20 червня о 18:00Вебінар: Особливості організації навчальної діяльності учнів, що мають розлади аутистичного спектру

Збірник творчих врав з української мови. 3 клас.

Про матеріал
В збірнику поданізавдання які допоможуть вчителю розвивати творчість та звязне мовлення учнів. можна використовувати на будь - яких етапах уроку.
Перегляд файлу

                                                                                      Вчитель: Шендрик С.С.

 

 

                                      ТВОРЧІ ВПРАВИ З УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ

                                                                   (3 КЛАС) 

 

 

У збірнику подано тексти і завдання з української мови для учнів 3 класу відповідно до нової  навчальної програми  2013 року.                                                                 

 

 

МОВА І МОВЛЕННЯ

 1.Спиши текст вставляючи пропущені слова.

    Твоя рідна мова - _________ . Вчися говорити нею  _________ і _________.

    Тут у пригоді тобі стануть твори художньої літератури : ____________,____________,_____________,______ ,

________ .

 

2. Уважно розглянь текст. Добери за змістом слова, користуючись  довідкою. Впиши пропущені слова, змінюючи їх.

     Мова - одне з багатьох ____________, створених людьми. Вона віддзвонює  ______________ народу, його                  

_______________ . У мові - уся __________________ народу. Слово рідне ввібрало в себе віковічний __________  Дніпра, ________________ колосся, ______________ соловейка.

Довідка: доля, диво,спів, історія, плин, душа, шепіт.

 

3. Упорядкуйте вірш. Вставте пропущені букви,доберіть перевірні слова. Запишіть з пам’яті.

І мила пісня кол_скова,

І найдорожча рідна мова –

Й Чумацький Шлях кудись зорить.

Джер_льцем радісно дзвенить.

 

4. Упорядкуйте вірш. Підкресліть звертання. Запишіть з пам'яті.

А лиш камінь має.

Хто вас забуває,

Мово рідна, слово рідне!

Той у грудях не серденько,

                                             С.Воробкевич

 

5. Доповніть вірш словами що римуються.

О місячне сяйво і спів __________,

Півонії, мальви,____________!

Моря бриліантів - це мова ________,

Це - мова моєї  _______________.

                                                В.Сосюра

 

6.Закінчи прислів'я. Підкресли протилежні за значенням слова.

Слово - не горобець, як вилетить, то вже _______________________.

Шабля ранить тіло, а слово - __________________.

Лагідні слова роблять приятелів, а гострі _______________________.

 

7.Зібрати прислів'я. Пояснити їх зміст.

Лікує,слово,і,слово,ранить.

Слова,і,від,теплого,розмерзає,лід.

Усім,за,не платять,приємно,добре,а скажеш - ,слово.

 

8. З'єднати частини прислів'їв.

Не мовчанка буває нудна,а               хто голови.

Пізнати з мови, якої                             порожня балачка.

Що думаєш сказати,                             напишеш - не зітреш.

Скажеш - не вернеш,                            спершу обміркуй.

 

9.Продовж прислів'я.

З добрим здружись,...

Пташка красна пір'ям,...

 

10. Додай слова ввічливості.

Наталя й Катруся малюють. Наталя попросила:

- Катрусю, дай, _____________, жовту фарбу.

Катруся дала фарбу й додала:

- _________________

Наталя відповіла:

- _________________.

 

11. Вставити пропущені слова ввічливості.

Допоможіть мені, _______________________.

_________________________ пройти.

_________________________ за запізнення.

_________________________, що втручаюсь.

 

12. Із слів лівої та правої колонок утвори і запиши ввічливі  звертання.

пані                         матусю

люба                       Надіє Миколаївно

дорога                    бабусю

шановна                 Маріє

 

ТЕКСТ

1.Прочитай речення. Розстав їх так, щоб вийшов зв'язний текст. Добери заголовок.

    У шкільному саду сміх, гомін. Висять жовті яблука і запашні груші. Радіють юні садоводи. Це школярі збирають урожай. Там синіють  спілі сливи.

 

2. Прочитай речення. Розстав їх так, щоб вийшов зв'язний текст. Добери заголовок. Зроби звуко - буквений аналіз виділеного слова.

    Чиста й холодна водичка дзюрчала веселим струмочком. На галявині діти знайшли джерельце. Натраплять люди на джерело і покоштують холодної водички. Діти напилися води і залишили біля джерельця кухлик.

 

3. Прочитай речення. Розстав їх так, щоб вийшов зв'язний текст. Добери заголовок. Підкресли спільнокореневі слова,познач корінь.

      А потім починає старанно клекотати. З лелечихою і лелеченятами. Лелека незмигливо дивитися на дітей. Про що він клекоче? Прибігають до в'яза Тарасик і Гриць. Спробуй, розбери. Лелека живе на старому в'язі.

 

4.З поданих слів скласти речення і записати їх у такому порядку, щоб вийшла зв'язна розповідь.

Чути,веселий,спів, їх.

Пригріває, сонечко, весняне.

На, бруньки, гілках, тоненьких, набубнявіли.

З, прилетіли, краю, птахи, теплого.

 

5. Прочитай. Із поданих слів склади речення. Перестав їх так, щоб утворився текст. Добери заголовок.

Виглядають, трави, небесні, з, волошки.

Літо, настало.

Ромашки, дивляться, оком, жовтим.

ромашки, волошки, у , полі, зацвіли, і.

Шовкові, гойдає, трави, вітерець.

 

6. Перестав абзаци так, щоб утворився текст.

                                                          Ліки лося

           Лось підійшов, нагнув голову, обережно зірвав гриби і почав їсти.

           Виявляється, лосі лікуються отруйними грибами. Комусь отрута, а лосю - ліки.

           На узлісся вийшов великий лось. Він був худий - худий. Насилу дійшов до берізок. Під березами росли мухомори.

 

7. Перестав абзаци таким чином, щоб вийшов текст.

    Діти забрали пташеня. Дома вони перев'язали крильце, посадили його в клітку.

    Під березою Мар'янка й Дмитрик знайшли совеня з пошкодженим крилом.

    Незабаром крильце у пташеняти зажило. Діти випустили совенятко на волю.

    Воно тужливо пищало.

 

8. Робота в групах

    І група. Скласти текст розповідь про допомогу птахам взимку.(Додаток 1 )

    ІІ група.  Скласти твір за малюнком та опорними словами.

Зима, холодно, голодно, птахи, Дмитрик, Тетянка, допомога, годівничка, синичка, горобець, снігур, зерно, насіння, радіють, весело цвірінькали.

ІІІ рівень. З «розсипаних» слів скласти речення. Дібрати заголовок.

Прийде холодна, зима, морозна.

Птахам, жити, голодно, холодно, стало.

Прийшли, їм, допомогу, діти на.

Вже, годівнички, зібрали, змайстрували, вони, корм, і, розвісили.

Птахи, весело, дітям, прилітають, за, допомогу, цвірінькають, годівнички, до, дякуючи.

 

9.Прочитай. Деякі речення потрапили не в свій абзац. Знайди їх місце, запиши текст правильно.

  Був собі трамвай. Інша річ автомобілі. Як і інші трамваї, він катав цілий день дітей та дорослих. Жодної хвилини не гаяв.

   Робота гарна, приємна і спокійна. Вони весь час кудись поспішають, рухаються містом з величезною швидкістю.

 

10. З поданих словосполучень склади текст. Визнач його тип.

                                                  Їжак

  Лісовий звірок,весь вкритий,сірі голки, ніс у нього, очі, як чорні намистинки, вуха маленькі,ніжки, корисна тварина.

 

11. З поданих словосполучень склади текст. Визнач його тип.

                                                    Дружні діти

   Захворів, нудно самому, завітали друзі, принесли книгу, пояснили завдання, радий був бачити.

 

12. Придумай і запиши кінцівку тексту.

                                      Маківка і джміль

  Увечері макова квітка стулила пелюстки. Спала цілу ніч. Уже і день настав, а вона все спить, не розтуляє пелюсток. Коли це десь з-за яблуні вилетів волохатий джміль. Летить, гуде. Почула, що джміль наближається, і розкрилася.

 

13. Прочитай текст. Поділи його на частини.

                                    Чому плаче синичка?

       У дворі росла висока тополя. Оля з Марічкою почепили на ній гойдалку і почали гойдатися. Біля них літала синичка і голосно співала. Марічка думала, що синичці весело і вона радіє разом з ними. Раптом Оля побачила в дуплі гніздечко з маленькими пташенятами. Тоді дівчатка зрозуміли, що синичка не радіє, а плаче. Чому ж плаче синичка?

   Чому ж плакала синичка? Поясни.

 

14. Дати відповіді на запитання і записати їх. Використай слова з довідки. Дібрати і записати  заголовок.

1.Які тварини є в живому куточку?

2. Хто їх доглядає?

3. Чим годують діти тварин?

4. Які тварини найцікавіші?

(Довідка: кролики, білочка, шпачок, акваріумні рибки,їжачок, дівчатка, хлопчики, горішки, насіння, молоко, листя капусти, морква.)

 

15. На основі тексту - розповіді склади і запиши текст - міркування.

  Лелеки живляться жабами, ящірками, гадюками, частково рибою. Охоче поїдають шкідливих комах. Не минають нагоди, аби схопити мишу чи пацюка.

   Лелеки корисні птахи, бо вони ...

 

 16. Допиши кінцівку тексту.

       Це трапилося влітку. Марійка збирала лікарські рослини. Раптом вона побачила лелеку. Птах ішов прямо до неї. У лелеки було перебите крило. Марійка вирішила віднести лелеку в лікарню...

 

17. Допиши зачин тексту.

   ... Вона збирала і сушила на гілочках гриби. Носила насіння, жолуді та горіхи. Багато різної їжі запасла білка на зиму у своїх їдальнях. Добре підготувалася лісова ласунка до зими.

 

18. Зміни виділені слова так, щоб із розповіді вийшла інструкція до гри.

                                                      М'яч у колі

  Діти стояли колом і перекидали м'яч з рук в руки. Ведучий гравець перебував у середині кола і намагався перехопити м'яч. Коли йому вдалось упіймати м'яч, він помінявся місцем із гравцем, який невдало передав м'яч. Гра знову продовжилась.

 

19. Прочитай текст. Відредагуй та запиши його в зошит. Добери заголовок.

   У живому куточку жив зайчик. Діти спіймали зайчика в лісі. Діти дуже любили зайчика і добре доглядали зайчика. Але зайчик почав сумувати. Діти випустили зайчика на волю.

 

20. Прочитай текст. Визнач його тему та мету. Чи є в тексті недоліки? Виправ їх. Добери заголовок.

   Був теплий сонячний день. Миколка і Степанко пішли в ліс. В лісі було гарно і весело. Біля ялинки Миколка і Степанко знайшли мале білченя. Миколка взяв його і висадив на дерево.

    Через кілька хвилин на дереві з'явилась мама - білка. Вона ніжно взяла у зуби білченя і понесла в гніздо. Миколка і Степанко задоволено дивилися їй в слід.

 

21. Розглянь малюнок. Допиши розповідь.(Додаток 4 )

     Вранці друзі пішли до лісу. На галявині Оля побачила конвалію. Ой, яка красива квітка! Оля вже простягла руку, щоб зірвати ...

 

22. Розглянь малюнок.(Додаток 2 ) Пофантазуй, склади оповідання.

 

23. Розглянь малюнок ( Додаток 3 ). Чого він нас навчає? Склади кілька речень за малюнком. Запиши.

 Використовуй слова: шпаківня, пташенята, саджанці, маленькі ялинки.

 

РЕЧЕННЯ

1.Прочитай. Поділи текст на речення. Запиши, постав розділові знаки.

  Гуляли діти в дворі ліпили з снігу бабу Олексій зліпив сніговий колобок знайшов вуглинки і поробив очі знайшов палички і зробив рот і ніс

   погралися діти погуляли й пішли знову в дитячий садок шкода Олексію колобка надворі залишити взяв він колобок і поклав у кишеню

 

2. Списати речення, розставивши потрібні розділові знаки.

   Хто це стільки соснових шишок накидав під деревом хто назбирав їх у лісі шишки лежали під деревом потовкмачені наче хтось їх довго бив молотком раптом почулося: тук, тук, тук ось воно що то це ж дятлова кузня

 

3. Списати, розставивши у кінці кожного речення потрібні розділові знаки.

      Київ - столиця України яке чудове це місто ти був  у Києві коли підростеш, то неодмінно побувай у найкращому місті нашої держави

 

4. Зі слів кожного рядка склади речення. Записати їх у такому порядку, щоб вийшло оповідання. Дібрати заголовок.

І, сонце, яскраво, світить, ласкаво.

Раді, пернатим, ми, друзям.

До, нас,з, країв, теплих, шпаки, жайворонки, лелеки, прилітають.

Це, гості, наші, перші, весняні.

 

5.Склади речення зі слів кожного рядка. Визначити граматичну основу.

  Таємничим, небо, чарівним, вкрилось, килимом. Ньому, ліхтарики, на, засвітились, золоті. Спати, вітерець, уклався. Свої, історії, листочки, розповідати, захоплюючі, перестали.

 

6. Запиши речення. Визнач їх граматичну основу.

      Порозі, на, осінь, стоїть. Березах, спалахнуло, на, листя, золотом, Осиках, листочки, на, багрянцем, зайнялися. Не, сонце, пестило, пекло, а, ласкаво, землю.

 

7. Постав запитання до виділених слів. Перебудуй речення у питальні і запиши.

Восени висівають озиму пшеницю.

Школярі допомогли зібрати урожай.

 

8. За змістом розповідного речення побудуй питальні.

Щедрими врожаями віддячує осінь трудівникам.

 

9. Перебудуй речення так, щоб підмет став звертанням.

Діти шанують батька й неньку.

Діти оберігають мурашник.

 

10. Дані речення перебудувати в спонукальні.

Необхідно берегти зелені насадження.

Треба більше бути на свіжому повітрі.

Треба споживати більше овочів і фруктів.

 

11. Спиши, вживаючи звертання у потрібній формі. Постав пропущені розділові знаки.

- Віднині (мама) я вирішив бути хороброю людиною.

- Мій (хлопчик)! Недостатньо бути хоробрим і сильним. Треба ще мати знання. А хоробрих і розумних люблять усі, тому що вони рятують людей.

- (Мама)  я буду всього навчатися!

 

12. Спиши, вживаючи звертання у потрібній формі. Встав пропущені розділові знаки.

(Дідусь) як  ця рослина зветься? (Мама) люба Глянь, як сяють зорі золоті. Куди котишся (Дніпро)?

 

13. Пошир речення другорядними членами.

Діти пишуть (що?)_________________________________________________.

Учитель (як?)___________________________________________________ пояснює.

(Які?)________________________________________________ задачі розв'язують діти.

 

14.Скласти речення за питаннями і опорному слову.

Повіває який? що?

Де? пливуть які? що?

Де? співає який? що?

Які?що? зацвіли де?

 

15. Прочитай речення, доповни їх. Спиши.

У горах не можна галасувати, тому що ...

Птахи почали вити гнізда, тому що ...

Дерева скинули своє вбрання, тому що ...

Дикі гуси жалібно курличуть у високості, тому що ...

 

 

СЛОВО. ЗНАЧЕННЯ СЛОВА

БУДОВА СЛОВА

1. До поданих слів добери антоніми. З однією парою слів склади та запиши речення.

Спускатися -                              холод -

мовчати -                                   солодкий -

запитання -                                широкий -

 

2.Заміни виділені слова антонімами. Запиши утворене речення.

З ворогом важко і сумно, бо він злий і жадібний.

 

3.Спиши прислів'я вставляючи пропущені слова - антоніми.

Коса любить __________, а  сніп ___________, З _______ трави не буде  ____________ сіна. Праця людину _____ , а лінь __________ . ______  пташка росу п'є, а _________ сльозу ллє.

Довідка:ситого,доброго,годує, пізня, голодного,марнує,рання, поганої.

 

4.До виділених слів добери антоніми.

Спокійний сон - _______________ сон,

спокійне море - _______________ море,

Спокійна людина - ______________ людина.

 

5.До поданих слів добери синоніми.

Тьохкають -                          пухнаста -

співати -                                розумний -

друг -                                     горизонт -

 

6.Заміни слово добрий синонімом з довідки.

Добрий сир -

Добрий урожай -

Добрий чоловік-

Добре діло -

Довідка: багатий,смачний, корисне, хороший.

 

7. Обери найвлучніше слово з ряду синонімів і встав у речення.

  За ведмедицею повільно ___________ ведмежата.

Колони вояків ___________ по Хрещатику.

Діти _____________ лісом.

Косарі ________ полем на сінокіс.

Довідка: йдуть, мандрують, крокують, бреде.

 

8. Добери слова - синоніми до фразеологізмів.

Байдики бити -                             як дві краплі води -

з хвилини на хвилину -               накивати п'ятами -

 

9.Спиши текст, вставляючи пропущені закінчення.

     Уже давно відшуміли щедр...  веснян... паводки, відцвіли перш... лугов... квіти. На сусідн... подвірях поквоктували квочки. Пташин.. малеча, наче жовт... клубочки, бігала по трав... .

 

10. Спиши, дописуючи у словах пропущені закінчення. Познач у цих словах закінчення й основу.

  Де думка одна, там дружб.. міцна. У нашій дружб.. наша сила. Люди сильні своєю дружб.. . Без дружб.. і згоди не можуть жити народи.

 

11. Спищи текст, вибираючи потрібне слово, познач префікс.

  Весною в саду багато роботи. Садівник (перерізує, вирізує, відрізує,обрізує) сухе гілля. Господарі (викопують, обкопують, закопують) дерева. Школярі  (вигрібають, відгрібають, згрібають, загрібають) торішнє листя. (Виносять, переносять, зносять, підносять, заносять) на купу гілля.

 

12. Утвори слова з поданих частин. Запиши. Познач в них частини основи.

                  Префікс                                 Корінь                         Суфікси

                     за -                                     - спів -                              - ак -

                     до -                                   - хід -                                 - н -

                     пере -                               - біг                                    - ик

                     на -                                   - рукав -

13. Впиши спільнокореневі слова і познач у них корінь.

    Наш дідусь відомий у селі  ___________ . Усі____________  знає! А бабуся найсмачнішу  _________ юшку варить!

Довідка: грибну, грибник, гриби.

 

14. Встав замість крапок потрібні за змістом префікси.

      ...стала зима. Білим пухом  ..крилась земля. Ліс  ...брався в іній. Тільки зелене гілля ялин  ...глядає з - під сніжного кожушка.  ...снула  вся природа у білій одежі.

 

15. За допомогою суфіксів -к-,-ин-,-оньк-,-н-,-ок-,-очок- утвори нові слова.

Риба -

Гриб -

Дуб -

 

16. Встав пропущені прийменники.

        Назар добре відпочив ____ під час канікул. Він бігав ___ снігу , грав ___  сніжки, катався __ на ковзанах. Одного разу навіть ходив ___  дідусем ___ зимову рибалку.

 

ЧАСТИНИ МОВИ

ІМЕННИК

1. Прочитай текст. Визнач його тему, мету, добери заголовок. Спиши, постав іменники в потрібну форму.

  Багато складено казок про (заєць), який усього боїться. А тим часом (заєць) зовсім не боягузи. Вони відважно захищаються від ворогів. І (зайченя) своїх уміють боронити. Найстрашніші для (заєць) не лис і не вовк, а рись. Рятуючись від неї, заєць мчить, як автомобіль.

 

2. Замінити словосполучення і висловлювання іменниками.

Висушена трава -

людина, що керує школою -

сильний вітер -

частина слова, що стоїть перед коренем -

топлене сало -

багато птахів -

 

3. Назви предмети одним словом.

Намисто, бант, сережки - це ___________ .

Черевики, чобітки, капці, валянки, кеди - це _______________ .

Хата, будинок, курінь, землянка - це _______________ .

Грицики, мальви, жоржини, айстри - це _______________ .

 

4. Напиши кілька назв предметів.

Іграшки -

Птахи -

Одяг -

Їжа -

 

5. Напиши, хто чим славиться ?

Зразок. Соловейко - піснею.

Джерельце -

Колос -

Сонце -

А чим же ти на землі прославишся?

 

6. Додай слово.

 Ішла весна - красна у синій хустинці.

Несла весна - красна у скриньці  гостинці.

Ягнятам - ... ,

гусенятам - ... ,

каченятам - ...,

а  малятам - ...  .

 

7. Прочитай, знайди іменники, постав до них питання.

Садок вишневий коло хати,

Хрущі над вишнями гудуть,

Плугатарі з плугами йдуть,

Співають ідучи  дівчата,

А матері вечерять ждуть.

Сім'я вечеря коло хати,

Вечірня зіронька встає,

Дочка вечерять подає,

А мати хоче научати,

Та соловейко не дає.

                             Т.Шевченко

 

8. До іменників у лівому стовпчику добери синоніми з правого.

Ледар                     брама

ворота                    ринок

вівчар                     літера

буква                      нероба

базар                      чабан

З двома словами (на вибір) склади розповідні речення.

 

9. Прочитай текст. Заміни виділені слова - антонімами і запиши.

  Прийшла осінь. Дні стали коротшими, а ночі - довшими. У перелітних птахів - сум. Вони летять на чужину.

 

10. Спиши, розкриваючи дужки. Визнач число і рід іменників.

Скаче дощик по ( долина),

Зупинився на (стежина).

Із (сонечко) подружився.

У ( веселка) перелився.

Склади два речення зі словом веселка так, щоб у першому реченні це слово було підметом, а в другому - другорядним членом речення.

11. Запиши словосполучення, змінюючи слово земля за питаннями, та виділи закінчення.

Почорніла (що?) земля. Немає кращої (чого?) ... . Вдячний рідній (чому?) ... . Обробляти (що?) ... . Засипали (чим?) ... . Працюють (на чому?) ... .

З виділеним словосполученням склади і запиши спонукальне речення зі звертанням.

 

Прикметник

1. Спиши. Підкресли прикметники.

Україно! Краю милий,

Краю золотавий.

Поля твої широкополі,

Пісні дзвінкоголосі,

Міста наші рідні,

Сади пишноцвітні,

Пшениці ряснії,

Городи багатії

                         М.Ткач

 

2. Доповни і запиши загадки. Відгадай їх. Підкресли прикметники.

  • Звірок ... ,

               Зимою ... ,

                Літом ... ,

               По полю стриб - стриб,

  • По снігу диб - диб.

              ... зуби має, але всі ховає.

              ... коси має, та не заплітає.

 

3. Назви поняття, які можна охарактеризувати такими прикметниками.

Запашний,свіжий, теплий, смачний буває ... .

Гарний, святковий, урочистий, новий буває ... .

Духмяні, барвисті, ніжні, запашні, польові бувають ... .

Прозоре, мілке, цілюще буває ... .

 

4.Спиши прислів'я, замість крапок встав прикметники - антоніми.

Біля ... дерева й сире горить. З великої хмари ... дощ буває. Колос ... до землі гнеться, а порожній угору пнеться. Ранні пташки росу п'ють, а ... слізки ллють. Вогонь добрий слуга, та ... хазяїн.

 

5. Заміни прикметники у словосполученнях синонімами.

Свіже повітря - ... ,                  свіжа сорочка - ... ,

свіжий хліб - ...,                        свіжа думка - ... .

 

6. Прочитай речення. Спиши, ставлячи прикметники в дужках у потрібній формі. Визнач число та рід прикметників.

    Ранній приліт жайворонків - до ( тепла) весни. Пізній листопад - на (сувора тривала) зиму. Урожай грибів малий - бути зимі ( сувора і сніжна) Тепла осінь - бути (довга) зимі.

7.  Пошир речення прикметниками.

У лузі

    Теплий день. Світить сонечко. Луг як килим. Навкруги трава і квіти. Ось на травинку сів коник. Над квітами літає бджола. Чути співи пташок.

 

8. Спиши текст, вставляючи пропущені прикметники.

    ... телятко вперше вийшло з мамою на луки . Хитаючись на ... ніжках, воно здивовано озиралось  навкруги.

    ... дуби нагадували ... килим. То тут, то там визирали з трави ... голівки конюшини. На ... ніжках похитувались ... ромашки з ... оченятами. ... коники вигравали на своїх скрипочках.

 Виділене слово розбери як частину мови.

 

9. Додай пропущені закінчення так, щоб прикметники узгоджувалися з іменниками. Знайди в тексті спільнокореневі слова, розбери їх за будовою.

    Липа - ласкав.. і могутн.. дерево . Люблять її бджоли і мудр.. бджолярі. Під її розлогою кроною добре відпочити в липнев.. спеку. Особливо шанован.. у народі липов.. цвіт.

 

10. Прочитай текст. Додай пропущені закінчення так, щоб слова узгоджувалися. Підкресли прикметники, визнач їх рід і число.

       Це було зимов..  вечора. Рожев.. сонце сховалося за обрій. Заіскрився пухнаст.. снігов.. килим. Замерехтіли зорі у глибок.. небі. Раптом насунула чорн.. хмара. Велик.. сніжинк.. тихо лягали на сонн.. землю.

 

11. Прочитай текст. Доповни його прикметниками. Визнач і надпиши їх рід.

   __________ небо закрили __________. Пішов __________ дощ. Він обмивав __________ листочки на деревах, напоїв _____________ .

 

12.  Склади загадку про лисичку чи зайчика , використовуючи ознаки цих тварин.

Дієслово

1. Розподіли в дві колонки: в першу - іменники, в другу - дієслова.

  Сіль, солити, гостювати, гість,козакувати, козак, сівач, сіяти, колосся, колоситися, веселощі, веселитися, заздрити, заздрощі, пісня, співати, молитися, веселка, молитва, сівалка, рибалка, пісняр, рибалити, радість, радіти,мріяти, мрія.

 

2. До поданих іменників запиши дію.

 Хліб, варення, морозиво ...

Сукню, сорочку, фартух ...

Картину, малюнок, узор ...

Казку, оповідання, вірш ...

 

3.Встав дієслова за змістом.

Птах  ..., риба ..., кролик ..., Таня ..., квіти ... .

 

4. До поданих дієслів добери відповідні іменники.

Зміряти  ..., намазати  ..., накласти  ..., ковтнути  ..., забинтувати  ..., заліпити  ..., випити  ..., приготувати  ... .

Довідка: температуру, мазь, гірчичники, таблетку, рану, мозоль,  ліки, рецепт, мікстуру.

 

5. Прочитай. Випиши дієслова, постав до них питання.

                                                           Кобза

    Улюбленим музичним інструментом українського народу була кобза. Грали на ній і сліпі люди Найдавніша кобза мала тільки три струни.

     Кобзарі закликали народ до боротьби за національне визволення Кобзарям забороняли з'являтися у великих містах, вільно співати та грати на ярмарках.

 

6. Виразно прочитай вірш. Добери до нього заголовок. Випиши дієслова, вжиті у переносному значенні.

      Послухай, як струмок дзвенить,

     Як гомонить ліщина.

     З тобою всюди, кожну мить

      Говорить Україна.

      Послухай, як вода шумить -

      Дніпро до моря лине, -

      З тобою всюди, кожну мить

      Говорить Україна.

                                  П.Осадчук

 

7. З'єднай частини прислів'їв, підкресли дієслова - антоніми.

Літо біжить підстрибуючи ,        що знайдеш, те й сховаєш.

В голову, як в торбу,                    а зима бреде похнюпившись.

По одягу зустрічають ,                 умій і змовчати.

 Умій сказати,                                 по розуму проводжають.

 

8. Із близьких за значенням дієслів вибери те, яке найбільше підходить за змістом.

   Ліс ще (дрімає,спить,куняє) в передранішній тиші. Тихо навкруги, мертво. Лиш де-не-де (прокинеться, встане, пробудиться) пташка, непевним голосом (заспіває, обізветься, защебече, зацвірінькає) зі свого затишку.

 

9. Встав із довідки потрібні за змістом слова. Підкресли граматичну основу.

Кури на подвір'ї  ________________ .

Ворони на дереві ________________. Півень вранці __________________.

Журавлі в небі __________________ . Соловейко у садку _______________.

Довідка: курличуть, кукурікає,кудкудакають,тьохкає, каркають.

 

10. Вирази в лівому стовпчику заміни одним дієсловом з правого. Підкресли дієслова в неозначеній формі.

Пекти раків                        утекти.

Накивати  п'ятами           запам'ятати.

Зарубати на носі              червоніти.

Відлягло від серця           відчути полегшення.

 

11. Допиши речення дієсловами в неозначеній формі.

  Дітям корисно ______ зарядку, ________ душ,  _________ зуби,  ______________ на свіжому повітрі, _________ овочі та фрукти.

 

12. До дієслів майбутнього часу добери форми минулого і теперішнього часу.

Спитає,подарують,припливе,побачить.

 

13. Склади речення зі слів кожного рядка. Добери заголовок. Визнач час дієслів.

Лісом,хмара, темна, над, повисла.

Дерев, заколихав,вітер, верхівки.

Блискавка, вдарила,яскрава.

Грому,пролунав,удар, сильний.

Злива, розпочалася.

 

14. Постав дієслова в дужках у потрібній часовій формі. Спиши, розкриваючи дужки. У кожному реченні підкресли підмет і присудок.

Птахи повертаються

  Зима (проминути). Пташині зграї (повертатися) на батьківщину. Птахи (поспішати) мостити  гнізда. Багато гусениць (знищувати) наші пернаті друзі. Хлопчики (майструвати) шпаківні. Вони високо на деревах. Крилаті мешканці (справляти) входини. Скоро у шпаківнях (запищати) малюки

     Визначити час дієслів.

 

15.Прочитай текст. Встав потрібні дієслова з довідки . Запиши.

Їжакова райдуга

   __________ з лісу їжак. Аж тут раптом дощ ____________.

   Їжачок _________ клубочком ,чекає.

   Та дощ як ___________ - так і ______________. Сонце в небі __________.

  А на їжакових голках дощинки так і _________. В тих краплях райдуга __________. Всіма кольорами ___________ . Іде їжак - райдугу ________.

Довідка:несе,переливається, спалахнула, лишилися,заграло, скінчився,з'явився,згорнувся, вийшов припустив.

 

16. Встав дієслова відповідно до змісту.

  Ясне сонце щедро _________ на землю своє проміння. Швидко ________ сніг. З пагорбів ______ дзвінкі струмочки. Уже __________ на деревах бруньки. На лісових галявинах __________ ніжні проліски.

 

 

 

 

 

 

 

 

C:\Users\ПК\Desktop\Новая папка\pticy-zimoi-02(1).jpg  Додаток 1

img011.jpg  Додаток 2

img016.jpg  Додаток 3

img0112.jpg  Додаток 4

docx
Додано
25 березня
Переглядів
185
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку