.    У лісі побували,

Грибочки назбирали.

А тепер пора і нам

Повертатися до мам.

  1. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
  • Складіть пам’ятку для грибників-початківців.

 

 

 

Омельковець О.І. Сторінка 1

 

doc
Додано
15 жовтня 2019
Переглядів
1111
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку