Інтегрований урок
з української мови, основ здоров’я, трудового навчання
за казкою Зірки Мензатюк «Борщ»
для учнів 4 класу ЗПР
Трояновська Олена Сергіївна
Тема: Рід іменників. Віднесення іменників до одного з родів.
Розрізнення продуктів харчування за назвою - овочі, овочеві страви.
Виготовлення аплікації з природних матеріалів.
Мета:
Предметні компетентності.
Українська мова:
Формувати вміння визначати рід іменників, аналізувати почутий текст, висловлювати власні судження.
Основи здоров’я:
Розвивати вміння розрізняти продукти харчування за назвою - овочі, овочеві страви, відрізняти корисні продукти.
Трудове навчання:
Формувати вміння підбирати деталі відповідно до зразка, розвивати зорове сприймання, дрібну моторику.
Ключові компетентності.
Активізувати пізнавальну діяльність.
Розвивати мислення,зв’язне мовлення.
Збагачувати словниковий запас.
Обладнання: підручник, збірка Зірки Мензатюк «Зварю тобі борщику», презентація, відеоурок «Рід іменника», картки, дидактичний матеріал «Овочі»
Тип уроку: інтегрований
Хід уроку.
І. Нервово-психологічна підготовка (в колі на килимку)
Жили собі тато з мамою і мали донечку і синочка.
Донечку звали Олеся, а сина – Івась.
Доня була вже школярка, а синок – маленький. Хороше, розумне хлоп’я, чубчик у нього білявий, тільки ж на лихо, дрібне та худе, та бліденьке. Батьки вже й так, і сяк клопоталися – нічого не помагало.
Коли це одного разу зайшла до них знайома знахарка, що розумілася на різному зіллі. Подивилася на Івася, похитала головою.
– Знаю, – каже, – як вашій біді зарадити. Треба, щоб зібралися сім мудрих лікарів, а восьмий такий собі, та й дали Івасеві кожен свого ліку. Тоді він поправиться.
Почувши таке, тато з мамою, ще більше зажурилися. Це ж стільки пігулок дитині ковтати, аж від восьми лікарів.
І Олеся засмутилася. Вийшла на город, сіла на межу коло грядки.
– Де тих лікарів узяти? – мовила вголос, задумавшись.
– Мудрі то ще знайдуться, але хто признається, що він такий собі лікар?
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Бліц-опитування «Хто швидше?»
-Яку частину мови вивчаємо?
-Що таке іменник?
-На яке питання відповідають назви істот?
-Наведіть приклади.
-Яке питання ставимо до назв неістот?
-Наведіть приклади.
-З якої букви пишемо власні назви?
-Наведіть приклади.
-За чим змінюються іменники? (за числами)
ІІІ. Метод «Передбачення»
Сьогодні продовжимо вивчати іменник. Розгляньте малюнки, виконайте завдання і спробуйте здогадатися, яка мета сьогоднішнього уроку.
1. Згадайте героїв нашої казки
Тато, мама, донька, синочок, дитятко, хлоп’я. Яким словом можна їх всіх назвати? (сім’я) Тут є і хлопчики і дівчатка, люди різного роду. На уроці будемо визначати рід іменників, дізнаємося, як правильно це робити?
2. Назвіть предмети на малюнку
Доберіть загальну назву до інших предметів (овочі)
Що зайве? (полуниці).
Як називаються страви приготовані з овочів? (овочеві)
На уроці ми будемо говорити про овочі та страви з овочів.
Підсумуємо: мета уроку
*Разом закінчити казку, підібрати назву до неї, відгадати, які ліки знайшла Олеся для братика.
*Навчитися відносити іменники до одного з родів.
*Дізнатися, які овочеві страви готує український народ, чим вони корисні.
ІV. Усвідомлення та систематизація нового матеріалу.
1.Ми вже знаємо, що іменники бувають різного роду.
Щоб дізнатися, як правильно визначити рід іменника подивимося відео
(перегляд фрагменту відео уроку «Рід іменника»)
2.Розучування віршованого правила
Дітям пам’ятати слід,
Що іменник має рід.
Чоловічий - значить «він»:
Учень, хвіст, портфель, пінгвін.
А жіночий рід - «вона»:
Дружба, ластівка, весна.
Є й середній рід - «воно»:
Вухо, яблуко, вікно.
3. Ось тепер зможемо правильно визначити рід наших іменників.
( На дошці зображення трьох будиночків, на яких записані роди. Завдання учнів підписати іменники відповідно до їх роду)
4.Повернемося до нашої казки.
Олеся вийшла на город і хтось обізвався до неї. Щоб дізнатися, хто це був треба виконати завдання.
Самчервонийачубзелений (Буряк)
2. Індивідуальне завдання: складання пазлу (буряк)
- То буряк червоний! Стоїть гордовито, листя в боки, чуб кучерявиться.
- Я, - каже, - добрий і на рани, і щоб не болів живіт. Я вже не одному недужому допоміг.
- Маєш тобі! Лікар у нас на городі! – здивувалася Олеся.
- Я теж мудра лікарка, я лікую від різних хвороб, - почулося з іншої грядки.
Що об’єднує ці страви?
Капусняк, голубець, салат, пиріжок, запіканка (страви з капусти)
- Справді, то капуста не втерпіла, що її не хвалять.
«Капуста є овочем, який постійно підтримує бадьорий і веселий, спокійний настрій» - писав великий математик і філософ Піфагор.
- От і друга знайшлася, - зраділа Олеся. – Чи тут часом немає ще й третього лікаря?
- Як нема? – відгукнувся овоч.
Він довгий але не огірок і не баклажан.
Розгляньте малюнки продуктів, які містять багато вітамінів, знайдіть цей овоч і запишіть назву (морква).
- Хіба хтось краще за мене полікує очі? Звісно, ні! – відгукнулася морква.
Фізкультхвилинка для очей.
Завдання
Зав’язати очі, підійти до відерця, запустити в середину руку, знайти предмет і назвати його ( відерце з квасолею, в ній цибуля)
Ви вже здогадалися далі виткнулася цибуля.
Я гостра, як ніж, тому болячки мене бояться!
А у мене навіть лушпиння лікує! – обізвалася квасоля.
( можна показати дітям, як проростає квасоля)
А про мене забули? Я лікую й сира, й печена.
Робота з карткою.
Прочитайте речення. Визначте рід виділених іменників.
Картопля для українців — основний продукт харчування. Недарма її вважають другим хлібом. З картоплі можна приготувати безліч різних смачних страв, наприклад: картопля-фрі, картопляники, деруни, картопля варена, смажена, пюре, вареники з картоплею. Картопля – це справжня вітамінна комора. ЇЇ використовують для лікування органів дихання при простудах, як засіб проти опіків.
Перелічила Олеся – вже їх шестеро.
А сьомою буду я, петрушка! – пролунав тоненький голосок із зеленої грядки.
І вона роззирнулася по городу, аж за тин подивилася. А за тином, на узліссі виріс гриб-боровик, шапка – як тарілка.
– Візьміть, - каже, - мене до гурту! З мене лікар не вельми вправний, зате як страву присмачу та припахчу, то й недужий їстиме.
– Чудово!- заплескала в долоні Олеся. – Є й восьмий, такий собі лікар. Ходіть зі мною в хату!
Побачила її мама та й питає:
– Що ти, Олесю, принесла? Хочеш, аби я все зварила?
– А зваріть, мамо. Будуть ліки для Івася.
Мама заходилася варити. Накришила буряка – то лік перший, налущила квасолі – то другий лік, додала моркви, капусти, картоплі, петрушки, засмажила цибульки –от і є сім ліків, а з гриба-боровика лік не дуже, зате ж пахощі! Покуштувала:
– Солі саме враз, бурякового квасу досить, вкину ще червоного перцю, трішечки, одну дрібочку, та ще сметанку-білянку – ось і готово!
Аж тут хтось у вікно стукає.
Тим часом Івась умостився за столом:
Мама подала, з’їв Івась ложку – ліва щічка порожевіла, з’їв другу – права зарум’яніла. Виїв усю миску та й засміявся.
Бо як не засміятися, як не подужчати від хорошого, червоного, здорового….!
(вставити потрібне слово в речення)
Інформаційна хвилинка:
Написала цю казку Зірка Мензатюк. Її збірка «Зварю тобі борщику» - це чарівні казки, які знайомлять з українською кухнею та традиціями. Казки, які розповідають про пригоди Олесі та Івася, розказують не лише про смачнючі українські страви, але й про цінності овочів та користь їжі.
Тут і про борщ, кашу і вареники, є й про голубці та навіть картоплю, яєчню й ковбасу. А на десерт узвар, полуниці, млинці та калачі.
V. Фізкультхвилинка (хоровод)
В давнину борщ був спеціальною (ритуальною) їжею, яку приносили в жертву дощовим хмарам. І промовляли закличку, яку ми знаємо:
Іди, іди, дощику,
Зварим тобі борщику
В зеленому горщику.
Цебром, відром, дійницею
Над всякою пашницею.
VІ. Закріплення вивченого матеріалу.
1. Робота в зошиті. Каліграфічна хвилинка
Щщ Бб Рр
Бо рщ що ро
Борщ, український борщ
Складання та записування речень.
Борщ варять з овочів. В Україні борщ вважався символом здоров’я.
2. З поданих слів дівчатка вибирають іменники жіночого роду, хлопчики чоловічого роду, повинні залишитися іменники середнього роду.
Квасоля, буряк, салат, кріп, пиріг, часник, цибуля, вареник, сало, морква, хліб, перець, пюре.
3. Назвати овочі з яких варили борщ у казці, підібрати відповідні малюнки.
Якщо борщ варять з овочів, то це…(овочева страва)
Які ще овочеві страви ви знаєте?
Чим корисні овочі? (містять вітаміни та мікроелементи корисні для здоров’я та допомагають протистояти хворобам)
В якому вигляді вживають овочі?
Інформаційна хвилинка.
Українській кухні властиві різноманітні способи приготування: смаження, тушкування, варіння, печіння, запікання. Україна здавна славилася на весь світ своєю кухнею. Але є в українській кухні страва страв – його Величність Борщ. В Україні борщ вважався символом міцної родини: усі інгредієнти у горщику варяться, бурлять, а потім, мліючи, передають свої аромати і смаки одне одному, стають одним цілим, багатим, наваристим, густим. Борщ - це символ надійного даху над головою, родинного тепла, сімейної злагоди і спокою.
VІІ. Практична робота учнів. Виготовлення аплікації з квасолі.
Люди навчилися заготовляти овочі на зиму, вони складають їх у спеціальні сховища. Деякі овочі люди консервують у скляних банках. Сьогодні ми створимо аплікацію «Квасоля на зиму».
Для цього необхідно вибрати квасолю певного сорту з коробки і наклеїти на шаблон скляної банки.
VІІІ. Підсумок уроку.
- Що нового дізналися на уроці?
- За чим змінюються іменники?
- Що допомогло вам визначати рід іменників?
- Які страви готують українці? Чим вони корисні?
ІХ.Оцінювання навчальної діяльності учнів на уроці.
Х. Домашнє завдання: записати з мамою рецепт борщу своєї сім’ї.