Тема:Загальна характеристика будови та різноманітність хребетних тварин.
Мета:навчальна – ознайомити учнів із загальною характеристикою типу Хордові, розповісти про особливості будови, життєдіяльності й класифікації хордових, розглянути особливості організації, процесів життєдіяльності й середовище існування хребетних;
розвиваюча - розвивати вміння порівнювати будову та життєдіяльність хребетних тварин, знаходити подібності та відмінності, розвивати пам’ять, спостережливість, увагу, емоції, уяву. Перевірити вміння швидко знаходити відповідь на поставлене питання, працювати в команді, дослуховуватися до думки своїх однокласників, продовжувати розвивати комунікативну компетентність;
виховна - виховувати відповідальне ставлення до тваринного світу, до організмів, що оточують нас у повсякденному житті. Сприяти екологічному вихованню і природоохоронній діяльності.
Обладнання: Підручник, зошит, мультимедійне обладнання, дидактичний матеріал.
Тип уроку: Інтегрований урок.
Слова на дошці:
Я насмілюся стверджувати,
що з усіх знань найкориснішими
для нас є знання природи, її законів.
Ж. Б. Ламарк
Девіз уроку:
«Людина не повинна соромитися цікавості,
яку пробуджує в ній природа».
Ніколас Тімберген
(нідерландський натураліст)
Хід уроку.
I . Організаційний етап. Introduction.
1) Greeting
T: Good morning, boys and girls .
How are you today?
Are you ready to work hard?
2) Aim
Today we have an unusual lesson which will help you to enrich your knowledge of Biology and English at the same time. But I have a problem. I’ve forgotten what our today’s lesson is about. Would you like to help me?
Ps: Yes, of course.
3) Warming-up
T: On this sheet of paper you can see two hidden words. Your task is to guess them choosing a number and answering my question. Who will be the first?
T |
h |
e |
|
a |
n |
i |
m |
a |
l |
|
w |
o |
r |
l |
d |
1 |
2 |
3 |
|
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
|
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
1. Most of you like to drink it in the morning (tea)
2. In summer the weather is usually …… (hot)
3. It’s a line which divides the earth into two hemispheres (equator)
4. It’s one of continents (Africa)
5. The opposite to the word “quiet” (noisy)
6. Rome is the capital of …… (Italy)
7. During this lesson you can do the sums (Maths)
8. It’s a part of the body (arm)
9. It’s a thing of clothes, ladieswear (leggings)
10.It’s a round, green and black fruit (watermelon)
11. It’s a vegetable, which makes you cry (onion)
12. It’s one of hobbies or free-time activities (rollerblading)
13. We mustn’t drop it on the beaches (litter)
14. Sonia is her mother’s …… (daughter)
T: Oh. That’s nice. The topic of our lesson is “The Animal world “.
Отже ми сьогодні розглядаємо тему «Загальна характеристика будови та різноманітність хребетних тварин».
Мета нашого уроку ознайомитися із загальною характеристикою типу Хордові, вивчити особливості будови, життєдіяльності й класифікації хордових, розглянути особливості організації, процесів життєдіяльності й середовище існування хребетних; розвивати вміння порівнювати будову та життєдіяльність хребетних тварин, знаходити подібності та відмінності, розвивати пам’ять, спостережливість, увагу, емоції, уяву. Перевірити вміння швидко знаходити відповідь на поставлене питання, працювати в команді, дослуховуватися до думки своїх однокласників, продовжувати розвивати комунікативну компетентність; виховувати відповідальне ставлення до тваринного світу, до організмів, що оточують нас у повсякденному житті. Сприяти екологічному вихованню і природоохоронній діяльності.
ІІ. Актуалізація навчальної діяльності.
Серед хвиль нашої річки було знайдено послання в пляшці, де тваринам було описано за якими ознаками вони належать до даного типу. Але поки воно до нас дійшло, вода зруйнувала деякі місця в цьому тексті. Багато з тварин розгубилися і потребують допомоги. Відновіть повністю те, що було тут написано. Допоможіть братам нашим меншим.
(робота в парах)
Тип _____________ об’єднує риб, земноводних, плазунів, птахів й ссавців.
Представники типу Хордові мають ___________, що забезпечують життєдіяльність у різноманітніших ______ ________. Заселяють представники цієї групи водне, ґрунтове та _________ середовище. Є серед хордових і __________.
Ознаки, які дісталися хордовим від безхребетних тварин є: 1) ____________ (організми будуються зі спеціалізованих клітин, які об’єднуються в різноманітні тканини, органи, системи органів); 2) наявність ___________порожнини; 3) наявність __________ симетрії тіла, що в багатьох випадках визначає ефективне виконання функцій парними органами; 4) наявність трьох _________ __________.
Визначальною ознакою хордових тварин є наявність _________ – внутрішнього осьового _______, який забезпечує організму надійну опору, _________ і одночасно легкість. Ще однією особливістю хордових є поява і розвиток у них трубчастої _________ _________.
Тип Хордові об’єднує три групи: ______, Личинкохордові та ______ (Хребетні).
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Ми згадали загальні особливості хребетних. Ці знання нам будуть необхідні при опануванні теми уроку.
(Тему записано на дошці).
Сьогодні ми починаємо вивчати тварин, які відносяться до типу хордових. Ми повинні розглянути загальну характеристику цих тварин. З’ясувати за якими особливостями їх відносять до типу хордові. Як вони змогли пристосуватися до різних умов проживання і поширилися по всій планеті. Яка їх роль в житті людей і як господарська діяльність призвела до знищення тваринного світу.
(записують дату і тему уроку)
ІV. Засвоєння нових знань.
(Поділ дітей на групи)
Ви отримали картки на яких зображено класи тварин: плазуни, птахи, ссавці. Ваше завдання. Розгляньте будову даних представників. Поясніть за якими ознаками клас Плазуни, клас Птахи, клас Ссавці відносимо до типу Хордові.
Плазуни - це холоднокровні наземні хребетні тварини, розмноження яких не пов'язане з водоймами і відбувається на суходолі. Більшість видів веде наземний спосіб життя, але деякі з них перейшли до існування в прісних водоймах і навіть морях (вторинноводяні тварини, наприклад, морські змії та черепахи). Відомо близько 8000 існуючих видів плазунів, які поширені на всіх континентах, окрім Антарктиди.
Тіло плазунів поділяється на голову, тулуб та хвіст. Мають чітко означену шию. Кінцівки розташовані по боках тулуба, внаслідок чого тіло начебто торкається субстрату (плазує, звідки й назва класу). У деяких представників цього класу (напр., змії, деякі види ящірок) кінцівки відсутні або редуковані. У черепах розвивається зовнішній скелет - панцир.
Плазунів, характеризуються зроговінням клітин шкіри. Верхній шар епітелію постійно відмирає і злущується. Шкіра суха, практично не має залоз, вкрита роговими лусками, щитками або пластинками. Покриви є засобом захисту від механічних ушкоджень та від втрати вологи, що є дуже важливим для існування в посушливих умовах. Ріст плазунів супроводжується періодичним линянням, оскільки старий покрив заважає їхньому росту. Цей покрив скидається або пластинками (ящірки), або цілком, на зразок панчохи (змії). Поки новий покрив не зроговів, тварина росте за розмірами.
Птахи – це теплокровні яйцекладні наземні хребетні з передніми кінцівками, перетвореними на крила, тіло яких вкрито пір’ям. В основному це тварини, що добре літають. Є представники, що пристосувалися до життя на поверхні землі й у водному середовищі. Поширені на всіх континентах, у всіх кліматичних зонах. Харчуються в основному тваринними організмами (від дрібних безхребетних до ссавців), але є й рослиноїдні види.
Основні прогресивні ознаки класу Птахи.
- Значний розвиток центральної нервової системи;
- Високорозвинена здатність до терморегуляції, що зумовила відносно сталу температуру тіла;
- Добре розвинена здатність до пресування в повітрі (у більшості представників);
- Виражена турбота про потомство (висиджування яєць і вигодовування пташенят);
Форма тіла й розміри.
Тіло птахів, обтічної форми, що зумовлює зменшення сили тертя у повітрі під час польоту. Є дві пари кінцівок, перша з яких видозмінюється в крила. Тіло розділене на голову, тулуб, кінцівки та хвіст. Чітко виражена шия, що має високу рухливість, завдяки чому птах може не тільки спритно збирати корм та озиратися на всі боки, а й чистити дзьобом пір’я черевця, крил, спини й хвоста. Голова в птаха невелика, округлої форми, з витягнутим уперед досить довгим і тонким дзьобом, покритим роговим чохлом. Дзьоб складається з двох частин: верхньої — наддзьобка і нижньої — піддзьобка. В основі наддзьобка відкриваються ніздрі. З боків голови містяться великі круглі очі, трохи нижче й позаду них під пір’ям сховані вушні отвори. За допомогою передніх кінцівок — крил — птах літає, їх поверхні підтримують птаха в повітрі.
Ходить птах, спираючись на пальці задніх кінцівок — ніг. Нижня частина ніг
і пальці з кігтями вкриті грубою шкірою з роговими лусочками.
Ссавці — найбільш високоорганізована група хребетних. У всіх системах органів вони мають прогресивні зміни. У сучасній фауні налічується 4–4,5 тис. видів. Характерне значне поширення по всій земній кулі: освоїли не тільки сушу, а й повітряне (кажани), і водне (кити, тюлені) середовища.
Тіло ссавців складається з голови, шиї, тулуба, хвоста і двох пар п’ятипалих кінцівок (у дельфіна кінцівки видозмінені); кінцівки розміщуються під тулубом; тіло ссавців укрите волосяним покривом, вони — теплокровні тварини тощо.
Зовнішній вигляд і розміри ссавців дуже різноманітні: від 4 см завдовжки при масі 1,2 г (карликова білозубка, або землерийка-крихітка) до 4,5 м завширшки при масі до 7,5 т у наземних ссавців (африканський слон), а у водяних — до 33 м довжини при масі до 150 т (синій кит). Будова окремих органів і систем відображає високу організацію ссавців у цілому.
Тіло ссавців поділяється на голову, шию, тулуб, хвіст (у деяких представників відсутній) і дві пари п’ятипалих кінцівок (у китоподібних атрофується задня пара ніг).
Покриви майже всіх ссавців представлені шкірою, укритою шерстю. Шкіра має складнішу будову, ніж в інших хребетних. Вона двошарова, досить товста і міцна. Зовнішній її шар — епідерміс, під ним розташовується власне шкіра (дерма), а під нею — шар підшкірної жирової клітковини.
Волосяний покрив оберігає тіло від зайвої втрати тепла та захищає його від пошкоджень.
У водяних видів (кити, тюлені) підшкірний жир оберігає тіло від зайвої втрати тепла.
У процесах терморегуляції беруть участь шкірні кровоносні судини, діаметр яких може змінюватися в широких межах, і потові залози, випаровування секретів яких з поверхні шкіри підвищує тепловіддачу. Потові залози розвинені у ссавців різною мірою. Вони відсутні у лінивців, китоподібних, слабко розвинені в собак і кішок.
Крім потових, у ссавців є сальні та пахучі залози (видозміна потових або сальних залоз). Сальні залози утворюють жироподібний секрет, який служить для змащування волосся і поверхневого шару епідермісу. Виділення цих залоз забезпечують незмочуваність шерсті водяних тварин. Секрет пахучих залоз відіграє велику роль у житті ссавців (разом із сечею й іншими виділеннями). Пахучі виділення служать засобом внутрішньовидового спілкування. За їх допомогою тварини мітять межі зайнятих ними ділянок, знаходять своїх дитинчат. Вони мають велике значення в шлюбній поведінці. Видозмінами потових залоз є молочні залози.
Епідерміс шкіри утворює численні похідні — нігті (людина і примати), кігті (хижаки), копита (коні, корови, бегемоти), роги (носороги, олені), луски. Видозміною волосся є вуса (у кішок), щетина (у свині) і голки (у їжака і дикобраза).
Будова того або іншого придатка епідермісу перебуває в прямій залежності від умов існування і способу життя звірів. Так, у звірів, що лазять, пальці мають гострі заломлені кігті. У видів, які риють нори, кігті тупі та сплощені. У великих ссавців, які швидко бігають, розвиваються копита, при цьому в лісових видів (олені, лосі) копита широкі та плоскі.
Animal quiz
T: Let’s take an animal quiz and check how well you know the animal world. Listen to the information and decide if you agree or disagree with statements
1. Lions can run very fast (+)
2. Sheep are sometimes very clever (-)
3. Bats always live in caves. (-)
4. Dolphins usually live together in groups (+)
5. Whales often eat sharks (-)
6. Octopuses sometimes live in rivers (-)
7. Insects never have eight legs (+)
8. Monkeys always eat carefully (-)
9. Camels only drink once a year (-)
10. Dogs eat very slowly (-)
11. Monkeys will soon learn how to speak English (-)
12. Some monkeys have already learned how to paint pictures. (-)
13. Dolphins often communicate with each other (+)
14. People can’t understand dolphins yet (+)
15. Swans are never dangerous (-)
16. Swans usually swim very fast (-)
17. Bears are sometimes dangerous (+)
18. Butterflies often live in houses (-)
19. Monkeys eat very quietly (-)
20. Dinosaurs lived about ten centuries ago. (-)
21. Cats are always afraid of dogs. (-)
22. Dogs have lived with people since about 1000 years ago (-)
V. Relaxation.
T: Let’s sing “The more we get together”
Різноманітність тварин.
Різноманітність плазунів |
|||||
Ряди плазунів |
|||||
Лускаті
|
Черепахи - мають кістковий панцир, з якими зростаються кістки скелета
|
Крокодили - пристосовані до напівводного способу життя, - зуби мають корені, - серце чотирикамерне
|
Групи птахів |
Особливості будови й життєдіяльності |
Представники |
Пінгвіни |
Оперення коротке, щільне, без аптерій, грудина і грудна мускулатура добре розвинені. Крила перетворені на ласти (вкриті лускоподібним пір’ям). |
Імператорський пінгвін, пінгвін Аделі, галапагось кий пінгвін |
Безкільові птахи |
Пір’я примітивне, без щільного зчеплення борозенок. Передні кінцівки (крила) недорозвинені або відсутні, задні кінцівки довгі й міцні, добре розвинені. Грудина невелика, кіль відсутній |
Африканський страус, ему, казуарі, нанду, ківі |
Горобцеподібні |
Найбільший ряд птахів за кількістю видів. Зовнішній вигляд представників дуже різноманітний. Більшість видів дрібні, але є середні й великі (родина Воронові) види. |
Ворон, грак, галка, ластівки, повзик, сіра ворона |
Куроподібні |
Крила короткі, широкі. Політ стрімкий, але нетривалий. Ноги сильні, пристосовані до розгрібання ґрунту. |
Курка, індичка, цесарка, тетерев, сіра куріпка, перепел, глухар, рябчик |
Соколоподібні |
Хижі птахи з гачкоподібним дзьобом і довгими вигнутими кігтями. Дрібні, середні або великі нагніздні птахи. Денні хижаки з добре розвиненим зором. |
Беркут, боривітер, чорний шуліка, тетерев’ятник |
Лелекоподібні |
Переважно навколоводні птахи з довгими дзьобом, шиєю та ногами. Дрібні, середні або великі нагніздні птахи. Майже всі види перелітні. |
Сіра чапля, велика й мала білі чаплі, білий і чорний лелеки. |
Групи ссавців |
Особливості будови й життєдіяльності |
Представники |
1. Комахоїдні |
Зуби не диференційовані. Півкулі головного мозку без звивин. Щелепи у вигляді витягнутого хоботка. |
Їжак, кріт, землерийка, звичайна хохуля. |
2. Рукокрилі |
Між передніми й задніми кінцівками натягнута шкірна перетинка (крило). Зуби слабко диференційовані. Розвинута ехолокація. |
Кажани: підковоніс, вечірниця, довгокрил звичайний, нічниця, нетопир. |
3.Гризуни |
Добре розвинуті самозагострювальні різці (ростуть усе життя). Клики відсутні. |
Водосвинка, білка звичайна, дикобраз, соня, миша, ондатра, сліпак . |
4. Зайцеподібні |
Подібні до гризунів, верхніх різців дві пари. Задні кінцівки більші за передні. |
Зайці: біляк, русак, кролик |
5. Хижі |
Великі клики, різці дрібні. По одному кутньому зубу з кожного боку перетворилися на хижий зуб. Міцні кінцівки. |
Вовчі: вовк, собака, лисиця, песець, шакал, рись, гепард, кіт. Куницеві: видри, соболь. Ведмедеві: бурий, білий ведмідь, єноти. |
6. Ластоногі |
Форма тіла рибоподібна, кінцівки перетворилися на ласти. Товстий шар жиру під шкірою. Виходять на суходіл. |
Тюлені, котики. |
7. Китоподібні |
Тіло торпедоподібне. Передні кінцівки перетворені на ласти, задні – відсутні. Хвостовий плавець – орган руху. Під шкірою є товстий шар жиру |
Дельфін-білобочка, морська свиня, чорноморська афаліна, кити, кашалоти. |
8. Парнокопиті |
На кінцівках чотири або два пальці, які вкриті копита. Відсутні ключиці. У жуйних шлунок чотирикамерний, у нежуйних - однокамерний |
Нежуйні: свині, бегемоти. Жуйні: олені, козли, барани, бики, жирафи, олень благородний, косуля, зубр. |
9. Непарнокопиті |
Один або два пальці, з копитом – третій. Шлунок однокамерний. У товстому кишечнику симбіотичні бактерії, які допомагають перетравлювати їжу |
Коні, зебри, віслюки, носороги, кулани . |
10. Примати |
Дуже розвинені великі півкулі, кора має борозни та звивини. Кінцівки хапального типу, великий палець протипоставлений іншим. На пальцях нігті. Очі спрямовані вперед. |
Горили, шимпанзе, орангутанги. |
T: Now let’s improve your knowledge about animals. Find a description for each category of animals
1) Birds animals which have weathers and wings
2) Mammals animals which give birth to babies and feed their young with milk
3) Reptiles animals with scaly skins which lay eggs
4) Insects small animals which have six legs and, most of them , wings
5) Carnivores animals which eat meat
6) Herbivores animals which eat only plants
7) Endangered species animals which are in danger of extinction
8) Wild animals which live in natural surroundings
9) Tame animals which live or work with people
10) Farm animals animals which live on the farm
T: On the blackboard you can see categories of animals: birds, mammals and reptiles. Your task is to name the animal and match it with a certain category. For example, this is a dog. It is a mammal.
T: Finish sayings
As brave as … (a lion)
As cunning as … (a fox)
As heavy as … (an elephant)
As dirty as … (a pig)
As tall as … (a giraffe)
As busy as … (a bee)
As funny as … (a monkey)
As slow as … (a tortoise)
As hungry as … (a dog)
У природі все тісно пов’язане з навколишнім середовищем: із землею, річками, тваринами і рослинами. Наприклад, тварини дихають киснем, що міститься в повітрі. Так само, як і без корму, більшість із них не можуть жити без води. Тварини не змогли б вижити без сонячного тепла і світла. Ми змушені навчитися жити в мирі і злагоді з природою. У кожній місцевості є тварини, яких залишилося дуже мало. Так, вони зникають, бо люди на них полюють, знищують місця їхнього мешкання – ліси, луки, забруднюють озера і ріки. Тому тварин потрібно охороняти.
Кожна країна, і наша країна не виключення, має свою Червону книгу. До Червоної книги занесені тварини, яким загрожує небезпека зникнення із Землі, а деякі з них вже зовсім зникли.
(перегляд відео)
(Повідомлення дітей)
Англійський природодослідник Ч.Дарвін зробив висновок, а вчені неодноразово підтвердили, що дуже багато тварин належать до рідкісних. На Землі відбувається постійна зміна її мешканців. В світі тварин кожний вид існує близько 1млн.років. Поступово він старіє і через деякий час зникає. Замість нього з’являються нові види. Уявіть, яка тварина з’явиться в недалекому майбутньому. Зобразіть її на малюнку і дайте назву.
(діти малюють)
T: In conclusion I’ve prepared one more interesting occupation for you. Imagine that you’re invited to improve your skills in writing poems. I’m going to divide you into small groups. Your task is to put the words into the correct order to a strophe
Card 1
All, love, of, I, animals, kinds, I love all kinds of animals
And, rabbits, dogs , and, cats, Dogs and cats and rabbits.
All, animals, of, love, I, kinds I love all kinds of animals,
Little, despite, habbits, their Despite their little habits.
Card 2
Money, if, tons, had, I, of If I had tons of money,
Do, you, I, do, know, would, what? Do you know what I would do?
Lots, buy, animals, I, of, would I would buy lots of animals
My, and, zoo, own, have And have my own zoo.
Card 3
Wouldn’t, they, cages, be, in ,but But they wouldn't be in cages,
Be, run, around, free, would, they, to They would be free to run around.
They, one, and , would, thing, there’s, feel And there's one thing they could feel
And, that, save, sound, and, is. And that is safe and sound.
T: Well done! We have got a wonderful poem! You’re brilliant poets!
V. Підсумки уроку.
Прийом «Згадаємо основне»
VІ. Домашнє завдання.
Знати особливості зовнішньої будови тварин представників класу Плазуни, Птахи, Ссавці. Різноманітність тварин. Конспект у зошиті.