Інтегрований урок з української мови та літературного читання

Про матеріал
Розкрити образ великої людини - Святого Миколая, який увійшов у народну свідомість як заступник,чудотворець, помічник; сприяти розвитку і мотивації до добрих вчинків; розвивати зв'язне мовлення, збагачувати словниковий запас; виховувати віру в силу добра,повагу до народних традицій.
Перегляд файлу

 

 

Інтегрований урок з української мови та літературного читання

Тема:Зима щедра святами. Свято Миколая.

Мета:розкрити образ великої людини- Святого Миколая, який увійшов

              у народну свідомість як заступник, чудотворець, помічник; озна-

              йомити зі святом Святого Миколая; сприяти розвитку мотивації до

              добрих вчинків; формувати вміння використовувати знання в неста-

              ндартній ситуації, доброзичливе ставлення до членів команди та су-

              перників; розвивати зв’язне мовлення, збагачувати словниковий запас;   

              виховувати віру в силу добра, повагу до народних традицій.

Хід уроку

І.Організація класу.

Вчитель:

Холодно в полі, в саду, на городі.

Зима мандрує по нашій господі.

Тепло і затишно в класі у нас

Доброго дня, я вітаю всіх вас!

 

-Діти, у мене в руках парасолька. Як ви думаєте, навіщо вона мені?

-Для того, щоб ніяка мряка, сніг, дощ, похмура погода не зіпсували сонячного настрою, який, я сподіваюся, буде працювати  нас сьогодні на уроці.

Кажуть:

Якщо посміхнутися перехожому-він посміхнеться у відповідь.

Якщо посміхнутися небу і сонцю- хмари розійдуться.

Якщо посміхнутися Всесвіту-трапиться щось казкове.

Давайте посміхнемося губами, долонями, очима, серцем

усім присутнім  цьому класі.

 

А працювати  ми сьогодні  будемо під таким девізом:

                                  Зібратися разом- це початок,

                                  Триматися разом-це прогрес,

                                   Працювати разом- це успіх.

               Г.Форд

 -  Сьогодні працювати ми будемо в групах.

-Діти, у нашому класі сьогодні свято. До нас завітали гості. А яка зараз пора року?(В.д.)

-Саме зима приносить дуже багато свят. А які ви знаєте зимові свята?

У народі кажуть, що взимку скільки днів, стільки й свят. Але одним із головних є день Святого Миколая. А коли його святкують?(В.д.) Так, саме сьогодні.

То ж запишіть число та класна робота. А також каліграфічно спишіть з дошки речення: 19 грудня- День Святого Миколая

 

 

 

-Сьогодні ми дізнаємося, чому всі християни так шанобливо ставляться до святого Миколая, чому його називають заступником, угодником, чудотворцем і помічником; познайомимося з традиціями українського народу, пов’язаними зі святом Святого Миколая.Будемо вчитися брати з нього приклад- робити добро.

Народна мудрість говорить: «Хто людям добра бажає, той і собі має»

 

-Діти, то хто такий Святий Миколай? Хто ж цей гість із неба, на якого так чекають діти? Це було домашнє завдання і кожна група готувала повідомлення до уроку.

 

1).Микола-угодник ( той, діла якого угодні Богу)-один із                            найулюбленіших святих нашого народу, з іменем якого пов’язано безліч переказів. Купці, мореплавці та мандрівники бачили у Святому Миколаєві свого охоронця та заступника. Миколая шанували козаки війська Запорізького.

 

2).Народився Святий Миколай у місті Патар, що в Південній Італії.

Після смерті батьків 17-річний Миколай роздав усе своє майно бідним людям і вирушив до Палестини вклонитися святим місцям. Повернувшись, він став священником.

Ще за життя його називали батьком сиріт, бідних, знедолених.

 

3). Відтоді Миколай допомагав усім, хто потребував його допомоги: зцілював хворих, рятував рибалок, запобігав стихійному лихові. Водночас Миколай був людиною скромною, носив простий одяг, їв один раз на день, недосипав, віддаючи нічний час молитвам.

 

4).19 грудня 343 року Миколай помер і був похований у соборному храмі міста Міри. З того часу 19 грудня є днем Святого Миколая і великим святом християн.

 

5).До святого з різними проханнями звертаються як діти, так і дорослі. Він і зараз допомагає бідним, знедоленим, подорожнім, береже від стихійних лих на морі, застерігає від небезпеки.

 

Вчитель:

  Легенда оповідає, що вдачею він був тихий , незлостивий і приходив на допомогу людям у найскрутніші хвилини життя несподівано і завжди так, аби його ніхто не бачив.

  Робив добро, не чекаючи на подяку і славу.

  І в ніч на 19 грудня, до кожної дитини приходить Святий Миколай і кладе під подушку подарунки. Він знає, що цієї ночі, цього дня усі мають бути щасливі. І ті, що дарують подарунки ,і ті, кому їх дарують.

  Бо найбільше щастя в житті- це робити добро!

 - А зараз попрацюємо над текстом, який лежить у вас на партах. А називається

 

 

 

він «Подарунок  Святого Миколая». Я почну читати текст, а дальше ви

продовжите читати самостійно. Після прочитаного потрібно буде переказати текст та  виконати певні завдання кожній групі. А тепер витягніть у мене завдання і дайте відповідь на нього.

 

1)Де жило маленьке Янголятко і коли воно могло стати Янголом-охоронцем якоїсь дитини?

 

2) Звідки вийшов Святий Миколай і чим завантажені були сани?

 

3) Що робило янголятко на землі цілу ніч і до кого заглянуло?

 

4) Знайти і прочитати розмову Святого Миколая з Янголятком на Землі.

 

5) Знайти і прочитати мрію хлопчика.

 

Фізкультхвилинка

-Якщо ти знаєш, що треба бути чемним, вихованим, ввічливим, то встань.

 

-Якщо ти стараєшся бути щедрим, надаєш допомогу іншим, охоче ділишся з товаришем чим-небудь своїм – сплесни в долоні.

-Якщо ти намагаєшся бути чесним, правдивим – тупни ногами.

 

-Якщо ти знаєш, що до людей потрібно ставитися доброзичливо – сплесни в долоні над головою.

 

-Якщо ти вважаєш, що кожен повинен піклуватися про інших, любити ближнього – простягни руки сусіду.

 

-Посміхніться один одному. Ми всі разом можемо дарувати людям добро.

 

-У нас на уроці сьогодні звучали прислів’я. А про що вони?(про добро).

А наступне наше завдання – це з’єднати чвстни прислів’їв.

 

Добрий чоловік людям                          добром платять.

добро чинить і

Усе добре переймай, а                           ніколи не пізно.

Хто людям добра бажає,                      зла уникай.

За добро                                                  той і собі має.

Добро робити                                         нікому не хвалиться.

 

Прочитайте по групах прислів’я по черзі. А одне на вибір запишіть до зошита. Чого вчать нас ці прислів’я?

 

 

-Діти, то який був Святий Миколай?(добрий).

-А зараз виконайте завдання по групах(кожній групі роздаю завдання).

1. Дібрати синоніми до слова «добрий»

2. Дібрати антоніми до слова «добрий»

3. До слова «добрий» дібрати спільнокореневі слова і позначити корінь.

4. У слові «добрий» позначити закінчення, змінивши слово.

5. Придумати і записати речення, в якому слово «добрий» вжито в переносному значенні.

 

Фізкультхвилинка

                                             Пада, пада, пада сніг

                                             І лягає біля ніг

                                             Вітерець легкий літає

                                             І сніжинки піднімає

                                             Ось вони усі гуртом

                                             Закружляли за вікном

                                             Ми також часу не гаєм,

                                             Разом з ними закружляєм.

                                             Підіймемось вгору всі

                                             І присядем до землі.

 

Гра «Хмаринка доброти»

-Діти, летіла хмаринка, вітерець дмухнув і всі сніжинки розсипались. Давайте самостійно виберемо сніжинки лише з добрими словами і запишемо їх до зошита.

(На екрані розміщені сніжинки, на яких написані слова: радість, усмішка, доброзичливість, наполегливість, сум, злоба, щирість, товариськість, подільчивість, жадібність). 

(Прочитати по черзі по групах написані слова в зошиті).

 

А наступна гра називається «Розсипанка».

(Скласти з розрізаних частин зимове свято, дати йому назву,сказати коли святкують,та вказати на традиції його  святкування).

 

-Діти, яке свято ви найбільше любите і чекаєте? (Свято Миколая) А чому?

У мене в руках «Скринька доброти»

Ви писали листи Святому Миколаю і просили щось для себе. А сьогодні ми напишемо коротенький лист, в якому попросимо щось для своїх найближчих, найрідніших людей і вкинемо в цю скриньку. І ці бажання, обов’язково, збудуться.

(Діти пишуть коротенькі листи і вкидають у скриньку)

 

Поетична хвилинка

(Це було також домашнє завдання. Ви готували  рядки молитви до Святого Миколая)

 

 

Святий владико Миколаю,

Тебе я прошу і благаю-

Ти нашим родичам дай силу,

         

           Щоб виховувати нас могли

           І до тієї втіхи, щоб дожили

           Що підросли їх діточки!

 

А українському народу

Ти добру долю принеси.

Усяке зло в лиху недолю

Ти від народу відверни.

           

              А нам в здоров’ї дай зростати,

              Завзяття й силу нам подай,

 

Щоб ми з руїн могли підняти

І звеселити рідний край!

 

-Діти, а які слова вам спадають на думку, коли ви чуєте слово «добро»?

Складання « Асоціативного куща»до слова « добро»:ласка, чуйність, доброта, співчуття,прихильність, щедрість, любов, щирість.

Молодці! А зараз розгадаємо кросворд.

Знайдіть три слова, які заховалися.

Підказка:Як християни називають Святого Миколая?

 

 

urok-mykolay4

 

 

 

 

-Діти, наш урок завершується. Мине не так багато часу, ви станете дорослими людьми. Можливо, хтось буде відомим письменником, а хтось конструктором чи винахідником. І ким би ви не стали, головне, щоб ви були добрими людьми. Ті знання, які ви отримали сьогодні на уроці, вам обов’язково знадобляться в житті.

 

Пограємо ще одну гру, яка називається «Подаруй тепло свого серця»

Пропоную вам взятися за руки і доторкнутися долоньками один до одного. Подаруйте, в думках, один одному тепло свого маленького, але доброго сердечка. Дякую!

 

-У вас на партах лежить по три долоньки різного кольору. Це долоньки успіху. Зараз ми з вами створимо з них букет нашого «успіху» на уроці.

Зелений колір означає, що у мене все вийшло.

Червоний- все вийшло, але були деякі труднощі.

Синій- сьогодні у мене не вийшло нічого.

Виберіть долоньку і поставте у вазу.

Вчитель:

Традиційно до свята Святого Миколая господині пекли «миколайчики». Це медові пряники будь- якої форми, якими пригощали дорослих та дітей.

Сьогодні я також хочу пригостити вас такими «миколайчиками» і подякувати за урок.

docx
Додав(-ла)
Ващенко Тамара
Додано
8 грудня 2019
Переглядів
1573
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку