Інтелектуальна гра «Моя Україна»

Про матеріал
Виховувати почуття національної гідності. Розвивати уяву, пам'ять, вміння самостійно аналізувати факти. Збагатити ліцеїстів інформацією про невідомі сторінки з історії, літератури, мистецтва України.
Перегляд файлу

Інтелектуальна гра

«Моя Україна»

Для ліцеїстів 8 класу

 

Мета: виховувати почуття національної гідності. Розвивати уяву, пам'ять, вміння самостійно аналізувати факти. Збагатити ліцеїстів інформацією про невідомі сторінки з історії, літератури, мистецтва України.

Наочне оформлення. Вислови видатних людей про Україну.

Музичне оформлення. Фонограма пісні «Моя Україна».

Обладнання: табло результатів, сигнальні картки (2 шт.), секундомір,

призи для переможців,  ігрові столи для членів команд, стільці.

Хід інтелектуальної гри

Ведуча: Хочеться розпочати нашу сьогоднішню зустріч віршом Володимира Сосюри «Любіть Україну».

Любіть Україну, як сонце, любіть,
як вітер, і трави, і води…
В годину щасливу і в радості мить,
любіть у годину негоди.
Любіть Україну у сні й наяву,
вишневу свою Україну,
красу її, вічно живу і нову,
і мову її солов'їну.
Між братніх народів, мов садом рясним,

сіяє вона над віками…
Любіть Україну всім серцем своїм
і всіми своїми ділами.
Для нас вона в світі єдина, одна

в просторів солодкому чарі…

Вона у зірках, і у вербах вона,

і в кожному серця ударі,

у квітці, в пташині, в електровогнях,
у пісні у кожній, у думі,
в дитячий усмішці, в дівочих очах
і в стягів багряному шумі…
Як та купина, що горить - не згора,
живе у стежках, у дібровах,
у зойках гудків, і у хвилях Дніпра,
і в хмарах отих пурпурових,
в грому канонад, що розвіяли в прах
чужинців в зелених мундирах,
в багнетах, що в тьмі пробивали нам шлях
до весен і світлих, і щирих.
Юначе! Хай буде для неї твій сміх,
і сльози, і все до загину…
Не можна любити народів других,
коли ти не любиш Вкраїну!..

Дівчино! Як небо її голубе,
люби її кожну хвилину.
Коханий любить не захоче тебе,
коли ти не любиш Вкраїну…
Любіть у труді, у коханні, у бою,
як пісню, що лине зорею…
Всім серцем любіть Україну свою –
і вічні ми будемо з нею!

Ведучий: Де ще є в світі така земля - квітуча, солов'їна, барвінкова, з ясними зорями і синім небом, як наша Україна?

Ведуча: У якім краю почуєш такі пісні - урочисті і жартівливі, сумні і веселі, ніжно-задушевні і мелодійні?

Ведучий: У якій ще стороні вас зустрінуть так гостинно – хлібом-сіллю на вишитім рушнику, щирим словом, щедрим столом?

Ведуча: Чи є ще де на планеті народ, такий багатостраждальний, але багатий чудовими традиціями та звичаями, сповненими краси і поезії?

Ведучий: Україна має свою багатовікову історію, своєрідну культуру, літературу. Нам є чим пишатися, що цінувати, вивчати; про що розповісти іншим.

Ведуча: Дозвольте представити вам учасників сьогоднішньої гри. Сьогодні грає дві команди.

Називає команди

Ведучий: Дозвольте представити вам вельмишановне журі, яке буде слідкувати за правильним ходом нашої гри.

Ведуча: Увага! Оголошуємо правила та умови гри!

1. Гра проводиться в три тури:  

І. «Що я знаю про Україну?»

ІІ. «Моя чудова Україна!»

ІІІ. Знаменні імена.

2. Час для обдумування варіанту відповіді на питання розминки до 5 секунд, на питання основної гри – до 30 секунд.

3. Право на відповідь надається команді, яка першою підняла сигнальну картку після звукового сигналу.

4. Відповідь має бути повною.

Кожна команда має право відповідати лише один раз. Кожна правильна відповідь оцінюється в 3 бали.

5. Якщо команда, не дала правильної відповіді, то право відповідати переходить суперникам і вони мають 20 секунд для пошуку правильної відповіді.

За правильну відповідь їм буде зараховано 5 балів.

