CЦЕНАРІЙ ІНТЕЛЕКТУАЛЬНОЇ ГРИ-КОНКУРСУ
ЗНАВЦІВ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ
до Дня української писемності та мови
Мета: формувати розуміння того, що українська мова – наш скарб, без якого не може існувати ні народ, ні Україна як держава; розширювати знання про красу і багатство української мови; збудити прагнення учнів продемонструвати свої знання та вміння з української мови, спонукати їх до творчої праці; розвивати навички роботи в групах, пам’ять, увагу, швидкість мислення; виховувати в учнів почуття патріотизму, національної гордості, любові до рідного краю, глибоку повагу до рідної мови.
Вступне слово вчителя
Щорічно 9 листопада в Україні відзначається День української писемності та мови, запроваджений у 1997 році Указом Президента, в якому говориться: «На підтримку ініціативи громадських організацій та з урахуванням важливості ролі української мови в консолідації суспільства постановляю: «Установити в Україні День української писемності та мови, який відзначати щорічно 9 листопада в день вшанування пам’яті Преподобного Нестора Літописця».
Із святом вас, шановні добродії, із святом, шанувальники рідного слова!
Відомий український педагог Василь Сухомлинський писав: «Мова – це віконця, через які людина бачить світ. Багата мова – багатий духовний світ, розвинуте почуття краси слова – велика моральна культура. Убогість слова – це убогість думки, інтелектуальної, емоційної, естетичної товстошкірості».
Мова – це великий дар. І в кожного народу вона своя. Мова — це доля народу, і вона залежить від того, як ревно ми всі плекатимемо її. Тому що наш народ створював мову віками, багато зробив і ще робитиме за її існування і процвітання. І ми, як свідомі громадяни нашої країни, повинні не тільки зберегти набуте, а й примножувати її багатства для прийдешніх поколінь.
Пропоную сьогодні пригадати, що ви знаєте про нашу рідну мову, і позмагатися в ерудованості, взявши участь у інтелектуальній грі-конкурсі знавців української мови « Мово українська, мово солов’їна!»
Цей захід ми присвячуємо рідній українській мові. Саме тій мові, якою ми розмовляємо, пишемо, читаємо. Адже, однією із найчисленніших мов слов’янського походження є саме українська мова, мова України, українського народу, наша рідна мова!
ПИТАННЯ
-
Скільки букв в українському алфавіті? (33)
-
У якому слові є сорок букв «а»? (Сорока)
-
Назвіть останній відмінок української мови. (Кличний)
-
Що стоїть посередині школи? (О)
-
Скільки граматичних основ має просте речення? (Одну)
-
Що стоїть між підлогою і стелею? (і)
-
З якої миски не можна наїстися? (З порожньої)
-
Як записати в чотирьох клітинках словосполучення «суха трава»? (Сіно)
-
Замініть фразеологізм викинути з голови одним словом. (Забути).
-
Скільки голосних в українській мові? (6)
-
Поставте займенник «себе» в Н.в. (Немає Н.в.)
-
З якого крана не набереш води? (Підйомного)
-
Скільки звуків у слові «кущ»? (4)
-
Яка буква в українській мові не має відповідного звуку? (Ь)
-
Поставте у кличний відмінок слово «юнак» (Юначе!)
-
Чуже мовлення, передане дослівно. (Пряма мова)
-
Чи може страус назвати себе птахом? (Ні, він не може говорити).
-
Дослівно наведений уривок з якогось тексту. (Цитата)
-
Яку державу влітку можна носити на голові? (Панама)
-
Назвіть знак, що позначає роздільну вимову. (Апостроф)
-
Поставте іменник «мати» у М.в. (на матері)
-
На яке дерево сідає ворона після дощу? (На мокре дерево).
-
Назвіть слова з префіксом -прі. (Прізвисько, прірва, прізвище)
-
Скільки звуків у слові «ходжу»? (4)
-
Державна мова України? (українська)
-
Перша буква у власній назві (велика).
-
Займенник з однієї букви (Я).
-
Стиль підручника (науковий).
-
Чим закінчуються і зима, і весна? (А)
-
Змінна частина слова, яка необхідна для зв’язку слів у словосполученні й реченні. (Закінчення)
Конкурс «Я – артист»
Учитель. Поки журі підраховує бали, ми з вами пограємо. Учасники команд по черзі за допомогою жестів повинні передати зміст фразеологізмів, а команда – сказати, який це фразеологізм:
Водити за носа
Намилити шию
Зуб на зуб не попадає
Клювати носом
Обвести круг пальця
Задирати носа
Прикусити язика
Вилазити боком
Додаток
ПИТАННЯ
-
Скільки букв в українському алфавіті? (33)
-
У якому слові є сорок букв «а»? (Сорока)
-
Назвіть останній відмінок української мови. (Кличний)
-
Що стоїть посередині школи? (О)
-
Скільки граматичних основ має просте речення? (Одну)
-
Що стоїть між підлогою і стелею? (і)
-
З якої миски не можна наїстися? (З порожньої)
-
Як записати в чотирьох клітинках словосполучення «суха трава»? (Сіно)
-
Замініть фразеологізм викинути з голови одним словом. (Забути).
-
Скільки голосних в українській мові? (6)
-
Поставте займенник «себе» в Н.в. (Немає Н.в.)
-
З якого крана не набереш води? (Підйомного)
-
Скільки звуків у слові «кущ»? (4)
-
Яка буква в українській мові не має відповідного звуку? (Ь)
-
Поставте у кличний відмінок слово «юнак» (Юначе!)
-
Чуже мовлення, передане дослівно. (Пряма мова)
-
Чи може страус назвати себе птахом? (Ні, він не може говорити).
-
Дослівно наведений уривок з якогось тексту. (Цитата)
-
Яку державу влітку можна носити на голові? (Панама)
-
Назвіть знак, що позначає роздільну вимову. (Апостроф)
-
Поставте іменник «мати» у М.в. (на матері)
-
На яке дерево сідає ворона після дощу? (На мокре дерево).
-
Назвіть слова з префіксом прі-. (Прізвисько, прірва, прізвище)
-
Скільки звуків у слові «ходжу»? (4)
-
Державна мова України? (українська)
-
Перша буква у власній назві (велика).
-
Займенник з однієї букви (Я).
-
Стиль підручника (науковий).
-
Чим закінчуються і зима, і весна? (А)
-
Змінна частина слова, яка необхідна для зв’язку слів у словосполученні й реченні. (Закінчення)