метою уроку є можливість розкрити виражальне значення "зерна" - інтонації як найменшої смислової частини музики; формувати вміння виділяти в музиці головну інтонацію; розвивати музично-слухові здібності учнів; виразність та чистоту вокальної інтонації при виконанні пісень; формувати інтерес, позитивне ставлення до класичної музики та народної обрядової пісні.
Мета: Розкрити виражальне значення "зерна" - інтонації як найменшої смислової частини музики; формувати вміння виділяти в музиці головну інтонацію; розвивати музично-слухові здібності учнів; виразність та чистоту вокальної інтонації при виконанні пісень; формувати інтерес, позитивне ставлення до класичної музики та народної обрядової пісні.
Музичний матеріал: українська народна пісня " Ой хто, хто Миколая любить", українська народна пісня " Щедрик" поспівки " Ми хлопчики", " Дівчатка ми" , Л. Бетховен 5-а симфонія (3-я частина), українська народна пісня " Щедрик" в обробці М. Леонтовича, музичний відео-матеріал "Колискова Діви Марії ", "Щедрий вечір", щедрівка " Ой сивая та і зозуленька".
Тип уроку: урок поглиблення знань
Обладнання: комп 'ютерне обладнання, телевізор для відео монтажу, ілюстрації до музичних творів, портрети композиторів М. Леонтовича та Л. Бетховена, матеріал для музичної вікторини - гри " Впізнай мелодію", сюжетний план-схема етапів уроку " Різдвяне віконечко", атрибути для фізкультхвилинки.
Хід уроку
I.Організаційний момент .
1.Музичне вітання
Доброго дня, вам! -
Доброго дня, вам!
Щиро вітає шкільна наша сім я. *
(фонограма " Хто чергові? Д. Кабалевський )
• Настає чарівний час, музика іде до нас.
Звукова, співуча казка. Музико! Заходь, будь ласка!
• Є у дивосвіт музичний шлях надійний та одвічний.
Щоби музику відчути, треба вміть її почути.
- Дорогі діточки, шановні гості! Сьогодні я запрошую усіх нас серцем і душею прилучитися до народної пісні, відчути красу і неповторність класичної музики, яка є безцінним музичним скарбом і бальзамом людської душі.
- Всухаймось в цю музику.
(демонстрація уривка з відео " Колискова Діви Марії")
- Яке велике християнське свято ми скоро будемо відзначати? Ми на порозі Різдва. Загляньмо у" Різдвяне віконечко". Над чим ми сьогодні будемо працювати?.
( Сюжетний план-схема етапів уроку " Різдвяне віконечко")
1."Зерно" - інтонація в музиці. Розспівка. Поспівки. Музична вікторина.
2. Таємнича ніч святого Миколая. Українська народна пісня " Ой хто, хто Миколая любить"
3. Щедрівочка щедрувала. Вивчення української народної пісні " Щедрик".
4.Слухаємо і аналізуємо музику. Л. Бетховен 5-а симфонія (з-я частина). Українська народна пісня " Щедрик" в обробці М . Леонтовича.
III.Актуалізація опорних знань учнів
1.Бесіда. Українська народна пісня. Яка це пісня?. Це пісня, яку склав народ, яка передавалася із покоління в покоління, яка звучить в повсякденному житті. Вони різноманітні за змістом і характером музики. Серед них є: жниварські, ліричні, веснянки, колискові, пісня-марш, жартівливі, обрядові тощо.
( календарно-обрядові пісні: щедрівки; колядки; весільні; пісні, які виконуються під час народних обрядів).
-Кожен музичний твір має свою інтонацію. А що таке "зерно" - інтонація в музиці?
(інтонація - найменша частина музичного твору певної виразності, записується точно за висотою і тривалістю нот).
Як з маленького зерна у полі виростає колос, так із двох-трьох музичних звуків "зерен" виростає музична фраза, мелодія, п' єса... У "зерні" - інтонації міститься зародок ритму, темпу, динаміки, а також характеру музики. Відчувши "зерно" - інтонацію можна впізнати музичний твір за двома-трьома музичними звуками.
(назвати композитора та його музичний твір, визначити тип музики: пісня, марш, танець)
Отже, "зерно" - інтонація - основа музичного твору
1.Розспівка. Виконання поспівок " Дівчатка ми", "Ми хлопчики".
2.Бесіда " Хто такий святий Миколай?"
(виступи дітей)
• У нашому церковному календарі особливу увагу заслуговує празник святого Миколая. Святий отець Миколай здавна в народі наділений великою увагою. Не було в нас ні однієї хатини, де б не було ікони святого Миколая. І, хоча від його смерті минуло багато часу, він через свою добродійну любов і щедре милосердя вічно живе в серцях людей.
- Які почуття передамо у пісні?
З.Виконання української народної пісні " Ой хто, хто Миколая любить?".
- Якими повинні бути діточки, щоб отримали дарунки від святого Миколая?
(будемо гарно вчитися, слухати батьків, не ображати молодших себе, будемо добрими і чуйними дітьми, старанно працюватимемо, допомагатимемо друзям...)
-Я підготувала вам розмальовки, де ви зобразите образ отця Миколая і запишете свої побажання для нього та обов' язково дотримуйтесь своїх обіцянок.
IV.Робота над новим матеріалом.
1.Розучування української народної пісні " Щедрик"
Після празника святого Миколая на Україні починаються приготування до різдвяних свят: плетуть дідуха, вивчають колядки, щедрівки, обрядові дійства - вертеп, водіння Меланки, кози. Якщо за звичаєм посівати можуть тільки хлопчики до 14 років, то щедрувати збираються ватаги дівчаток.
Щедрий вечір!
(виступи дітей)
V.ФІзкультхвилинка. Виконання та інсценізація української народної пісні" Ой сивая та і зозуленька"
- Сьогодні ми будемо працювати над українською народною піснею "Щедрик".
Послухайте її скажіть про що в ній розповідається.
(слухання щедрівки" Щедрик")
Аналіз прослуханого твору.
- Який характер пісні, темп, ритм?
VI.Робота над піснею
а) у якому розмірі написана пісня?
б) які ноти за тривалістю зустрічаються у музичному такті?
Напишіть ритмічний малюнок до музичної фрази.
(проплескайте ритмічний малюнок)
в) назвіть ноти, розміщенні у музичній фразі.
г) просольфеджуймо музичне речення.
д) проспіваймо мелодію з словами.
У цій пісні ви помітили, що мотив повторюється в усіх тактах одинаково.
Головна інтонація звучить у першій сильній долі.
1.Виконання пісні по фразах. Звертаємо увагу на коротке дихання перед кожною музичною фразою.
2.Виконання першого і другого куплету пісні. Виконують окремо хлопчики, окремо дівчатка.
3. Виконання щедрівки під фонограму (різні варіанти виконання щедрівки)
2.Слухання української народної пісні " Щедрик" в обробці Миколи Дмитровича Леонтовича.
- Сьогодні ми будемо слухати українську народну пісню" Щедрик" в обробці М. Леонтовича.
- Що ви знаєте про цього знаменитого українського композитора?
- Які його твори ми вже слухали у попередніх класах?
Микола Леонтович мав визначні музичні здібності, працював вчителем музики у сільських школах. Керував церковним хором. У своїх обробках до народних пісень намагається розкрити характер поетичних образів, показати красу і музичні багатства народної мелодії . Саме обробка до пісні" Щедрик" принесла йому велику славу геніального композитора, коли вперше прозвучала у виконанні хору Київського університету в 1916 році. Микола Лисенко про його обробки писав:"... Це окремі хорові композиції. Самостійні ходи і рух голосів - нове у музиці". У творі композитора показані радісні настрої з початком настання весни, його світлі мрії. Щедрівка "Щедрик" відноситься до старослов' янських обрядових пісень. Наші предки святкували початок Нового року з приходом весни, коли із вирію повертаються перелітні птахи, починається нове життя.
Микола Леонтович вдало поєднав прийом багатоголосся з класикою. У творі на початку звучить соліст,потім вступають сопрано мотив підхоплюють баси, альти і знову звучить сопрано. Кожен голос має виражальну функцію. На одній звуковій висоті розвиваються різні голоси.
- Послухайте обробку М. Леонтовича до української народної пісні "Щедрик".
(слухання твору)
-Як змінюється виражальна інтонація протягом звучання всього твору?
(головна інтонація складається з 4-ох звуків, вона звучить 36 разів у творі).
-Який темп, ритм, характер твору?
-Які динамічні відтінки звучать у творі?
- У якому закордонному фільмі комедійного жанру звучить" Щедрик" в обробці М. Леонтовича?
3.Слухання 5-ої симфонії 3-ої частини (уривок) Людвіга ван Бетховена.
Німецький композитор Людвіг ван Бетховен дуже рано виявив музичні здібності. Навчав музики його батько, який був придворним музикантом. До навчання сина музики ставився дуже вимогливо. Завдяки наполегливій праці, у вісім років хлопчик виступав у великих концертах. Грав на різних інструментах, пробував писати музику та імпровізувати. Обдарованого юнака віддали на навчання до Моцарта. Почувши його імпровізації, сказав :" Зверніть увагу на цього юнака - в майбутньому про нього заговорить весь світ." Навчання його було коротким. Померла мати, захворів батько, залишилися без догляду два молодших брати.
Композитор дуже багато працював. Та страшна недуга підкралася до нього - почав втрачати слух. Саме у цей період життя композитор створив свою симфонію "Так доля стукає у двері" - назвав він 5-ту симфонію. За три роки до смерті він повністю оглух. Друзі організували концерт для нього, де звучала цього музика. Успіх був великий. Аплодисментів він не чув. Проте, коли одна із виконавців повернула його обличчям до залу, він побачив захоплення слухачів і від хвилювання знепритомнів. Це був пік слави генія.
-Що таке симфонія?
- Сьогодні ви послухаєте уривок з 5-ої симфонії (3-ої частини)Л. Бетховена. Які почуття викликає симфонія?
(слухання музичного твору)
-Де звучить головна інтонація?
-Який характер музики?
Мотив поклику долі звучить спочатку м’яко і невпевнено. В кінці чуємо могутній урочистий фінал, ідею перемоги людини над усім, що стоїть на шляху, торжество людини і радості життя. Глибокі роздуми, мелодійність, ліризм, співучість характерні його творам. Вони є безцінним зразком класичної музики.
VII.Оцінення учнів.
VIII.Підсумок уроку.
1.Які пісні сьогодні прозвучали на уроці?
2.Що таке "зерно" - інтонація в музиці?
3.Які твори слухали, яких композиторів?
4.Чому треба шанувати звичаї та обряди нашого народу?