Інтелектуальна гра з природознавства «Природа – людині, людина – природі»
Мета: виробляти вміння використовувати здобуті теоретичні знання на практиці; розвивати пізнавальні здібності учнів, інтерес до природознавства як до науки, творчу активність, вміння швидко та раціонально приймати рішення, логічно мислити, працювати в команді.
Хід гри
Ведучий.
Доброго дня! Вітаєю вас на інтелектуальній грі – конкурсі «Природа – людині, людина – природі» . У грі беруть участь три команди. Дуель команд на п’ять раундів, що складаються з різних конкурсів. За виконання завдань команди будуть отримувати бали.
Природа — це все що нас оточує, серед чого ми живемо. Людина є частиною живої природи. Природа дає все необхідне нам для життя. Та вона потребує постійної уваги, турботи. Ми повинні вивчати і берегти природу, охороняти її багатства.
Перевіримо наскільки ви обізнані з природознавства. І нехай переможуть найсильніші! І так починаємо.
Раунд 1
«Бліц»
Я буду ставити запитання , а команда має дати якомога більше правильних відповідей.
І команда
- Як називається наша держава ? ( Україна)
-Назвіть основний астрономічний прилад для спостережень (Телескоп)
- Що росте на пальмі? ( Кокос)
- Найбільша річка Землі ( Амазонка)
-Як називається наша галактика? (Молочний шлях)
-Пташенята якого птаха не знають своєї матері? (зозуля)
- Яка найшвидша тварина на землі ? (Гепард).
- Найглибше озеро у світі (Байкал)
-Найбільша планета Сонячної системи (Юпітер)
- Сукупність галактик і простір між ними називають? (всесвіт)
ІІ команда
-Яка найбільша кішка? (тигр)
- У Африці знаходиться великий острів ( Мадагаскар)
- Найбільша тварина на планеті ( синій кит)
- Найдовша річка Африки ( Ніл)
-Скільки природних супутників має Земля(один)
- Хто подорожує по повітрю на нитці? (Павук).
-До якої книги занесені рідкісні тварини? (до Червоної)
-Скільки планет у нашій Сонячній системі(8)
- У водах Амазонки живе найдовша змія світу ( Анаконда)
- Як звати ящірку, що часто змінює свій колір тіла? (хамелеон)
ІІІ команда
- Цей материк відвідують лише туристи. ( Антарктида)
- Дерево – символ Києва. ( Каштан)
-Скільки зірок у нашій Сонячній системі? (Одна - Сонце)
-Якого птаха називають лісовим лікарем? (дятел)
- Який найбільший птах у світі ? (страус).
-Як називається наша Галактика?(Чумацький шлях)
-Яка квітка повертається за сонцем?( соняшник)
- Найбільша пустеля Землі ( Сахара)
-Найменша планета Сонячної системи(Меркурій)
-Яка пташка є найменшою у світі? (колібрі)
Раунд 2
«Знайди себе»
Один представник з команди стає у коло, яке переділене на чотири сектори , визначаються сторони горизонту і за командою ведучого повертається на :
Захід – південний схід – північний схід – південь – схід – захід – південний схід
3 бали, якщо все правильно, 0,5 балів знімаємо за кожну помилку.
Раунд 3 «Хто я?»
Зараз ми переходимо до конкурсу «Хто я?».
Один із гравців команди отримає картинку, правда він її бачити не
буде (бачитимуть зображення члени команди, на голові учасника малюнок ,
на якому може бути предмет, або людина, які мають відношення до природознавства) Завдання учасника - вгадати, що це за предмет чи персонаж, ставлячи до членів команди запитання, на які вони можуть відповідати лише «так» або«ні».
І команда
Команда відгадує картинку із зображенням глобуса.
ІІ команда
Команда відгадує картинку із зображенням Сонця.
ІІІ команда
Команда відгадує картинку із зображенням космонавта.
Раунд 4
«Народні лікарі»
Світ рослин – велике диво природи, царство краси і наше цілюще багатство. Людина здавна використовувала рослини для лікування різних хвороб, виготовляючи з них ліки. Зараз вашим завданням буде відгадати за описом про яку лікарську рослину йдеться.
І команда
Лікарська рослина. Дуже добре в ній купати немовлят. Вона лікує хвороби із запаленням, проявляє болетамувальні, заспокійливі властивості. (Ромашка)
Це дерево особливо чарівне в червні – липні, коли серед зеленого листя розкриваються його жовтувато – білі рясні пухнасті квіти. Їх збирають, сушать і заварюють як чай для лікування застуди. (Липа)
Це кущ. Його ягоди полюбляють усі: і люди, й птахи. На смак вони кислі й трохи гіркуваті, та дуже корисні: лікують і надають бадьорості. У народній медицині свіжі плоди цього куща використовують від застуди з медом та водою, вживають при кашлі, серцевих захворюваннях, соком її очищують обличчя – щоб рум’янилося. (Калина)
ІІ команда
Російською мовою їх прозвали «ноготками». Їхнє насіння дуже нагадує кігтики кішки: таке ж затягнуте, гостре з одного кінця. Рослина має сильно виражені бактерицидні властивості відносно багатьох збудників хвороб, особливо стафілококів і стрептококів. З неї роблять ліки, які застосовують для лікування опіків, незагоюющихся ран, для полоскання горла при ангіні і порожнини рота при стоматиті. (Календула – нагідки)
Це високий кущ, який має міцні гачкуваті колючки, квітки рожевого і біло – рожевого кольору. Наприкінці літа кущ вкривається червоно - оранжевими плодами, які тримаються всю зиму. В них багато вітамінів. (Шипшина)
Зелене листя цієї рослини швидко з’являється з під снігу, вона починає швидко розвиватися і вже у травні цвіте яскравими жовтими квітами. Зірвавши стебло, можна побачити, як із нього витікає жовтий сік. Він отруйний, тому цю рослину не їдять тварини. Водночас це цінна лікарська рослина, і сама її назва говорить про те, що люди використовують її для лікування захворювань шкіри. (Чистотіл звичайний).
ІІІ команда
Розцвітає ця квітка ранньої весни на схилах. Тільки в сонячний день можна побачити її квітки розкритими. А в похмуру погоду квітки закриваються, поникають, неначе сумують за сонцем. Минає весна, і квітки відцвітають. Потім виростають листки, вкриті знизу ніжним білим пухом. Доторкнешся листочок теплий, лагідний, як мамині руки. А зверху листки гладенькі, холодні як мачуха. Квітки й листя цієї рослини – гарні ліки від кашлю. (Мати – й – мачуха)
Лікарською сировиною цієї рослини є листки. Свіжу квітучу траву використовують у гомеопатії. У медичній практиці — як болезаспокійливе і для зубних полоскань. З олії одержують ментол, який міститься у багатьох лікарських препаратах як дезинфікуючий і протизапальний засіб. (м’ята)
Цінна лікарська рослина. Має кровоспинну, протизапальну і ранозагоювальну дію — відомо, що листки цієї рослини прикладають до рани для швидкого загоєння, а також для витягування гною з чиряків. Крім того в її листках і багато слизу, і препарати з них добре діють на шлунок і кишечник, знімаючи запалення і обволікаючи, тобто мають протизапальну дію. (подорожник)
Раунд 5
«Друзі природи»
Природа не шкодує для нас нічого, нікого природа не забула, всіх до себе пригорнула. Оскільки наше життя тісно пов’язане з природою, то щоб зберегти її красу і багатство, треба знати і дотримуватися правил поведінки у природі.
То ж пригадайте і запишіть ці правила. Переможе та команда, яка згадає більшу їх кількість.
Підведення підсумків змагання.
Ведучий.
Ми прийшли на цю землю, щоб жити, працювати і творити. Але ніколи не забуваймо про те, що кожен із нас і всі ми разом узяті - невід’ємна частинка матінки - природи. Світ навколо нас такий чарівний, такий квітучий і радісний, що людині тільки б захоплюватись ним та берегти цю чудову і неповторну красу, але життя нас примушує замислитись, бо не все так добре, як би хотілося. Людська діяльність знищує багато природних ресурсів, нищить бездумно свою Землю і може настати незабаром такий час, коли природа стане проти людей. То щоб цього не сталося, треба вже сьогодні задуматись над своєю діяльністю і навчитися жити на планеті в гармонії з природою, не тільки споглядати її красу і користуватися її благами, але й дбати про її цілісність і непорушність, відчувати її потреби, прислухатись, про що говорить природа.
1