Інтелектуальна гра "Ігри патріотів"

Про матеріал

Інтелектуальна гра "Ігри патріотів" для учнів 10 - 11 класів присвячена річниці вигнання нацистських військ з України. Це - позакласний захід з історії, також його можна використовувати на уроці узагальнення після вивчення теми "Україна в Другій світовій війні". Окремі елементи гри можна застосувати для роботи над поняттями теми, історичними постатями, документами.

Зміст архіву
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Інтелектуальна гра для учнів 10 -11 класів до річниці вигнання з України нацистських окупантів

Номер слайду 2

«Патріотизм – це найперша ознака цивілізованої людини , якість, яка відрізняє людину від раба. »

Номер слайду 3

Номер слайду 4

Номер слайду 5

2 тур «Писемне джерело»

Номер слайду 6

3 тур «Асоціації»

Номер слайду 7

Номер слайду 8

Номер слайду 9

Номер слайду 10

Номер слайду 11

Номер слайду 12

Номер слайду 13

4 тур «Виключи зайве».

Номер слайду 14

5 тур «Картографічне орієнтування»

Номер слайду 15

6 тур «Назви героя»

Номер слайду 16

Номер слайду 17

Номер слайду 18

Номер слайду 19

Номер слайду 20

Перегляд файлу

                                Ігри патріотів

                         інтелектуальна гра для учнів 10 - 11 класів

Мета: повторити та узагальнити знання учнів з теми «Україна в роки Другої світової війни»; розвивати логічне мислення, вміння працювати в групах; виховувати любов і відданість своїй Вітчизні, почуття поваги та шани до Героїв, які захищали Україну; формувати громадянськість і патріотизм в підростаючому поколінні.

Обладнання: картки із завданнями для команд, відео, презентація, музичний супровід.

Слайд 1.

Ведучий. Де зелені хмари яворів

                  Заступили неба синій став,

                  По стежині сонце я зустрів,

                  Привітав його і запитав:

                  Всі народи бачиш ти з висот,

                  Всі долини і гірські шпилі.

                  Де ж найбільший на землі народ?

                  Де ж найкраще місце на землі?

                  Сонце усміхнулося здаля:

                  Правда, все я бачу з висоти.

                  Всі народи рівні. А земля

                  Там найкраща, де родився ти!

Ведучий: вітаю всіх на інтелектуальному змаганні «Ігри патріотів»

Слайд 2.

Ведучий: як справжні патріоти команди доведуть, що державі потрібні високоінтелектуальні громадяни, тому їм пропоную пройти такі тури:

1. Розминка.

2. «Писемне джерело»

3. «Асоціації»

4. «Виключи зайве»

5. «Картографічне орієнтування»

6. «Назви героя»

Ведучий: у нас присутнє журі, яке буде оцінювати вашу роботу

 -------------------------------------------------------------------------

 -------------------------------------------------------------------------

 --------------------------------------------------------------------------

Слайд 3.

Ведучий: наша гра присвячена подіям Другої світової війни. Ми підіб‘ємо підсумки вивченого матеріалу й одночасно з тим, сподіваюсь, дізнаємось багато чого нового та цікавого про цю героїчну та трагічну сторінку історії нашого народу.

Слайд 4.

1 тур «Розминка»

Кожна команда відповідає на 10 запитань. Правильна відповідь -1 бал.

Питання 1 команді.

1. Коли почалася 2 світова війна (1 вересня 1939 р.)

2. Про що говорилось в директиві про боротьбу з панікерством від 12 вересня 1941 р. (створення при кожній стрілецькій дивізії загороджувального батальйону)

3. Останнє українське місто, яке захопили нацисти 22 липня 1942 р. (Свердловськ Ворошиловградської області)

4. Як гітлерівці називали місцевих жителів німецького походження (фольксдойчі)

5. Які течії руху опору існували в Україні (радянська, українська націоналістична)

6. Коли було проголошено Акт відновлення Української держави (30 червня 1941 р.)

7. З якого плацдарму радянське командування розгорнуло основний наступ на Київ (Лютізький)

8. Яка битва стала зразком оточення та знищення великих угрупувань ворога (Корсунь-Шевченківська)

9. Хто був головнокомандувачем УПА (Р. Шухевич)

10. Коли завершилось звільнення  України від нацистів (28 жовтня 1944 р.)

Питання 2 команді.

1. Якою подією почалась Друга світова війна (напад Німеччини на Польщу)

2. Коли радянські війська залишили Київ (17 вересня 1941 р.)

3. Як називали людей, які добровільно співпрацювали з загарбниками на територіях окупованих ними країн (колабораціоністи)

4. Яку назву отримало системне і планомірне знищення єврейського населення (голокост)

5. Коли було створено Український штаб партизанського руху (літо 1942 р.)

6. Назвіть прізвища командирів найбільших радянських партизанських загонів, з’єднань, що діяли в Україні (С. Ковпак, О. Сабуров, М. Наумов, О. Федоров)

7. Як називалась лінія оборони, збудована нацистами на правому березі Дніпра (Східний вал)

8. Яка битва радянських військ стала прикладом майстерного використання кінноти в умовах заболоченої місцевості (Ровенсько-Луцька)

9. Коли було звільнено м. Київ (6 листопада 1943 р.)

10. На 3 Надзвичайному великому зборі ОУН(б) було проголошено нове  гасло «Воля народу – воля людей», а яким було гасло ОУН(б) до цього ( «Україна для українців» )

Питання 3 команді.

1. Коли було укладено радянсько-німецький пакт про ненапад (23 серпня 1939 р.)

2. Скільки тривала оборона Одеси (73 дні)

3. Гітлерівський окупаційний режим дістав назву… (новий порядок)

4. Громадян СРСР, яких вивозили на примусові роботи до Німеччини, називали… (осторбайтери)

5. Хто очолив Український штаб партизанського руху (Т. Строкач)

6. Як називались формування, організовані в серпні 1941 р. на Волині Тарасом Бульбою-Боровцем (Поліська січ)

7. Коли було звільнено м. Харків (23 серпня 1943 р.)

8. Які фронти діяли в Україні на початку 1944р. ( 1, 2, 3, 4 Українські)

9. В якій битві радянські танкісти вперше форсували річки з ходу, вибираючи ділянки з кам’янистим дном, задраявши люки з виведеними над бойовими машинами вихлопними трубами (Умансько-Ботошанська)

10. Як називалось перше українське село, звільнене радянськими військами 18 грудня 1942 р. (Півники Міловського р-ну)

Слайд 5.

2 тур «Писемне джерело»

Завдання: ознайомитись з уривками документів, вказати їх назву та дату підписання. На виконання завдання дається 5 хвилина. Максимальна кількість балів – 4 (2 – назва документу, 2 – дата виходу).

 

Команда № 1.

Документ 1

Договір про ненапад між Німеччиною та Радянським Союзом, 23 серпня 1939 р.

Документ 2

З ноти уряду СРСР, врученої польському послу в Москві 17 вересня 1939 р.

 

Команда №2.

Документ 3.

Витяг з плану “ Барбаросса’’ 18.12 1940.

Документ 4

Із закону Верховної Ради УРСР про возз’єднання Західної України з УРСР 15 листопада 1939 р.

 

Команда №3.

Документ 5

Акт відновлення Української Держави. Львів, 30 червня 1941 р.

Документ 6.

Із постанови Державного Комітету Оборони №5859 від 11 травня 1944 р. «Про кримських татар».

 

Ведучий: поки команди відпочивають, а журі підводить підсумки, я пропоную вам ТОП – 5 таємниць Другої світової війни.

Відео (1-2 сюжети).

Ведучий: слово журі.

Слайд 6.

3 тур «Асоціації»

Потрібно назвати поняття, яке характеризують дані фотодокументи. На виконання завдання команді дається 30 секунд. За кожну правильну відповідь команда отримує 3 бали. Команди виконують завдання по черзі.

Слайд 7. 1 команда – евакуація,

Слайд 8. 2 команда – концентраційний табір,

Слайд 9. 3 команда – рейкова війна,

Слайд 10. 1 команда – Пакт Молотова-Ріббентропа

Слайд 11. 2 команда – рух опору

Слайд 12. 3 команда - визвольний похід Червоної Армії на Західну Україну

Слайд 13.

4 тур «Виключи зайве».

Максимальна кількість балів – 1. На виконання завдання дається 30 секунд.

1 команда: 72 дні, війська Південно-Західного фронту, Одеса, генерал Михайло Кирпонос, директива про боротьбу з панікерством, 663 тис. червоноармійців потрапили в оточення.

2 команда: мобілізація, народне ополчення, перебудова народного господарства на воєнний лад, тактика «Спаленої війни», евакуація, радянізація.

3 команда: похідні групи, «Молода гвардія» м. Краснодон, С. Ковпак, відновлення радянської влади, організація «Народна гвардія», рейкова війна.

Ведучий: поки команди відпочивають, а журі підводить підсумки, я пропоную вам ТОП – 5 таємниць Другої світової війни.

Відео (3 - 5 сюжети).

Слайд 14.

5 тур «Картографічне орієнтування»

Кожна команда отримує завдання на карті. Час на виконання завдання – 2 хвилини. За кожну правильну відповідь – 2 бали.

Додаток №1.

Слайд 15.

6 раунд «Назви героя»

Командам потрібно назвати прізвище людини на фотографії. За кожне правильне прієвище – 2 бали.

Слайд 16. 1 команда: Андрій Мельник, Семен Ковпак

Слайд 17. 2 команда: Михайло Кирпонос, Роман Шухевич (Тарас Чупринка)

Слайд 18. 3 команда: Микита Хрущов, Семен Бандера

Слайд 19.

Ведучий: поки журі підводить підсумки нашої гри я пропоную вам ще декілька цікавих фактів про Другу світову війну:

1. Під час Другої світової війни німці на території Голландії у великій секретності будували макет аеродрому. Літаки, ангари, автомобілі, засоби ППО – все робилося з дерева. Але в один з днів прилетів англійський бомбардувальник і скинув на псевдо-аеродром одну-єдину бомбу, після чого будівництво аеродрому припинилося… Бомба була дерев'яна. Цікаве те, що історія з аеродромом мала продовження. Після того, як англійці скинули дерев'яну бомбу, німці вирішили: розташуємо на цьому іграшковому аеродромі справжні літаки, адже англійці, знаючи що цей аеродром помилковий, прийматимуть їх за макети. Через два дні після перебазування німецьких літаків, англійці знову розбомбили цей аеродром. Але вже справжніми бомбами. В кінці бомбардування був скинутий вимпел із словами: "А ось це вже інша справа!".

2. При аналізі Другої світової війни американські військові історики виявили дуже цікавий факт. А саме, при раптовому зіткненні з силами японців американці, як правило, набагато швидше приймали рішення і, як наслідок, перемагали навіть переважаючі сили противника. Дослідивши дану закономірність вчені прийшли до висновку що середня довжина слова у американців складає 5,2 символи, тоді як у японців 10,8. Отже, на віддачу наказів йде на 56% менше часу, що в короткому бою грає важливу роль. Заради "інтересу" вони проаналізували російську мову і виявилося, що довжина слова в російській мові складає 7,2 символи на слово (в середньому), проте при критичних ситуаціях російськомовний командний склад переходить на ненормативну лексику, і довжина слова скорочується до 3,2 символів у слові

3. 21 червня 1941 року група радянських вчених розкрила могилу Тамерлана в Самарканді. Існує декілька легенд про пов'язані з цим пророцтва, які документально не підтверджені. Згідно з однією з них, на самому могильному камені був напис про заборону розтину і покарання того, хто порушить заборону. Інша розповідь оповідає про трьох старців, які попереджали експедицію про те, що якщо розкопати могилу Тамерлана, почнеться війна. Як відомо, 22 червня фашистська Німеччина напала на СРСР. Однак сусідство цих подій є не більше ніж збігом, адже план нападу був затверджений Гітлером задовго до червня 1941 року

4. У Другій світовій війні до складу радянських військ входила 28-а резервна армія, в якій тягловою силою для гармат були верблюди. Вона була сформована в Астрахані під час боїв під Сталінградом: брак машин і коней змусив виловити в околицях диких верблюдів і приручити їх. Більшість з 350 тварин загинуло на полі бою в різних боях, а ті, що вижили, поступово переводили в господарські частини і «демобілізовувались» в зоопарки. Один з верблюдів на ім'я Яшка дійшов з солдатами до Берліна

5. Відома американська компанія-виробник гральних карт Bicycle під час Другої світової війни на замовлення уряду США робила спеціальні колоди, які відправлялися полоненим американцям в німецькі в'язниці. При намоканні на картах проступали шматочки топографічної карти, на якій були показані маршрути втечі

6. У Другій світовій війні брав участь червоноармієць-кулеметник Семен Костянтинович Гітлер, єврей за національністю. Зберігся нагородний лист, згідно з яким Гітлер був представлений до медалі «За бойові заслуги» за здійснення подвигу. Правда, в базi даних «Подвиг народу» повідомляється, що медаллю «За відвагу» нагороджено Семен Костянтинович Гітле – випадково чи навмисно було змінене прізвище, невідомо.

7. Наркотик первітин (похідне метамфетаміну) широко використовувався для стимуляції солдатів Вермахту, його таблетки офіційно входили в пайок льотчиків і танкістів. Вживали його і цивільні особи – у продажі були шоколадні цукерки з начинкою з первітину, хоча згодом міністерство охорони здоров'я розпізнало його небезпеку і заборонило виробництво. Фармацевти, які створили первітин, після війни були вивезені в США і брали участь в створенні препаратів, що застосовувалися вже американською армією в Кореї та у В'єтнамі.

8. Гітлер вважав своїм головним ворогом в СРСР не Сталіна, а диктора Юрія Левітана. За його голову він оголосив нагороду в 250 тисяч марок. Радянська влада ретельно охороняли Левітана, а через пресу запускалася дезінформація про його зовнішність

9. Відповідно до опису подвигу червоноармійця Дмитра Овчаренка з наказу про вручення йому звання Героя Радянського Союзу, 13 липня 1941 року він доставляв боєприпаси в свою роту і був оточений загоном солдатів і офіцерів противника чисельністю 50 осіб. Незважаючи на те, що у нього відібрали гвинтівку, Овчаренко не розгубився і, вихопивши з воза сокиру, відрубав голову офіцеру, що його допитував. Потім він кинув у німецьких солдат три гранати, знищивши 21 людину. Інші в паніці розбіглися, крім ще одного офіцера, якого червоноармієць наздогнав і також відрубав йому голову

10. Леонід Гайдай був призваний в армію в 1942 році і спочатку служив у Монголії, де об'їжджав коней для фронту. Одного разу в частину приїхав воєнком для набору поповнення в діючу армію. На питання офіцера: «Хто в артилерію?» - Гайдай відповів: "Я!". Так само він відповідав на інші питання: «Хто в кавалерію?", "У флот?", "У розвідку?», чим викликав невдоволення начальника. «Та почекайте ви, Гайдай, - сказав військком, - дайте оголосити увесь список». Пізніше режисер адаптував цей епізод для фільму «Операція "И "та інші пригоди Шурика»

11. Французька співачка Едіт Піаф у період окупації виступала в таборах для військовополонених на території Німеччини, після чого фотографувалася на пам'ять з ними і німецькими офіцерами. Потім в Парижі обличчя військовополонених вирізали і вклеювали в фальшиві документи. Піаф їхала до табору з повторним візитом і таємно провозили ці паспорти, з якими деяким полоненим вдавалося втекти

12. Під час Другої світової війни розміновувати об'єкти саперам активно допомагали дресировані собаки. Одна з них на прізвисько Джульбарс виявила при розмінуванні ділянок в європейських країнах в останній рік війни 7468 мін і понад 150 снарядів. Незадовго до Параду Перемоги в Москві 24 червня Джульбарс отримав поранення і не міг пройти у складі школи військових собак. Тоді Сталін наказав нести пса Червоною площею на своїй шинелі

13. У 1942 році Сталін запросив посла США подивитися разом з ним фільм «Волга, Волга». Тому фільм сподобався, і Сталін подарував через нього президентові Рузвельту копію фільму. Рузвельт подивився фільм і не зрозумів, чому Сталін надіслав саме його. Тоді він попросив перевести слова пісень. Коли прозвучала пісня, присвячена пароплаву «Севрюга»:

Америка Росії подарувала пароплав:

З носа пара, колеса ззаду,

І страшенно, і страшенно,

І страшенно тихий хід.

він вигукнув: «Ось тепер зрозуміло! Сталін дорікає нам за тихий хід, за те, що ми досі не відкрили другий фронт»

 

Ведучий: давно відгриміли залпи війни, ці події стали надбанням історії. І сьогодні наші команди показали, що вони не лише люблять Україну, а й знають її минуле. Слово надається журі.

 

Слайд 20.

Розцвiтай, Україно,

Ти квiтками калини

I рости, Україно, синiв,

Щоб вони тебе милу

Захищати зумiли

Вiд усiх чужакiв-ворогiв.

 

А дочкам своїм, рiдна,

Ти наказ рознеси всiм,

Щоб синочкiв ростили своїх,

До науки привчали

I добру щоб повчали

Та поваги до рiдних батькiв.

 

Хай буде Україна

Багата та сильна,

Та щоб горя не знала вона,

Щоб була вона гарна,

Щоб була вона вiльна,

Україно моя чарiвна!..

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток №1.

 

Команда 1.

 

Документ 1

 

Керуючись бажанням зміцнення миру між СРСР і Німеччиною та виходячи з основ положень договору про нейтралітет, укладеного між СРСР і Німеччиною у квітні 1926 року, дійшли згоди про таке:

Стаття 1. Обидві Договірні сторони зобов’язуються утримуватися від будь-якого насильства, від будь-якої агресивної дії та будь-якого нападу стосовно одна одної як окремо, так і разом з іншими державами.

Стаття ІІ. У випадку, коли одна з Договірних сторін стане об’єктом воєнних дій з боку третьої держави, друга Договірна Сторона не підтримуватиме жодним чином цю державу.

Стаття ІІІ. Уряди обох Договірних Сторін і надалі контактуватимуть одна з одною для консультації, щоб інформувати одна одну про питання, що торкаються їхніх спільних інтересів.

Стаття ІУ. Жодна з Договірних Сторін не братиме участі в будь-якому угрупуванні держав, що безпосередньо або опосередковано спрямоване проти другої сторони.

Стаття У. У випадку виникнення суперечок або конфліктів між Договірними Сторонами щодо різноманітних питань, обидві сторони розв’язуватимуть ці суперечки або конфлікти виключно мирним шляхом у порядку дружнього обміну думками або в потрібних випадках шляхом створення комісій для врегулювання конфлікту.

Стаття УІ. Договір укладається терміном на десять років з тим, що, якщо одна з сторін не денонсує його за рік до закінчення терміну, термін чинності договору автоматично вважатиметься продовженим на наступні п’ять років.

Стаття УІІ. Цей договір підлягає ратифікації в найстисліший термін. Обмін ратифікаційними грамотами має відбутися в Берліні. Договір набуває чинності негайно після його підписання.

 

Документ 2

Польсько-німецька війна виявила внутрішню неспроможність Польської держави. Протягом 10 днів воєнних операцій Польща втратила всі свої промислові райони і культурні центри… Радянський уряд не може байдуже ставитися до того, щоб єдинокровні українці…, які проживають на території Польщі, кинуті напризволяще, залишилися беззахисними….

Зважаючи на таку обстановку, радянський уряд розпорядився Головному командуванню Червоної армії віддати наказ військам перейти кордон і взяти під свій захист життя і майно населення Західної України..

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Команда 2.

 

Документ 3.

Німецькі збройні сили повинні бути розбити Радянську Росію у ході короткочасної кампанії ще до того, як буде завершена війна проти Англії…

Головні сили радянських сухопутних військ, що знаходяться в Західній Росії, повинні бути знищені в сміливих операціях завдяки глибокому, швидкому просуванню танкових груп.

Кінцевою метою операції є створення загороджувального бар’єру проти азіатської Росії по загальній лінії Волга – Архангельськ.

Театр воєнних дій розділяється Прип’ятськими болотами на південну й північну частину. Напрямок головного удару повинен бути підготовлений північніше Прип’ятських боліт…

Групі армій, що діє південніше Прип’ятських боліт, належить з допомогою концентрованих ударів, тримаючи головні сили на фалангах, знищити російські війська, що перебувають в Україні, ще до виходу останніх до Дніпра.

Із цією метою головний удар завдаються з району Любліна в загальному напрямку на Київ. Одночасно війська, що перебувають у Румунії, форсують р. Прут у нижній течії та здійснюють глибоке охоплення противника. На долю румунської армії припадає сковувати російські сили…

 

Документ 4

Верховна Рада УРСР, заслухавши заяву Повноважної Комісії Народних Зборів Західної України, постановляє:

1. Вітати… Постанову Верховної Ради СРСР від 1 листопада 1939 року про включення Західної України до складу Радянського Союзу.

2. Прийняти Західну Україну до складу УРСР і возз’єднати тим самим великий український народ в єдиній українській державі….

 

Команда 3.

 

Документ 5

Волею Українського народу Організація Українських Націоналістів під проводом Степана Бандери проголошує відновлення Української держави, за яку поклали свої голови цілі покоління найкращих синів України.

3. Відновлена Українська держава буде тісно  спів діяти з Націонал – Соціалістичною Великонімеччиною, що під проводом Адольфа Гітлера творить новий лад в Європі та допомагає українському народові визволитися з-під московської окупації.

Українська Німецька Революційна Армія, що творитиметься на українській землі, боротиметься далі спільно з союзною німецькою армією проти московської окупації за Суверенну Соборну Українську Державу і новий справедливий лад у цілому світі!

 

Документ 6.

У період Вітчизняної війни багато кримських татар зрадили Батьківщину, дезертирували з частин Червоної Армії, що обороняли Крим і переходили на бік противника…

Враховуючи все викладене, Державний Комітет Оборони ухвалює:

… Всіх татар виселити з території Криму і поселити їх на постійне місце проживання спецпоселенців в районах Узбецької РСР…

 

 

                                 Робота з картою

1. Укажіть рядок, у якому цифри відповідають назвам заштрихованих на картосхемі зон нацистської окупації України часів Другої світової війни

А 1) рейхскомісаріат «Україна»; 2) дистрикт «Галичина»; 3) Трансністрія; 4) території, підпорядковані Вермахту

Б 1) дистрикт «Галичина»; 2) Трансністрія; 3) рейхскомісаріат «Україна»; 4) території, підпорядковані Вермахту

В 1)дистрикт «Галичина»; 2)рейхскомісаріат«Україна»; 3) Трансністрія; 4) території, підпорядковані Вермахту

Г 1) Трансністрія; 2) рейхскомісаріат «Україна»; 3) території, підпорядковані Вермахту; 4) дистрикт «Галичина»

2. На карті позначено лінію фронту часів радянсько-німецької війни станом на

 

 А серпень 1941 р.        Б жовтень 1941 р.

 В січень 1944 р.            Г червень 1944 р

 

1

 

zip
Додав(-ла)
Зелена Наталя
Додано
29 березня
Переглядів
132
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку