Розробка інтегрованого уроку з хімії та української мови. Дає змогу всебічно вивчити номенклатуру вуглеводнів.
Урок хімії та української мови в 10 класі
Вчитель хімії : Смирнова Ольга Юріївна, вчитель вищої категорії, вчитель методист Уманської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №14 Уманської міської ради Черкаської області.
Вчитель української мови та літератури: Сьомак Алла Михайлівна, вчитель вищої категорії, вчитель методист Уманської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №14 Уманської міської ради Черкаської області.
ТЕМА: Систематична номенклатура вуглеводнів.
МЕТА: формувати в учнів знания про гомологію, гомологічні ряди на прикладі алканів, алкенів та алкінів; ознайомити учнів з номенклатурою алканів за міжнародною номенклатурою IUPAC; розвивати навички й уміння складати структурні формули й називати органічні сполуки на прикладі алканів, називати насичені вуглеводні за структурною формулою та складати структурні формули за назвами; розкрити значения методу моделювання для вивчення будови та властивостей речовин; здійснювати політехнічне виховання.
Тип уроку: інтегрований урок хімії та української мови, урок вивчення нового матеріалу.
Форми роботи: фронтальна робота, навчальна лекція, демонстраційний експеримент.
Лабораторний дослід 1. Виготовлення моделей молекул вуглеводнів (ізо-мерів, конформерів).
Демонстрация 2. Моделі молекул вуглеводнів.
Обладнання: медіафрагмент про ізомерію алканів.
Знаннєвий компонент
знає і розуміє суть понять гомолог, гомологія; поділ органічних речовин за якісним складом на вуглеводні, оксигеновмісні та нітрогеновмісні сполуки;
називає елементи-органогени, найважливіші органічні сполуки (метан і його перші десять гомологів, етен і його перші дев’ять гомологів, етин його перші дев’ять гомологів;
наводить приклади гомологів метану етену, етину;
пояснює реакції горіння органічних речовин, заміщення для метану, приєднання для етену й етину; деякі хімічні властивості етанової кислоти; суть процесу перегонки нафти.
Діяльнісний компонент
складає молекулярні й структурні формули метану та його перших десяти гомологів, етену, етину;
розрізняє за складом метан, етен, етин та їх гомологи;
порівнює: склад гомологів метану, насичені вуглеводні й ненасичені;
характеризує склад, фізичні властивості метану і його гомологів, етену, етину;
Ціннісний компонент
усвідомлює вуглеводневої сировини значення в енергетиці; синтетичних і природних органічних сполук; моральну та соціальну відповідальність за насідки вживання алкогольних напоїв; необхідність збереження довкілля для майбутніх поколінь;
обґрунтовує роль органічних сполук у живій природі;
оцінює згубну дію алкоголю на здоров'я; вплив продуктів синтетичної хімії на навколишнє середовище в неправильного разі використання їх;
висловлює судження щодо значення органічних речовин у суспільному господарстві, побуті, харчуванні, охороні здоров'я тощо; захисту довкілля від органічних стійких забруднювачів.
ХІД УРОКУ
I. Організація класу
II. Актуалізація опорних знань
1. Робота з таблицею
2. Встановіть відповідність між назвами та загальними формулами вуглеводнів
1 |
Алкани |
А |
CnH2n - 2 |
2 |
Циклоалкани |
Б |
CnH2n |
3 |
Алкени |
В |
CnH2n - 2 |
4 |
Алкіни |
Г |
CnH2n + 2 |
5 |
Дієнові вуглеводні |
Д |
CnH2n |
3. Що спільного є для алкенів та циклоалканів, алкінів та дієнових вуглеводнів? Якщо формули спільні, то чому утворюються різні гомологічні ряди?
4. Яки типи зв’язків утворюються в усіх типів вуглеводнів? В чому різниця в утворенні таких зв’язків?
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Виконання лабораторної роботи № 1.
Тема: Виготовлення моделей молекул вуглеводнів та їх конформацій.
Мета роботи: На прикладі молекул метану, етану, пропану, бутану розглянути просторову будову молекул насичених вуглеводнів.
Інструкція до виконання лабораторної роботи
Колективне обговорення
Евристична бесіда
Мозковий штурм .Розгляньте отримані молекули. Як назвати дані сполуки, адже вони відрізняються за будовою від вихідних вуглеводнів вихідної будови, отже, за Теорією органічних сполук є різними речовинами, а отже, і різні назви.
IV . Вивчення нового матеріалу
Вчитель хімії: Сучасна номенклатура має бути систематичною й міжнародною, щоб фахівці всього світу могли відобразити в назві структуру сполуки й, навпаки, за назвою однозначно представити структуру. На сьогодні визнана систематична номенклатура ІЮПАК (IUРАС — Міжнародний союз теоретичної та прикладної хімії).
Систематична номенклатура. Серед варіантів систематичних номенклатур, що їх рекомендує ІЮПАК, найпоширенішою є замінна номенклатура. Сама назва номенклатури говорить про те, що в сполуці виділяється певна основа, в якій зроблене заміщення атомів Гідрогену на інші атоми або групи. Водночас правила ІЮПАК дозволяють уживати назви органічних сполук, побудовані на основі застарілих тривіальної та раціональної номенклатур.
За правилами ІЮПАК, назву органічної сполуки вибудовують із назви головного ланцюга, який утворює корінь слова, та назви функцій, використовуваних як префікси або суфікси.
Вчитель української мови( корінь, суф, преф)
Вчитель хімії: Для правильної побудови назви необхідно провести вибір головного ланцюга та нумерації атомів Карбону в ньому.
У замісній номенклатурі назва сполуки являє собою складене слово, корінь якого включає назву родоначальної структури. Кількість атомів у родоначальному ланцюгу, починаючи з 5 атома Карбону та кількість однакових радикалів - замісників позначають за допомогою латинських числівників. Однак назви перших чотирьох вуглеводнів, що утворились історично, з числівниками не пов’язані.
Вчитель української мови (числівники)
один |
моно |
шість |
гекса |
два |
ди |
сім |
гепта |
три |
три |
вісім |
окта |
чотири |
тетра |
дев’ять |
нона |
п’ять |
пента |
десять |
дека |
Вчитель хімії: Назви замісників позначають префіксами (приставками) і суфіксами.
Замісник — це будь-який атом або група атомів, що заміщають атом Гідрогену в родоначальній структурі. Назва радикала – замісника утворюється від назв насичених вуглеводнів із заміною суфіксу –АН на суфікс – ИЛ або –ІЛ.
Формула радикала – замісника |
Назва радикала – замісника |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Вчитель української мови Чому ИЛ або ІЛ
Вчитель хімії: Функціональна група — це атом або група атомів невуглеводневого характеру, які визначають приналежність сполуки до певного класу. Характеристична група — це функціональна група, пов’язана з родоначальною структурою. Для побудови назви в першу чергу визначають тип характеристичної групи (якщо вона присутня). Коли характеристичних груп у сполуці кілька, то виділяють старшу характеристичну групу. Потім визначають родоначальну структуру, до якої має обов’язково входити старша характеристична група.
Вчитель хімії: При складанні назв насичених вуглеводнів слід дотримуватися правил, які ми подаємо нижче.
Вчитель української мови ( алфавіт, коми)
Вчитель хімії: Напишіть назви вуглеводнів
СН3 СН3-СН2-СН-СН2-С-СН2-СН-СН3 СН3 С2Н5 СН3 4 – етил – 2, 4, 6 - триметилоктан
|
V.Сприймання і первинне усвідомлення нового матеріалу, осмислення зв'язків і відношень в об'єктах вивчення.
1. Напишіть назви вуглеводнів:
А |
|
Б |
|
В |
|
Г |
|
Д |
|
2. Напишіть структурні формули вуглеводнів:
а) 2,2-диметилгексан;
б) 2,4-диметилгексан;
в) 3,3,4-триетилгептан;
г) 2,3,4,5-тетраметилгексан.
3. Застосування ізомерів вуглеводнів ( опрацювання в групах за допомогою медіа простору) та перегляд відео фрагменту.
VІ. Підсумок уроку.
Виконати тест:
1. Вкажіть назву ряду сполук, молекули яких мають однотипну будову та відрізняється на одну або кілька – СН2 – груп:
а) ізомери; б) мономери; в) гомологи.
2. Виберіть твердження щодо будови молекул нормальних вуглеводнів:
а) містить розгалужений карбоновий ланцюг;
б) містить нерозгалужений карбоновий ланцюг;
в) Містить четвертинний атом Карбону;
г) містять третинний атом Карбону.
3. Вкажіть емпіричну формулу бутану:
а) С4Н6 б) С4Н8 в) С4Н10 г) С4Н4
4. Назвіть сполуку СН3 – СН (СН3)–СН3 за номенклатурою ІЮПАК:
а) триметилметан; б) ізопропілметан; в) 2-метилпропан; г) н-бутан.
5. Вкажіть ізомер 2,2-диметилпропану:
а) 2-метилбутан; б) 2-метилпропан; в) 2,3-диметилбутан; г) 2-метилпентан.
6. Вкажіть сполуку, що є ізомером гексану:
а) бензин; б) циклогексан; в)2,2-диметилбутан; г) пентан.
7. Визначте перший гомолог алканів, для якого характерна наявність ізомерів:
а) пропан; б) бутан; в)пентан; г) гептан.
8.Вкажіть кількість сигма-звязків у молекулі метану:
а) 4; б) 1; в) 3; г)2.
9. Вкажіть тип зв’язку в молекулі алканів:
а) потрійний; б) ординарний; в) потрійний; г) ординарний та подвійний.
10. Вкажіть систематичну назву ізобутану:
а) 2-метилбутан; б) 2-метилпропан; в) 2-метилдекан; г)3- етилбутан.
11. Конформери це:
а) гомологи; б) структурні ізомери; в) речовини з подібними властивостями; г) поворотні ізомери.
12. Третинний атом Карбону це:
а) той, що є третім у ланцюгу; б) атом, що сполучений з трьома сусідніми атомами карбону; в) крайній атом Карбону; г) атом Карбону, що входить до складу радикалу.
Ключ для перевірки
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
Вірна відповідь |
в |
б |
в |
в |
а |
в |
б |
а |
б |
б |
г |
б |
Бал |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
VІІ. Повідомлення домашнього завдання та інструктаж щодо виконання домашнього завдання.
Параграфи 5, 6. Вправи 15, 16 середній рівень; 17 – достатній; 18- високий на ст. 26 підручника Домбровський А. В., Лукашкова Н. І., Лукашов С. М. Хімія 10 – 11: Органічна хімія: Підруч. Для 10 – 11 кл. серед. загальноосв. шк.. – К.: Освіта, 1998.
Література:
Література