Управління освіти, молоді та спорту Смілянської міської ради
Методичний кабінет відділу освіти управління освіти, молоді та спорту
Смілянська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №7
Stem-технологія — один із шляхів впровадження концепції
«Нової української
школи» в освітній процес у початкових класах
Укладач:
Терещенко Ніна Андріївна,
вчитель початкових класів,
«Вчитель-методист»,
Смілянської ЗОШ І-ІІІ ступенів №7
Смілянської міської ради
Черкаської області
м. Сміла – 2021 рік
Анотація
Для стимулювання процесів навчання необхідне більш ефективне освітнє середовище: освіта сьогодні стає ключовим чинником розвитку інноваційної економіки України. У цей час SТЕМ-освіта є одним з головних трендів інноваційної освіти. Розвиток STEM освіти має вирішальне значення для розвитку сучасного інформаційного суспільства. Впровадження системи освіти SТЕМ продиктовано вимогою «Нової української школи». В початкових класах застосування SТЕМ відіграє важливу роль для формування творчого інженерного мислення на уроках предметів природничо-математичного циклу.
У посібнику описані основні ідеї та принципи STEM-освіти, розглянуто, які переваги несе дана методика. Укладені матеріали призначені для вчителів початкової школи.
ЗМІСТ
ІІ. Реалізація компетентністного підходу у процесі впровадження SТЕM-освіти
1. Бінарні уроки із елементами STEM – освіти
2. Організація STEM–освіти засобами проектів
3. Проект «Теплиця на моєму підвіконні»
4. Проект «Геометрія навколо нас»
5. Впровадження елементів STEM-освіти у позакласній роботі
Основними ключовими компетентностями концепції «Нової української школи» є: спілкування державною та іноземними мовами, математична грамотність, компетентності в природничих науках і технологіях, інформаційно-цифрова грамотність, уміння навчатися впродовж життя, соціальні й громадянські компетентності, підприємливість, загальнокультурна, екологічна грамотність і здорове життя.
Яка технологія могла б максимально забезпечити розвиток та реалізацію цих компетентностей? Основою для їх успішного засвоєння є STEM-освіта, сутність якої виявляється у поєднанні міждисциплінарних практик, орієнтованих підходів до вивчення природничо-математичних дисциплін + дослідницько-проектна діяльність + інноваційні технології + мистецькі дисципліни + лего-конструювання + співпраця + самореалізація.
Одним із напрямів інноваційного розвитку дослідницької роботи є система навчання STEM. У цій системі навчання гармонійно поєднано науку (S), технологію (T), інженерний підхід (E) та математику (M). Адвокати STEM-освіти зазначають, що завдяки цьому діти розвивають критичне мислення та технічну грамотність, навчаються вирішувати практичні задачі, працювати в команді, знайомляться з новітніми технологіями. стають винахідниками. Асоціації, що виникають з концепцією STEM – це, насамперед, обдаровані діти; це поглиблене вивчення природничих дисциплін; це програми для учнів старших класів
Stem-технологія — один із шляхів впровадження концепції «Нової української школи» в освітній процес у початкових класах. STEM (від англ. Science — природничі науки, Technology — технології, Engineering — інженерія, проектування, дизайн, Mathematics — математика). Stem-освіта дає можливість реалізувати на практиці інтегроване навчання у початкових класах. Такий підхід до навчання сприяє впровадженню основних компетентностей: спілкування державною та іноземними мовами, математична грамотність, компетентності в природничих науках і технологіях, інформаційно-цифрова грамотність, уміння навчатися впродовж життя, соціальні й громадянські компетентності, підприємливість, загальнокультурна, екологічна грамотність і здорове життя.
STEM-технології активно досліджуються в освітньому просторі, поетапно йде обґрунтування розвитку окремих аспектів STEM-освіти у початкових класах. Її провідними принципами є інтеграція та дослідницько- проектна діяльність. Впровадження STEM-технологій передбачає інтегрований підхід до навчання, поєднання змісту різних предметів, що вивчаються з першого до четвертого класу навколо конкретної теми, яку обираємо ми, вчителі.
Інтегроване навчання використовує нову концепцію освіти так, щоб учні бачили зв’язок між різними предметами, могли реалізувати здобуті знання, мали можливість для практичного застосування цих знань у житті. Процес тематичного навчання починається з обрання теми, яка буде опрацьовуватися з дітьми. Вчитель планує проміжок часу, відведений для вивчення даної теми. В процесі роботи активізується науково-дослідницька діяльність молодших школярів: проводяться досліди, спостереження, опитування, задовольняючи природню допитливість дітей. Завдяки цьому вони розширюють своє уявлення про світ, оволодівають основними формами пізнання, засобами диференціації та узагальнення досвіду, зокрема причинно- наслідковими і часовими відношеннями. У здобувачів освіти формуються елементарні дослідницькі компетентності, як важливе підґрунтя для подальшого навчання. Вивчення теми закінчується тематичним днем, коли всі предмети підпорядковані одній темі (урок позакласного читання, урок розвитку зв’язного мовлення, математика або природознавство, трудове навчання або образотворче мистецтво). Де в ході діяльності оцінюється передусім рівень розвитку школяра. Вчителем застосовуються такі методи і форми роботи, як спостереження, анкетування батьків, тестування учнів, оцінювання добірок самостійних робіт, усне опитування, контрольні завдання. Особлива увага приділяється само оцінюванню учнів. Щоб відстежити динаміку розвитку дитини у процесі навчання, для кожного учня заводиться «портфоліо», в якому зберігаються його найкращі роботи. Результати спостережень вчитель повідомляє батькам. Тематичний день є своєрідним підсумком усіє діяльності учнів в межах вивчення однієї теми.
Для учнів початкових класів впровадження елементів STEM-навчання передбачає формування позитивного ставлення до наукової творчості, навичок дослідницької діяльності, розвиток креативності мислення, творчих здібностей та, насамперед, здібностей до винахідництва, ознайомлення зі STEM-галузями і професіями; стимулювання інтересу учнів до подальшого опанування курсів, пов’язаних зі STEM.
Навчання за принципами STEM-освіти передбачає проходження учнями таких етапів: постановка проблеми, обговорення поставлених завдань, дизайн, структура, тестування та удосконалення. Ці етапи є основою систематичного проектного підходу [1]. Впровадження STEM-навчання у початковій школі надзвичайно актуальне. Міжпредметна інтеграція як дидактичний засіб має втілитись у навчальні предмети у формі їх об’єднання і представлення єдиним цілим, тобто сконструювати інтегровані навчальні курси, на основі яких має розгортатися навчальний процес. Цей підхід має на меті інформаційне й емоційне збагачення сприймання, мислення і почуттів учнів за рахунок використання цікавого матеріалу, що забезпечує дітям можливість пізнати якесь явище, поняття, досягти цілісності знань, формування навчальних компетентностей.
Реформування системи освіти передбачає здійснення державної політики у сфері освіти України з урахування напрямів розвитку освіти світового співтовариства та країн Європейського Союзу і спрямоване на посилення розвитку наукового напрямку у навчальній діяльності, що сприятиме формуванню в учнів компетентностей дослідно-експериментальної, конструкторської, винахідницької діяльності, необхідних на різних рівнях освіти.
Стрімкий розвиток IT-галузі, робототехніки, нанотехнологій виявляє потребу у досвідчених фахівцях, а отже, виникає гостра освітня потреба у якісному навчанні сьогоднішніх здобувачів освіти природничим та технічним дисциплінам – математиці, фізиці, хімії, інженерії, програмуванню. Освіта має відповідати сучасним тенденціям розвитку суспільства і сприяти підвищенню конкурентоспроможності національної науки.
Сьогодення об’єктивно вимагає переведення освітнього процесу на технологічний рівень, активізації пошуку перспективних інноваційних педагогічних технологій, спрямованих на розвиток і саморозвиток особистості.
Одним із напрямів інноваційного розвитку природничо-математичної освіти є система навчання STEM (Science-наука, Technology-технологія, Engineering-інженерія, Mathematics-математика), завдяки якій діти розвивають логічне мислення, наукову та технічну грамотність, вчаться вирішувати поставлені задачі, стають новаторами, винахідниками.
Серед проблемних методів навчання особливе місце займають методи проектно-орієнтованого навчання, які залучають учнів до процесу набуття знань, умінь і навичок за допомогою дослідницької діяльності. Дослідницька діяльність базується на комплексних, реальних технічних проблемах і ретельно опрацьованих завданнях. Це дозволить учням оволодіти знаннями та сформувати навички у практичній діяльності, пройти технологічний алгоритм від зародження інноваційної ідеї до створення комерційного продукту, а також навчитися презентувати його потенційним інвесторам.
Тож нині потрібно працювати над розвитком продуктивного та критичного мислення у дітей, формувати в них цілісну картину світу, вміння досліджувати, моделювати, творити. І найголовніше – спрямувати діяльність на благо людей і природи.
В STEM - освіті активно розвивається креативний напрямок, що включає творчі й художні дисципліни (дизайн, архітектуру, естетику, мистецтво, театральну діяльність). До речі, про з’єднання науки і мистецтва писали ще китайські математики – науковці ХІ століття, а також Леонардо да Вінчі. На думку американських вчених спроба активізувати освіту тільки в напрямку науки без урахування АRT- дисциплін може позбавити молоде покоління креативності. На початку 1990 року біохімік Р. Бернштейн вивчив 15 біографій самих відомих вчених від Пастера до Ейнштейна. Майже всі винахідники і вчені були також музикантами, художниками чи поетами.
Доречно проводити бінарні уроки із елементами STEM. Наприклад.
Тема: «Дроби та ноти»
«Математика й музика потребують єдиного мислення»
(А. Ейнштейн)
Мета. Формування ключових компетентностей: вміння вчитися – планувати свої дії у співпраці з іншими учнями, доводити роботу до кінця, орієнтуватися у часі та берегти його; загальнокультурної – поважати думку кожного члена групи, вміти вислуховувати інших, зв’язно і в логічній послідовності висловлювати власну думку, дотримуючись норм культури мовлення; громадянської – співпрацювати з учнями в парі й групі;
предметних компетентностей:
повторити теоретичні знання про історію виникнення дробів, їх позначення, означення чисельника, знаменника та звичайних дробів;
узагальнити отримані знання про дроби на застосуванні їх в музиці, продовжуючи знайомство з нотами та їх довготою;
систематизувати практичні навички додавання та віднімання дробів з однаковими знаменниками, обчислюючи музичний такт дитячих народних пісень;
Розвивати логічне мислення, правильне наукове мовлення, увагу, пам'ять, зосередженість, уважність, розумові здібності;
Виховувати стійкий інтерес до шкільних предметів, розкриваючи зв`язок між ними; розширити словниковий запас учнів та компетентність про музичні твори та математичні дроби.
Тип уроку: узагальнення та систематизація знань та вмінь.
Обладнання:
ІКТ , комп’ютерна презентація, музичний супровід, картки для учнів, опорна схема «Дроби та ноти».
Хід уроку
Вчитель математики:
- Математика та музика – два шкільних предмети, два полюси людської культури. Слухаючи музику, ми переносимося у магічний світ звуків. Розв`язуючи задачі, поринаємо у логічний та точний світ чисел. Ми не задумуємося над тим, що світ звуків та простір чисел із давніх-давен знаходяться поруч один з одним. А тому: «Математика й музика потребують єдиного мислення». Ці слова Ейнштейна стануть епіграфом сьогоднішнього уроку.
- Древньогрецький філософ, математик, музикант ПІФАГОР першим побачив та об`єднав ноти з дробами. Він вивчав математичну сторону звуку, шукав зв`язок між астрономією та музикою.
Вчитель музики:
- Ми живемо у світі звуків. Люди дуже давно навчились записувати різні звуки за допомогою спеціальних знаків. Як ці знаки називають? Скільки ми знаємо нот?
- Колись, перебираючи струни на арфі, учений Піфагор помітив, що наймилозвучніше співвідношення звуків – це октава –1/8, квінта – 1/5 і кванта – 1/4. Піфагор уперше математично описав звук. Тому його цілком можна називати «прадідом» акустики. Його октава стала виражатися так:
1 1/2 1/3 1/4 1/5 1/6 1/8 1/16
До ре мі фа соль ля сі до
Вчитель математики:
Вчитель музики (звертається до математика):
- Але ж цей урок незвичайний – в ньому поєднані разом музика з математикою. Тому учні повторять також види нот, їх звучання, прослухають мелодії та заспівають пісні.
Вчитель математики:
- А що ж спільного між цими двома завданнями? Чи не підкажете тему сьогоднішнього уроку? («Дроби та ноти») Так, і тому за кожне правильно виконане математичне завдання кожний із вас отримуватиме ноти різної довготи. Чим швидше буде виконане – тим більша буде довгота ноти. Тобто найкраща відповідь буде оцінена ось такою нотою:
II. Із історії музики та нот
Вчитель музики:
- Музика немислима без нот, кожна з яких має свою тривалість.
Якщо пісню заспівати,
Треба ноти рахувати.
Якщо нота біла
То ця нота ціла.
Поділимо ноту цю
На половинки білі.
У кожній ноті – половині
По дві чорні четвертини.
У кожній четвертинці
Точно дві восьмушки –
По дві чорнушки.
Палички і точки,
на паличках крючечки.
III. Нотна математика
На дошці відкривається слайд з таблицею-схемою нот за їх тривалістю. Проводиться вчителем музики опитування:
Висновок:
1=1/2+1/2=1/4+1/4+1/4+1/4=
1/8+1/8+1/8+1/8+1/8+1/8+1/8+1/8=
1/16+1/16+1/16+1/16+1/16+1/16+1/16+1/16+1/16+1/16+1/16+1/16+1/16+1/16+ +1/16+1/16
IV. Індивідуальна робота
Вчитель музики:
Вчитель математики:
Вчитель музики:
(2/4 — полька, пісня; ¾ — вальс; 4/4 — марш)
Вчитель музики грає: польку, вальс, марш учні визначають що де.
V. Музична фізкультхвилинка
VI. Дидактична гра « Музично-математична рибалка»
VII. Гра «Вгадай мелодію»
VIІI. Підсумок уроку
Вчитель музики:
Вчитель математики:
Пісня. Дроби просто й легко нам учить,
Бо ж без них в житті нам не прожити,
Друзі ціле чесно можуть в мить
Одну другу й одну третю поділити.
Приспів:
Це число із двох частин,
Риска дробу ніби тин.
Те, що зверху, називається чисельник
А під рискою завжди, пам’ятай і не блуди,
Бо під рискою завжди стоїть знаменник.
Ознайомтесь іще з однією цікавою інформацією про дроби в нашому житті
Людина і дроби. 1/12 маси тіла людини становить кров ½ всієї крові міститься в кровоносних судинах 1/5 у печінці 4/25 у селезінці 1/10 у підшкірних судинах 3/50 л крові виштовхується за одне скорочення серця виштовхується серцем за одну хвилину. |
Земля і дроби
3/4 – покрито водою
1/4 – суша
1/8 – поверхня Землі на якій можна жити
1/8 - пустелі, гори, ліси,
3/32 – місця , де можуть жити люди
1/32 – поля, де вирощують врожай.
Уявіть собі, що яблуко – це наша Земля. Розріжте його на частинки і ви побачите, яка мала частина Землі придатна для життя людини.
Тож, бережіть її!
Доведено, що STEM-освіта поліпшує пізнавальні навички учнів, розвиває пам’ять і увагу, збільшує діапазон академічних та життєвих навичок.
Наприклад. Фрагмент уроку математики в 1 класі.
Тема. Чотирикутник. Елементи чотирикутника.
ІV. Повторення вивченого матеріалу. « Бліц – турнір»
- Яка геометрична фігура має три вершини, три кути, три сторони?
V. Вивчення нового матеріалу
1. Створення проблемної ситуації.
- Сьогодні ми познайомимося з іншою геометричною фігурою. А з якою саме, дізнаєтеся, коли виконаєте практичну роботу за моїми вказівками.
2. Практична робота учнів у зошитах.
- Проведіть пряму лінію. Поставте дві точки, які належать цій прямій. Внизу під прямою поставте дві точки, які не належать прямій. З’єднайте послідовно всі точки.
- Яку фігуру утворили?
- Скільки сторін у неї? Вершин? Кутів?
- Отже, які ознаки всіх чотирикутників?
3. Розпізнавання чотирикутників.
- Якого кольору чотирикутник у 1ряду? У 2ряду? У 3ряду?
- За якими ознаками розпізнали цю фігуру?
- Як називається цей чотирикутник? ( прямокутник, квадрат)
VI. Закріплення вивченого матеріалу
Цікаво із першокласниками проводити захоплюючу гру-головоломку «танграм», що одержала широке поширення в Китаї. Там ця гра відома також широко, як у нас шахи. Влаштовуються навіть спеціальні змагання на складання найбільшої кількості фігур з найменшою витратою часу. Переможці одержують спеціальні призи.
|
|
Мал. 1. Місток |
|
|
|
Мал. 2. Капелюх |
|
|
|
Мал. 3. Вісімка |
|
|
|
Мал. 4. Лисичка
Для учнів початкової школи впровадження STEM-програми передбачає формування позитивного ставлення до наукової творчості, навичок дослідницької діяльності, розвиток креативності мислення, творчих здібностей та, насамперед, здібностей до винахідництва, ознайомлення зі STEM- галузями і професіями; стимулювання інтересу учнів до подальшого опанування курсів, пов’язаних зі STEM.
Дослідницька діяльність молодших школярів – це творча діяльність, спрямована на розуміння навколишнього світу, відкриття дітьми нових для них знань і способів діяльності. Вона забезпечує умови для розвитку їх ціннісного, інтелектуального і творчого потенціалу, є засобом їх активізації, формування інтересу до матеріалу, що досліджується, дозволяє формувати предметні і загальні уміння, навички.
Проектування — особливий тип інтелектуальної діяльності, відмінною особливістю якої є перспективна орієнтація, практично спрямоване дослідження.
Особливості втілення проектної технології у початкових класах варто поділити на три етапи:
I – пошуковий: спостереження, систематизація та узагальнення отриманої інформації;
II – діяльнісний: застосування результатів пошуку у процесі навчальної та позаурочної діяльності;
III – результативний: захист продукту діяльності.
Робота над проектом у початкових класах дає можливість отримати певний продукт, який можна використати у реальному житті, що є запорукою соціалізації.
Наприклад, науково-дослідницький проект з використанням STEM-технологій «Птахи нашого краю», який з захопленням та натхненням виконали учні 3 – А класу
Мета проекту:
Розширити знання учнів про птахів рідного краю та їх спосіб життя;
розкрити залежність життя птахів від поведінки людини;
розвивати пізнавальний інтерес учнів до пернатих мешканців;
привчати піклуватися про птахів;
спонукати до спостереження за життям птахів, до творчої дослідницької та пошукової діяльності;
виховувати дбайливе ставлення до пернатих друзів, повагу до обрядів та традицій наших предків, пов’язаних із зустріччю птахів навесні.
Задачі проекту:
Очікувані результати:
Тип проекту: дослідницько – інформаційний, творчий, короткотривалий. Навчальні предмети:
природознавство та інформатика – пошук інформації із різних джерел, створення презентацій;
літературне читання – складання розповіді про птахів, вивчення прислів’їв, приказок, веснянок, закличок;
українська мова – комунікативні здібності та мовленнєве спілкування;
математика – вміння зробити розрахунок використання продуктів для випікання тістечкових птахів;
трудове навчання, образотворче мистецтво – створення колажу та виготовлення шпаківень для птахів.
Кінцевий продукт: презентації «Птахи рідного краю», спечені тістечкові «жайворонки», виготовлені та розміщені на деревах шкільного подвір’я шпаківні для птахів, сценарій свята «Зустрічаємо пернатих друзів!»
№ |
Етап проекту |
Запитання |
Способи реалізації |
Результат |
Презентація |
1. |
Проблема |
Чому це важливо для мене особисто? |
Інформаційний (перегляд відео- роликів, читання місцевих видань із зазначеної теми, спілкування з батьками, вивчен- ня матеріалу під- ручника приро- дознавства, додаткової літера- тури та інформації в бібліотеці, Інте- рнеті). |
Усвідомлення важливості збереження традицій рід- ного краю та дбайливого ставлення до птахів. |
Узагальне- ння і запис проблеми на інформацій- ній картці проекту. |
2. |
Мета |
Навіщо ми це робимо? |
Спостереження (що відбувається, коли ми забуваємо про наших мен- ших друзів – птахів; способи та методи збережен- ня фауни). |
Сформова- ність в учнів мети роботи над проектом. |
Узагальне- ння і запис спільної мети. |
3. |
Завдання |
Що ми для цього робимо? |
Пропозиції учнів, батьків, вчителя. Об’єднання в групи. |
Складання плану роботи над проектом. |
Спільний план із зазначенням часу виконання. |
4. |
Методи |
Як ми це робимо? |
Пізнавально-дослідницька ек- скурсія до місце- вого парку. |
Спостережен- ня за поведін- кою птахів. |
Фото та ін- формація про птахів нашої місцевості.
|
5. |
Результат |
Що отримали? Як вирішили проблему? |
Узагальнення, систематизація. (Екологічний аспект проблеми) |
Практичне усвідомлення важливості збереження українських традицій та дбайливого ставлення до птахів.
|
Відбір кращих робіт для презентації та фотоальбому |
6. |
Презентація |
Як ми оформимо і повідомимо результати своєї роботи? |
Рефлексія |
Продукт спільної діяльності: І група – захист презентацій із теми. ІІ група – майстер – клас із випікання та оздоблення тістечкових «жайворонків» для заклику птахів та пригощання ними гостей. ІІІ група – виконання таночка «Птахи», розповідь веснянок, гаївок, закличок. |
Колективна робота над створенням колажу, вивченням таночка «Птахи», закличок, веснянок та створенням презентацій. |
Особливу зацікавленість проявили учні під час складання сценарію свята. Тут вирувала і фантазія, і творчість, і дослідження, і натхнення.
Сценарій свята «Зустрічаємо пернатих друзів!»
Мета. Поглибити знання учнів про історію святкування Дня птахів; розвивати спостережливість, творчі здібності учнів; викликати інтерес до народних традицій, обрядів і звичаїв. Виховувати любов і бережливе ставлення до природи, частинкою якої є птахи.
Ведучий:
Ведуча:
Ведучий:
Ведуча:
Ведучий:
Учениця:
Дивись, струмок з гори побіг,
Шумить вода, ламає все,
Весна іде, тепло несе.
Дітей малих веселий рій
Помчить із хат на луг мерщій.
Радіє все, співає все,
Весна іде, тепло несе.
( Виходить дівчина – Весна).
Весна:
До вас на свято прибула.
Лісами і садами,
Дібровами й лугами
Я довго йшла.
Куди ступала – з-під землі
З’являлись паростки малі.
Учениця:
Що ти нам, весно, принесла?
Весна:
Щоб родило житечко,
Ще й озима пшениця,
Ще й чарівні квіточки,
Щоб раділи діточки.
Учениця:
Поверни пташок до рідного краю,
Щоб гаї всі і луки піснями озвались,
Веселі промінці з небес засміялись!
Весна:
Прилетять до вас пташенята,
Але бачу до нас в гості
Наближаються хлоп’ята.
(Заходить гурт хлопців з виготовленими шпаківнями)
Учень:
Чи дозволиш на свято завітати,
Щоб разом із вами пташок закликати?
Учень:
Щоб мали, де жити і сад зберігали ...
Весна:
Гарні шпаківні вам вдалось змайструвать.
Кличте птахів і вони з радістю до вас прилетять.
Учень:
Спішіть, ластівоньки, пасти корівоньки.
Просимо ми, просять тато і мати:
Прилітайте, птахи, до нашої хати!
Учениця:
(Кидає жмут сіна чи соломи).
Гуси, гуси, вам на гніздечко, а нам на здоров’ячко!
Учень:
Чорногузе, дядьку, зроби хатку,
І ставок, і млинок, і вишневий садок!
Учениця:
Закрутились на ріллі,
Ваша мати під лісом
Прив'язана красним поясом,
Ви летіть до нас!
Ми вас будемо чекати,
В віконечко виглядати.
Ведуча:
Танок «Птахи»
Учень:
їхні голоси, як пісня дзвенять.
Вони співають веселу пісню,
веселу пісню про рідний край.
Для них Батьківщина-пташиний рай!
Пісня «Повернулися лелеки».
Учениця:
Птаство з вирію несеться.
В’ється, радісно співає,
Про любу весну сповіщає.
Учень:
Весну прославляти,
Птахів, що летять до нас,
Славно зустрічати.
Весна:
Загадки
Безліч мошок поїдає,
За вікном гніздо будує,
Тільки в нас він не зимує. (Ластівка).
Я співаю, як артист.
Спів мій радісний усюди
Дуже люблять слухать люди. (Соловей).
Прилетів – обід приніс:
Смачних жабеняток
Для своїх маляток.(Лелека).
Я зробив йому хатину.
Він навколо обдивився,
Засміявся й оселився. ( Шпак).
Весна:
- Молодці, діти. А чи знаєте ви якісь прикмети про птахів?
(Учні по черзі розповідають)
Весна:
Учень:
Учениця:
Учень:
Учениця:
Учень:
Учениця:
Учень:
Весна:
Я за вас радію.
Про таких друзів, як ви,
Вже давненько мрію.
Працьовитими зростайте.
Вчіться, не лінуйтесь.
Поважайте вчителів
І матусь, і татусів.
Я ж тепло вам принесла,
Радість подарую,
Красне літечко зустріну
Й далі помандрую.
Учні:
Ведучий:
бачило їх красу не тільки на картинках книжок, а й у природних
умовах рідного краю.
Ведуча:
Також із великим задоволенням третьокласники виконали проект «Теплиця на моєму підвіконні»
Мета проекту:
поглибиити знання учнів про рослини як живі організми;
з’ясувати що потрібно рослинам для їх росту та цвітіння;
розвивати пізнавальний інтерес учнів до розвитку і росту рослин;
привчати турбуватись та доглядати за рослинами;
спонукати до спостереження за рослинним світом, до творчої, дослідницької та пошукової діяльності;
виховувати дбайливе ставлення до рослин.
Задачі проекту:
Очікувані результати:
2. Фотозвіт «Як ми вирощували рослини»
3. Отримання позитивних емоцій від результатів проекту.
Тип проекту: дослідницько – інформаційний, творчий, довготривалий. Навчальні предмети:
природознавство та інформатика – пошук інформації із різних джерел;
українська мова – комунікативні здібності та мовленнєве спілкування;
математика – вміння зробити розрахунок для правильного посіву насіння та цибулин;
трудове навчання – виготовлення міні-теплиць для вирощування рослин.
Кінцевий продукт: фотозвіт «Як ми вирощували рослини», презентація власних міні-теплиць, оформлення буклету «Порадник по догляду за рослинами»
З метою реалізації завдань, поставлених для дослідницько-експериментальної роботи за темою «Теплиця на моєму підвіконні», були охоплені всі учні 3- А класу і розподілені на 5 груп, кожна з яких виконувала свої завдання. Об’єктом дослідження були рослини, вирощені учнями з насіння і цибулин. Предметом дослідження став процес їх розвитку, спостереження за рослинами в природі, використання довідкової літератури. Саме дослідження здійснювалось у вигляді проекту. Цей проект був груповим, довготривалим, інформаційно-дослідницьким, міжпредметним.
На організаційному етапі було повідомлено учням тему, форму проекту, завдання та план роботи, учні також висловили свої думки щодо майбутнього проекту, побажання і пропозиції.
Під час підготовчого етапу відбувався збір необхідних матеріалів (інвентарю, насіння, цибулин, ґрунту), здійснювалося моделювання різних варіантів висівання насіння, а також прогнозування результатів дослідження, кожна група отримала інструктивну картку.
Найдовшим етапом дослідження стала сама проектна робота, що тривала понад два місяці. Вона складалася з двох частин.
Під час першої частини учні висіяли зібране насіння, розповіли про правила догляду за ним та методи спостереження, якими вони будуть користуватися.
Після цього кожна група виконувала свої завдання: збирала інформацію, коригувала її, звертаючись до довідників, словників, вчителя, спостерігала за змінами, що відбувалися: проростанням насіння, розвитком та будовою рослин.
Остаточне оформлення результатів дослідження відбулося у вигляді фотозвіту, оформлення буклету «Порадник по догляду за рослинами». Кожна група готувала промову, лідер групи розподіляв репліки. Було створене середовище дослідницької лабораторії, де учні виступаючи в ролі науковців-дослідників представляли свою роботу, презентували власні міні-теплиці.
Презентація проекту відбулась на уроках природознавства: «Розмноження квіткових рослин. Як виростити нову рослину з насінини. Як виростити нову рослину без насіння», «Будова рослин. Рослини – живі організми» у вигляді демонстрації та обговорення зібраних матеріалів, інтерактивної гри «Учень у ролі вчителя». Кожен учень розповідав про свою частину дослідження, відповідав на запитання.
Підведення підсумків відбулося після презентації: було проаналізовано виконану роботу, також визначено плани на майбутнє: поділитися досвідом вирощування рослин з учнями паралельних класів, членами своїх сімей.
Учні 4-Б класу із задоволенням виконали проект «Геометрія навколо нас», адже геометрія – одна з найдавніших частин математики, яка вивчає просторове відношення і форми тіл. З неї зародилася математика як наука. Люди з давніх-давен використовували геометричні знання в побуті. Геометричні форми були не тільки побутовими предметами, але й культурними. Геометрія – наука, яка дала людям можливість знаходити площі та об’єми, правильно креслити проекти будівель та машин. Таким чином, вона є основною частиною «фундаментом», на якому будується не менш важливий напрямок діяльності людини – архітектура. Архітектура – це з’єднання мистецтва, науки та виробництва.
Архітектуру часто називають дочкою геометрії. Необхідність побудови прямокутника, знаходження його осей для встановлення ряду стовпчиків, визначення їх розмірів для створення матеріалу та інших незамінних в будівництві операцій потребують засвоєння відомих прийомів будівництва архітектурної форми. Практика інженерів, досвід, який передався в спадок, спонукали складання визначених правил, геометричних побудов.
Вони показали необхідність вивчення цієї науки (геометрії), яка дає можливість глибше зрозуміти такий напрямок в архітектурі, як давньоруське зодчество та розглянути значення геометричних законів і закономірностей в зодчестві, їх практичне застосування при проектуванні та побудові споруд.
Навчальні цілі та очікувані результати навчання
Перед початком проекту учні ознайомилися із матеріалами вчителя, з яких вони дізналися про сам проект, його етапи, цілі та завдання. На початку роботи учні розробили план презентації, сценарій, поділилися на групи, здійснювали в Інтернеті пошук інформації по темі проекту, добирали малюнки, фотографії та ілюстрації, обговорювали знайдену інформацію, пропонували свої ідеї винаходів, давали їм оцінку, визначали кращі ідеї та створювали мультимедійну презентацію в програмі Power Point, яку демонструватимуть при захисті проекту.
Учні досліджували такі питання:
1. Історичні факти про зародження та розвиток геометрії. (Результати роботи представити у вигляді презентації).
2. Використовуючи різні джерела, знайти відомості про геометрію, як поняття та проаналізувавши, знайти відмінності. (Результати роботи представити у вигляді таблиці).
3. Провести дослідження на тему: «Геометричні фігури у моєму приміщенні». (Результати оформити у вигляді організаційної діаграми).
4. Провести дослідження, яким чином геометрія відображається у сферах виробництва, технологій, архітектури. (Результати представити у вигляді буклету).
«Дитина від своєї природи – допитливий дослідник, відкривач світу. Слід дитину спонукати до самостійної пізнавальної діяльності, формуючи з малих літ допитливість, прагнення до навчання, яке має бути радісною працею», – говорив В.О.Сухомлинський. Якраз, STEM-навчання занурює учнів у практичний запит і відкрите дослідження. На уроках STEM шлях до навчання відкритий. Робота учнів є практичною і колективною, рішення теж є спільним. Школярі спілкуються, обмінюються ідеями і при потребі модернізують створені прототипи. Вони контролюють свої власні ідеї і проводять свої власні дослідження.
Впровадження елементів STEM-освіти цікаве і у позакласній роботі. Наприклад, фрагмент заняття гуртка «Незвичайне у звичайному»
Тема. Парасолька для ВСІХ
Англієць Джонас Генвей вирішив, що парасолька краще захищає від дощу, аніж від сонця, хитрі французи для цього винаходу підібрали інше слово, схоже за вимовою, але таке, що передає основну функцію: Parapluie – проти дощу.
До речі, це стосується і російського слова голландського походження зонт.
Zonnedek – навіс, козирок від сонця, хоча запозичення відбулося від слова Zondec – навіс від сонця на кораблі.
Першу парасольку, що складається, винайшли знов-таки французи ще в 1715 році, але не надали цьому великого значення. Тому перший патент на таку модель був виданий у США аж у 1969 році, а в 1970 році почалося масове виробництво.
Історично парасольки існували задовго і до французів, і до цивілізованої Європи – ще з ХІ століття до нашої ери вони відомі і у Китаї, і у Єгипті. Згодом, парасолька стала елементом культури у Індії. Більша кількість парасольок, у оточенні знатної людини, визначала більший статок та стан у суспільстві.
Нинішні парасольки виготовляються за останнім словом науки і техніки, з використанням новітніх матеріалів. Вони можуть бути прозорими, подвійними (парасолька для двох), класичними (парасолька-тростина), мати різну форму та розмір. Єдине, що не змінюється віками – ідея конструкції.
Порівняйте кожний предмет, який може захистити від дощу, із парасолькою: визначте переваги і недоліки. Коли її використовувати краще? Чому?
До речі, назва аксесуара перекладається з латинської як «para sole» і означає «захист від сонця». Справді, спочатку парасольку використовували тільки в сонячні дні. Звичайно, мова йде про ті часи, коли засмага асоціювалася з бідністю і заможні жителі повинні були мати шкіру, незайману сонцем. В даний час, функція захисту парасольки від сонця перейшла на другий план і зараз вона використовується в дощову погоду.
(Робота в групі за комп’ютером)
Типи парасольок
Протидощова парасолька
На сьогоднішній день, це самий популярний тип парасольки. Її функція полягає у захисті від дощу. У класичній моделі плащ відкривається вручну і тримається на палиці з дерев’яною ручкою, яка завершується у формі літери «U». Дуже популярні складні моделі, які можуть поміститися в сумочці або рюкзаку, особливо автоматичні. До цієї категорії належать парасольки з посиленим захистом, а також гольфові моделі — ергономічні, елегантні, захищають від сильної бурі та дощу.
Сонцезахисна парасолька
Такі парасольки в основному призначені для жінок. Їх функція полягає в захисті від сонця, тому вони повинні бути водонепроникними, що залишає виробникам поле для маневру. Так доступні моделі парасоль з паперу, бавовни, мережива — більшість з них виглядають елегантно і призначені для прекрасної половини. До таких парасольок відносяться пляжні аксесуари, які встановлюються в піску або кріпляться до шезлонгу, для захисту від прибережного сонця. Деякі з них володіють спеціальними сонцезахисними фільтрами, що запобігають вплив УФ- променів.
Весільна парасолька
Ця парасолька має особливе завдання — вона повинна виглядати елегантно і підходити під сукню нареченої. Весільні парасольки в основному бувають білими і пастельними. Вони прикрашаються мереживами або тонкими візерунками з унікальними формами. Більшість з них виготовлені з аналогічних матеріалів, що і протисонячні парасольки, хоча зустрічаються моделі, де використовується водонепроникний матеріал. Він дозволяє забезпечити захист від несподіваного бризу.
Парасолька на трубу димоходу
Парасолька (іноді її називають грибок, флюгарка і ще кілька назв) на трубу димоходу виконує три основні функції:
Звіт лідерів груп.
Цікаві факти:
1. У Китаї парасоля існувала ще в XI столітті до н. е. Саме цей час вважається часом винаходу парасольки. Батьківщиною парасолі вважають Китай або Єгипет. У обох названих країнах парасоля вважалася символом влади, тільки фараони або імператори і наближені царствених осіб могли користуватися парасольками. Парасолі були 1,5 метра заввишки і важили 2 кг.
2. В Індії символом багатства і влади вважалася парасоля. Чим знатнішою була людина, тим більше парасольок мала право носити за нею її свита. Володар мав 13 парасольок, що символізували сонце і розташовані навколо нього 12 знаків зодіаку.
3. У Тібеті, білі або жовті парасолі, вважаються символами духовної величі, тоді як світській владі більше відповідають парасолі з павиного пір'я. Потім зі сходу парасолі перекочували в Древню Грецію, потім — в Рим, де ними користувалися лише жінки.
4. У 1969 році Бред Філіпс отримав патент США на складану парасолю, яку компанія Totes почала продавати в США в 1970 році.
5. У 2012 році на одному з бульварів міста Агеда в Португалії розташувалася яскрава і неповторна інсталяція, створена фірмою «Sextafeira», яка називається «Ширяючі парасольки». Дана інсталяція так сподобалася людям, що вона вже третій рік прикрашає вулиці міста, не тільки радуючи око великою кількістю кольорів, але і даруючи прохолодну тінь у жаркі дні або проливні будні.
Практична робота.
Діти, тепер пропоную вам стати справжніми винахідниками. Спробуйте створити свою незвичайну парасольку. (Практична робота здобувачів освіти.)
Дозвольте повідомити, що винахідниками можуть бути не тільки люди, а ще й тварини.
Проблемні запитання
Пропоную вам попрацювати над короткочасним проектом «Парасольки в рослинному і тваринному світі».
Така дослідно-винахідницька діяльність учнів є засобом заохочення до роботи. Згодом учні зможуть реалізувати себе у науково-технічній сфері.
Отже, для ефективного формування раннього професійного самовизначення і усвідомленого професійного вибору, популяризації інженерних професій, підтримки обдарованих учнів, поширення інноваційного педагогічного досвіду та освітніх технологій, широкої пропаганди результатів дитячої науково-технічної творчості необхідно впроваджувати ідеї STEM–освіти, адже креативність і творчість дуже важливі для розвитку сучасної дитини. Талант, технології, толерантність – це є ключ до 21 століття.
2. Коваленко О. STEM-освіта: досвід упровадження в країнах ЄС та США / О. Коваленко, О. Сапрунова // Рідна школа. – 2016. – N 4. – С. 46–49.
3. Козловська І.М. Виховний потенціал інтегративного підходу в освіті / Ірина Михайлівна Козловська // Педагогічний альманах: Збірник наукових праць / редкол. В. В. Кузьменко (голова) та ін. – Херсон : КВНЗ «Херсонська академія неперервної освіти», 2012. – Випуск 12 (1). – С. 6–12.
4. Копняк Н.Б. Реалізація міжпредметних зв’язків у системі формування інформатичної компетентності учнів загальноосвітньої школи / Наталія Борисівна Копняк // Комп'ютер у школі та сім'ї. – 2012. – N 1. – С. 17–19. 8. Корнієнко О.Р. Про актуальність запровадження STEM https://informaciaforall.blogspot.com/2016/01/blog-post.html
1