Інтелектуальна гра "Щасливий випадок" Хімія, 9 клас

Про матеріал
Мета заходу:узагальнити й систематизувати знання учнів про початкові хімічні поняття, хімічні формули, хімічні рівняння; активізувати пізнавальну активність, зацікавленість учнів у вивченні предмета; формувати вміння раціонально використовувати час, швидко й зосереджено працювати над завданнями;
Перегляд файлу

Урок – гра

«Щасливий випадок»

Кравченко Олександра Анатоліївна

вчитель хімії

 

Ціль: закріпити знання й уміння, отримані учнями на уроках хімії; розвивати творчий підхід до виконуваної роботи; виховувати відповідальність за доручену справу;  формувати вміння працювати в колективі.

Форма проведення: турнір і спектакль.

 

ПЛАН ПРОВЕДЕННЯ ГРИ

 

  1. Представлення команд і журі.
  2. I-й гейм «Далі...Далі...» .
  3. Конкурс капітанів
  4. II- й гейм “Заморочки з бочки”
  5. Конкурс уболівальників
  6. III-Й гейм «Темна конячка»
  7. Конкурс-Практикум
  8. IV-Й гейм «Гонка за лідером»
  9. Підведення підсумків, нагородження команд


1-й ведучий

О ви, щасливі науки!

Уважно простирайте руки

І погляд до самих далеких місць.

2-й ведучий

Пройдіть землю й безодню,

І стіни, і глибокий ліс, і навіть висоту небес.

2-й ведучий

У земні надра, хімія,

Проникни погляду гостротою

Драги скарбу відкрий!

1-й ведучий. Увага! Починаємо гру по хімії «Щасливий випадок»

2-й ведучий. У турнірі беруть участь команди…(Називає команди й капітанів.)

1-й ведучий. Команди «Алхіміки» і «Моль» просимо зайняти місця на ігровому полі.

2-й ведучий. Роботу учасників гри оцінює журі в складі... (Представляє членів журі.) Допомагають: учень із секундоміром і учень із дзвінком.

Учасники з емблемами й члени журі займають свої місця.

1-й ведучий. У залі присутні вболівальники команд і гості. Принцип нашого турніру…(Вимовляє девіз)

2-й ведучий. Головне, почуття міри, і, особливо, бажання перемогти.

1-й ведучий. Пам’ятайте : сила кожного - у колективі, сила колективу - у кожному.

Умови : за правильну відповідь - один бал, за неповну правильну відповідь - 0,5 бала. Ураховується кмітливість, знання, дотепність, спритність.

2-й ведучий. Команди привітають один одного.

Команда «Моль»

Від нас, команди, у певній мірі оволодів

Хімії секрет, Ми шлемо друзі, вам самий теплий,

Екзотермічний привіт!

Команда «Алхіміки»

Ми вам бажаємо в цій зустрічі

Активними, як цезій бути,

Своїми точними відповідями

Журі й усіх нас скорити!

1-й ведучий. Проведемо жеребкування виступу команд у першому геймі. Для цього капітани підійдіть, будь ласка, сюди.

Проводиться жеребкування.

2-й ведучий. Починає перший гейм команда... У наступних геймах виступ команд буде чергуватися.


I-й гейм     “ДАЛІ…ДАЛІ...”

питання для першої команди

Задається по 30 питань кожній команді, відповідати треба швидко. За кожну правильну відповідь1 бал. Якщо команда не може відповісти, необхідно вимовити «далі»

  1. Рідина життя (Вода).
  2. Рідкий метал (Ртуть).
  3. Самий твердий метал (Хром)
  4. Самий тугоплавкий метал (Вольфрам).
  5. Самий активний неметал (Фтор).
  6. Число, що пишеться перед формулою (Коефіцієнт)
  7. Найпоширеніший елемент на Землі (Кисень).
  8. Сполуки металів із хлором (Хлориди)
  9. Розташовано в центрі атома (Ядро).
  10. Відкрив Закон збереження маси речовин (М.В. Ломоносов).
  11. Елемент, що утворить вугілля, графіт, алмаз (Вуглець).
  12. Сплав заліза з великим вмістом вуглецю (Чавун)
  13. До групи яких металів відноситься натрій (Лужні метали)
  14. Кількість речовини виміряється в... (Моль).
  15. Солі сірної кислоти (Сульфати).
  16. Іони якого металу спричиняють червоний колір крові (Залізо).
  17. Який показник взяв Менделєєв за основу класифікації хімічних елементів (Атомна маса)
  18. Загальна назва часток ядра (Нуклони).
  19. Який хімічний елемент має атомну масу=1 (Водень).
  20. Що спільного в будові атомів елементів одного періоду (Кількість енергетичних рівнів).
  21. Позитивно заряджені іони (Катіони).
  22. Що в перекладі означає слово «корозія» (Руйнування).
  23. Іони, які обумовлюють кисле середовище (Іони водню).
  24. Скільки агрегатних станів має вода (Три)
  25. Яке повітря важче - сухе або вологе (Сухе).
  26. Який орган людини містить найбільшу кількість води (Око).
  27. Кількість гідроксогруп у молекулах підстав визначається...(Валентністю металу)
  28. Як змінюється фарбування метилоранжу в кислому середовищі (Червоніє)
  29. Що утвориться в результаті взаємодії основних оксидів з водою (Луги (підстави).
  30. Валентність кисню дорівнює...(Двом).

Питання для другої команди

 

  1. Найпоширеніший елемент Вселеної (Водень).
  2. Речовина, що може перебувати в умовах планети в трьох станах одночасно (Вода)
  3. Газ, який  застосовують у пінних вогнегасниках (Вуглекислий газ).
  4. Найлегший елемент (Водень).
  5. Елемент, що вбиває мікроорганізми (Срібло).
  6. Метал, що загоряється при взаємодії з водою (Натрій).
  7. Речовина, що прискорює реакцію (каталізатор).
  8. Зв'язок між іонами (Іонний).
  9. Назва елементів 1-ї групи головної підгрупи (Лужні метали).
  10. Сполуки металів із сіркою (Сульфіди).
  11. Атом, що втратив один електрон (Позитивно заряджений іон - Катіон).
  12. Створив Періодичну систему хімічних елементів (Менделєєв).
  13. Солі азотної кислоти (Нітрати).
  14. Відомий хімік - відомий композитор (А.П. Бородін).
  15. Який елемент відкрили спочатку на Сонці, а потім - на Землі? (Гелій).
  16. Частки, що обертаються навколо ядра атома (Електрони).
  17. Негативно заряджені іони (Аніони).
  18. Слово - срібло, а мовчання - ...(Золото).
  19. Метал для нитки накалювання в лампі (Вольфрам)
  20. Реакції, що протікають зі зміною ступеня окислювання  (Окислювально - відновлювальні).
  21. Що в перекладі означає слово «дисоціація» (Розпад).
  22. Без іонів якого металу неможливий зелений колір рослин (Магній).
  23. Об'єм виміряється... (літр, м3).
  24. Іони, які спричиняють лужне середовище ( Гідроксид - Іони).
  25. Речовини, розчини або розплави яких проводять електричний струм (Електроліти).
  26. Процес, при якому під дією електричного струму проходять окислювально-відновні реакції (Електроліз).
  27. Реакція взаємодії кислоти й підстави називається реакцією ...(Нейтралізації)
  28. Продукт взаємодії кислотних оксидів з водою (Кислота).
  29. Валентність водню дорівнює (Одному).
  30. Як називаються розчинні підстави (Луги).

КОНКУРС КАПІТАНІВ

За кожну правильну відповідь присуджується 2 бали

  1. Д.І. Менделєєву подарували ваги, одна чашка в них була виготовлена з алюмінію. З якого металу була виготовлена інша? (Із золота).
  2. Імператор Наполеон III на банкеті наказав видати для почесних гостей столові прилади, виготовлені з дуже дорогого сріблисто-білого металу. Іншим довелося задовольнятися звичайним золотим і срібним посудом. Із чого були виготовлені вилки для почесних гостей? (З алюмінію).
  3. Які прості речовини ввійшли до складу «Грецького вогню», за допомогою якого ще в 670 році захисники Константинополя спалили арабський флот? (Сірка й вуглець)
  4.  Під час походу О. Македонського в Індію офіцери його армії страждали від шлунково-кишкових захворювань менше, ніж солдати. Їжа і напої в них були однаковими, а посуд різної. З якого металу був виготовлений офіцерський посуд? (Зі срібла).
  5. Скільки періодів у сучасній системі хімічних елементів (Сім).
  6. Скільки груп у сучасній системі хімічних елементів (вісім).
  7. Сполука з воднем, що має неприємний  запах тухлих яєць (Сірководень)
  8. Кислота, що входить до складу царської горілки (азотна, соляна).
  9.  Елемент, що використовується в медицині, але в «відкритому виді» є небезпечним (Ртуть).
  10.  Речовина, що лякає перехожих поблизу цвинтаря й болота. (Фосфор, метан).
  11.  Оксид, що посідає друге місце по поширенню в природі й широко використовується в господарстві (SiО2 – оксид кремнію, пісок).
  12. З давніх часів дослідники помітили, що розряди блискавки завжди супроводжуються появою специфічного запаху. Це речовина... (Озон).
  13. В 1800 році Карлейль і Нікольсон пропустили через воду електричний струм і визначили, що за таких умов вода...(розкладається на два гази - кисень і водень).
  14. Ця сіль широко використовується для консервування м'яса, рослинної продукції, як сировина для різних виробництв хімічної промисловості (NaCl).
  15. Про яких  двох   великих російських вчених-хіміків мова йде: число букв у прізвищах однаково, але в прізвищі одного, крім приголосних – всі  голосні - «о», а в іншій - так само кількість голосних «є». (Ломоносов, Менделєєв).


II-й гейм       «ЗАМОРОЧКИ З БОЧКИ»

Кожній команді задається по два питання. За правильну відповідь 3 бали

  1. Як і при яких умовах можна спалити сірником сталеву голку або перо? (В атмосфері кисню)
  2. Як почистити яйце, не розбиваючи шкарлупи?

       (Опустити яйце в розчин розведеної кислоти)

3. Який між ними зв'язок: Картопля - автопокришки?

      ( Картопля – спирт – каучук - автопокришки)

4. Який між ними зв'язок? Молоко - ґудзика?

      (Казеїн молока – пластмаса - ґудзики)

Запасний варіант.

  1. Як запалити свічку або спиртівку без вогню? (За допомогою сильного окислювача – білого фосфору або суміші КМnО4, і H2SO4 (к)
  2. Тверда воднева сполука, у вогні не горить, у воді не тоне, не окисляється ні концентрованою сірчаною кислотою, ні нітратною. З'єднуючись із безбарвними сполуками міді(II), утворить пофарбована речовина.

Про яку водневу сполуку мова йде? ( Лід-Вода).


КОНКУРС   УБОЛІВАЛЬНИКІВ

Сценка « Горі-Хімік»

    Учень демонструє досвід, навмисно порушуючи при цьому правила техніки безпеки. Учні уважно спостерігають за ним, відзначаючи про себе порушення.

   По закінченні досвіду необхідно вказати всі порушення правил техніки безпеки. За кожну правильну відповідь учень одержує фішку. Той учень, у кого більше виявиться фішок, нагороджується призом.

До стола, жуючи бутерброд, підходить хімік, одягнений у старий розірваний халат. Зі смутним видом він піднімає й розглядає кілька склянок. У нього з'являється ідея. Включає нагрівальний прилад. Закріплює пробірку в тримач, нагріває, пробує пальцем, як нагрівся вміст. Нюхає речовину, нахиляючись над пробіркою. Наливає в пробірку з карбонатом кальцію соляну кислоту.

 


III-й гейм          «ТЕМНА КОНЯЧКА»

« Учені-Хіміки»

Капітани команд по черзі виймають з бочки фішки з номером питання

Необхідно вгадати, про якого  ученого мова йде. За правильну відповідь команда отримує 3 бали.  Якщо в команди немає версії, питання передається іншій команді і їй же налічуються бали у випадку правильної відповіді.

  1. Російський учений, поет, художник. Відкрив роль повітря в процесі горіння. Основоположник атомно-молекулярного навчання. Відкрив закон збереження маси. Йому належать слова: « ...широко простирає хімія руки свої в справи людські, куди не оглянемося, усюди перебувають перед очами нашими успіхи її старанності»

                                                                          (Михайло Васильович Ломоносов)

  1. Російський учений. Засновник гідратної теорії, запропонував спосіб переробки нафти, пророчив невідомі в той час елементи, відкрив в 1869 році періодичний закон і створив періодичну систему хімічних елементів.

                                                                          (Дмитро Іванович Менделєєв)

  1. Англійський учений, в 1911 році запропонував ядерну (планетарну) модель атома. Проводив дослідження з будови атомів і по явищу радіоактивності.

                                                                                  (Ернест Резерфорд).

  1. Російський учений, засновник фізичної хімії, в 1863 році склав виміщувальний ряд металів, названий у його честь. 

                                                                           (Микола Миколайович Бекетов).

  1. Шведський хімік, в 1814 році ввів сучасне позначення хімічних елементів, розрахував відносні атомні маси багатьох хімічних елементів.

                                                                                 (Йєнс Якоб Берцеліус).

  1. Учена вивчала явища радіоактивності, відкрила невідомі в той час елементи Радій і Полоній, вивчила їхні властивості.

                                                                            (Марія Склодовська - Кюрі).

 


КОНКУРС-ПРАКТИКУМ

Кожна команда демонструє хімічний досвід. Команда супротивника повинна визначити явище, пояснити його, якщо можливо, те записати рівняння реакцій, назвати речовини, які були взяті для проведення досвіду.

Досвід №1. «Хвіст Жар-птиці»

1-й учень зачитує кілька рядків з казки П.Єршова « Коник-Горбунок» про жар-птицю.

2-й учень. Казку згадали злегка про коника, про горбунка.

 Там жар-пташине перо Вані щастя принесло.

 Прийшов час подивитися, як горить перо жар-птиці.

Запалює спирт у чашках для випарювання. Потім закриває чашки щільним аркушем картону.

1-й учень. Відповідай, дев'ятий клас, чому вогонь згас? Полум'я без чого вмре? Йому потрібний...(Кисень)

У чисті чашки для випарювання налити по 30 мл. етилового спирту. У спирт додати по 5 г розтертих хлоридів літію, натрію, калію, барію, кальцію, стронцію.(або 10 мл. + 3 г речовини).

Суміш підпалити. З ложки можна додатково сипати в полум'я суху сіль, змішану з магнієвим порошком.

10 мл. спирту й 2 мл. Сірчаної кислоти (К) + 2 г борної кислоти - підпалити - зелене полум'я.(горить борноетиловий етер).

Перед проведенням досвіду стіл накрити металевим аркушем; мати запасні чашки (або шматки щільного картону), щоб погасити полум'я після досвіду.

Досвід №2. Виверження вулкана.

1-й учень. А зараз, друзі, для вас по історії розповідь. Уночі або ранком рано спали городяни, раптом із кратера вулкана з’явилося  полум'я. Гул і гуркіт, через жерло течуть потоки лави. Так під лавою й під попелом загинуло місто славне. Покажу вам, як зумію, загибель міста Помпеї.

Запалює спиртівку, нагріває скляну паличку, доторкається паличкою.

2-й учень. Вам запам'ятається, хлопці, це виверження. Тип реакції тут, до речі, який? (розкладання).

 

Досвід №3.

1-й учень. Пекуче тут. Хочу я пити. У кого б води запитати?

2-й учень. Я б випив дуже багато газованої води  без сиропу.

3-й учень. Ой, а я люблю із сиропом, тільки щоб мало-мало, небагато.

4-й учень. Братики, мені потрібна корова - молочка хочу парного!

Виходить 5-й учень. У руках у нього велика колба з рідиною.

5-й учень.  Ви, хлопці пити хочете? У колбі казкова рідина, чудеса мені по плечу, я адже хімію вчу. Підставляйте  склянки! Досвід точно проведемо, усе в нас за планом.

Хлопці беруть зі стола й підставляють склянки, у яких на денці поміщені розчини необхідних речовин.

5-й учень із колби наливає кожному те, що він просив.

5-й учень. Ось вода, ось газована вода, ось  парне молоко, вийшло дуже спритно, а секрет довідатися легко.

Хлопці роблять вигляд, що хочуть випити вміст склянок.

5-й учень. Стоп, хлопці, підождіть, щоб не було лиха, ви, будь ласка не пийте ні сиропу, ні води. У цьому суворому кабінеті є серйозні заборони. Усе запам'ятаєте, друзі: тут не пити, не їсти не можна.

1-а склянка - порожня; 2-а склянка - сода; 3-я склянка - сода й метилоранж; 4-а - хлорид барію.

Що ж у колбі?

  • Кислота.
  • Знаєте, напевно, ви її назву?
  • Сірчана!

Досвід №4. Лікування рани.

1-й учень. Ми знайомі із чудесами, їх вміємо робити самі.

2-й учень. От і ще одна розвага: хто дасть руку на відсікання? Шкода рук на відсікання, тоді потрібний хворий для лікування. (Запрошується один з уболівальників).

1-й учень. Оперуємо без болю, правда буде багато крові.

3-й учень. При кожній операції потрібна стерилізація. Допоможіть, асистент, дайте йод!

1-й учень. Один момент! (Подає «йод»).

2-й учень. «Йодом» змочимо ми гарно, щоб було все стирільно. Не крутіться, пацієнт, ніж подайте, асистент!  Робить ножем «розріз», тече «кров».

3-й учень. Подивіться, хлеще кров, а не вода. Але зараз я витру руку - від розрізу ні сліду.


IV-й гейм          « ГОНКА ЗА ЛІДЕРОМ»

За 1 хв команда повинна дати найбільшу  кількість правильних відповідей

ДЛЯ ПЕРШОЇ КОМАНДИ

  1. Назва оксиду водню. (Вода)
  2. Назва солей вугільної кислоти (Карбонати)
  3. Ступінь окислювання кисню в сполуках дорівнює...(-2)
  4. Тип реакції, у результаті якої з декількох речовин утвориться одна (Сполуки).
  5. Кислота, що вважається головною кислотою промисловості (Сірчана).
  6. Продукти взаємодії кислотних оксидів з основними оксидами (Солі).
  7. Історична назва оксиду вуглецю (II) (Чадний газ).
  8. Алюміній проявляє валентність, рівну...(Трьом).
  9. Умовний запис речовини (Формула)
  10.  У якого елемента - калію або цинку яскравіше проявляються металеві властивості (У калію).
  11.  Оксид, нагромадження якого в атмосфері викликає «парниковий ефект»(СО2 – вуглекислий  газ)
  12. Загальна назва елементів, розкладання яких супроводжується випромінюванням і становить небезпеку для живих організмів (радіоактивні).
  13. Різновиди атомів з різною масою (Ізотопи).
  14. Елемент, що віддає електрони під час хімічної реакції (Відновник).
  15. Назва водної оболонки Землі (Гідросфера).
  16. Закон, на підставі якого складаються рівняння хімічних реакцій ( З-н збереження маси речовин).
  17. Вода в газоподібному стані (Пара).
  18. Побутова назва продукту руйнування заліза під дією вологого повітря (Іржа)
  19. Газ, що використовується для зварювання й різання металів (Кисень)
  20. Самий електронегативний елемент (Фтор)
  21. Найменша хімічно неподільна частка (Атом).
  22. Вертикальний ряд елементів, подібних по хімічних властивостях (Група)
  23. Позитивно заряджений електрод (Анод).
  24. Алхіміки зображували цей метал у вигляді півмісяця (Срібло).

Для другої команди

  1. Речовина, до складу якої входять елементи одного виду атома (Проста)
  2. Горизонтальний ряд хімічних елементів (Період)
  3. Вода у твердому стані (Лід)
  4. Вид зв'язку в молекулі соляної кислоти (Ковалентна полярна)
  5. Заряд електрона  (Негативний, -1).
  6. Наука, що вивчає речовини і їхні перетворення (Хімія)
  7. Солі кремнієвої кислоти (Силікати)
  8. Магній проявляє валентність, рівну...(Двом).
  9. У якого елемента - кисню або сірки яскравіше проявляються окисні властивості(У кисню).
  10. Відстань від ядра до зовнішнього енергетичного рівня атома (Радіус атома).
  11. Метал металів, його алхімічний знак - сонце (Золото).
  12. Майже всі кислотні оксиди реагують із водою з утворенням ...(Кислот)
  13. Яка кислота втримується в шлунковому соку (Соляна)
  14. Який хімічний елемент був спочатку відкритий на Сонці, а потім на Землі (Гелій).
  15. Який елемент є основою неорганічного миру нашої планети (Кремній – 27,6% земної кори)
  16. Як можна одержати воду з вогню (Під час горіння водню)
  17. Назва якого елемента означає «променистий» (Радій)
  18. Порядковий номер водню в Періодичній системі (1)
  19. Як обвуглити дерево без вогню (Сірчаною кислотою концентрованою)
  20. Як розрізати сталеву плиту, не доторкаючись до неї твердим предметом (Газове різання металів Кисень + ацетилен або водень)
  21. Без якого елемента неможлива фотографія (Срібло)
  22. Які метали можна запалити холодною водою (К, Na, Li)
  23. Який метал використовують для захисту від рентгенівського випромінювання (свинець)
  24. Який метал називають металом консервної банки? (Олово)

 

doc
Пов’язані теми
Хімія, 9 клас, Сценарії
Додано
22 жовтня 2021
Переглядів
1159
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку