Інтегрований урок з української мови та природознавства
Тема: зв'язок прикметників з іменниками та пристосування звірів на Землі.
Мета:
- повторити і поглибити знання учнів про зв'язок прикметників з іменниками; удосконалювати вміння розпізнавати іменники та прикметники, ставити до них питання; вдосконалювати вміння розрізняти прикметники серед інших частин мови; розвивати і збагачувати словниковий запас, образне мислення та зв’язне мовлення.
- поглибити знання учнів про різноманітність тварин; формувати уявлення про групу тварин ссавців та місце їх пристосування на Землі; удосконалювати уміння доводити й робити висновки, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, здобувати інформацію самостійно; - розвивати уміння аналізувати і порівнювати , визначати істотні ознаки. виховувати бережливе ставлення до природи.
Обладнання: мультимедійне забезпечення, пристрої для зчитування QR-кодів, роздатковий та демонстраційний матеріал.
Хід уроку:
І. Вступна частина
1.1 Організація класу
Ми помандруєм в світ чудовий,
Що гордо мовою зовуть.
Та лиш кмітливість і увагу
З собою взяти не забудь.
1.2. Привітання .
- Доброго дня діти. Доброго дня шановні гості, колеги, батьки.
1.3. Очікування
- Діти, що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?
1.4 Вправа «Долонька».
Мета: передати свою впевненість і готовність до уроку.
Вчитель: І я бажаю Вам не тільки здобути нові знання, але й не втратити почуття дружби, зберегти доброзичливі почуття один до одного.
1.5. Правила роботи в групі. Гра «Мікрофон»
- Яких правил ми повинні дотримуватися?
ІІ. Актуалізація опорних знань
2.1 Вправа «Закінчи речення»
Вчитель читає незакінчені речення , замість пропущених слів показує питання, учні доповнюють своїми відповідями.
Вчитель: Сьогодні ми продовжимо вивчати частину мови, діти допоможіть пригадати яку саме?! Сніг який? (білий, пухкий, холодний….)
Зима яка? (білосніжна, холодна, гарна, весела….)
Мороз який? ( тріскучий, холодний,…)
життя яке? ( цікаве, яскраве,…..)
2.2 Вправа «Мозковий штурм»
Усе, що про прикметник знаємо, пригадаємо.
- Яка тема минулого уроку?
-Яка частина мови називається прикметником?
-На які ознаки вказує прикметник?
-З якою частиною мови зв’язаний прикметник у реченні?
-Яка роль іменника в нашому мовленні? (Без іменників складно уявити наше мовлення – вони основа кожного сказаного нами речення. Тому дуже важливо вживати їх правильно).
2.3 Перегляд казки «Прикметник»
2.4 Робота в зошиті
Вчитель:.
Кожну букву, кожне слово
Я писатиму чудово.
Моя ручка чарівна,
Пише краще всіх вона
- Діти, відкрийте зошити. Запишіть число та вид роботи
- Каліграфічна хвилинка Оо оз зн ок ка ознака
2.5 Робота над словниковим словом. Вправа «Сенкан»
Пояснення вчителя.:Ознака – риса, властивість кого або чого набудь.
(що?) ознака;
(яка?) важлива;
(що робить?) характеризує;
Ознака - характерна риса предмета (учні записують речення ).
Отже ми з вами пригадали, що таке ознака предмета.
2.6. Словниковий диктант.
Рідна, лагідна, найдорожча… /мама/
Пухнаста, руда, хитра…/лисиця/
Прозора, холодна, джерельна…/вода/
Яскраве,тепле, лагідне… / сонце/
Взаємоперевірка : мама, лисиця, вода, сонце.
ІІІ. Основна частина
3.1 Мотивація
Я ознаки називаю:
Гарна, впевнене, швидкі…
Та завжди відповідаю
Я: Яка? Яке? Які?
3.2. Повідомлення теми і мети уроку
Сьогодні діти в нас незвичайний урок. Ми дізнаємося за якими ознаками відрізнити тварин, які пристосувалися до різних умов життя на землі, та закріпимо вміння ставити питання до прикметників, які в реченні пов’язані з іменниками.
ІV. Сприймання та засвоєння матеріалу
4 .1 Робота з підручником. Виконання вправи 297 с.
1)Прочитайте текс. Змініть слова в дужках за змістом, ставлячи до них питання.
2)Спишіть текст самостійно за групами по реченню ( 1 – ша група – 1 речення; 2 – га група – 2 речення; 3 – тя група – 3 речення; 4 – та група – 4 речення). Підкресліть прикметники та іменники. Поставте до них питання.
!!! 3) Самоперевірка самостійного списування
Висновок: питання слід ставити від іменника до прикметника
4)Робота над правилом
Прикметники в реченні зв'язані з іменниками, бо вказують на ознаки предметів. Питання треба ставити від іменника до прикметника.
Наприклад: огірок (який?)
- читання вчителем;
- самостійне читання;
- хорове читання;
- читання хлопчиками;
- читання дівчатками.
5) Аналіз тексту
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
4.2 Добір іменників до прикметників. Перегляд відео
Загадки:
Полохливий, довговухий, сіренький – заєць.
Великий, синій, океанічний – кит.
Нічний, крилатий, літаючий – кажан.
Сірий, сліпуватий, підземний – кріт.
-А може ви щось цікаве помітили? На яке питання відповідають прикметники? Всі прикметники відповідають на питання який?
4.3 Робота з підручником з природознавства ст. 115
Пояснення вчителя. Середовища пристосування звірів.
4.4 Перегляд відео
V. Узагальнення і систематизація знань
5.1 Робота в групах
1) За к`юар кодом відгадати тварину:
І- заєць
ІІ- кит
ІІІ- кажан
ІV- кріт
2) З наведених відповідей знайти вірну за місцем пристосування звірів на Землі.
3)Виписати по два іменники з прикметниками, поставити від іменників до прикметників питання.
4)Перевірка робіт
І- заєць- Ця тварина відноситься до наземних ссавців і відноситься до найчисленнішої за кількістю видів групи, яка поділяється на :
- звірів лісових ( лось, козуля, ведмідь та ін..) та ссавців, які живуть на дереві (білки, мавпи, та ін..);
- звірів відкритих просторів (коні, миші, зайці та ін..).
Запис в зошиті:
Ссавців (яких?) наземних;
групи (якої?) найчисленнішої;
звірі (які?) лісові;
просторів (яких?) відкритих.
Хвилинка цікавих новин
Учень 1. Найбільше наземних звірів, які живуть в вічнозелених тропічних лісах, що знаходяться в Бразилії на континенті Америки, а точніше Південна Америка (на дошку прикріпляється карта Америки).
Учень 2. А в найспекотнішому континенті Африці – можна зустріти найрідшого ссавці на Землі – панголіна. (на дошку прикріпляється карта Африки).
ІІ- кит- Відноситься звір до водних ссавців. Вони все життя, або більшу його частину проводять у водному середовищі. Поділяють на дві категорії:
- водні (кит, дельфін);
- напівводяні ( тюлені, моржі, видри, нутрії та інші).
Ссавців (яких?) водних;
середовищі (якому?) водному;
категорії (які?) водні.
Хвилинка цікавих новин
Учень 3.Найбільшого ссавця на планеті кита- можна зустріти в світовому океані, що складається з чотирьох океанів. А його родичів там де вічна мерзлота – в Антарктиді, поверхня якої вкрита потужним шаром льоду. (на дошку прикріпляється карта Антарктиді).
ІІІ- кажан- Відноситься звір до вузькоспеціалізованою групи ссавців, єдиний представник якої пристосований до польоту.
Групи (якої?) вузькоспеціалізованої;
представник (який?) єдиний;
Хвилинка цікавих новин
Учень 4. Найчисленнішу кількість видів кажанів, що являється єдиним представником, що оволодів вмінням літати, налічують на найменшому континенті Австралії. (на дошку прикріпляється карта Австралії).
ІV- кріт- Підземний ссавець - все життя, або більшу його частину проводить у грунті, знаходячи там притулок і потрібний корм. Представниками є: сліпуватий кріт, сліпак, броненосець.
Ссавець (який?) підземний;
корм (який) потрібний;
кріт (який?) сліпуватий.
Хвилинка цікавих новин
Учень 5. На найбільшому материку Землі – Євразія , що є 1\3 частиною всього суходолу, а саме в Українських надрах землі ми зустрінемо підземного ссавці – крота. Чому саме тут? Тому, що українська земля є найродючішою і найкращою землею в світі.
(на дошку прикріпляється карта Євразії).
Висновок: звірі пристосувалися до різних умов життя на Землі, а саме вони є якими?:
VІ. Підсумок уроку
6.1. Рефлексія
-Якими є ваші враження від уроку?
- Чи справдилися ваші очікування?
6.2. Перегляд відео
VІІ. Домашнє завдання
Ст..125, Впр.299
Додаткова інформація:
1.«Вільний мікрофон»