Інтелектуальна гра «Що? Де? Коли?»
Мета: розширити кругозір учнів з математики, використовуючи міжпредметні зв’язки; розвивати логічне мислення, інтуїцію, вміння робити висновки, узагальнення; формувати вміння працювати в групі, толерантно ставитись один до одного.
Підготовка і правила гри
Для участі в грі відбирають 6 учнів, які знають і люблять математику. Гравці обирають капітана. Під час гри дозвіл на відповідь дає капітан. Він може брати замість відповіді музичну паузу, але не більш ніж 2 рази впродовж гри. Гра закінчується, якщо команда чи математичний клуб отримали 6 правильних відповідей. Стіл розбити на 12 секторів можна за допомогою стрічок, до дзиги прилаштувати стрілку. Виготовити знак музичної паузи. Підготувати декілька музичних номерів. Приготувати призи: лінійки, зошити, ручки і т.д.
Хід гри
Ведучий. Добрий день, дорогі друзі! Вітаю всіх присутніх на інтелектуальній грі «Що? Де? Коли?». Сьогодні за ігровим столом зібралася команда знавців. (Ведучий представляє кожного гравця, а в кінці - капітана, називає правила гри).
Перелік запитань
№1.Це запитання надіслали нам учителі початкових класів.
Жили-були дід та баба. Була в них курочка Ряба. Курочка несе кожне друге яйце просте, а кожне третє – золоте. Чи може таке бути?
(Ні, бо вже шосте яйце мусить одночасно бути і золотим і простим.)
№2. Запитання від учителя географії.
У деяких штатах Америки є досить дивні закони. Наприклад, у 1897 році штат Індіана ухвалив закон, який суперечить правилам округлення. Згідно цього закону значення деякого числа дорівнює 4. Про яке число йдеться?
(Це число π )
№3. Запитання від учителя англійської мови.
Яка геометрична фігура була досить популярною серед англійських джентльменів?
(Циліндр )
№4. Запитання від власника перукарні.
Шановні знавці! Розв’яжіть таку логічну задачу.
Математик попав якось у невелике місто і, щоб якось вбити час, вирішив підстригтися. У містечку було всього лише два майстри, у кожного з яких була своя перукарня. Зайшовши до першого майстра математик побачив, що в салоні не прибрано, сам майстер погано підстрижений. У салоні другого було чисто, а сам майстер охайно підстрижений. Математик трохи подумав і пішов стригтися до першого перукаря. Шановні знавці! Чому математик поступив саме так?
(Бо перший стриже другого, адже в містечку всього дві перукарні. )
№5. Запитання від філософа. «Чорна скриня».
Тут знаходиться емблема геометрії, архітектури, астрономії і географії, середньовічного мистецтва і мистецтва епохи Відродження. Цей предмет – символ розумних і зважених рішень. У Китаї він є символом чесності, щирості, високої моральності. Два таких предмети символізують справедливість. Зустрічається навіть зображення Бога із цим предметом, який у цьому випадку символізує скінченність простору і часу. У південній півкулі є сузір’я з такою ж назвою, яку має цей предмет. А при розв’язуванні задач на побудову без нього взагалі не обійтись. Що ж лежить в чорному ящику?
( Циркуль.)
№6. Запитання від любителя казок.
Часто в казках зустрічається такий вислів: « поїхав за тридев’ять земель». Шановні знавці, поясніть, що цей вислів означає, скільки все-таки земель треба проїхати казковому герою?
(3х9=27)
№7. Запитання від продавця.
Одного разу до нашого магазину зайшов чоловік середніх років і купив м’яку іграшку за 30 грн. Розрахувався він 100-гривневою банкнотою. У мене не було здачі, тому я розміняв банкноту в сусідньому магазині і віддав покупцю іграшку і 70 грн. здачі. Через деякий час прибігає продавець із сусіднього магазину і повідомляє, що 100-гривнева банкнота – фальшива, вимагаючи повернути гроші. Нічого не залишалось як виплатити сусіду 100грн. справжніми грошима. Запитання: скільки ж грошей я втратив цього дня?
(100 грн.)
№8. Запитання від етнографа.
Один грек народився 7 січня 40 року до нашої ери, а помер 7 січня 40 року нашої ери. Скільки років прожив грек?
(79, бо нульового року не було)
№9. Запитання від учителя математики.
Індійський математик Бхаскара (12 ст.) говорив: «Добуток двох, що стосується майна або боргу, є майно; добуток майна на борг є збитком.» Шановні знавці, поясніть, що цей математик мав на увазі?
(Правило множення чисел з різними знаками)
№10. Запитання від кондитера.
Торт «Наполеон» може бути квадратним, круглим, прямокутним. Яку форму мав перший торт «Наполеон»?
( Трикутну, форму шапки Наполеона Бонапарта.)
№11. Бліц-запитання.
№5. Запитання від учителя біології.
Всім відомо, що маленькі сірі мишки живуть не лише в домівках, але й на полях. Там вони для вирощування своїх дитинчат роблять гнізда, сплітаючи нарізані ними стрічки трави. Ці будиночки формою схожі на математичну просторову фігуру, а розміром - на спортивну приналежність. Яку форму має будиночок мишки?
( Сфера.)