узагальнюючий урок з теми Періодичний закон і періодична система хімічних елементів Д.І.Менделєєва. Будова атома. для учнів 8 класу , де вони закріплять знання про формулювання періодичного закону , структуру періодичної системи, залежність властивостей хімічних елементів від заряд ядер їх атомів і будови електронних оболонок атомів
Тема: Періодичний закон і періодична система хімічних елементів Д.І.Менделєєва. Будова атома.
Мета: узагальнити і систематизувати відомості про періодичний закон Д.І.Менделєєва ; закріпити знання про формулювання періодичного закону , структуру періодичної системи, залежність властивостей хімічних елементів від заряд ядер їх атомів і будови електронних оболонок атомів; з’ясувати значення періодичного закону для розвитку науки і виробництва; навчити давати характеристику хімічним елементам за їх місцем у періодичній системі .
Хід уроку
Для початку цього уроку вчитель використовує епіграф:
О ви, щасливі науки!
Старанно простягайте руки
І погляд до найдальших місць.
Пройдіть і землю, й лютий вир,
Степи, й ліси й високих гір,
Що в піднебессі, грізну міць.
Пізнання промінь хай не згасне,
Досліджуйте, що є прекрасне
Й велике, що не знав ще світ.
І в глибину земних орбіт,
Хіміє, линь прудкіше плину,
І гострим поглядом пливи
І все, що містить Батьківщина,
Безцінні скарби нам яви …
М.В.Ломоносов «Ода»
Клас поділяється на три команди, кожна з яких складається із 10 учнів.
І тур. Команда, яка першою відповість на запитання , одержує 1 бал і першою починає наступний тур.
Запитання. У якому віці Д.І.Менделєєв зробив своє найбільше відкриття – періодичний закон хімічних елементів?
Відповідь. У віці 35 років.
І тур. Команда, яка одержала 1 бал першою, обирає тему , за якою відповідатиме на поставлені запитання. Команда, яка відповідала правильно на всі 10 запитань, одержує бонус (додатково 2 бала).
Тема 1 Періодичний закон і періодична система Д.І.Менделєєва
Запитання
Тема 2 Будова атома
Запитання
Тема 3 Групи подібних елементів
Запитання
ІІ тур. «Підказка»
Кожна команда одержує 5 балів за правильну відповідь.
Задача 1. Оксид хімічного елемента І групи головної підгрупи мА відносну молекулярну масу 62 . Назвіть хімічний елемент . Складіть формулу гідроксиду.
Задача 2. Вищий оксид хімічного елемента IV глупи має відносну молекулярну масу 44. Назвіть хімічний елемент. Складіть формулу оксиду та відповідної кислоти.
Задача 3. Назвіть елемент за такими даними: знаходиться в VI групі, відносна густина вищого оксиду дорівнює 40.
ІІІ тур «Розгадайте метаграми»
Учні показують своє вміння в розв’язуванні загадок, і за кожну правильну відповідь кожна команда отриму по 2 бала.
Та врахуй такий момент:
Виправи лиш «Т» на «Р» -
Деспот править відтепер.
(Титан і тиран)
Елемент, який у світі знають.
Коли з «Л» - я гори, що й донині
Азію й Європу розділяю.
(Уран і Урал)
Я – коштовний елемент.
«З» на «Д» перейменують –
Я – теслярський інструмент.
(Золото і долото)
Та літеру зміни з одного боку,
Переконаєшся в один момент,
Що я не елемент вже, а протока.
(Фосфор і Босфор)
Бо я інертний газ , я навіть сонний.
Та забери від мене букву «Н» -
Відразу стану кораблем Ясона.
(Аргон і «Арго»)
Підбиваючи підсумки уроку, визначаться переможець
Домашнє завдання: підготувати дві зв’язні розповіді: