25 червня о 17:00Вебінар: Онлайн-тести: цікава форма роботи на інтегрованому уроці

Інтегрований урок з розвитку мовлення та образотворчого мистецтва в 3 класі Тема. Весняні квіти

Про матеріал
Мета:  з рідної мови й мовлення: розвиток умінь доповнювати, продовжувати тексти різних видів ( опис, міркування); складати казки та оповідання; спостерігати за виражальними можливостями однорідних членів речення та речень, різних за метою висловлювання; розвивати творче мислення;  з образотворчого мистецтва: закріпити вміння правильно передавати співвідношення та пропорції частин предмета, його форму; готувати учнів до сприйняття умовного зображення дійсності як такого, що є результатом не лише майстерності рук, а й творчого переосмислення навколишнього світу; розвивати відчуття гармонії в природі та творах мистецтва  виховна виховувати почуття єдності людини і природи , а також особистої відповідальності кожного за долю Землі.
Перегляд файлу

Інтегрований урок з розвитку мовлення та образотворчого мистецтва

 в 3 класі

 

Тема. Весняні квіти

 

Мета: 

  • з рідної мови й мовлення:
  • розвиток умінь доповнювати, продовжувати тексти різних видів ( опис, міркування);
  • складати казки та оповідання;
  • спостерігати  за виражальними можливостями однорідних членів речення та речень, різних за метою висловлювання;
  • розвивати творче мислення;
  • з образотворчого мистецтва:
  • закріпити вміння правильно передавати співвідношення та пропорції частин предмета, його форму;
  • готувати учнів до сприйняття умовного зображення дійсності як такого, що є результатом не лише майстерності рук, а й творчого переосмислення навколишнього світу;
  • розвивати відчуття гармонії в природі та творах мистецтва
  • виховна
  • виховувати почуття єдності людини і природи , а також особистої відповідальності кожного за долю Землі.

 

Обладнання: вірші, малюнки весняних квітів, перфокарти, пейзажі, натюрморти, кольорові олівці, музика П.І.Чайковського, опорні слова, словосполучення.

 

Хід уроку

 

І. Організація екскурсії в природу.

1. Повідомлення теми уроку «Весняні квіти»

- Якими засобами можна передати красу квітів? (Засобами мови, образотворчого мистецтва).

Отже, проведемо два уроки разом: урок розвитку мови і мовлення та урок образотворчого мистецтва, об’єднавши їх спільною темою.

Де провести такий урок, який дав би змогу якомога краще побачити різноманітність квітів, сприйняти їх форму, розмір, забарвлення, а особливо відчути аромат? (У природі).

Сьогоднішній урок найдоцільніше провести в яру, де вже з’явилися перші весняні квіти. Пригадаймо, як себе слід поводити, адже туди веде крутий спуск. (Слід іти обережно, не штовхаючись, один за одним).

ІІ. Актуалізація знань, уявлень про весняні квіти, створення відповідного емоційного настрою.

  1. Поетична хвилинка.

Виразне читання вчителем вірша.

Весна чарівниця,

неначе цариця,

наказ свій послала,

щоб краса вставала:

і проліски, й травка,

й зелена муравка,

і кульбабка рясна,

й фіалочка ясна    (Олена Пчілка)

  •   З ким порівнюється весна? Чому?
  • З якою метою вжито речення з однорідними членами?

 

  1.  Організація спостережень за весняними квітами.

Бесіда з використанням предметно-практичної діяльності:

а)  Ось вони – перші вісники весни. Від дотику теплого сонячного проміння природа починає пробуджуватись: ледь розтулюються лусочки, відкриваючи молодим зеленим листочкам великий яскравий світ.

б)  На зігрітих сонцем галявинах з’явилися перші квіти - білі, ніжні. Як вони називаються? (Проліски).

    Уявіть собі, що добра чарівниця нагородила нас здатністю розуміти мову рослин. Як ви думаєте, що б сказали проліски, які щойно пробилися з-під землі? (Ой, ще  холодно! Чи не рано я виріс? Добридень, ясне сонечко, і тобі, небо високе… Як славно першим із квітів вітати весну!)

в)   Чиї пухнасті сині пелюстки спалахують, немов вогники? (Сон-трави).    Квітів сон-трави в наших лісах залишилося дуже мало? Чому? (Бездумне зривання цих квітів людьми).                                                                                                                                                                                                                   Ці квіти занесені до Червоної квіти України. Що можемо робити ми, щоб зберегти цю красу? (Не виривати самим і не дозволяти, щоб це робили інші) .    Отже, ці квіти можуть зникнути зовсім, якщо всі ми не будемо оберігати їх. Від нас залежить, чи зможуть покоління, які житимуть після нас, милуватись, як ми сьогодні, синіми очима весни.

    Що порадила б квітка сон-трави іншим квітам, аби не боялись холоду? (Одягати пухнасту шубку, не підніматись високо над землею, щоб не дошкуляв вітер, селитись під високими деревами, під захистом їх стовбурів та віт).

г)   Он на пагорбі, пригрітому сонцем, з’явились жовті квіточки. На що вони схожі? (На сонечко).   Вони наче ввібрали в себе перші весняні сонячні промені. Як називаються ці квіти? (мати-й-мачуха).

     Чому так названо цю рослину? Доторкніться рукою до верхньої та нижньої сторін листка, які вони на дотик? (Листочок зверху на дотик гладенький і прохолодний, навіть у найбільшу спеку. Знизу – пухнастий, на дотик теплий і ніжний. От і кажуть: один бік, як мати рідна, а другий, ніби мачуха, холодом обдає. Звідси й назва).

д)  Зверніть увагу на берег річки. Що там сповіщає про прихід весни? (Верба зацвіла).   Кого нагадують вербові котики? ( Кошенят, які залізли на дерево).

   3.  Складання діалогів (групова робота).

Виразне читання віршів дітьми.

     Краса весняних квітів не може зворушити поетичні душі. Скільки про них складено віршів, пісень, оповідань, казок! Які з них вам відомі?

Олександр Олесь «Конвалія», «Пролісок»;

Оксана Сенатович «Вербові котики»;

Марія Познанська «Конвалія», «Пролісок»;

М.Пономаренко «Подарунок»;

В.Сухомлинський «Хлопчик і дзвіночок конвалії»;

А.Камінчук «Котики»;

Леся Українка «Конвалія».

4.  Виконання робіт з перфокартами для активізації словника, конструкцій речень.

Сьогодні на уроці ми теж писатимемо твори. Це буде казка чи оповідання. Щоб підготуватись до написання твору, виконаємо роботу з перфокартами.

Групова робота

Завдання для першої групи, якій певну допомогу надає вчитель.

Перфокарта  № 1-а.

Напиши текст-міркування

 

 

Твердження:

 

Проліски  зацвітають дуже … весною. В цей час … ще сплять у своїх зимових схованках.

 

 

Доказ:

 

Висновок:

 

Якщо комашине царство спить, значить квітам не потрібен…, щоб приваблювати нектарових ласунів.

 

 

        Завдання для другої групи.  Перфокарта  № 1-б.

Напиши текст-міркування

 

Твердження:

?

Доказ:

 

 

 

Висновок:

Щоб не боятись … сон-трава одягла на себе пухнасту … . Міцно тримається вона на ціпкій коротенькій …

Ніякі незгоди…

 

       Завдання для третьої групи. Перфокарта  № 1-в.

Напиши текст-міркування

 

 

Твердження:

 

Кожної весни ми сім’єю ходимо до лісу милуватись синіми очима весни. Так мама називає сон-таву. Ця чудова квітка майже зникла з наших лісів. Чому так трапилося?

Доказ:

 

Висновок:

?

 

?

 

 

Перфокарта 2- а.

Доповни текст-опис пропущеними словами

 

 

Конвалія - …  … рослина. Її …  … квіти і … аромат завжди приваблювали людей. Але у квітки є ще одна чудодійна властивість – лікувати серце.

 

 

Доповни текст-опис пропущеними словами

 

 

Мати-й-мачуха - … квіточка. Її пелюстки … й …, наче голочки, утворюють суцвіття, схоже на … . Це золотаве диво міцно тримається на … ніжці, спрямовуючи свою … голівку до неба.

 

Перфокарта 2- б.

 

Доповни  і продовж текст-опис 

 

 

Кроків за кілька від сухої коси визирав з води … вербовий кущик. Був він … з … гілочками, на яких причаїлося справжнє диво. …

Перфокарта 2 – в.

 

Фізкультпауза (проводяться рухливі ігри)

ІІІ. Практична робота з образотворчого мистецтва.

  •    А тепер спробуємо передати красу перших весняних квітів на папері за допомогою олівця. Ви працюватимете над ескізом квітки, яка вам найбільше сподобалась. Малювати будемо з натури. Пригадаймо, що це означає? (Малювати те, що знаходиться перед очима).
  •    Що означає зобразити предмет реалістично? (Точно передати співвідношення і пропорції його частин, форму та колір).
  •    Чи обов’язково художник має зображувати предмети реалістично, щоб його вважали справжнім майстром? (Зовсім ні, художники часто відтворюють навколишню дійсність на полотні по-своєму, незвично для нас).
  •    Під впливом особистих переживань на їхніх картинах народжується інший світ: зі зміненими формами, кольорами, пропорціями. Погляньте на ці репродукції. ( Вчитель пропонує розглянути пейзажі, натюрморти відомих художників: Рубенса, Рафаеля, Тіціана, Ван Гога, Сальвадора Далі, В.Кадінського. Ось такими бачать навколишній світ художники.

 

ІV. Складання казок, оповідань. Робота над малюнком у кольорі.

Другу частину уроку (написання власного тексту і робота над малюнком у кольорі) доцільно провести в класі.

  1. Розвиток уявлень про літературні прийоми, характерні для казок і оповідань.
  •  Що є спільним для оповідання і казки? (Наявність сюжету і героїв).
  • Що бажано використовувати в обох текстах? (Описи, діалоги, міркування).
  • Що відрізняє казку від оповідання? (казкові герої, вигадані події, одухотворення сил природи).
  1. Слухання музики П.І.Чайковського з метою створення відповідного емоційного настрою.
  2. Розподіл на групи залежно від бажання писати той чи інший текст

 

«У світі казки».

Діти працюють над створенням казки, вчитель в міру допомагає, пропонуючи початок, опорні словосполучення:

Початок. Настала весна, а разом з нею і мамине свято.

Основна частина. Замучений зайчик, блакитна квіточка, візьми мене, подаруй, зірвати не зміг

Кінцівка. Яке то щастя – бачити мамині радісні очі.

Самостійна робота – кольоровий малюнок.

«Весняні оповідання»

Діти працюють над створенням оповідання, вчитель в міру допомагає, пропонуючи початок, опорні словосполучення:

Початок.  Як тільки-но сонечко кинуло свої перші весняні промені, Оленка, Сергійко та Іринка не могли видіти вдома.

Основна частина.   Сонячна галявина, розвеселились. Квіти, ніби метелики, Чому не пахнуть квіти?   Не смій рвати!

Висновок.  Ніколи зірвані квіти не зможуть принести тої радості…

Самостійна робота – кольоровий малюнок.

  1. Огляд малюнків та читання кращих дитячих творів. Зіставлення з авторськими варіантами (М.Пономаренко «Подарунок», казка вчителя).
  2. Виконання хороводу на слова Л.Глібова «Квіткове весілля»

 

V. Підсумок уроку.

 

 

doc
Додано
23 березня
Переглядів
178
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку