Інтегрований урок з розвитку зв'язного мовлення для учнів 2 класу на тему: "Прощай, осінь"

Про матеріал
Розробка містить інтегровані завдання до уроків з розвитку зв'язного мовлення та всесвіту.
Перегляд файлу

                    Матеріали до уроку розвитку зв’язного 

                                          мовлення

 на тему: „Прощай, осінь”.

Робота з деформованим текстом                                      

 

І. Організаційний момент.

 

Встали, діти, підтягнулись,

Одне одному всміхнулись.

На урок старання не забудьте взяти.

Сіли всі рівненько. Починаймо працювати.

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

    Загадка.

У садах, гаях блукає,

Жовті шати одягає.

Золотисту стелить постіль –

Жде сестрицю білу в гості. (Осінь)

 

- Так, діти, щедро виграючи золотими барвами, пройшла нашим рідним краєм чарівниця - осінь.  І до нас попрощатись завітала. (На дошці дерево і біля нього прикріплені листочки) Ці осінні листочки підкажуть нам завдання на цей урок.

 

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.

Зриваємо 1 листочок.

Вправа „Очікування”

- Листочок хоче знати, що ви очікуєте від цього уроку?

- Я очікую, що осінь мені теж подарує красивий листочок.

- А я, що дізнаюсь більше про осінь.

- Що мені буде на уроці цікаво.

- Що зможу правильно виконати завдання.

 

- Йдучи на урок, я також впіймала ось такий красивий осінній листочок.

І він підказує мені, що я очікую від вас на цьому уроці:

 

- що ви будете правильно, точно й красиво висловлювати свої думки, фантазувати й уявляти;

- що ваше мовлення збагачуватиметься образними словами й виразами;

- що ви будете злагоджено працювати у групах.

 

ІV. Активізація опорних знань.

 

1. Зриваємо 2 листочок.

 Зі мною будете грати

 Знання закріпляти.

 

Інтерв’ю.

- Діти, до нас завітав кореспондент газети „Черкаський край”. Він пише замітку в газету про осінь і хоче вам задати запитання.

 

- Які зміни в природі відбулися на протязі осені?

- Сонце стало менше гріти.

- Дні коротшають.

- Спочатку змінилось забарвлення листочків, а потім вони облетіли.

- Часто йдуть дощі.

- Пролітає перший сніг.

- Пташки відлетіли в теплі краї.

 

Аукціон.

- У світі існує багато прикметів, приказок, прислів’їв про осінь. Тож пропоную вам провести аукціон знань. Хто останній назве прикмету чи прислів’я отримає приз.

 

- Грім у жовтні – на малосніжну й коротку зиму.

- Комарі з’являться в листопаді – до м’якої зими.

- Якщо журавлі восени летять високо – осінь буде тривалою.

- Якщо восени рано нанесе снігу, то і весна буде рання.

- Яка погода в листопаді, така і в квітні.

- Осінь іде – дощі за собою веде.

- Жовтень ходить по краю та виганяє птиць із гаю.

- Восени день блисне, а три – кисне.

- В осінню пору – птиця з двору.

- Осінь збирає, а зима з’їдає.

- Листопад – онук вересня, син жовтня, а зимі – рідний брат.

- Осінь ясна – зима люта.

- Дружній падолист – сувора зима.

- Восени і горобець багатий.

- Осінь на строкатому коні їздить.

 

Словникова робота.

- А що означає слово осінь? (Відповіді дітей)

Щоб більше дізнатися про це слово, звернемось до довідкового бюро.

     Осінь – давньослав’янське слово означало „час жнив”. Тому люди спочатку осінню називали короткий відлік часу, а потім в це поняття об’єднали три місяці.

- Які?

- Вересень, жовтень, листопад.

- Який зараз місяць? (Листопад)

- Від чого походить назва цього місяця? (Листя падає.)

- Як по-іншому називали цей місяць? (Напівзимник, грудкотрус, падолист, листопадень, ворота зими)

- Листопад – вінець осені. Як ви розумієте цей вислів? (Тобто, кінець осені.)

- Чи однакова осінь на початку і в кінці? (Відповіді дітей)

(Вивісить малюнки золотої і пізньої осені)

- Тож сьогодні на уроці ми поведемо розмову про різноманітність осінньої природи.

 

V. Опрацювання теми уроку.

1. Зриваємо 3 листочок. Хвилинка каліграфії.

о О Оо ос ол он нь осінь

 

2. Складання словосполучень зі словом осінь. Робота в парах.

 (Роздати дітям на парту по два листка з надрукованими прикметниками і дієсловами).

Завдання. Викреслити зайві слова, які не відносяться до осені.

Осінь                                        Осінь

(яка?)                                   (що робить?)

різнобарвна                          розцвітає

квітуча                                  мандрує

прохолодна                           дме

чудова                                   замітає

дощова                                  шарудить

сумна                                    зриває

спекотна                               поливає

щедра                                    дзюркотить

білосніжна                            дарує

золота                                   фарбує

 

Перевірка. Діти диктують, а вчитель прикріплює друковані слова на дошці.

- Складіть речення з цими словосполученнями.

- Які слова відносяться до золотої осені, а які до пізньої?

 

3. Наступний листочок зриваємо (4-й)

     Сенкан складаємо.

- Складіть сенкан про осінь (диференційовано).

 

Сильніші учні складають сенкан про золоту осінь (працюють самостійно), а слабші – про пізню осінь (працюють разом з учителем).

 

Осінь.                                                                           Осінь.

Чудова, золотокоса.                                                    Сумна, дощова.

Приходить, мандрує, фарбує.                                     Зриває, шарудить, поливає.

Одягає дерева в золоте вбрання.                                Дме холодними  вітрами.

Чарівниця.                                                                     Пора року.

 

4.Зриваємо 5 листочок. Хвилинка фантазії та поезії.

 

Звучить музика. Вчитель читає вірш „Листопад”.

 

Зникли біленькі хмаринки,

Небо не синє, свинцеве,

Зрідка снуються сніжинки

В це переддення грудневе.

Хмарна не радує днина,

Вітер висвистує в кронах,

Лише молода горобина

Світиться в ґронах червоних.      

 

- Який настрій передає цей вірш? (Сумний)

- Чи повинні ми сумувати?

- Які картини ви уявили собі?

- Як ви розумієте вислів „вітер висвистує в кронах”?

- Давайте звернемось до тематичного словника і прочитаємо, що означає слово „крона”.

- Так що ж відбулося з деревами восени? (Листя з них опало і вони заснули до весни)

- Давайте уявимо, що ми завітали в осінній ліс. Які дерева ми там можемо побачити? (На дошку вивісить малюнки горобини, берізки і дуба)

- А тепер послухайте, про що вони розмовляють?

 

Робота в парах. Складання діалогу.

Перевірка складеного діалогу в однієї або двох пар. 

Діалог

 

-         Здрастуй, сестричко-горобино!

-         Доброго дня, берізко!

-         Ти до цього часу стоїш така гарна! Твої червоненькі плоди, немов намистинки,  прикрашають тебе.

-         Я так прибралася не для себе, а для пташок, яким буде взимку холодно і голодно.

-         Де взяла ти такі чудові ягідки?

-         Ними наділила мене щедра осінь. Тому, що вона піклується про всіх, а я буду їдальнею для пташок.

-         Як добре, що ти така гарна, а я стою безлиста й некрасива.

-         Не сумуй, сестрице, засинай на всю зиму, а як прийде весна, ти напоїш людей цілющим соком, одягнешся в зелену сукню і милуватимеш око своєю красою.

Діалог

- Привіт, дубе!

- Привіт, берізко!

- Чому ти й досі стоїш у листі, коли всі дерева навколо скинули свій одяг?

- Тому що я міцний і мені не страшні ніякі вітри.

- Ти так всю зиму і простоїш?

- Ні. Як прийдуть морози та випаде сніг, тоді я скину свої листочки, щоб мої віти не зламались. А тобі не буде холодно без твого вбрання?

- Ні. Я засну на всю зиму і прокинусь весною.

 

5.Зриваємо наступний листочок. (6-й)

 

Треба дружно всім нам встати

Фізкультпаузу почати.

Рухавка.

- Встаньте, діти, у кого день народження восени.

- Встаньте, у кого осінь -  найулюбленіша пора року.

- Встаньте, хто любить восени ходити в ліс.

І ми помандруємо в ліс.

Раз, два – дерева.

Три, чотири – вийшли звірі.

П’ять, шість – пада лист.

Сім, вісім – птахи в лісі.

Дев’ять, десять – це сунички

Підняли червоні личка.

Гарно в лісі відпочили

Й до роботи приступили.

 

6. Зриваємо останній листочок. (7-й)

 

До роботи приступіть

І текст ви відновіть.

 

1. Мозковий штурм.

 

- Згадайте все, що ви знаєте про текст.

 

- Зв’язані за змістом речення утворюють текст.

- Речення у тесті розміщені у певній послідовності.

- Тексти бувають: текст-розповідь, текст-опис, текст-міркування.

- Текст складається з зачину, основної частини і кінцівки.

-  Кожна частина пишеться з абзацу.

 

- На уроці ми говорили, що осінь зриває з дерев листочки. Вони кружляли і до вас завітали. Подивіться під парту, який листочок до вас завітав?

- А чи доводилось вам чути, як листя говорить?

- Послухайте, про що шепочуть листочки між собою. Нахиліть до них голівки, тихше-тихше, чуєте: листя говорить…  Як ви думаєте, про що?

(Відповіді дітей)

 

- З якого дерева ваш листок? Об’єднайтеся в групи за відповідними листочками.

(Роздати кожній групі конверти з надрукованими окремими реченнями.)

 

Завдання. Відновити послідовність тексту.

                                         

Прощай, осінь!

     Пройшлась нашим краєм осінь.

     Позолотила вона на деревах листя. Викупала його свіжими дощами. Потім зняла з усіх дерев розкішне вбрання і встелила ним осиротілу землю.

     Незабаром настане зима.

 

- Який це текст? (Текст-розповідь)

 

(Учні зачитують, звіряють з дошкою, записують у зошити.)

 

VІ. Підсумок уроку.

 

Урок підходить до кінця

Листочків вже нема,

Тому підсумок підбити нам пора.

 

- Про що ми говорили на цьому уроці? (Про осінь)

- Так. Осінь приносить людям радість і легкий смуток.

Робота з піктограмами.

- Покажіть ваше ставлення до осені. Приносить вона вам радість чи смуток?

- Чому?

- Смуток – тому, що погіршується погода, природа засинає, пташки відлітають.

- Радість – тому, що навколо стає все дуже красивим, восени дозрівають різні плоди…

- Який настрій у вас в кінці цього уроку? (Діти показують сигнальні картки зі смайлами)

- Чи справдились ваші очікування?

- Чи всім осінь сьогодні подарувала листочки?

- Давайте їх приклеїмо (під деревом) отримаємо різнобарвний килим осені.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
18 березня
Переглядів
39
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку