Урок з української мови
у 3-б класі
вчитель Москаленко Т.П.
школа № 35
м.Чернігів
–2019 –
Урок розвитку зв’язного мовлення №5
Тема. План тексту. Усний переказ тексту за складеним планом.
Мета. Повторити й узагальнити знання учнів про текст. Вчити визначати головну думку кожного абзацу, вибирати суттєве, розпізнавати головне, добирати заголовки, співвідносити їх зі змістом тексту. Розширювати і збагачувати словник дітей, розвивати увагу , спостережливість. Виховувати бережливе ставлення до природи, співчуття і небайдужість до тварин.
Обладнання. Тексти творів з ілюстраціями ( за В.Сухомлинським «Покинуте кошеня», за К. Любицькою «Хто більше злякався», за В.Перепелюком «Синича дружба» ) ,презентація з творчими завданнями до уроку.
Хід уроку
І.Організація класу.
Наш урок уже давно
Час розпочинати.
Будем знов мовлення
Наше розвивати.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
З’єднайте відповідності.
Текст - частина тексту між двома відступами.
Тема - це ціль, з якою створений текст.
Мета - це те про що/про кого/там йдеться.
Абзац - зв’язані за змістом речення.
Висновок: текст -…/учні читають утворені речення/.
ІІІ. Оголошення теми і мети уроку.
-Щоб дізнатися якою буде сьогодні тема уроку, розшифруйте ребус.
-Сьогодні ми повправляємося у складанні планів до текстів, а також будемо переказувати усно тексти за складеними планами.
ІV. Робота з мовним матеріалом.
1.Слово вчителя.
-Щоб навчитися гарно складати план тексту, треба виконати наступні дії /звернемося до пам’ятки/.
Як складати план до тексту
1.Прочитай оповідання, виділи абзаци, або розглянь запропоновані.
2.У кожному абзаці виділити головне, дібрати заголовок.
3.Записати його одним реченням чи словосполученням.
План може бути у формі розповідних або питальних речень.
- Перед тим, як розпочати роботу з 1 текстом, ми спочатку вияснимо про кого воно буде. Відгадайте хто це?
(Дівчинка розповідає: «Я домашня тваринка. У мене пухнаста шерсть, довгі вуса, ніжні подушечки на лапках. Хто я?»)
-Молодці, відгадали, це котик. Зараз ми прочитаємо оповідання «Покинуте кошеня» за В.Сухомлинським.
V. Робота над складанням плану.
2.Складання плану розповідними реченнями. /Діти читають текст, добирають заголовки до абзаців./
План
1.Сіре кошеня на дорозі.
2.Злякане кошеня під кущем.
3.Кошеня в обіймах Наталочки.
(Колективний запис плану на дошці і в зошитах.)
- А тепер перекажіть прочитаний текст за планом. /3 учні/
2. Фізкультхвилинка /Є у оленя свій дім. /
3.Наступний текст у нас буде про дикого звіра. Подивіться на ілюстацію і скажіть, хто це буде? Це маленький ведмедик.
4.Робота над складанням плану питальними реченнями.
-До цього тексту ми складемо план у формі питальних речень. Спочатку прочитаємо текст. Виділяємо головне у кожному абзаці.
Хто більше злякався ?
1.Що робило буре ведмежа?
2.Хто завмер з каменюкою в лапах?
3.Чому ведмежа почало тікати?
- А тепер за цим планом перекажіть зміст тексту. /3 учні/
5.Самостійна робота над складанням плану. /Учні самі обирають у якій формі буде їх план./
- Перед самостійною роботою дещо згадаємо і зіграємо в гру «Хто більше?»/Знає птахів на букву «С».(Сова ,сойка, соловей, сапсан, сокіл, сич, синичка, снігур, сорока, сорокопуд, стерв’ятник.)
- А тепер подивіться на фото скільки видів синичок живе в Україні. Згадайте, які вони? Що потрібно робити взимку ,щоб синички залишились живими?
-А зараз самостійна робота. Складіть план до тексту «Синича дружба».Форму плану обираєте самостійно./Діти читають текст, складають план./
- Прочитайте складені плани. Перекажіть текст за планом.
VІ. Підсумок уроку.
Закінчити речення
-Складати план потрібно, щоб легше …
-Щоб скласти план потрібно …
-Природу треба любити і …