Інтелектуальна гра з біології «Ваше слово, ерудите»

Про матеріал

Матеріал може бути використаний з метоюстимулювання процесу розвитку пізнавального інтересу до природничих наук; розширення кругозору, інтересів учнів; розвиток логічного та асоціативного мислення, швидкості реакції; активізація пам'яті; виховання любові і дбайливого ставлення до природи.

Перегляд файлу

 Інтелектуальна гра з біології «Ваше слово, ерудите»

 Мета: стимулювання процесу розвитку пізнавального інтересу до природничих наук; розширення кругозору, інтересів учнів; розвиток логічного та асоціативного  мислення, швидкості   реакції;  активізація пам'яті; виховання любові і дбайливого ставлення до  природи.

                                  

 Девіз: «Гра – це творчість, гра – це труд»

Хід гри

1-й ведучий:  Здрастуйте, дорогі діти!

2-й ведучий: добрий день, шановні гості, вчителі, вболівальники!

1-й ведучий:  Сьогодні в цьому залі ми зібралися, щоб стати свідками дивного змагання найрозумніших людей нашої школи.

2-й ведучий: Сьогодні ми побачимо інтелектуальну гру «Ваше слово, ерудите».

1-й ведучий (до другого ведучого):  Знаєш, готуючись до сьогоднішньої гри, я вирішила подивитися у словнику Даля значення слова «ерудит». І що , ти думаєш, я там знайшла?

2-й ведучий: Думаю, що нічого.

1-й ведучий:  Правильно! Це слово у Даля відсутнє. У двохсоттисячному словнику! Чим це можна пояснити?

2-й ведучий: Можливо,  тим, що ерудит – щось зворотне вузькому фахівцю, а вузька спеціалізація тріумфує в науці XІ століття.

1-й ведучий:  Бернард Шоу з цього приводу сказав: «Фахівець – це людина, що знає все більше й більше про все менше й менше, і врешті-решт вона знає все ні про що!»

2-й ведучий: Тоді, якщо керуватися парадоксальною логікою Шоу, ерудит – це людина, що знає все менше й менше…

1-й ведучий:  Про більше й більше.

2-й ведучий: І врешті-решт – вона не знає ні-чо-го!

1-й ведучий:  Але… про все !

2-й ведучий: Веселенька картина в нас виходить.

1-й ведучий:  Ну, я гадаю, наші ерудити таких «висот» ще не досягли, отже,  побоюватися нам поки що нічого.

2-й ведучий: Гра покаже.

1-й ведучий:  Представляємо учасників турніру:

  •    Команда «______________»  - ( ПІБ капітана)
  •    Команда «______________»  - ( ПІБ капітана)

2-й ведучий:  За правильністю відповідей і вирішенням спірних питань будуть стежити наукові консультанти:

  •    Прізвища, ім’я та по батькові вчителів, гостей – членів журі.

1-й ведучий:  Вольтер казав: «Книга природи є невичерпне джерело пізнань для людини».  Наука біологія вивчає природу, тому для турніру ми підібрали запитання з ботаніки, зоології, анатомії, фізіології людини, загальної біології й екології.

2-й ведучий: Отже, турнір починається! Запрошуємо учасників команд …

1-й ведучий:  Представляємо учасників першої команди, які сидять за першим столом.

            Назва команди - …

            Капітан - …

            Члени команди - …

2-й ведучий:  За другим столом сидять учасники другої команди.

            Назва команди - …

            Капітан - …

            Члени команди - …

1-й ведучий:  Нагадуємо умови турніру, який  складається із 5 турів:

                      1 – Представлення команди та привітання (команда повинна показати і   представити себе, найвищий бал -5)

                      2 – Розминка ( команди по черзі повинні дати якомога більшу кількість правильних відповідей на поставлені запитання, одна правильна відповідь – 1 бал)

                      3 – Інтелектуальний (конкурс складається із 5 категорій, до кожної з яких  буде по  шість запитань; команди по черзі відповідають на поставлені запитання; у випадку  неправильної відповіді, або її відсутності - надається право відповідати команді-суперниці; кожна правильна відповідь – 1 бал)

                      4 – Домашнє завдання (команда повинна підготувати суперникам 3 кмітливих запитання (оцінюється оригінальність питання та правильна відповідь), додаткове завдання – скласти  екологічну казку або підготувати буклет «Дива серед рослин (тварин)», команда отримує додаткових 5 балів.

                      5 – Конкурс капітанів (капітанам пропонуються окремі запитання)

2-й ведучий:  Вболівальники теж не сидітимуть осторонь. Їм ми запропонуємо теж кілька конкурсів:   1 – Закінчити прислів’я (перша частина прислів’я зачитується – вам треба його закінчити; правильна відповідь – 1 додатковий бал команді)

                      2 – «Хто більше?» (за 2 хв. записати якомога більше назв дерев, птахів, весняних квітів, ссавців тощо; за кожен вид – додатковий бал команді)

1-й і 2-й ведучі разом:  Ми всім повідомляємо:

                                           Турнір розпочинаємо!

                                           Той із вас перемагає,

                                           Хто швидко тут відповідає.

(Основна частина турніру):

1-й ведучий:   Так, зараз ми послухаємо представлення і привітання команди «____________». Нагадую, найвищий бал за привітання – 5 балів

2-й ведучий:  А зараз настала черга послухати представлення  і привітання команди «____________».

1-й ведучий:  А зараз,оголошується 2-й тур «Розминка»!

2-й ведучий:  Кожна команда за 1 хв. повинна дати відповідь на найбільшу кількість запитань.

1-й ведучий:  Увага! Запитання для команди «_____________»:

2-й ведучий:  А зараз, запитання для команди «_____________»:

1-й ведучий:  Прийшов час для основного інтелектуального туру, який складається із 5 категорій, у  кожній з них  буде по  шість запитань; команди по черзі відповідають на поставлені запитання; у випадку  неправильної відповіді, або її відсутності - надається право відповідати команді-суперниці; кожна правильна відповідь – 1 бал.

2-й ведучий:  Тож давайте розпочинати. Перша категорія «Рослини»

1-й ведучий:  А зараз запитання з другої категорії «Тварини»

2-й ведучий:  Тепер черга за питаннями із третьої категорії «Анатомія та фізіологія»

1-й ведучий:  Наступне випробовування для знавців із категорії «Загальна  біологія»

2-й ведучий:  І на закінчення цього туру запитання із категорії «_»

1-й ведучий:  Наскільки члени наших команд готувалися до сьогоднішньої гри, ми побачимо із їхніх  кмітливих запитань.  Їх треба було підготувати три. Оцінюється не тільки правильна відповідь на запитання команди-суперниці, а й оригінальність підготовлених. За вірну відповідь на питання – 1 бал, за оригінальність також – 1 бал.

2-й ведучий: Крім того, відзначитися членам команди допоможе додаткове підготовлене домашнє завдання: самостійно складена екологічна казка або підготовлений буклет «Дива серед рослин (тварин)», за що команда отримає додаткових 5 балів.

1-й ведучий:  А тепер прийшла пора перевірити ерудицію наших капітанів.

Після закінчення конкурсів, надається слово членам журі для оголошення переможців.

1-й ведучий:  От і закінчився турнір ерудитів, у якому перемогла команда «__________».  2-й ведучий:  Ми вітаємо команду-переможницю, а всім бажаємо успіхів у наступних конкурсах і турнірах.

1-й і 2-й ведучі разом:  До побачення. До нових зустрічей!

Запитання до ІІ туру «Розминка»

І група запитань:

  1. Яку рослину називають слідом білої людини?   (Подорожник)
  2. Назвіть другий хліб людства.  (Рис)
  3. Банан – це дерево? (Ні, трава)
  4. Назвіть однооке ракоподібне. (Циклоп)
  5. Чи мають птахи пташине молоко? Якщо так, то які ?     (Так, пінгвіни)
  6. Найвища тварина.  (Жираф)                
  7. Кров зсідається за допомогою …    (Тромбоцитів)
  8. Який м’яз кріпиться тільки з одного боку?  (Язик)
  9. Назвіть захворювання, пов’язане з порушенням сприйняття кольору.   (Дальтонізм)
  10.                    Як називається індивідуальний розвиток організмів?  (Онтогенез)
  11.                    Сукупність зовнішніх і внутрішніх ознак організму.    (Фенотип)
  12.                    Пристосованість організмів до умов навколишнього середовища.   (Адаптація)
  13.                    Джерело енергії в клітині .     (АТФ)
  14.                    Як називають речовини, що прискорюють хімічні реакції в організмі.  (Ферменти)
  15.                    Основоположник генетики.   (Г. Мендель)
  16.                    Яка рослина є символом Голландії ?   (Тюльпан)
  17.                    Як називається напій олімпійських богів?    (Нектар)
  18.                    Наука, яка вивчає птахів.  (Орнітологія)
  19.                    В якому році створено Червону книгу України?   (У 1976 р.)
  20.                    В результаті накопичення в атмосфері цього газу утворюється парниковий ефект. (СО2 )

ІІ  група запитань:

  1. Назвіть найбільшу рослинну бруньку.   (Капуста)
  2. Найсолодший злак.  (Цукрова тростина)
  3. Яка трава найвища?   (Бамбук)
  4. Які птахи літають хвостом уперед?  (Колібрі)
  5. Морська тварина, що має найвищий інтелект.     (Дельфін)
  6. Як називається личинка жаби?   (Пуголовок)
  7. Носій спадкової інформації.    (Ген)
  8. Частина людського тіла, що не має кровоносних судин.    (Кришталик ока)
  9. Найбільша залоза в організмі людини.  (Печінка)
  10.                    Як називається найвищий ступінь обдарованості?   (Талант)
  11.                    Реакція організмів на зміну тривалості світлового дня.  (Фотоперіодизм)
  12.                    Організм, здатний жити без кисню.   (Анаероб)
  13.                    Безперервний і необоротний процес історичного розвитку.  (Еволюція)
  14.                    Організми, які споживають готову їжу.  (Гетеротрофні)
  15.                    Основоположник вчення про ноосферу.  (В. І. Вернадський)
  16.                    Яка рослина є символом Японії?   (Хризантема)
  17.                    Крилатий лев з головою людини.   (Сфінкс)
  18.                    Наука, яка вивчає  риб.  (Іхтіологія)
  19.                    Назвіть найбільший заповідник України.   (Асканія Нова)
  20.                    Як називається скупчення шкідливих газів у нижніх шарах атмосфери?                                     (Смог)

 

           Запитання до ІІІ туру  «Інтелектуальний»

                      Категорія «Рослини»

  1. Це дерево вважають  восьмим дивом світу. Одна з його назв  - «мавпячий хліб», тому що насіння в білій м’якоті плода, кислувате на смак, приваблює багатьох тварин, особливо мавп. Назвіть це дерево.      (Баобаб)
  2. Леткі речовини рослин, які здатні сповільнювати ріст бактерій, грибів або повністю вбивати їх.                (Фітонциди)
  3. Листопадне колюче дерево з їстівними плодами, а також група мінералів, коштовних каменів.  (Гранат)
  4. Відповідно до легенди саме ця квітка виросла на крові прикутого до скелі Прометея.   (Едельвейс)
  5. У християнській традиції ця квітка стала символом Трійці й трьох чеснот –любові, віри, надії. Як емблема чистоти й скромності, величі й непорочності вона – символ і атрибут Діви Марії. Ця квітка також вважається символом досконалості. Назвіть її.   (Лілія)
  6. У якій країні є орден Хризантеми?         (В Японії)
  7. Плоди якого ягідного   чагарника  називають «північним виноградом»?   (Аґрус)
  8. У цього гриба немає української назви, ми називаємо її французькою. А в перекладі вона означає просто «гриб». Отже, скажіть слово «гриб» французькою.  (Шампіньйон)
  9. Назвіть найдавніший та найменш калорійний овоч.    (Огірок)

                         Категорія «Тварини»

  1. Назва якої тварини в перекладі означає «мінлива» через відсутність постійної форми.                                  (Амеба)
  2. У цієї тварини на шерсті ростуть мохи. Також про неї говорять, що вона проводить «усе життя догори ногами». Про кого це?                 ( Лінивець)
  3. Який великий лісовий птах, коли настає весна, бурмотить: «Куплю балахон, продам шубу», а восени «Продам балахон, куплю шубу»?                (Тетерук)
  4. Ця тварина не лише стала символом працьовитості й завзятості, але й багато  чого навчила людей. Деякі прийоми та інженерні рішення в гідробудівництві люди запозичили в цих тварин. Назвіть їх.                    (Бобри)
  5. Яна риба в слов’янських повір’ях уважається «конем водяника»?         (Сом)
  6. Багато хто вважає, що кукує самка зозулі, а насправді це робить самець. А чим у цей момент займається самка?              (Відкладає яйця)
  7. М'ясо і яйця цього птаха – продукти унікальні – подавалися як делікатес Івану Грозному. В Японії вони включені до обов’язкового раціону дітей. Про якого птаха йдеться?                               (Перепел)
  8. Про цю тварину індійські боги  сказали: «Воістину, зробивши її, ми зробили благо». Хто вона?                                (Корова)
  9. Чому в слонів великі вуха?                  (Для збільшення тепловіддачі)

                        Категорія «Людина та її здоров’я» 

  1. Перший отримав свою назву завдяки своїм розмірам, другий – через здатність надавати додаткову інформацію, третій прославився своїм місцем розташування, четвертий воліє виступати інкогніто. Як називають п’ятий?     (Мізинець)
  2. Відповідно до уявлень давніх китайців, переляк шкодить серцю, смуток і сум – легеням, страх – ниркам, а гнів?                                     (Печінці)
  3. В Японії існує спеціальний телевізійний канал, по якому 24 години на добу показують різних плаваючих  риб. А з якою метою?            (Зняти стрес)
  4. Вона здійснює нагляд за однаковістю клітин, ревно знищуючи все генетично чуже. Хто вона?                                                  (Імунна система)
  5. Люди з яким типом темпераменту найчастіше хворіють на гіпертонічну хворобу?       

                                                                (Холерики та меланхоліки) 

  1. За 70 років життя людина випиває 50 тонн води, з’їдає:  білків – понад 2,5 тонни, жирів – понад 2 тонни, вуглеводів -10 тонн. А чого вона  з’їдає 200-300 кг?                            (Кухонної солі)
  2. У давньогрецькій міфології – титан, який тримав на своїх плечах небосхил, а також перший шийний хребець.                     (Атлант)
  3. Який орган нашого тіла О. С. Пушкін назвав «Вірний наш брегет»?  А брегет – це кишеньковий годинник з боєм.                      (Шлунок)
  4. Про що говорили супротивники цього процесу:  для такої процедури потрібно цілих три барани – в одного це беруть, іншому дають, а третій це робить?  

                                                                          (Про переливання крові)

Категорія «Загальна біологія»

1.   У цих органічних речовин надзвичайно  багато біохімічних професій. Недарма їхня друга назва нагадує про давньогрецького бога Протея, здатного , за переказами, набирати будь-якого вигляду. Назвіть першу і другу назви.          (Білки, Протеїни) 

2.    Яка група гідро біонтів має назву від грецького слова, що означає «мандрівний»?   (Планктон)

3.  Що таке ксерофіти?   (Рослини, пристосовані до життя в посушливих умовах)

4.Періодично повторювані зміни інтенсивності й характеру біологічних процесів  і явищ. (Біоритми)

5. За участі цього пігменту звичайна вода на світлі розкладається на йони Гідрогену й молекулярний кисень. В результаті атмосфера насичується киснем. Назвіть пігмент.    (Хлорофіл)

6.  Елемент, який зумовлює зелений колір рослин і входить до складу хлорофілу.   (Магній)

7. Хімічна сполука з групи одноатомних спиртів, яка при надмірному відкладанні на стінках судин та жовчного міхура призводить до виникнення атеросклерозу та жовчокам’яної  хвороби.            (Холестерин)

8. Які організми є показником чистоти повітря, оскільки вони практично відсутні  уздовж шосейних доріг і рідко зустрічаються  у великих містах?         (Лишайники)

9. Ця клітинна органела була відкрита і описана італійським ученим у 1898 році і одержала його ім’я . Назвіть  ученого.                     (Камілло Гольджи – Комплекс Гольджи )

Категорія «Видатні вчені-біологи світу й України»

1. Який учений написав книгу «Рефлекси головного мозку», виявивши закономірності рефлекторної діяльності живих організмів?       (І.М. Сєченов)

2.  Цей вчений відкрив подвійне запліднення у квіткових рослин, створив школу цитоембріології при Київському університеті.            (С. Г. Навашин)

3. Назвіть автора першої всеосяжної системи рослин і тварин.    (Карл Ліней)

4. Сукупність реакцій темнової фази фотосинтезу названа ім’ям  ученого, який вивчив цей цикл, за що в 1961 році став лауреатом Нобелівської премії. Хто цей учений?             (Мелвіл Кальвін, Цикл Кальвіна)

5. Цей російський учений довів вирішальну роль хлорофілу в процесі фотосинтезу.        (К. А. Тімірязєв)

6. Цей учений родом з України за одне з найбільших відкриттів в історії науки в 1908 році став лауреатом Нобелівської  премії. Останніми роками життя вчений займався проблемами старіння організмів. Щоб відстрочити старість, він, наприклад пропонував пити кисле молоко. Хто цей вчений?                         (І. І. Мечников)

7. Всесвітньо відомий учений, перший президент Академії наук України, автор вчення про ноосферу, основоположник біогеохімії.  Назвіть його.                      (В. І. Вернадський)

8. Перший ефективний для клінічного застосування антибіотик пеніцилін відкрив у  1929 році …                                                                             . Флемінг)

9. Хто із видатних вчених-біологів так коротко описав своє життя: «Я вчився, здійснив навколосвітню подорож, а потім знову вчився – от моя біографія»?     (Чарльз Дарвін)

 

 

 

 

Запитання до V туру  «Конкурс капітанів»

«Страшилки» природи.

  1. Розповідають, що на цьому дереві повісився, розкаявшись, Юда. Кіл з «юдиного» дерева вбивали в могили лиходіїв і чаклунів, щоб вони не могли воскреснути. Що це за дерево?                (Осика)
  2. Її жертвами стали римський імператор Клавдій І   і  Папа Римський Климент VІІ, які померли в страшних муках: руйнування печінки, тканин, марення і кома…   Назвіть винуватицю.                                       (Бліда поганка)
  3. «Страта єгипетська», «Щелепи вітру». Яка комаха отримала такі прізвиська?                                           (Сарана)
  4. Продовжте індійську приказку: «Краще один великий крокодил, ніж три маленькі…»                                                (Піраньї)
  5. Цей птах з давніх часів привернув до себе увагу своїм  «лиховісним» виглядом. Його вважали слугою диявола, якому він приносив  упекло душі грішників. Але цей птах зі шляхетною поставою дуже корисний: він знищує падаль, не даючи поширюватись хворобам. Назвіть його.                   (Ворон)
  6. Назва цієї тварини в давньоіндійській мові означала «убивця, що вбиває жертву одним стрибком». Це найбільший, наймогутніший і найстрашніший представник із родини Котячі в західній півкулі. Назвіть цього вбивцю.     (Ягуар)
  7. Натураліст Русінель свого часу порівнював появу цих тварин з навалою орд  Чінгіз-хана й Аттили. Їх знищували сотнями й тисячами, використовуючи отрути, вогонь, окріп. Їх навіть відлучали від церкви, проклинаючи небесами. Хто ж ці кошмарні істоти?                                                  (Пацюки)
  8. В одному із віршів Пушкіна йдеться про дерево, випари якого вбивають усе живе навкруги. Ці дерева справді ростуть у західній Африці, на островах Фіджі. Вони містять у своєму молочному соку алкалоїди, що сильно діють на серце і спричинюють смерть. Але стояти під ними можна спокійно. Згадайте назву цієї рослини.                                          (Анчар)

 

 

doc
Пов’язані теми
Біологія, Позакласні заходи
Додано
16 квітня 2018
Переглядів
1681
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку