Урок природознавства у 4класі "ПЛАНЕТИ-ГІГАНТИ"

Про матеріал
Урок природознавства у 4 класі за темою "ПЛАНЕТИ-ГІГАНТИ" Мета: охарактеризувати особливості планет-гігантів; розвивати вміння спостерігати, порівнювати, аналізувати, робити висновки; виховувати пізнавальний інтерес.
Перегляд файлу

ПЛАНЕТИ-ГІГАНТИ

Мета: охарактеризувати особливості планет-гігантів; розвивати вміння спостерігати, порівнювати, аналізувати, робити висновки; виховувати пізнавальний інтерес. 

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ 

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ 

1. Відповіді на запитання для повторення з рубрики «Перевір себе» (с. 12) 

2. Тестування 

— Позначте правильну відповідь. 

1. Наука про космічні тіла називається: 

а) анатомія; 

б) астрологія; 

в) астрономія. 

2. Найпоширеніші космічні тіла — це: 

а) планети; 

б) астероїди; 

в) зірки. 

3. Батьком сучасної астрономії вважають: 

а) М. Коперник; 

б) Г. Галілей; 

в) Д. Бруно. 

4. Сонце — це: 

а) планета; 

б) зоря; 

в) супутник. 

5. Сонце — це: 

а) найбільша з усіх зірок; 

б) найменша з усіх зірок; 

в) зоря середньої величини. 

6. Сонце навколо своєї осі: 

а) обертається; 

б) не обертається. 

7. Життя на Землі неможливе без: 

а) повітря; 

б) води; 

в) Сонця. 

8. Планети, які обертаються навколо Сонця, утворюють: 

а) Чумацький шлях; 

б) Космічну систему; 

в) Сонячну систему. 

3. Природнича розминка «Чи вірите ви?» 

Чи вірите ви в те, що?.. 

- Земля — єдина планета Сонячної системи. 

- Сонце — найближча до нас зірка, розжарена газова куля. 

- Маса Землі у 330 тисяч разів більша за масу Сонця. 

- Фахівців, які вивчають астрономію, називають астронавтами. 

- Земля рухається навколо Сонця. 

-  Спостерігати за Сонцем можна, дивлячись у бінокль, підзорну трубу. 

4. Робота над загадкою 

— Як називається наука, що вивчає небесні тіла? 

— Які небесні тіла вам відомі? 

— Відгадайте загадку. 

- Бігають навколо вогника 

Шість синочків і дві дочки. 

Промайнуть роки і дні, 

Але не зустрінуться вони. (Планети) 

— Які планети вам відомі? 

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ 

— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся про планети Сонячної системи. 

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ 

1. Бесіда за малюнком «Планети Сонячної системи» 

— Які небесні тіла називають планетами? (Планети — це великі небесні тіла, що рухаються навколо Сонця і світять відбитим світлом.) 

— Які планети Сонячної системи вам відомі? Якої вони форми? 

— Яка планета найбільша за розмірами? Яка — найменша? 

— Яка знаходиться найближче до Сонця, а яка — найдальше від нього? 

2. Розповідь учителя про планети-гіганти 

ЮПІТЕР 

Наступна від Сонця планета Юпітер — найбільша у Сонячній системі. Вона названа на честь найголовнішого римського бога Юпітера. Складається головним чином з різних газів. Юпітер має кольорову атмосферу і 16 супутників, в атмосфері Юпітера постійно вирують потужні урагани. 

САТУРН 

Сатурн — друга за розміром планета Сонячної системи. Вона названа на честь римського бога землеробства. Вона оточена безліччю яскравих кілець, що складаються з уламків льоду і каменів. 

Оберт навколо Сонця Сатурн здійснює за 29,5 років. Навколо своєї осі він обертається за 10 годин 14 хвилин. Сатурн складається з газів. Температура на його поверхні низька, може сягати –180 °С.

Особливість Сатурну — плоске кільце, що світиться, оперізує планету навколо екватора, не стикаючись з її поверхнею. Якщо подивитися в телескоп з великим збільшенням, то виявляється, що це кільце складається з безлічі кілець, що світяться. У Сатурна не менше 18 супутників.

УРАН

Уран складається з маленького кам’яного ядра і замерзлих газів.

Уран незвичайний тим, що він обертається ніби лежачи на боці. Через це Сонце піднімається там дуже високо над горизонтом і половину часу освітлює то північну, то південну півкулю. Тому на поверхні буває або полярний день, або полярна ніч тривалістю по 42 земні роки.

Навколо своєї осі Уран обертається за 10 годин 49 хвилин. Навколо Сонця — за 84 земні роки. Температура на поверхні планети дорівнює приблизно –210 °С.

В Урана 15 супутників, усі вони невеликого розміру.

НЕПТУН

Нептун — восьма планета Сонячної системи.

Як і інші великі планети, він оточений кільцями. Його поверхня оточена серпанком з блакитних хмар. Він мерехтить блакитнуватим світлом, що нагадує блиск води. Як і в Юпітера, у Нептуна є велика вихрова хмара, яка називається Велика Темна пляма. Температура на поверхні Нептуна сягає –214 °С.

Навколо Сонця Нептун обертається за 165 земних років, а навколо своєї осі — за 15,8 години. У Нептуна 2 супутники.

Планета Нептун носить ім’я римського бога морів.

3. Робота за підручником (с. 13–14)

Вправа «Мікрофон»

Учні відповідають на запитання на с. 13.

— На які групи поділяють усі планети Сонячної системи?

— Назвіть планети-гіганти за малюнком 8.

— Прочитайте, що нового ви про них дізналися.

— Розкажіть, про що ви прочитали у «Бібліотечці природодослідника».

— Прочитайте і запам’ятайте висновки на с. 14.

— Якими словами ви збагатили на уроці свій словник?

4. Фізкультхвилинка

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ

1. Читання віршів про планети

НЕПТУН

Всі кажуть, що я планета буранів,

Вітрів, штормів та страшних ураганів.

Але ж і мені потрібно чимось займатись,

Не завжди у космосі є з ким погратись.

САТУРН

Раз Сатурн об’ївся тортом

Й вирішив зайнятись спортом.

Крутить кільця без кінця,

Щоб мати вигляд молодця.

А сусід Уран регоче:

«Струнким стати братик хоче!». 

УРАН

— Я зовсім не ледар! —

Уран запевняв.—

Я вдачу таку від народження мав.

Лежу я на боці, бо важко мені,

Летіти доводиться навіть у сні.

Але я чудове забарвлення маю,

І синьо-зеленим я в небі кружляю.

ЮПІТЕР

«Я найбільший серед вас»,—

Вихвалявсь Юпітер так.—

«Я, як Сонце, величезний,

Маю супутників безмежно.

Кільця є, як у Сатурна,

Урагани, як в Нептуна».

Відповідь дає Земля:

«Так, ти, брате, не маля —

В тебе є всього багато,

Лиш життя нема де взяти.

Роздивись свої простори —

Де моря, ліси чи гори?

Перестань себе хвалити,

З іншими навчись дружити!».

2. Робота в групах

Гра «Парад планет»

— Відгадайте назву планети та складіть її адресу.

1-ша група

Я — п’ята від Сонця планета. Я — велетенська куля, що складається з рідкого водню, найлегшого газу на світі, але його так багато, що я — найважча планета з усіх. Супутників — шістнадцять. Від Сонця я далеко, тому на мені панує вічна зима.

Моя адреса:

Куди: Всесвіт

Місто Галактика

Район Сонячна система

П’ята Кільцева вулиця

Кому: Юпітеру

2-га група

Я — величезна шоста планета. Розташована далеко від Сонця, тому температура моя низька. Я — газова планета жовтуватого кольору. Мене оточують дивні кільця, що складаються з крижаних брил і каменів. Супутників — сімнадцять.

Моя адреса:

Куди: Всесвіт

Місто Галактика

Район Сонячна Система

Шоста кільцева вулиця

Кому: Сатурну

3-тя група

Я розташований за Сатурном. Я обертаюсь, лежачи на боці. Тому до Сонця обернений то один, то інший бік. Мій розмір значно більший за Землю. І я теж складаюся з газів. Віддаленість від Сонця не дозволяє нагрівати мене. Супутників — одинадцять. Моя адреса:

Куди: Всесвіт 

Місто Галактика 

Район Сонячна система 

Сьома Кільцева вулиця 

Кому: Урану 

4-та група 

Я — восьма від Сонця планета. Я здаюся темно-блакитною, тому що теж складаюсь із газу метану, який горить у ваших плитах. Навкруги мене в різні боки рухаються хмари. Супутників — вісім. Моя адреса: 

Куди: Всесвіт 

Місто Галактика 

Район Сонячна Система 

Восьма Кільцева вулиця 

Кому: Нептуну 

3. Індивідуальна робота 

— Підкресліть однією рискою назву найбільшої планети, а двома — найменшої. 

Юпітер, Сатурн, Уран, Нептун. 

— Підпишіть назви всіх планет. 

Учні підписують на своїх схемах назви планет у порядку зростання віддаленості від Сонця. 

4. Робота в парах 

— Слово «планета» у перекладі з давньогрецької означає «та, що блукає». Спробуйте пояснити, чому давні вчені дали цим небесним тілам таку назву. 

— Чи за однаковий час планети здійснюють повний оберт навколо Сонця? Від чого це залежить? 

5. Робота в групах 

Учні виконують аплікацію Сонячної системи. 

— Щоб краще порядок планет пам’ятати, слід таке речення знати: «Маючи великі здібності, малий Юрко співає українські наспіви». 

VІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ 

— Чи можна полетіти на Сонце? 

— Чому зірки і планети такі величезні, а здаються маленькими зірочками на небі? 

— Чим відрізняються зірки і планети? 

— Чому планети не стикаються? 

— Чому всі планети виглядають неоднаково? 

— Яким світлом світять планети? (Відбитим сонячним світлом) 

VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ 

Підручник (с. 13–14). 

 

docx
Додано
13 травня 2019
Переглядів
3422
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку