Матеріал може бути використаний з метоюстимулювання процесу розвитку пізнавального інтересу до природничих наук; розширення кругозору, інтересів учнів; розвиток логічного та асоціативного мислення, швидкості реакції; активізація пам'яті; виховання любові і дбайливого ставлення до природи.
Мета: стимулювання процесу розвитку пізнавального інтересу до природничих наук; розширення кругозору, інтересів учнів; розвиток логічного та асоціативного мислення, швидкості реакції; активізація пам'яті; виховання любові і дбайливого ставлення до природи.
Девіз: «Гра – це творчість, гра – це труд»
1-й ведучий: Здрастуйте, дорогі діти!
2-й ведучий: добрий день, шановні гості, вчителі, вболівальники!
1-й ведучий: Сьогодні в цьому залі ми зібралися, щоб стати свідками дивного змагання найрозумніших людей нашої школи.
2-й ведучий: Сьогодні ми побачимо інтелектуальну гру «Ваше слово, ерудите».
1-й ведучий (до другого ведучого): Знаєш, готуючись до сьогоднішньої гри, я вирішила подивитися у словнику Даля значення слова «ерудит». І що , ти думаєш, я там знайшла?
2-й ведучий: Думаю, що нічого.
1-й ведучий: Правильно! Це слово у Даля відсутнє. У двохсоттисячному словнику! Чим це можна пояснити?
2-й ведучий: Можливо, тим, що ерудит – щось зворотне вузькому фахівцю, а вузька спеціалізація тріумфує в науці XІ століття.
1-й ведучий: Бернард Шоу з цього приводу сказав: «Фахівець – це людина, що знає все більше й більше про все менше й менше, і врешті-решт вона знає все ні про що!»
2-й ведучий: Тоді, якщо керуватися парадоксальною логікою Шоу, ерудит – це людина, що знає все менше й менше…
1-й ведучий: Про більше й більше.
2-й ведучий: І врешті-решт – вона не знає ні-чо-го!
1-й ведучий: Але… про все !
2-й ведучий: Веселенька картина в нас виходить.
1-й ведучий: Ну, я гадаю, наші ерудити таких «висот» ще не досягли, отже, побоюватися нам поки що нічого.
2-й ведучий: Гра покаже.
1-й ведучий: Представляємо учасників турніру:
2-й ведучий: За правильністю відповідей і вирішенням спірних питань будуть стежити наукові консультанти:
1-й ведучий: Вольтер казав: «Книга природи є невичерпне джерело пізнань для людини». Наука біологія вивчає природу, тому для турніру ми підібрали запитання з ботаніки, зоології, анатомії, фізіології людини, загальної біології й екології.
2-й ведучий: Отже, турнір починається! Запрошуємо учасників команд …
1-й ведучий: Представляємо учасників першої команди, які сидять за першим столом.
Назва команди - …
Капітан - …
Члени команди - …
2-й ведучий: За другим столом сидять учасники другої команди.
Назва команди - …
Капітан - …
Члени команди - …
1-й ведучий: Нагадуємо умови турніру, який складається із 5 турів:
1 – Представлення команди та привітання (команда повинна показати і представити себе, найвищий бал -5)
2 – Розминка ( команди по черзі повинні дати якомога більшу кількість правильних відповідей на поставлені запитання, одна правильна відповідь – 1 бал)
3 – Інтелектуальний (конкурс складається із 5 категорій, до кожної з яких буде по шість запитань; команди по черзі відповідають на поставлені запитання; у випадку неправильної відповіді, або її відсутності - надається право відповідати команді-суперниці; кожна правильна відповідь – 1 бал)
4 – Домашнє завдання (команда повинна підготувати суперникам 3 кмітливих запитання (оцінюється оригінальність питання та правильна відповідь), додаткове завдання – скласти екологічну казку або підготувати буклет «Дива серед рослин (тварин)», команда отримує додаткових 5 балів.
5 – Конкурс капітанів (капітанам пропонуються окремі запитання)
2-й ведучий: Вболівальники теж не сидітимуть осторонь. Їм ми запропонуємо теж кілька конкурсів: 1 – Закінчити прислів’я (перша частина прислів’я зачитується – вам треба його закінчити; правильна відповідь – 1 додатковий бал команді)
2 – «Хто більше?» (за 2 хв. записати якомога більше назв дерев, птахів, весняних квітів, ссавців тощо; за кожен вид – додатковий бал команді)
1-й і 2-й ведучі разом: Ми всім повідомляємо:
Турнір розпочинаємо!
Той із вас перемагає,
Хто швидко тут відповідає.
(Основна частина турніру):
1-й ведучий: Так, зараз ми послухаємо представлення і привітання команди «____________». Нагадую, найвищий бал за привітання – 5 балів
2-й ведучий: А зараз настала черга послухати представлення і привітання команди «____________».
1-й ведучий: А зараз,оголошується 2-й тур «Розминка»!
2-й ведучий: Кожна команда за 1 хв. повинна дати відповідь на найбільшу кількість запитань.
1-й ведучий: Увага! Запитання для команди «_____________»:
2-й ведучий: А зараз, запитання для команди «_____________»:
1-й ведучий: Прийшов час для основного інтелектуального туру, який складається із 5 категорій, у кожній з них буде по шість запитань; команди по черзі відповідають на поставлені запитання; у випадку неправильної відповіді, або її відсутності - надається право відповідати команді-суперниці; кожна правильна відповідь – 1 бал.
2-й ведучий: Тож давайте розпочинати. Перша категорія «Рослини»
1-й ведучий: А зараз запитання з другої категорії «Тварини»
2-й ведучий: Тепер черга за питаннями із третьої категорії «Анатомія та фізіологія»
1-й ведучий: Наступне випробовування для знавців із категорії «Загальна біологія»
2-й ведучий: І на закінчення цього туру запитання із категорії «_»
1-й ведучий: Наскільки члени наших команд готувалися до сьогоднішньої гри, ми побачимо із їхніх кмітливих запитань. Їх треба було підготувати три. Оцінюється не тільки правильна відповідь на запитання команди-суперниці, а й оригінальність підготовлених. За вірну відповідь на питання – 1 бал, за оригінальність також – 1 бал.
2-й ведучий: Крім того, відзначитися членам команди допоможе додаткове підготовлене домашнє завдання: самостійно складена екологічна казка або підготовлений буклет «Дива серед рослин (тварин)», за що команда отримає додаткових 5 балів.
1-й ведучий: А тепер прийшла пора перевірити ерудицію наших капітанів.
Після закінчення конкурсів, надається слово членам журі для оголошення переможців.
1-й ведучий: От і закінчився турнір ерудитів, у якому перемогла команда «__________». 2-й ведучий: Ми вітаємо команду-переможницю, а всім бажаємо успіхів у наступних конкурсах і турнірах.
1-й і 2-й ведучі разом: До побачення. До нових зустрічей!
Запитання до ІІ туру «Розминка»
І група запитань:
ІІ група запитань:
Запитання до ІІІ туру «Інтелектуальний»
Категорія «Рослини»
Категорія «Тварини»
Категорія «Людина та її здоров’я»
(Холерики та меланхоліки)
(Про переливання крові)
Категорія «Загальна біологія»
1. У цих органічних речовин надзвичайно багато біохімічних професій. Недарма їхня друга назва нагадує про давньогрецького бога Протея, здатного , за переказами, набирати будь-якого вигляду. Назвіть першу і другу назви. (Білки, Протеїни)
2. Яка група гідро біонтів має назву від грецького слова, що означає «мандрівний»? (Планктон)
3. Що таке ксерофіти? (Рослини, пристосовані до життя в посушливих умовах)
4.Періодично повторювані зміни інтенсивності й характеру біологічних процесів і явищ. (Біоритми)
5. За участі цього пігменту звичайна вода на світлі розкладається на йони Гідрогену й молекулярний кисень. В результаті атмосфера насичується киснем. Назвіть пігмент. (Хлорофіл)
6. Елемент, який зумовлює зелений колір рослин і входить до складу хлорофілу. (Магній)
7. Хімічна сполука з групи одноатомних спиртів, яка при надмірному відкладанні на стінках судин та жовчного міхура призводить до виникнення атеросклерозу та жовчокам’яної хвороби. (Холестерин)
8. Які організми є показником чистоти повітря, оскільки вони практично відсутні уздовж шосейних доріг і рідко зустрічаються у великих містах? (Лишайники)
9. Ця клітинна органела була відкрита і описана італійським ученим у 1898 році і одержала його ім’я . Назвіть ученого. (Камілло Гольджи – Комплекс Гольджи )
Категорія «Видатні вчені-біологи світу й України»
1. Який учений написав книгу «Рефлекси головного мозку», виявивши закономірності рефлекторної діяльності живих організмів? (І.М. Сєченов)
2. Цей вчений відкрив подвійне запліднення у квіткових рослин, створив школу цитоембріології при Київському університеті. (С. Г. Навашин)
3. Назвіть автора першої всеосяжної системи рослин і тварин. (Карл Ліней)
4. Сукупність реакцій темнової фази фотосинтезу названа ім’ям ученого, який вивчив цей цикл, за що в 1961 році став лауреатом Нобелівської премії. Хто цей учений? (Мелвіл Кальвін, Цикл Кальвіна)
5. Цей російський учений довів вирішальну роль хлорофілу в процесі фотосинтезу. (К. А. Тімірязєв)
6. Цей учений родом з України за одне з найбільших відкриттів в історії науки в 1908 році став лауреатом Нобелівської премії. Останніми роками життя вчений займався проблемами старіння організмів. Щоб відстрочити старість, він, наприклад пропонував пити кисле молоко. Хто цей вчений? (І. І. Мечников)
7. Всесвітньо відомий учений, перший президент Академії наук України, автор вчення про ноосферу, основоположник біогеохімії. Назвіть його. (В. І. Вернадський)
8. Перший ефективний для клінічного застосування антибіотик пеніцилін відкрив у 1929 році … (А. Флемінг)
9. Хто із видатних вчених-біологів так коротко описав своє життя: «Я вчився, здійснив навколосвітню подорож, а потім знову вчився – от моя біографія»? (Чарльз Дарвін)
Запитання до V туру «Конкурс капітанів»
«Страшилки» природи.