Узагальнення систематизація вивченого з теми "Словотвір" (урок-подорож)

Про матеріал
Урок-подано у формі подорожі з цікавими інтератктивними завданнями, спрямованими на ситематизацію вивеного матеріаль, цілісного засвоєння та проктичної реалізації набутих мовних навичок.
Перегляд файлу

КОНСПЕКТ УРОКУ З УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ

6 КЛАС

 

Тема. Подорож до країни «Рівтоволс». СЛАЙД 2

Мета: узагальнити та систематизувати вивчений матеріал з теми «Словотвір»; удосконалювати навички самостійно утворювати нові слова вивченими способами, знаходити й виправляти орфографічні помилки на вивчені правила, вміння працювати у групах; розвивати логічне мислення, пам'ять, увагу, усне та писемне мовлення; виховувати почуття відповідальності, любов до рідної мови.

Тип уроку: урок узагальнення й систематизації знань.

Форма уроку: урок-подорож

Обладнання: підручник, карта подорожі, таємнича скриня, кубики з назвами, картки з овочами і фруктами, смайлики, картки із завданням, мультимедійна презентація, проектор, пісочний годинник, НЛ-2

 

ХІД УРОКУ

 

І. Настановчо-мотиваційний етап.

Забезпечення емоційної готовності. Аутотренінг (СЛАЙД 3)

Добрий день, діти! Сідайте!

Вчитель:

Перш ніж почати наш дуже насичений урок,  давайте емоційно налаштуємося.

Я-учень!

Я - творча особистість!

Я знаю, думаю,аналізую!

Я не боюся висловлювати свої думки.

На помилках вчаться.

Я хочу багато знати.

Я буду плідно працювати!

Сьогодні в нас урок-подорож. Діти, а чи любите ви подорожувати? Зараз в мовленнєвий корабель і відправимося у подорож країною «Рівтоволс», а подорожуючи, виконаємо цікаві завдання. За кожну станцію будемо отримувати назву острова, яким мандрували, та будемо клеїти на карті скарбів, та на ваших кораблях. За роботу на уроці ви отримуватимете штурвали і в кінці уроку ми побачимо, як ви попрацювали

Кожна подорож не можлива без корабля, та карти скарбів. Кораблі перед вами, ви сьогодні їхні капітани. А скажіть, будь ласка, що ж це за країна Рівтоволс? Давайте уважно подивимося на дошку та з'ясуємо походження цієї назви. На дошці ви бачите букви за якими вам потрібно скласти слово. Так, правильно, ця країна розшифровується як розділ мовознавства - словотвір! Молодці! Пригадаймо, що це за розділ мовознавства?

Відповіді учнів: СЛОВОТВІР

(Слайд 4, на якому з'являється визначення розділу) Словотвір - це розділ науки про мову, що вивчає способи й особливості творення похідних слів. П. Оголошення теми, мети й завдань уроку

Перед тим як почнемо подорожувати, давайте запишемо число й тему в зошит. Узагальнення вивченого з теми «Словотвір».

Під час подорожі будемо долати труднощі, закріпимо знання про змінювання і творення слів, способи словотворення і правопис складних слів, демонструючи міцні знання, адже народна мудрість твердить:

« Кожна пригода до мудрості дорога» .

Проблемне питання?

Який спосіб словотворення є найважливішим? III. Актуалізація опорних знань

Перш ніж вирушити у подорож ми маємо впевнитися, що ви готові та маєте своєрідні перепустки на корабель. То ж презентуйте свої творчі міні-проєкти. Презентація творчих робіт у вигляді інформаційних буклетів за обраною темою.

На шляху до першого острова для нас з'являються перші випробування.. IV. Узагальнення і систематизація умінь і навичок 1. «Словотвірна мішанина» СЛАЙД 5

На цьому острові пірати навмисно змішали усі слова, тою збити вас з курсу. Вам необхідно правильно позподілити слова за способами словотворення:

Завдання виводиться на слайд, учні самостійно пишуть у зошитах, а деякі виходять до дошки, учитель дає картки зі словами, і виконують завдання.

1. Робота біля дошки

Розподіліть слова залежно від способу творення: 1)префіксальний; 2) суфіксальний; 3) префіксально-суфіксальний, 4) безафіксний; 5) основоскладання.

Прабатьківщина,  віршовий,  місяцехід прискорення,  білуватий, доповідь, пилосмок, захист, обгородити, нехитрий, гарбузище, голосний, гіллястий, надвірний, молодь, кашовар. Відповідь:

  1. Префіксальний; Прабатьківщина, обгородити, нехитрий.
  2. Суфіксальний; віршовий, білуватий, гарбузище, голосний, гіллястий.
  3. Префіксально-суфіксальний, прискорення, надвірний.
  4. Безафіксний: молодь, доповідь, захист.
  5. Основоскладання: місяцехід, кашовар, пилосмок. Оцінювання. Учитель роздає штурвали.

2. Утворити слова від поданих безафіксним способом.

захищати - молодий –

наказувати -  переходити-

бігати - заїздити –

рухати - юний -

3. Словотвірні загадки.

  1.   Хто обробляє землю? (Хлібороб).
  2.   Хто любить правду? (Правдолюб).
  3.   В якому будинку п'ять поверхів? (П 'ятиповерховому).
  4.   Хто чинить добро? (Доброчинець)
  5.   Хто любить мир? (Любомир)
  6.   Хто любить самого себе? (Самолюб)
  7.   Останній місяць осені. (Листопад) Яким способом утворені відгадки? СЛАЙД 7

Молодці! Наш перший острів називається СПОСОБИ СЛОВОТВОРЕННЯ Підсумуємо наші набуті знання (Учні отримують від учителя назву острова і приклеюють до корабля ) Ось тепер впевнено можемо рушати до острова «Зміни приголосних при творенні слів»

2. Острів «Зміни приголосних при творенні слів»

Ось погляньте будь ласка, що підкинуло нам бурхливе море! Це таємнича скриня із завданнями. Виконавши завдання ми отримаємо підказки до назви наступного острова. СЛАЙД 8

  1. Робота в групах (Усі завдання груп на слайді)
  2.  1 група. Чергування приголосних за творенням прикметників на -цьк-зьк-ськ-.(Діти отримують кубики з назвами)

Від поданих  назв утворіть і запишіть прикметники за допомогою суфікса -ськ-. Виділіть суфікс. Поясніть, які зміни приголосних в деяких словах відбуваються при цьому.

Інгулець, Гданцівка, університет, Саксагань, Карачуни, козак, Україна, Європа , Кривий Ріг.

Відповідь: інгулецький, університетський, саксаганський, козацький, український, європейський, криворізький.

  1.  група. Чергування приголосних за творенням іменників із суфіксом -ин-від прикметників.

І. Утворіть від поданих слів іменники із суфіксом -ин(а). Які зміни приголосних при цьому відбуваються? Виписуємо 5 слів на вибір і утворюємо. ЗРАЗОК. Сумський - Сумщина.

Вінницький, дніпровський, Хмельницький, івано-франківський, миколаївський, тернопільський, донецький, волинський, полтавський, Відповідь: Вінниччина, Дніпровщина, Хмельниччина, Івано-Франківщина, Миколаївщина, Тернопільщина, Донеччина, Волинщина, Полтавщина.

  1. група. Чергування приголосних та творення іменників.

Повторити правила на стор. 62 (увага на винятки).

Від поданих іменників утворіть і запишіть назви галузей господарства чи ремесел. Які з цих галузей (ремесел) поширені у вашій області? Поясніть, чому деякі з утворених слів належать до застарілої лексики.

ЗРАЗОК. Кравець - кравецтво.

Бджільник, овочівник, хлібороб, садівник, птахівник, вівчар, мірошник, гончар, гутник.

Відповідь: Бджільництво, овочівництво, хліборобство, садівництво, птахівництво, вівчарство, мірошництво, гончарство, гутництво

Молодці!Ми підкорили з вами острів зміни приголосних при творенні слів Бачу, що ви вже втомилися тож наш корабель прямує до острова «Відпочинок» . Позначимо це на карті.

Острів «Відпочинок» (Слайд 9)

Перегляд відео про зміни доПравопису 2019 року.

https://www.youtube.com/watch?v=SunIrw3fYUc

  1. Гра «Показуха»: за допомогою міміки та жестів учні загадують приказки, прислів'я.
  2.             Сто голів - сто умів.
  3.             Рідна земля і в жмені мила.
  4.             Зимова днина куца: сюди тень, туди тень, а не гріє.
  5.             Слово до слова - складається мова.

Молодці! Трохи перепочили продовжуємо свою мандрівку. Вчитель роздає назву острова і діти приклеюють на корабель.

 

 Острів «Складні та складноскорочені слова» (Слайд 10)

Давайте пригадаємо, що таке складні та складноскорочені слова і як вони утворюються? І продовжуємо нашу мандрівку. /. Робота з картками для кожної групи.

  1. Група. Діти отримують картки з поєднанням двох кольорів. Треба записати словами їх у зошиті. Чорний і білий, синій і жовтий, зелений і голубий, жовтий і зелений, білий і рожевий, синій і зелений, жовтий і рожевий.
  1.    Група. Діти отримуть картки з малюнками і назвами фруктів і овочів.

Запишіть назви з частиною пів-. Яблуко, абрикос, огірок, диня, гранат, гарбуз, помідор.

  1.     Група. Діти отримують книгу з дитячими казками. Знайдіть у казках приклади поєднання слів. Вовчик-Братик, Зайчик-Побігайчик, давно-давно, Лисичка-Сестричка, Коза-Дереза, Жабка-Скрекотушка, Зайчик-Лапанчик.

V. Підбиття підсумків уроку.

Пригадаємо наше проблемне питання на початку уроку і дайте відповідь на нього.

  •       Проблемне питання?СЛАЙД 11

Який спосіб словотворення є найважливішим

Бліц-опитування:

  •       Наука, що вивчає способи творення нових слів?( Словотвір)
  •       Наука, що вивчає правила написання слів?(Орфографія)

Назвіть афіксальні способи словотворення. (Суфіксальний, префіксальний, префіксально-суфіксальний, постфіксальний)

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Боярчук Олена
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
27 березня 2020
Переглядів
3429
Оцінка розробки
4.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку