Жанр хорової музики ораторія

Про матеріал
Очікувані результати: учні знають і розуміють характерні ознаки жанру ораторії, історію розвитку жанру ораторії, композиційну будову ораторії, сприймають на слух та аналізують твір Й. С. Баха «Різдвяна ораторія». І ч. Хор «Радійте і торжествуйте» у виконанні Дрезденської державної капели і хору Лейпцизького радіо,знають історію української народної обрядової пісні «Щедрик» М. Леонтовича та сприймають на слух у виконанні Київського дитячого хору «Щедрик», сприймають та інтерпретують твір «Carol of the Bells» у виконанні « Pentatonix» та хору хлопчиків « Libera», розучують колядку «Бог ся рождає», переглядають мультфільм «Щедрик» О. Скрипки, формують естетичні смаки та почуття любові до Творця через твори мистецтва.
Перегляд файлу

Конспект уроку з музичного мистецтва 7 клас

Жанр хорової музики - ораторія  

Очікувані результати: учні знають і розуміють характерні ознаки жанру ораторії, історію розвитку жанру ораторії, композиційну будову ораторії, сприймають на слух та аналізують твір Й. С. Баха  «Різдвяна ораторія». І ч. Хор «Радійте і торжествуйте» у виконанні Дрезденської державної капели і хору Лейпцизького радіо,знають історію української народної обрядової пісні «Щедрик» М. Леонтовича та сприймають на слух у виконанні Київського дитячого хору «Щедрик», сприймають та інтерпретують твір «Carol of the Bells» у виконанні « Pentatonix» та хору хлопчиків « Libera», розучують колядку «Бог ся рождає», переглядають мультфільм «Щедрик» О. Скрипки, формують естетичні смаки та почуття любові до Творця через твори мистецтва.

Допоміжні засоби: портрети композиторів  М. Леонтовича,  Г.Генделя, Й. Гайдна, О. Скрипки та зображення виконавців групи «Pentatonix», Київського дитячого хору «Щедрик», хору хлопчиків «Libera»,різдвяні малюнки та листівки, роздатковий матеріал для робіт в групах, листки для аналізу музичних творів, презентація на тему «Ораторія», мультфільм «Щедрик», музичний центр, диски для слухання музики, відео для перегляду виконання щедрівки, ІКТ

Епіграф заняття:            «Хто співає – молиться двічі»

                                                                        св.Августин

Хід уроку

І . Організаційний момент.

Учитель. Дорогі діти, нехай кожна наша зустріч буде радісною та плідною, тож привітаймо один одного!

Музичне привітання:

 «Добрий день, раді ми усіх вітати!

Добрий день, щастя , радості бажати,

Добрий день і нових пісень співати,

Добрий день!»

Вступ. В час Різдвяного посту, в час  приготування до народження Ісуса Христа, весь світ, схиляється для прослави Бога - співає колядки. Отож, пропоную розспіватися на мелодію відомої української обрядової пісеньки.

ІІ. Розспівка (учні, за вказівкою вчителя, приймають співочу поставу для виконання розспівок)

-          на мотив щедрівки «Щедрик» в обр. М. Леонтовича:  (разом, групами, по одному);

-          на звуках : та-та-та-та …( висхідна мелодія «Колядка дзвонів»)

-          на морморандо;

-          каноном («Ой як гарно в нас буває, в нас буває,

як до церкви дзвін скликає, дзвін скликає

 бім –бом,бім-бом»);

-          на  слова щедрівки «Щедрик» в обр. М. Леонтовича

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань

Учитель. Для того, щоб дізнатися з яким жанром хорового мистецтва ми сьогодні будемо знайомитись, я пропоную вам мозковий штурм

Мозковий штурм

/Вчитель задає ряд запитань, записуючи їх у стовпець так, щоб учні змогли прочитати ключове слово заняття: ораторія/

1.     Хор                  (колектив виконавців)

2.        рефрен          (повторення групи слів, рядка у строфах)

3.        а  капела       (спів без музичного супроводу)

4.        тенори           (високі чоловічі голоси у хорі)

5.    акомпанемент    (інструментальний супровід вокального твору)

6.  сопрано                (високий жіночий голос)

7.      Різдво               ( християнське світо на честь народження Ісуса Христа)

8. пісня                      (словесно – музичний твір, призначений для співу)

 

ІV. Мотивація навчальної діяльності

Отож, розкрите ключове слово -  ораторія.  І тема нашого заняття: Жанр хорової музики  – ораторія. Ми дізнаємось, що це за жанр мистецтва, де виник, які композитори творили у цьому жанрі, послухаємо Й.С. Баха Різдвяну ораторію І ч. Хор «Радійте і торжествуйте» у виконанні Дрезденської державної капели і хору Лейпцизького радіо. Дізнаємося багато цікавого про найпопулярніший різдвяний твір, автором якого є український композитор М. Леонтович. Відкриємо для себе чарівний світ хорової музики, слухаючи та переглядаючи відомий всім твір у  виконанні американської групи  «Pentatonix» та хору хлопчиків « Libera» з Лондона. Ми будемо мати можливість розучити колядку «Бог ся рождає»  та отримати багато задоволення від перегляду мультфільму О. Скрипки.

 

V. Подача нового матеріалу

Розповідь про історію розвитку жанру ораторії, композиторів, які писали ці жанри

на основі  презентації  «Ораторія»

Ораторія (італ. oratoria, від лат. оro - говорю, благаю) – великий концертний твір на певний сюжет для солістів, хору і симфонічного оркестру

Витоки ораторії як музичного жанру сягають середньовіччя  та стосуються літургійних драм, метою яких було наблизити зміст літургії до свідомості пересічних парафіян. В XVІІ ст.  розпочали проводити «молитовні зустрічі», які відбувалися в спеціальних приміщеннях при церкві, що мали назву ораторій, й були призначеними для читання й інтерпретування Біблії та бесід духовного змісту. В таких «ораторіях» ставили різні сцени біблійного сюжету. Ці сцени також супроводжувались музикою — хорово-вокальними композиціями .З часом ці сценки переросли в особливі алегоричні драми. Згодом назва місця, де вони проходили — ораторія — стала асоціюватись із самим дійством.

Жанр ораторії виник у XVІІ ст.  майже одночасно з кантатою і оперою. Маючи певну схожість із ними, відрізняється від кантати розгорнутим сюжетом і більшими розмірами. А від опери – переважанням оповідальності над драматургією, а також відсутністю сценічної дії художнього оформлення.

Розвиток жанру ораторії тісно пов’язаний з іменами Г. Генделя і Й. Гайдна.

Г. Гендель створив 32 ораторії, написавши їх на біблійні сюжети. Найбільш відомі – «Ізраїль в Єгипті», «Месія», «Самсон».

Так ораторія «Месія» розкриває про прихід Христа, Його смерть і воскресіння. Тут немає зв’язного сюжету – композитор акцентує увагу не на подіях земного життя Ісуса Христа, а на Його місії.

Ораторії Генделя вражають силою звучання хору, віртуозними використаннями поліфонії. М’якими і гнучкими, виразними мелодіями арій.

Традиції лірико – епічних ораторій Генделя розвинув австрійський композитор Й. Гайдн. Його грандіозні задуми: ораторії «Створення світу», «Пори року» стали вершиною його творчого шляху.

У доробку німецького композитора Й. С. Баха є дві ораторії «Різдвяна» й «Великодня», написані для урочистих богослужінь.

«Різдвяна ораторія» (1734р.) складається з 6 кантат, об’єднаних послідовним розвитком сюжету про народження  Немовляти Ісуса. У цьому творі відсутні дійові особи, є лише ліричні роздуми про них. Ораторія включає хорові епізоди, речитативи Євангеліста, повні тепла та сердечності, а також численні хорали з оркестровим супроводом та сольні номери.

Пропоную вам послухати хор «Радійте і торжествуйте» з І ч. «Різдвяної ораторії» Й. С. Баха

VІ. Слухання музичного твору

«Різдвяна ораторія» Й. С. Бах Хор «Радійте  і торжествуйте» Іч.

 VІІ. Аналіз прослуханого твору

-          використовуючи роздаткові листки для аналізу музичних творів;

-          учитель пропонує учням написати уривок власної поезії на прослуханий твір

VІІІ. Бесіда про Різдво в Україні та історія «Щедрика»

Учні розповідають про різдвяну традицію на Україні.

Учитель.

- Чи відомо вам  яку різдвяну пісеньку подарувала Україна цілому світу?  

Я запропонувала декому з вас дізнатися про історію відомої американської пісеньки  «Колядки дзвонів». Ось послухаймо!

Доповідь учениці.

Найвідоміша й найпопулярніша американська пісня «Колядка дзвонів» щороку звучить на Різдво в Сполучених Штатах, Канаді, Європі, Австралії, навіть у Японії та Китаї. На вулицях і в супермаркетах, на всіх радіостанціях і телеканалах можна почути срібні різдвяні дзвіночки. Ця мелодія стала візитівкою західного Різдва, лунає в багатьох відомих фільмах — «Гаррі Поттер», «Сам удома», «Загублений у Нью-Йорку», а також у рекламних роликах.

Однак нині вже майже ніхто, крім музикознавців, не знає, що ця пісня прийшла в Америку з України. її назва — «Щедрик», автор — талановитий український композитор, фольклорист і знавець народної творчості Микола Леонтович. Лише три ноти та чотири звуки — до-сі-до-ля — прославили українську співочу душу на весь світ. Композитор зробив народну пісню безсмертною, змушуючи світ регулярно згадувати кілька дзвінких нот, щойно перший сніг сповіщає про наближення свят. Народна пісенька віддячила по-своєму: додала Леонтовичу неабиякої популярності.

Коли в грудні 1916 року «Щедрика» в обробці Миколи Леонтовича заспівав хор студентів Київського університету, скромний подільський учитель став відомим у музичних колах як найкращий аранжувальник українських народних пісень.

То як же українська народна пісня потрапила за океан?

1922 року хор Олександра Кошиця виступав у Нью-Йорку. Тут уперше був виконаний «Щедрик» Леонтовича — маленьке українське диво. Ця пісня настільки сподобалась американцям, що композитор, поет і диригент чеського походження Пітер Вілгоускі в 1936 році, тобто через двадцять років від дня створення пісні, написав до щедрівки англійські слова й назвав її «Колядою дзвонів». У первісному варіанті «Щедрика» фігурувала ластівочка. Вона натякала на прадавнє походження пісні, на забуту добу, коли новий рік зустрічали навесні. Ідея нового тексту ґрунтувалася на слов’янській легенді про те, що в ніч, коли народився Ісус, на його честь у всьому світі задзвонили дзвони чудовим мелодійним співом. Слов’янська щедрівочка в Сполучених Штатах Америки перетворилася на колядку. Тендітний музичний подарунок світові від українця Миколи Леонтовича став прославляти народження Христа, насичувати землян світлою радістю. Після виконання цього твору дзвоник став головним музичним атрибутом Різдва на Заході, і тепер майже всі різдвяні пісні найпопулярніших виконавців прикрашені звучанням дзвіночків. «Щедрик» з текстом Пітера Вілгоускі набув великої популярності в Штатах.

Уже майже століття українська «Щедрівка» мандрує з континенту на континент, з культури в культуру. Перелицьовується, приміряє різні жанри, жонглює голосами й інструментами. Урешті-решт, знімається в кіно.

«Щедрик» є найбільшим українським внеском у світову популярну музичну культуру.

ІX. Слухання та перегляд «Щедрик»  в обробці М. Леонтовича

та різдвяної пісеньки «Carol of the Bells» (демонстрація відео)

-           у виконання Київського дитячого хору «Щедрик»;

-          хору хлопчиків « Libera» (Англія);

-          у виконанні американського гурту « Pentatonix»

X. Аналіз прослуханого твору:

- враження,

- види виконання,

 - манера виконання,

 - в чому подібність з Різдвяною ораторією Й. С. Баха?

(учні діляться враженнями від побаченого та почутого)

XІ. Розучування колядки «Бог ся рождає!»

Ви мене переконали, що музика здатна не лише вражати, а й надихати до праці, до співу. Тож  ви маєте прекрасну можливість розучити нову колядку «Бог ся рождає!», щоб цей настрій Різдва ми могли глибше пережити – безпосередньо співаючи  цю славну колядку.

- демонстрація;

- спів по фразах;

- по групах;

- спільно

XІІ. Закріплення

Вчитель.

 Надіюсь,знання та музичні твори, які ви сьогодні прослухали не залишили вас байдужими, а надихнули  вас на творчість та працю. Я пропоную вам попрацювати в групах, виконуючи завдання, які я для вас підготувала. Час роботи обмежено до 5 хвилин . Після – виступ на загальному форумі та обговорення робіт. Коли ви  вправно впораєтесь із завданнями, вас чекає сюрприз!

Робота в групах: (учні вибирають роботу)

-          створити кросворд, використовуючи слова з вивченого уроку

-          співставити композитора, виконавця з їх творами

-          за допомогою асоціативного рядка, визначити про що йдеться.

(учні працюють в групах , опісля – виступ на загальному форумі – результати робіт)

Фронтальні питання:

-          Про який жанр хорової музики ви дізнались?

-          Що таке ораторія?

-          З якою метою Й. С. Бах написав «Різдвяну ораторію»?

-          Що поєднує музику Й. С. Баха та М. Леонтовича?

-          Чому мелодія  «Щедрика» здобула світову популярність? В чому її секрет?

Отож, із завданнями ви впорались. Ваш сюрприз – це мультфільм!

XІІІ.  Перегляд мультфільму О. Скрипки «Щедрик»

На попередньо підготовлених вами різдвяних листівках я пропоную вам написати висновки з уроку та обмінятись між собою.

XІV. Висновок

Нехай дух Різдва дарує вам багато радості та перемін через мистецтво музики, зокрема хорової. «Різдвяна ораторія» Й. С. Баха, «Щедрик» М. Леонтовича, колядка «Бог ся рождає!» – це шедеври музичного мистецтва, які створені, щоб ми мали можливість з них користати для свого вдосконалення та прослави Бога. Великі митці творчості Й. С. Бах, Г. Гендель, М. Леонтович використовували Божі дари, розвиваючи їх, для прослави Творця. Вони залишили свій спадок для нас, щоб ми користали з нього, слухали музику, співали, раділи і розвивали свої таланти.

 

docx
Додав(-ла)
Кріль Наталія
Додано
31 січня 2020
Переглядів
2136
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку