24 червня о 18:00Вебінар: Практика створення матеріалів для оформлення та зонування класного приміщення в НУШ

Інтелект - шоу "Еврика" , узагальнюючий урок з теми Періодичний закон і періодична система хімічних елементів Д.І.Менделєєва. Будова атома.

Про матеріал

узагальнюючий урок з теми Періодичний закон і періодична система хімічних елементів Д.І.Менделєєва. Будова атома. для учнів 8 класу , де вони закріплять знання про формулювання періодичного закону , структуру періодичної системи, залежність властивостей хімічних елементів від заряд ядер їх атомів і будови електронних оболонок атомів

Перегляд файлу

 

 

 

Тема: Періодичний закон і періодична система хімічних елементів Д.І.Менделєєва. Будова атома.

 

Мета: узагальнити і систематизувати відомості про періодичний закон Д.І.Менделєєва ; закріпити знання про формулювання періодичного закону , структуру періодичної системи, залежність властивостей хімічних елементів від заряд ядер їх атомів і будови електронних оболонок атомів; з’ясувати значення періодичного закону для розвитку науки і виробництва; навчити давати характеристику хімічним елементам за їх місцем у періодичній системі .

 

 

Хід уроку

 

Для початку цього уроку вчитель використовує епіграф:

О ви, щасливі науки!

Старанно простягайте руки

І погляд до найдальших місць.

Пройдіть і землю, й лютий вир,

Степи, й ліси й високих гір,

Що в піднебессі, грізну міць.

Пізнання промінь хай не згасне,

Досліджуйте, що є прекрасне

Й велике, що не знав ще світ.

І в глибину земних орбіт,

Хіміє, линь прудкіше плину,

І гострим поглядом пливи

І все, що містить Батьківщина,

 Безцінні скарби нам яви …

М.В.Ломоносов «Ода»

 

Клас поділяється на три команди, кожна з яких складається із 10 учнів.

І тур. Команда, яка першою відповість на запитання , одержує 1 бал і першою починає наступний тур.

Запитання. У якому віці Д.І.Менделєєв зробив своє найбільше відкриття – періодичний закон хімічних елементів?

Відповідь. У віці 35 років.

 

І тур. Команда, яка одержала 1 бал першою, обирає тему , за якою відповідатиме на поставлені запитання. Команда, яка відповідала правильно на всі 10 запитань, одержує бонус (додатково 2 бала).

 

Тема 1 Періодичний закон і періодична система Д.І.Менделєєва

Запитання

  1. Дайте сучасне формулювання періодичного закону .
  2. Який фізичний зміст порядкового номера хімічного елемента.
  3. Що називається періодом? Що мають спільного чи відмінного великі й малі періоди?
  4. Назвіть 10 елементів металів та 10 елементів неметалів.
  5. Що таке головна і побічна підгрупи? Наведіть приклади елементів головних і побічних підгруп.
  6. Які загальні властивості мають елементи Mn і  Cl, що знаходяться в одній групі періодичної  системи?
  7. Охарактеризуйте , що таке хімічний елемент  і йон ? Наведіть приклади.
  8. Що таке «лантаноїди» і «актиноїди» ?
  9. Як змінюються властивості хімічних елементів та характер утворених ними оксидів у ряді : Be, B, C  ?
  10.  Охарактеризуйте нітроген і оксисен , а саме: порядковий номер, заряд ядра, кількість протонів і нейтронів.

Тема 2 Будова атома

Запитання

  1. Що таке молекула? Наведіть приклад молекули.
  2. Ким і коли була запропонована ядерна модель атома?
  3. Охарактеризуйте властивості хімічного елемента з порядковим номером 8.
  4. Що таке речовина? З яких частинок складається речовина?
  5. Що таке радіоактивність? Які бувають типи радіоактивного випромінювання?
  6. Що таке s-,  p-,  d-,  f- елементи?
  7. Охарактеризуйте властивості хімічного елемента з порядковим номером 16.
  8. Чим відрізняються ядерні реакції від хімічних?
  9. Що таке атом? Чому дорівнює заряд ядра?
  10. Розрахуйте кількість нейтронів таких елементів: нітроген, фосфор, літій.

 

Тема 3 Групи подібних елементів

Запитання

  1. Перелічіть елементи ,які відносяться до лужних металів.
  2. Яку біологічну роль відіграють сполуки лужних металів?
  3. Яка з перерахованих речовин найбільш яскраво виявляє властивості металів: а). фтор;  б). йод;  в). хлор.
  4. Перелічіть елементи, які відносяться до лужно – земельних металів.
  5. Яка з перерахованих речовин найактивніший типовий неметал: а). фтор;  б). хлор;  в). йод.
  6. Дайте визначення періоду та групі.
  7. Перелічіть елементи , які відносяться до інертних газів.
  8. Як змінюється хімічні активність лужних металів у групах та періодах?
  9. Які елементи лужно – земельних металів знаходяться в земній корі? Яке значення вони мають?
  10. Розрахуйте кількість нейтронів для таких елементів: N, Cl, Ca.

 

 

ІІ  тур. «Підказка»

 Кожна команда одержує 5 балів за правильну відповідь.

 

Задача 1. Оксид хімічного елемента І групи головної підгрупи мА відносну молекулярну масу 62 . Назвіть хімічний елемент . Складіть формулу гідроксиду.

 

Задача 2. Вищий оксид хімічного елемента IV глупи має відносну молекулярну масу  44. Назвіть хімічний елемент. Складіть формулу оксиду та відповідної кислоти.

 

Задача 3. Назвіть елемент за такими даними: знаходиться в VI групі, відносна густина вищого оксиду дорівнює 40.

 

 

ІІІ  тур «Розгадайте метаграми»

Учні показують своє вміння в розв’язуванні загадок, і за кожну правильну відповідь кожна команда отриму по 2 бала.

 

  • Коли «Т» , він – елемент,

Та врахуй такий момент:

Виправи лиш «Т» на «Р» -

Деспот править відтепер.

(Титан і тиран)

 

  • Коли з «Н» - я радіоактивний

Елемент, який у світі знають.

Коли з «Л» - я гори, що й донині

Азію й Європу розділяю.

(Уран і Урал)

 

  • Там, де «З» мене цінують,

Я – коштовний елемент.

«З» на «Д» перейменують –

Я – теслярський інструмент.

(Золото і долото)

 

  • В таблиці я -  відомий елемент,

Та літеру зміни з одного боку,

Переконаєшся в один момент,

Що я не елемент вже, а протока.

(Фосфор і Босфор)

 

  • Я благородний, не люблю бурхливих сцен,

Бо я інертний газ , я навіть сонний.

Та забери від мене букву «Н» -

Відразу стану кораблем Ясона.

(Аргон і «Арго»)

 

Підбиваючи підсумки уроку, визначаться переможець

 

Домашнє завдання: підготувати дві зв’язні розповіді:

  1. про наукове та практичне значення відкриття періодичного закону.
  2. про вплив на учнів життєвого прикладу Д.І.Менделєєва.

 

doc
Пов’язані теми
Хімія, Розробки уроків
Додано
10 серпня 2018
Переглядів
749
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку