Інтелектуальна гра-конкурс
знавців української мови
«Мово українська, мово солов’їна»
Виконавець:
вчитель української мови та літератури
Білоус Наталія Миколаївна
Харків 2022
Мета: формувати розуміння того, що українська мова – наш скарб, без якого не може існувати ні народ, ні Україна як держава; розширювати знання про красу і багатство української мови; збудити прагнення учнів продемонструвати свої знання та вміння з української мови, спонукати їх до творчої праці; розвивати навички роботи в групах, пам’ять, увагу, швидкість мислення; виховувати в учнів почуття патріотизму, національної гордості, любові до рідного краю, глибоку повагу до рідної мови.
Обладнання: завдання на картках для конкурсів, сердечка-наліпки, скринька з номерами для поділу на команди, музична композиція.
Вступне слово вчителя
Мова – найбільший скарб, одне з багатьох див створених людьми. Вона віддзеркалює душу народу, його історію.
Кожна людина має завжди пам’ятати хто вона, звідки родом, де її коріння, кожна людина повинна знати свою мову, любити її, цінувати, збагачувати, берегти.
21 лютого ми відзначаємо Міжнародний день рідної мови.
Тому сьогодні запрошую Вас поринути у чудовий і прекрасний світ нашої рідної мови. Із святом нас, шанувальники рідного слова!
Відомий український педагог Василь Сухомлинський писав: «Мова – це віконця, через які людина бачить світ. Багата мова – багатий духовний світ, розвинуте почуття краси слова – велика моральна культура. Убогість слова – це убогість думки, інтелектуальної, емоційної, естетичної товстошкірості».
Мова – це великий дар. І в кожного народу вона своя. Мова — це доля народу, і вона залежить від того, як ревно ми всі плекатимемо її. Тому що наш народ створював мову віками, багато боровся і бореться за її існування і процвітання. І ми, як свідомі громадяни нашої країни, повинні не тільки зберегти набуте, а й примножувати її багатства для прийдешніх поколінь.
Пропоную сьогодні пригадати, що ви знаєте про нашу рідну мову, і позмагатися в ерудованості, взявши участь у інтелектуальній грі-конкурсі знавців української мови « Мово українська, мово солов’їна!»
Цей захід ми присвячуємо рідній українській мові. Саме тій мові, якою ми розмовляємо, пишемо, читаємо. Адже, однією із найчисленніших мов слов’янського походження є саме українська мова, мова України, українського народу, наша рідна мова!
Обєднання на групи за допомогою жеребкування.
Команди: Мовознавці та Словограй
КОНКУРС № 1 «Згадай алфавіт»
Умова: необхідно розставити слова за алфавітом. Якщо правильно виконаєте завдання,то останні букви складуть прислів’я. («Азбука – до мудрості дорога»)
Хто перший виконає – отримує 1 бал.
Вишенька віз горб доверху жайворонок жердка здогад здорово зовсім зранку листопад лицар личко ліс переліт радощі сад холодно цукор чисто шланг щітка.
КОНКУРС №2 « Мовне асорті»
Завдання: Учаснику кожної команди будуть запропоновані питання, на які необхідно дати відповідь. Якщо учасник команди не дає відповіді, то це питання не зараховується. За кожну правильну відповідь нараховується 1 бал. Отож, у кожної з команд є можливість набрати аж 10 балів за цей конкурс.
Питання для команди « Мовознавці»:
3.Скільки голосних звуків в українській мові? (6)
4.Яка частина мови не належить ні до самостійних, ні до службових частин? (Вигук)
5.Скільки звуків у слові «кущ»? (4)
6.Яка буква в українській мові не має відповідного звуку? (Ь)
7.Рід іменника «сирота». (Спільний)
8.Головні члени речення. (Підмет і присудок)
9.Назвіть знак, що позначає роздільну вимову. (Апостроф)
10.Розділ науки, який вивчає звуки. (Фонетика).
Питання для команди «Словограй»:
1.Назвіть слова з префіксом прі-. (Прізвисько, прірва, прізвище)
4. Скільки голосних звуків в українській мові? (6)
5.Слова, що мають спільний корінь? ( спільнокореневі)
6.Що стоїть на початку слова перед коренем? (префікс)
7.Розмова двох осіб? (діалог)
8.Слова з протилежним значенням (антоніми).
9. Лексичне значення слова – це… (те, що слово означає).
10. Розділ науки, який вивчає звуки. (Фонетика).
КОНКУРС № 3 «Словникар»
ЗАВДАННЯ: З поданого слова «милозвучність» утворити якомога більше слів. На обдумування учасникам команд дається дві хвилини, а далі кожен учасник по черзі називає слова
Орієнтовні відповіді: Мило, ніс, сіль, злість, вино, осінь, звучить, сіть, лози, лом, оси, міль, ніч, мови, воли тощо.
КОНКУРС №4 « Скажи без затримки»
Завдання : Назвати по черзі без затримки антоніми до запропонованих слів.
У разі затримки відповідає суперник.
Сміятися (плакати) Активний (пасивний)
Корисний (шкідливий) Хворіти (видужати)
Захід (схід) Ганьба (слава)
Минуле (сучасне) Згадати (забути)
Працьовитий (лінивий) Прокинутися (заснути)
Вітатися (прощатися) Світанок (присмерк)
Хвалити (лаяти) Щедрість (скупість)
Оптиміст (песиміст) глибокий (мілкий)
Зачин (кінцівка) старий (молодий)
КОНКУРС №5 « Прямо та влучно»
Умова конкурсу: фразеологізми потрібно замінити словами-синонімами. Кожна правильна відповідь 1 бал.
Для І команди
Хоч око виколи – темно
Держати хвіст трубою – триматися
Взяти ноги в руки – втекти
Ніде й голці впасти – тісно
Перелічити ребра – побити
Зробити з мухи слона – перебільшити
Для ІІ команди
Пекти раків – почервоніти
Палець об палець не вдарити – ледарювати.
Мати голову на плечах – розумний
Продавати зуби – сміятися
Замилювати очі – обдурювати
Як нитка за голкою – невідступно
КОНКУРС №6 « Відгадако».
Учитель: Наш український народ, навіть у надзвичайно важкі для нього історичні часи, умів вдало пожартувати. Тож у цьому конкурсі ви покажете свою кмітливість у розгадуванні народних українських загадок. Це будуть загадки, мовні загадки-шаради та загадки-жарти.
КОНКУРС № 7 « Хто більше?»
Заговори, щоб я тебе побачив», - звертався до незнайомця давньогрецький філософ Сократ. І дійсно, мовлення людини може розказати про неї багато чого. Тому треба слідкувати за своєю мовою, розвивати мовлення, намагатися зробити його образним, яскравішим. Максим Рильський радив: «Не має мудріших, ніж народ учителів. У нього кожне слово то перлина, то праця, то натхнення, то людина…». Поет мав на увазі прислів’я та приказки, які є узагальненою пам’яттю народу, висновками з життєвого досвіду. Прислів’я та приказки впевнено можна назвати перлинами народної мудрості, бо вони відшліфовувалися століттями й за ними стоїть авторитет багатьох поколінь. Вони, як пломінь, вихоплюють і висвітлюють найсуттєвіше. Знання і використання їх у мовленні – це ознака освіченості загальної культури.
Цей тур перевірить, чи знаєте ви прислів’я.
Продовж прислів'я:
Око бачить далеко,( а розум далі)
Умієш говорити.. .(умій слухати)
Говори мало, слухай багато.. .(а думай ще більше)
Дав слово.. .(дотримай його)
Більше діла.. .(менше слів)
Гостре словечко...(коле сердечко)
Шабля ранить голову, а слово.. .(душу)
Умієш говорити - умій.. .(слухати)
Не хочеш почути поганих слів, не кажи.. .(їх сам)
Книга вчить, ... (як на світі жить)
Для ІІ команди
Учення - світ, ... (а невчення - тьма)
Не кажи гоп, ... (поки не перескочиш)
З миру по нитці, ... (голому сорочка)
Вола в'яжуть мотузком, а людину - ... (словом)
Слово - не стріла, а ... (глибше ранить)
Вір своїм очам, а не ... (чужим речам).
Мудрий не все каже, що знає, а ... (дурний не все знає, що каже)
Хто людей питає, той ... (і розум має)
Чим розумний стидається ... (тим дурень величається)
На язиці медок, а ... (в душі льодок)
КОНКУРС №8 « Нумо, прочитай!»
Завдання . Прочитайте слова . Відшукайте зайве .
ВЕЦІЛЬО, ЛИПЗЕНК, ЧАУРК, ІРОВД.
Відповідь : ОЛІВЕЦЬ , ПЕНЗЛИК , РУЧКА, ВІДРО.
ДЛЯ ІІ КОМАНДИ.
ЛЕЙК , ЛИНСТІПЛА, БАФРА, ТЕІВР.
Відповідь : КЛЕЙ , ПЛАСТИЛІН, ФАРБА, ВІТЕР.
КОНКУРС № 9 «Мовні цікавинки»
(за кожну правильну відповідь – 1 бал)
Назва якої птиці складається з 40 "а" (Сорока)
Якою косою не можна кости ? (Дівочою, піщаною)
Що стоїть посеред Києва? (Є)
У небі одна, а в баби дві? (Б)
Чим закінчується вечір і починається ранок? (Буквою Р)
Назвіть місто великих хижаків. (Львів)
Яке слово об'єднує 33 букви? (Алфавіт)
Які сто приголосних звуків можуть зупинити рух автомобілів?
(Стоп)
Як із буряка зробити великий дощ? (Буря-к)
Що зробити, щоб майка полетіла? (Майка-чайка)
Як написати одним словом з чотирьох букв словосполучення "суха трава". (Сіно)
Що належить вам, але інші користуються ним частіше? (Ім'я)
Як написати одним словом «мати, батько, син, дочка»? (Сім'я)
Яким прикметником можна назвати білу хустку, намочену в Чорному морі? (Мокра)
Гора й долина. Що між ними ?( «Й»)
КОНКУРС № 10 « У нашій країні»
(правильна відповідь -1 бал)
Питання.
9. Назвіть з якими продуктами святкують в народі Спас. (Мед, яблука, горіх).
10.Народне свято, якому радіють усі слухняні діти. (Миколая).
Учитель: Наше свято завершується. До ваших сердець дійшли слова про багатство, красу та мелодійність української мови – нашої гордості. А на закінчення спробуємо всі разом дібрати слова у вірші про чарівну мову..
Щоб розумним і мудрим стати, треба рідну мову … (знати).
А щоб вміти говорити, треба рідну мову … (вчити).
Знає кожен з нас чудово – не прожити нам без … (мови).
Рідна ж мова пелюсткова, мудра, світла, … (світанкова).
І дзвенить щодня і в свята, бо вона така … (багата).
І така джерельно чиста наша мова … (промениста).
Чарівна і калинова наша мова … (веселкова).
В ній такі слова чудові, хліб і сіль на … (рушникові).
В ній в віках батьки і діти, як без мови в світі … (жити)?
Понад світом хай лунає, хай ніхто … ( не забуває).
Рідну мову українську, мудру, щедру, … (материнську).
Своєї мови не цурайтесь, ні в грізні, ні в щасливі дні.
Любіть її завжди, пишайтесь, хай долі будуть у вас ясні!
Учитель: Перш ніж пролунає підсумок і визначиться переможець серед команд, я хочу сказати, що - це гра і, можливо, комусь сьогодні пощастило більше, але я закликаю вас здебільшого покладатися на свої знання, збагачувати їх, більше читати, поповнювати словниковий запас, бути грамотними. Нашу гру ми присвятили її величності українській мові, щоб ще раз підкреслити, що те, чим ми повсякденно користуємося, те, чим оформлюємо свої думки, у що вливаємо емоції, є справжнім дивом, великим і прекрасним. Учні, дуже багато слів сказано про мову. Погляньте на дошку, тут ви бачите деревце. Яке воно? Без листочків, змарніле, сумне. Уявіть, що це деревце – це наша мова. Давайте зробимо його кольоровим та життєрадісним: кожен із вас повинен на сердечкові-наліпці зробити комплімент мові.
Учні прикріплюють сердечка до дерева.
Наше свято – це поетична передмова до досконалого вивчення рідної мови. Вивчати її, удосконалювати свої знання, збагачувати словниковий запас під час читання і спілкування, досконало володіти нею – обов’язок кожного справжнього українця.
Сьогодні, ми ще раз переконалися у тому, що українська мова – це безмежний океан. Вона мелодійна, як пісня солов’я, прекрасна і барвиста, наче дощова веселка. Не можна ходити по рідній землі, не зачаровуючись виплеканою у віках рідною мовою.
Отже, шановне журі, просимо оголосити результати нашої гри-конкурсу.
Учитель: Завершити наш конкурс хотілося б словами Олеся Гончара:
«Мова – це доля нашого народу, і вона залежить від того, як ревно ми всі плекатимемо її».
Список використаної літератури:
Божко О.І. Предметні тижні та олімпіади в школі. – Х.:”Ранок”, 2008.
Долгова О. В. Тиждень української мови в старших класах. – 2013. – №28.
Карпенко Н. Мово українська, гордосте моя! – Українська мова та література в школі. – 2013. – № 9.
Левчук Л.Ф. ” Цікавинки на уроках української мови” – Львів 2008 рік.
Федоренко В. Л. Енциклопедія інтелектуальних ігор на уроках української мови. – Х.: Вид. група «Основа», 2008.
Макаренко О. В. Фразеологія. Лінгвістичні ігри, творчі завдання //
Вивчаємо українську мову та літературу.—2006.