6. Перемогу здобуває команда, яка набере найбільшу кількість балів.

7. Рахунок гри висвітлюватиметься на табло.

Ведуча: Розпочнемо нашу гру з розминки.

1. Назвіть 5 міст України, які були столицями.

(Київ, Харків, Галич, Батурин, Чигирин)

2. Хто з руських князів отримав титул короля?

 (Данило Галицький)

3. Найвища посада і титул за часів козацької України.

(Гетьман)

4. .В якому році було перше видання «Кобзаря» Т.Г. Шевченка?

(1840 р.)

5. Назвіть автора музики Гімну України.

(М. Вербицький)

6. Назвіть ім'я сестри засновників Києва?

(Либідь)

7. Розшифруйте абревіатуру УПА?

(Українська повстанська армія)

8. Якими віршованими рядками починається Кобзар Т.Г. Шевченка?

 (Реве та стогне Дніпр широкий, сердитий вітер завива...)

9. Назвіть велику народну художницю України, яка все творче життя малювала квіти.             

(Катерина Білокур)

10. Хто автор п’єси «Сто тисяч»?

(І. Карпенко-Карий)

11. Назва могили, в якій поєднано історію давньої, княжої доби і визвольної війни XX ст.

(Аскольдова)

12. Чий день народження 9 березня 1814 року?

(Т.Г. Шевченка)

13. Складне слово-назва природоохоронного заповідника в Україні.

(Асканія-Нова)

Ведучий: Дякуємо командам. Рахунок за результатами розминки.

Журі оголошує результати

Ведуча: Я все люблю в своїм краю:

Криницю, звідки воду п’ю,

Та повні гомону ліси,

Та дзвони срібної роси…

Я все люблю в своїм краю:

Найбільше – матінку свою,

Ласкаву, радісну, єдину…

Люблю, як сонце, Батьківщину.

Саме цими словами М. Сингаївського я хочу розпочати наш перший тур

 «Що я знаю про Україну?» Увага! Команди готові? Вболівальники готові?

1. Коли і як виникли назви «Україна», «українці»?

( Вперше слово «Україна» з’явилося у 1187 році у Київському літописі за Іпатіївським списком. Існує безліч версій щодо походження самого слова «Україна». Частина істориків виводила слово «Україна» від слова край – «кінець». Деякі археологічні дослідження доводять, що прадавня Україна була колискою індоєвропейських народів. Поряд з тим вдалося встановити, що наше жить назва першої на нашій землі держави Троянь. Є й інша гіпотеза, за якою слово «Україна» нібито походить від дієслова «украяти», тобто «відрізати», і означає «виділити». Тобто, Українаціональне ім'я, як і сама назва нашої держави, дуже давнього походження і сягають V тисячоліття до н.е. В основі слів «Україна», «українці» лена – це «земля, виділена із загалу», «відокремлена від решти»,  «наша власна земля». Решта дослідників вважає, що слово «Україна» походить від назви слов'янського племені «укрів», що, за деякими джерелами, існувало в VI ст. Частина істориків дотримується думки, що поняття «Україна» походить із праслов'янської мови від сполучення слова «країна» з прийменниками «у» або «в»)

2. З його іменем пов'язана найгероїчніша доба в літописі Запорізької Січі. Упродовж 20 років він не покладав ратної зброї, проявляючи надзвичайний військовий хист завзято відстоюючи козацьку волю, давні запорізькі звичаї і цілковите самоврядування України. Цього славного лицаря 15 разів обирали кошовим отаманом чого споконвіку не бувало на Запоріжжі. Розповідають, що саме він диктував листа турецькому султану Магомету IV на славнозвісній картині Рєпіна «Запорожці пишуть листа турецькому султану».

Назвіть ім'я цього славетного лицаря Запорізької Січі.

(Іван Сірко - кошовий отаман)

3. У Т.Г. Шевченка було три таланти. Перші два всім відомі: поет і художник.

А який був його третій талант?

(Співак, який володів прекрасним голосом)

4. Цей князь на противагу батькові та дідові, не любив воювати. Він прагнув більше сидіти в Києві й клопотатися мирними справами, він славився великою любов'ю до книг, до науки, культури. За його правління культура Русі, прилучена до досягнень християнської цивілізації розкрилася в усій повноті і багатстві, а Київ став одним із найкультурніших і найкрасивіших міст Європи. За часів його князювання численні церкви, монастирі стали осередками науки, культури, освіти. Загострення стосунків із могутньою Візантією, яка прагнула не лише церковно-культурної, а й політичної гегемонії в усьому східному християнському світі, змусило його приділяти більше уваги державам Центральної та Західної Європи. Він внук княгині Ольги. Назвіть цього князя.

(Ярослав Мудрий)

5. Переможцем половців називали літописці цього князя. Він знищив половців так, що вони від тоді служили вже руським князям. Не дозволяв щоб свої князі сварилися або билися між собою. Щоб злучити всі українські сили проти ворогів він скликав два рази всіх князів на з'їзд. На тих з'їздах князі присягали на Євангеліє і цілували хрест, що будуть жити в згоді між собою, а це дуже зміцнило державу. За нього Київ пережив період піднесення: збудовано нові храми, наповнилась державна скарбниця. Слава про нього йшла по всіх краях. Грецький цісар Константин прислав йому дорогі дарунки, між яким був золотий вінець з хрестом зверху, який зберігся до наших днів. Це була велика честь для Київської Русі. Він був онуком Ярослава Мудрого. Назвіть цього князя.

(Володимир Мономах.

А золотий вінець з хрестом зверху називався «шапкою Мономаха»)

6. Бойове мистецтво запорозьких козаків, судячи з тверджень сучасників, було одне з найкращих в світі і нічим не поступалось відомим єдиноборствам сходу.

Але і це приховували від нас, намагаючись применшити славу війська запорізького. Основу всіх єдиноборств становила відмінна фізична, технічна і психічна підготовка. Одна з найвідоміших сьогодні систем козацького двобою включала в себе 14 «фігур». І вони були такі складні, що їх вчили виконувати на столі, посеред напоїв і страв, не зрушивши жодної чарчини, тарілки, карафки. Ось такий окомір, вестибулярний апарат, фізичну силу повинні були мати справжні козаки. Як називалась ця система єдиноборства?

(Бойовий «гопак»)

Ведучий: Рахунок за результатами І туру.

Журі оголошує результати

Ведуча: Люблю тебе, моя країно,

Моя чудова Україно!

Твої сади, гаї, лани
Завжди подобались мені.

Люблю твої гори, безмежні простори.
Немає, повір, в мене іншої долі.
Багата, красива, рідна земля,
Майбутнє твоє – це доля моя.

Саме цими словами ми розпочинаємо другий тур «Моя чудова Україна».

1. Одне із див України . Це єдиний у світі музей писанки. Коли і де вперше було відкрито цей музей?

(1987 р. В Коломиї, Церква Святого Благовіщення)

Коли було збудовано нинішнє приміщення музею писанки?

(Музей збудовано в 2000 році в м.Коломия.

Центральна частина музею має форму писанки висотою 14 метрів)

2. Одне із див України - Софія Київська. Нині це всесвітньовідомий музей. В усій Європі жодна споруда XI ст. не могла зрівнятися з київським собором. Вінчають собор 13 куполів. Що символізують собою ці 13 куполів?

  (Вони символізують Христа і його 12 апостолів)

Кому присвячена назва собору?

(Присвячений Мудрості Господній)

3. В Україні є декілька парків, які є пам'ятками садово-паркового мистецтва. Але тільки в одному з них є Єлисейські поля, англійський парк з колекцією рослин, завезених з багатьох країн світу, кавказька гірка немов переносить нас у сонячну Грузію. Назвіть цей парк-шедевр.

(«Софіївка» м. Умань)

4. Ватикан у Римі, Мекка у країнах ісламу - це найсвятіші місця, духовно найважливіші місця. А яке таке найсвятіше місце в Києві?

(Києво-Печерська лавра)

5. Києво-Могилянська академія - один з найстаріших учбових закладів Східної Європи. В її назву внесено ім'я Могили, цим відзначалися його великі заслуги в організації самого навчального закладу і всієї наукової діяльності. З іменем якої славної українки-меценатки пов'язано заснування Києво-Могилянської академії.

(Знатна киянка Галшка Гулевичівна відписує свою садибу в Києві)

6. Дивом є і сама унікальна природа України, недарма на наші землі в усі віки зазіхали вороги.  Природно-заповідний фонд України займає 2% площі, налічує 5400 територій та об'єктів.  У якому заповіднику знаходиться долина Нарцисів?

(Карпатський заповідник 1958. Він складається з трьох заповідних масивів: Тячівського, Рахівського, Хустського районів Закарпатської області).

Де ще у Європі ростуть дикі нарциси?  

(У Швейцарських Альпах)

7. На мальовничих схилах Дніпра розкинувся рідкісний за красою, унікальний за художньою цінністю ансамбль споруд Києво-Печерської лаври. Упродовж віків з середини XI ст., зводився ансамбль Лаври і до кінця XVIII ст. остаточно було сформовано архітектурний ансамбль Лаври, що зберігся без суттєвих змін до нашого часу. У печерах Лаври знаходиться найбільша кількість похованих святих у світі - 120. Площа заповідника складає 28 гектарів. Скільки історичних споруд нараховується на території заповідника?

(Близько 100. 40 з яких - унікальні пам'ятки архітектури XI-XVIII ст.)

Ведучий: Рахунок за результатами ІІ туру.

Журі оголошує результати

Ведуча: Тарас Шевченко,

Леся Українка,

Іван Франко –

Знаменні імена!

Усіх ти народила, Україно,

Усім талант і розум ти дала.

Страждала й вірила,

Що виростуть з них люди,

Тебе прославлять,

Підуть у життя.

На цілий світ

Лунають їхні твори –

Радіє Україна дорога!

Саме цими словами ми розпочинаємо третій тур «Знаменні імена».

1. На початку ХХ ст. ім’я цього письменника набуває широкої популярності в Європі. «Академія в одній особі» - називали його сучасники. Його перу належить понад 5 тисяч творів у різних галузях літератури і науки, які вміщені у 50 томах, хоча науковці оцінюють у 130 томів.

Небагато можна назвати в історії людства постатей, рівних йому за рівнобічністю таланту. Назвіть його прізвище.

(І.Я. Франко)

2. Він заклав основи професійної мистецької освіти в Україні, відкривши в Києві у 1904 р. свою музично-драматичну школу, де був відкритий перший на теренах Російської імперії клас гри на народних інструментах – клас бандури.

Але найвищою нагородою йому є не просто тільки данина пам'яті та шана нащадків, а те, що йому судилося стати автором «Молитви за Україну», яка у

1992 році затверджена офіційним гімном української православної церкви (КП) і стала наприкінці ХХ ст. другим державним гімном незалежної України. Назвіть його?

(Микола Лисенко)

3. Так писали європейські газети про одну видатну жінку з України: «У перші десятиріччя ХХ століття на оперних сценах світу, царювали чотири особи чоловічої статі. І тільки одна жінка спромоглася досягнути їх висот і стати поруч із ними. Нею була ...?

(Соломія Крушельницька)

 4. Вона була не лише гарною дружиною, а й першою жінкою Сходу і Європи. Тільки для неї одної було збудовано величезний мавзолей, як самому Султану. Їх, султанів, було 36, але жодна з безлічі султанських жінок за всю тисячолітню історію імперії не була похована так пишно, як ця жінка - українка. Назвіть її.

(Роксолана)

5. Цей український письменник виявив неабиякі здібності до військової справи, хоча вона не стала справою його життя. У роки війни 1812 р. він за дорученням генерал-губернатора Ростовського успішно і в короткий час сформував полк українського козачого війська.

(І. Котляревський)

6. Ось що дивне у його біографії: насправді він був молдаванином, спадкоємцем тамтешнього престолу ,але тереном своєї діяльності вибрав Україну.

«Головна справа його життя - писав про нього І. Франко, - заснування Києво-Могилянського колегіуму, який повинен був стати забралом православ'я та української національності».

(Петро Могила)

Ведучий: Рахунок за результатами фінального туру.

Журі оголошує результати, називає команду-переможця

 Привітаємо усіх учасників гри оплесками.

Нагородження переможців

Ведуча: Шануйтеся, любі! Любіть Україну!

Хай ваша цікавість, допитливість щира

Додасть вам надії, любові і віри,

Бо наше минуле – святе, незабутнє,

Це – шлях у прийдешнє, це шлях у майбутнє,

Бо ми – це держава, велика, єдина…

Так, ми – українці, наш дім – Україна!

У виконанні ліцеїстів звучить пісня «Моя Україна»

 

 

 

docx
Додано
21 квітня 2021
Переглядів
1089
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку