Кальницька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів
ім. Я. Івашкевича
Дашівської селищної ради
Інтегрований урок
з української літератури та інформатики
в 6 класі
Розробили:
Соколовська Катерина Василівна –
вчителька інформатики;
Поїзд Валентина Савівна –вчителька української мови та літератури.
Кальник – 2020
Інтегрований урок з української літератури та інформатики в 6 класі
Тема: Тарас Шевченко. Відомості про перебування поета в Санкт-Петербурзі. «Думка» («Тече вода в синє море…»). Створення презентації з мовним супроводом на тему «Твори Т. Г. Шевченка».
Мета: познайомити учнів із основними відомостями про життя Т.Шевченка в Санкт-Петербурзі; проаналізувати зміст вірша «Думка», виразно читати, уміти визначати провідний мотив; розвивати увагу учнів, творче мислення; виховувати любов і повагу до творчості Т.Шевченка; навчитися записувати текст на диктофон, удосконалити вміння створювати презентації з мовним супроводом.
Обладнання: портрет Т.Шевченка, його «Кобзар», презентації, комп'ютери та гаджети для аудіозаписів.
Тип уроку: інтегрований (українська література та інформатика)
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань учнів.
Бесіда.
1. Які відомості про життя талановитого митця української культури Т.Г.Шевченка ви пам’ятаєте із молодших класів?
2. Які твори Кобзаря ви читали раніше, які із них знаєте напам’ять?
3. Що вам відомо про «Кобзар» Т.Г.Шевченка?
4. Як вшановується пам'ять Т.Г. Шевченка у нашій школі?
ІІ. Повідомлення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності школярів.
Учитель української мови і літератури:
Як ви вже зрозуміли, шановні учні, сьогодні ми з вами будемо говорити про великого поета України – Тараса Григоровича Шевченка. І працюватимемо ми разом з учителькою інформатики, яка допоможе вам за допомогою ваших гаджетів створити аудіо записи поезій Т.Г.Шевченка і навчить створювати презентації з мовним супроводом.
Відкрийте зошити і напишіть сьогоднішнє число, класна робота і тему: «Тарас Шевченко. Відомості про перебування в Санкт-Петербурзі. «Думка» («Тече вода в синє море…»)».
ІІІ. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу.
1.Розповідь учителя української мови і літератури.
Дуже цікава і геніальна особистість Т.Г.Шевченко. У ті важкі часи кріпацтва, коли він жив, не багатьом вдавалося стати вільною і освіченою людиною, відомою на весь світ. Для того щоб зрозуміти, яким чином він потрапив до Петербурга і які події там відбулися із поетом, пропоную вашій увазі презентацію «Тарас Шевченко. Відомості про перебування в Санкт-Петербурзі». (Презентація)
Слово вчителя.
Розглянувши період перебування Т.Шевченка в Петербурзі, ви зможете дати відповідь на питання.
Бесіда за питаннями.
Як Т.Шевченко опинився в Петербурзі?
З якими відомими людьми він там познайомився?
Коли викупили Т.Шевченка з кріпацтва і хто?
Де навчався Т.Шевченко?
У якому році було видано його «Кобзар»?
А зараз пропоную вам послухати в запису вірш «Думка» («Тече вода в синє море…»).
З історією написання вірша ви познайомитесь, переглянувши презентацію. Отож, увага на екран.
Запис до літературного словничка.
Ліричний твір – художній твір, у якому через образ ліричного героя висловлюються авторські думки, емоції, почуття.
Виразне читання.
Кілька учнів виразно читають вірш «Думка» («Тече вода в синє море…»)
Обговорення змісту твору.
Яку картину змальовує Тарас Шевченко у вірші «Тече вода в синє море»?
За ким сумує козак у вірші?
Кого хотів зустріти молодий козак?
Як ви зрозуміли останні рядки твору?
Який край для нас наймиліший?
Слово вчителя.
В ході уроку ми сьогодні використовували аудіозапис, презентацію. На початку уроку я вас попередила, що ви будете теж записувати поезію Тараса Шевченка та створювати презентації за допомогою знань, отриманих на уроках інформатики.
2. Пояснення нового матеріалу учителем інформатики
Ну що ж, любі діти, ви гарно попрацювали і напевно вже втомилися.
Тож пропоную вам відпочити і провести фізкультхвилинку:
Зараз будемо совою:
Покрутімо головою,
Ще й покліпаєм очима
Та познизуєм плечима,
Наче пташка, політаймо,
Наче зайчик, пострибаймо.
Молодці усі ви, діти,
Та за парти час нам сісти!
А тепер ми можемо продовжити. Давайте пригадаємо, що таке презентація, з чого складається презентація, які об’єкти можна розміщувати на слайдах презентації.(Відповідь учнів)
Для того, щоб презентація була цікавою її можна доповнити мовним супроводом. Сьогодні на уроці ви слухали аудіозапис твору Т.Г. Шевченка і самі читали вірші.
Домашнім завданням вам було записати на диктофон вірш у вашому виконанні. Ви гарно справилися із завданням і надали мені матеріали, які я помістила у папку «Практична робота». Отже, виконавши практичну роботу, ви створите презентацію до обраного вами твору Т.Г. Шевченка.
Перед тим, як почати роботу за комп’ютером пригадаємо правила безпеки життєдіяльності на уроці інформатики.
І. Інструктаж з БЖД.
ІІ. Робота за комп’ютером
Виконання практичної роботи згідно інструкції (Додаток 1)
IV. Підбиття підсумків уроку.
Вправа «3-2-1»:
- 3 факти, які я дізнався на уроці;
- 2 питання, які виникли у мене під час уроку;
- 1 взаємозв’язок з реальним життям, який я встановив.
V. Домашнє завдання.
Вивчити вірш «Думка» («Тече вода в синє море…») напам’ять, уміти його аналізувати, підготувати аудіо записи…..
1.Створіть презентацію для ілюстрації вірша Т.Г. Шевченка за наведеним сценарієм. Матеріали до презентації містяться у папці 6 клас/Практична робота
2.Збереження презентації: Файл/Зберегти як/Робочий стіл/6 клас /Практична робота/ім’я презентації
1.Створіть презентацію для ілюстрації вірша Т.Г. Шевченка за наведеним сценарієм. Матеріали до презентації містяться у папці 6 клас/Практична робота
2.Збереження презентації: Файл/Зберегти як/Робочий стіл/6 клас /Практична робота/ім’я презентації