Українська мова , образотворче мистецтво .
( конспект інтегрованого уроку для 2 класу)
Курачанська В.Л.
Тема : Розвиток мовлення .Складання тексту-опису « Весняна квітка »; образотворче мистецтво « Малювання весняних квітів ».
Мета : Розвивати зв’язне мовлення , вчити складати текст – опис ; формувати вміння передавати в малюнку будову , форму і колір натури, розвивати спостережливість учнів ; вчити бачити і відчувати красу природи.
Обладнання : малюнки та ілюстрації квітів .
Хід уроку :
1.Актуалізація опорних знань.
Учитель : Відгадайте загадку.
Тепло стало на дворі,
Синє небо у горі ,
Сонце промінь шле землі,
Прилітають журавлі.
Вже у лісі там і тут
Перші проліски цвітуть.
Кучерява , запашна
В гості йде до нас …( Весна )
Учитель. Яку красу несе весна ?
( після відповіді дітей учень читає напам’ять вірш.)
Ой , які хороші квіти ,-
Мов веселка розцвіла !
Всюди квіти , всюди квіти ,
Бо прийшла пора .
2.Мотивація навчальної діяльності
Сьогодні на уроці ми познайомимось з первоцвітами , навчимось малювати їх словами та фарбами, складемо твір опис . Щоб малювати квіти , треба уважно розглянути долину , вивчити її форму , колір.
3.Робота над матеріалом уроку.
Учитель .У березні , коли вночі тримаються морози , а вдень ласкаво пригріває сонечко , з’являються білосніжні квіти .Як називається ця перша весняна квіточка ? ( Підсніжник )
Учитель .У весняний танок цвітіння вступає синьоокий вісник неба.
Учень. Я маю очі голубі , такі , як неба синь.
Росту між кленів і дубів ,
Люблю і сонце й тінь.
Відгадайте , що за квітка ,
Бо мене не буде влітку . ( Пролісок )
Розповідь учителя.
Підсніжник називають квіткою надії , а чому це так , ви дізнаєтесь , коли послухаєте легенду про підсніжник .
1 учень. Тримаючи підсніжник розповідає : Коли перші люди були вигнані з раю , ішов сніг , і Єва дуже змерзла .Щоб її зігріти і подати надію на кращі часи , сніжинки перетворились у ніжні квіти підсніжника – провісника тепла , символа сподівань на краще майбутнє.
2 учень.Тримаючи пролісок розповідає :народ Німеччини називає цю квітку блаустерн – блакитна зірка .Ця назва найточніше відображає красу і ніжність проліска.
4. Групова робота .Складання тексту опису .
1, 2, 3 групи описують – підсніжник .
4,5,6 групи описують – пролісок .
На дошці записані опорні слова та малюнковий план ( частини рослин )
Лексична робота.
– Як ви гадаєте, чому ця квітка так називається? (бо росте у лісі) ( росте з під снігу)
– До слова пролісок доберіть із тексту вірша ознаку за кольором. (синенький) , підсніжник – біленький .
– Які інші ознаки цієї квітки ви хотіли б назвати? (Ніжна, тендітна, маленька, духмяна)
Орфографічна робота.
– Який звук ми чуємо у кінці слів нагадують, люблять? (м’який приголосний)
– Як позначається такий приголосний на письмі? (знаком м’якшення)
– Як напишемо ці слова? (з м’яким знаком)
– Де ми чуємо м’який приголосний у слові маленькі? ( у середині)
– Як позначимо м’якість цього приголосного на письмі? (знаком м’якшення)
– Зверніть увагу, як пишеться слово розпустилися! (записати це слова на дошці) У цьому слові перша частинка роз- завжди пишеться з літерою «зе».
– Вставте пропущені літери у словах, скориставшись перевірними словами. Вони допоможуть вам написати ці слова без помилок (таблиця).
з…лений – зелень
л…сточки – лист
сп…си – спис
Усний опис квітки проліска за планом.
Якого кольору квіти проліска? Підсніжника ?
Вони великі чи маленькі? На що схожі?
Яке листя має пролісок? Підсніжник ?На що воно схоже?
Чи пахнуть ці квіти?
Чому треба бережно ставитися до них?
Складіть текст- опис за опорними словами та малюнковим планом , уважно розглянувши квітку.
5.Самостійна робота учнів ( написання творів ).
Зразки творів.
Підсніжник
Ще навкруги біліє сніг , а на галявинах , які пригріло сонечко , визирають сміливі підсніжники.
Ці скромні квітки милують око ніжною красою .На тендітному світло-зеленому стебельці стоять вони , опустивши білі голівки .І тільки зелені листочки – списи тягнуться вгору.
Пролісок
Між довгими гостренькими листочками проглядають голубі , як неба синь , очі проліска .На тоненькому зеленому стебельці декілька вінчиків .Кожен вінчик
Має шість видовжених пелюсток .Хоч пролісок і немає приємних пахощів , він завжди радує наш зір.
6.Прослухування текстів.
7.Аналіз та корекція складених текстів.
8.Фізкультхвилинка.
Уявіть себе цибулинкою підсніжника або проліска ( діти присідають , пригнувши голівку до ніг , обійнявши коліна руками )
Ваша голівка – то голівка квітки ( діти піднімають голівку )
Ваші руки – то листочки ( руки повільно піднімаються )
Ви пробуджуєтесь , листочки , квіточки тягнуться до теплих весняних промінців ( діти повільно піднімаються , простягають руки вгору ).
Ви відчуваєте , як хочете жити , щороку квітчати рідну землю.
9.Малювання квітки з натури.
Учитель. Ви склали опис квітки , а зараз ви намалюєте цю квітку з натури.
Що значить малювати з натури ?
( Коли ми малюємо , дивлячись на когось чи на щось , це називається малювати з натури ).
_ Демонстрація послідовності малювання.
Визначаємо місце малюнка на папері , він має бути не дуже великий і не надто малий .
Малюємо загальну форму стеблини . листочка , квітки і чітко промальовану кожну пелюстку квітки ( малюнок з дошки витерти )
_ Самостійна робота учнів.
10.Підсумок уроку.
Організація виставки робіт вибірково.
Учитель. Чарівний світ зеленого царства живе за законами матінки - Природи .Людина – частина живої природи , але на жаль , вона про це забуває .Скажіть мені , будь ласка , милі діти , чи можна рвати ці весняні квіти ?
Учні читають вірші.
1.Ми завжди були б щасливі ,
І пахучі , і красиві ,
Якби в полі , в лісі , в лузі
Бачили їх тільки друзі .
Ті які б нас не топтали ,
Без потреби не зривали.
2. В червону книгу ми занесли
Світ неповторний та чудесний ,
Що поступово вимирає ,
Давно рятунку в нас благає.
3.Невже в майбутньому у світі
Не будуть квітнуть дивні квіти-
Конвалія й фіалки ніжні,
І вісник березня- підсніжник.
4.Невже ми більше не побачим
Як сон-трава росою плаче ,
Троянда степу , квітка мрій ,
Жар – цвітом землю не зігріє.
Ми всі господарі природи ,
Тож збережемо її вроду.
11.Домашнє завдання.
Знайти вірші та загадки про інші весняні квіти.