Інтелектуальна гра «Знай і люби українську мову»
Клас: 6-ий
Мета: розширювати і збагачувати знання учнів про українську мову, навички застосування знань рідної мови практично, вміння правильно висловлювати свої думки; розвивати в учнів логічне мислення, увагу, пам'ять, пізнавальні інтереси і здібності, уміння працювати в групах; прищеплювати любов до рідної мови, виховувати позитивні мотиви до навчальної діяльності, взаємоповагу, взаємодопомогу.
Форма проведення: інтелектуальна гра.
Обладнання: конверти із роздатковим матеріалом, демонстраційна наочність для конкурсів, відеоматеріали.
Хід заходу
І. Організаційний момент
Інсценізація народної легенди про дівчину-Україну, яку Господь обдарував піснею
Легенда про дівчину-Україну, яку Господь обдарував піснею
Якось Господь Бог вирішив наділити дітей світу талантами. Французи вибрали елегантність i красу, угорці — любов до господарювання, німці — дисципліну i порядок, росіяни — владність, поляки — здатність до торгівлі, італійці одержали хист до музики... Обдарувавши всіх, підвівся Господь Бог зі святого трону i раптом побачив у куточку дівчину. Вона була боса, одягнута у вишиванку, руса коса переплетена синьою стрічкою, на голові мала вінок із червоної калини.
Хто ти? Чого плачеш? — запитав Господь.
Я — Україна, а плачу, бо стогне моя земля від пролитої крові й пожеж. Сини мої на чужині, на чужій роботі, вороги знущаються з удів та сиріт, у своїй хаті немає правди й волі.
Чого ж ти не підійшла до мене раніше? Я всі таланти роздав. Як же допомогти тобі?
Дівчина хотіла вже йти, та Господь Бог, піднявши правицю, зупинив її.
— Є у мене неоціненний дар, який уславить тебе на цілий світ. Це — пісня.
Узяла дівчина — Україна дарунок i міцно притиснула його до серця. Поклонилася низенько Всевишньому i з ясним обличчям i вірою понесла пісню в народ.
II. Повідомлення теми, мети і завдань заходу
- Сьогодні ми зібралися, щоб провести брейн-ринг присвячений Міжнародному дню рідної мови, який відзначають щороку 21 лютого, починаючи з 2000 року.
- За кожний конкурс інтелектуальної гри ви будете отримувати певну кількість балів. Відповіді повинні відзначатися чіткістю, аргументованістю, мовлення – нормативністю, щоб дізнатися тему гри і визначити, яка команда буде починати першою, вам треба відгадати загадку.
Без неї жити неможливо,
Для всіх людей вона важлива.
Без неїпісні не співати,
Без неї й слова не сказати. (Мова)
IІI. Мотивація навчальної діяльності
- Діти, ви можете собі уявити Україну без української мови? Поясніть свою думку.
ІV. Представлення команд
V. Представлення журі
VІ. Проведення конкурсів
Завдання: дати відповіді на питання.
Запитання для команди №1
1. Державна моваУкраїни.
2. З якого знаку починається діалог?
3. Наука, щовивчає звуки мови?
4. Назвіть головні члени речення.
5. Як називаються літери, записані в певному порядку?
6. Скільки букв «о» в слові «молоко»?
7. Слово, що має багато значень.
8. Остання буква в слові «сім».
9. Скільки звуків у слові «джміль»?
Запитання для команди №2
2. Конкурс «Таємнича мова»
Завдання: відшукати та записати на аркуші синоніми до слів: радісний, активний.
(Радісний: радий, веселий, світлий, втішний, осяйний.
Активний: діяльний, беручкий, непосидющий, невтомний, енергійний.)
3.Конкурс «Знайди помилку»
Завдання: знайти помилку серед поданих слів. Повторити правопис префіксів
пре-, при-, прі-.
1) а) прегарний;
б) пребігти;
в) прізвище;
2) а) прекрасний;
б) преходити;
в) прізвисько.
Перегляд відеоролика «Цікаві факти про українську мову»
Посилання на відеоматеріал: https://www.youtube.com/watch?v=WVNcBmGj9Ns
4.Лінгвістичний волейбол
Завдання: педагог пропонує учням команд слова, до яких потрібно підібрати синоніми (антоніми).
Наприклад: широкий, великий, смачний, ароматний…
5. Конкурс «Правильний наголос»
Завдання: кожній команді пропонуються слова, у яких потрібно правильно визначити наголошений склад.
Слова для 1-ої команди:
Помилка
Чорнослив
Дрова
Одинадцять
Випадок
Слова для 2-ої команди:
Завдання
Зручний
Виразно
Новий
Україна
6. Конкурс «Хто більше»
Завдання: командам потрібно дібрати якнайбільшу кількість фразеологізмів з використанням слів: «ноги», «голова», «язик», «очі».
Наприклад: очі мої не бачили б, язик до Києва доведе, ніде ногою стати…
7. Конкурс «Хто уважніший»
Завдання: кожній команді потрібно знайти більшу кількість слів (іменників), захованих у квадраті.
Наприклад: сом, рік, сік, бік…
б |
а |
с |
о |
м |
а |
м |
и |
р |
а |
р |
у |
р |
і |
к |
а |
с |
і |
к |
і |
б |
і |
к |
и |
т |
8. Конкурс «Знавці фразеологізмів»
Завдання: потрібно учасникам команд відгадати, які фразеологізми зашифровані в ілюстраціях:
9. Конкурс «Склади прислів`я»
Завдання: учасникам команд треба якнайшвидше скласти прислів’я ( у конвертах для кожної команди знаходяться слова – будівельний матеріал )
Слово - не горобець, вилетить - не впіймаєш.
Вола в`яжуть мотузкою, а людину – словом.
Завдання: потрібно відгадати загадки.
Я такий же, як знак розділовий,
І відомий у сій шкільній дітворі.
Та в словах української мови
Я пишусь не внизу, а вгорі.
(Апостроф)
Завжди можу стать в пригоді,
Моїх порад вам не злічить.
І кажуть про мене в народі:
«Мовчить, а сто дурнів навчить».
(Книга)
Маленька, менша мачини,
Ні з ким не стану я боротись,
А при читанні, коли треба,
Й людини мову зупиню.
(Крапка)
Він після речення, цитати
Вмостився, схожий на гачок.
Усіх примушу я питати,
А сам ні пари з уст – мовчок.
(Знак питання)
11.Конкурс «Рідна мова»
Завдання: капітанам команд потрібно скласти висловлення про рідну мову та її значення в житті людства.
VІІ. Оголошення підсумків інтелектуальної гри
Звучить пісня «Українська мова»
https://www.youtube.com/watch?v=ZFcbJEVmk4g